Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innvandrerjenter i Norge blir ofte fremstilt som undertrykte, uutdannede/analfabeter osv.

Sannheten for de fleste, derimot, er gjerne en helt annen:

''En av fire som fullførte videregående skole i 2008, gikk rett over til høyere utdannelse. Ser man bare på minoritetselever som er født i Norge, begynte halvparten av de norskfødte elevene med minoritetsbakgrunn på høyere utdannelse, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Også andelen elever med minoritetsbakgrunn som starter på videregående, har økt fra 82 prosent i 2000 til 89 prosent i 2008. Hver tredje elev på videregående i Oslo har nå minoritetsbakgrunn. Samtidig har andelen som tar høyere utdannelse økt fra år til år. Barna til innvandrerforeldre har faktisk gått forbi etniske nordmenn når det gjelder andelen på høyere utdannelse. Og jentene er overrepresentert i nesten alle grupper.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Særlig "pakistanere" blir ofte kritisert, men det er faktisk flere norskfødte "pakistanere" i høyere utdanning enn landsgjennomsnittet i 2008:

# Pakistan: 34,6 (m: 29,9, k: 39,4)

# Befolkningen totalt: 29,7 (m: 23,4, k: 36,4)

Skrevet

Statistikk er til for å tolkes og kan lett misbrukes og misforstås.

''En av fire som fullførte videregående skole i 2008, gikk rett over til høyere utdannelse. Ser man bare på minoritetselever som er født i Norge, begynte halvparten av de norskfødte elevene med minoritetsbakgrunn på høyere utdannelse.''

En av grunnene til det kan være at det kun er de som foreldrene tenker skal ta videre utdanning som begynner på videregående i det hele tatt.

''Hver tredje elev på videregående i Oslo har nå minoritetsbakgrunn.''

Ja, det blir stadig flere innvandrere i Norge. Veksten på barneskolen er også stor.

Med dette mener jeg ikke å ikke ha tro på at forholdene har bedret seg, men å sette fokus på hvor mange måter statistikk kan tolkes på.

Skrevet

''En av fire som fullførte videregående skole i 2008, gikk rett over til høyere utdannelse. Ser man bare på minoritetselever som er født i Norge, begynte halvparten av de norskfødte elevene med minoritetsbakgrunn på høyere utdannelse.''

En av grunnene til det kan være at det kun er de som foreldrene tenker skal ta videre utdanning som begynner på videregående i det hele tatt.

Ja, det blir stadig flere innvandrere i Norge. Veksten på barneskolen er også stor.

Med dette mener jeg ikke å ikke ha tro på at forholdene har bedret seg, men å sette fokus på hvor mange måter statistikk kan tolkes på.

Det viser veldig mange ting.

1) Innvandrere er en veldig heterogen gruppe. Det er nesten alltid unøyaktig å si noe generaliserende om dem.

2) Svært mange av de vanlige fordommene mot innvandrere, og særlig innvandrer-kvinner, er rett og slett ikke sanne. Tvertimot ligger de jo på opp hva angår utdanning nå.

Men jeg er enig i at selvsagt kan veldig mye statistikk tolkes veldig mange veier.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er mest overrasket over at Sør er innvandrerjente, men det forklarer jo en del. "Klart VI skal studere!"

Hva hjelper det med utdanning når de etterpå blir giftet bort til en fetter fra landsbygda og deretter satt i barneproduksjon?

Skrevet

Jeg er mest overrasket over at Sør er innvandrerjente, men det forklarer jo en del. "Klart VI skal studere!"

Hva hjelper det med utdanning når de etterpå blir giftet bort til en fetter fra landsbygda og deretter satt i barneproduksjon?

Kanskje at hvis de har utdanning og finansiell uavhengighet, så blir de ikke giftet bort.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje at hvis de har utdanning og finansiell uavhengighet, så blir de ikke giftet bort.

Med vennlig hilsen

''Kanskje at hvis de har utdanning og finansiell uavhengighet, så blir de ikke giftet bort.''

Atter den naive og godtroende Sør:(

Gjest ingen nick
Skrevet

Med vennlig hilsen

De blir giftet bort, fordi de skal hjelpe en slektning til at komme til Norge.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Kanskje at hvis de har utdanning og finansiell uavhengighet, så blir de ikke giftet bort.''

Syntes du skrev et innlegg en eller annen plass om å holde seg til sak- og ikke angripe person?

;-)

Gjest segunda
Skrevet

Det viser veldig mange ting.

1) Innvandrere er en veldig heterogen gruppe. Det er nesten alltid unøyaktig å si noe generaliserende om dem.

2) Svært mange av de vanlige fordommene mot innvandrere, og særlig innvandrer-kvinner, er rett og slett ikke sanne. Tvertimot ligger de jo på opp hva angår utdanning nå.

Men jeg er enig i at selvsagt kan veldig mye statistikk tolkes veldig mange veier.

Med vennlig hilsen

Det er gutter med innvandrerbakgrunn som er tapere i dagens skole i Norge. Lærerne er stort sett kvinner som har vært skoleflinke, vokst opp i middelklasse med trygg økonomi, giftet seg med en mann som tjener bedre enn dem og fått to eller maksimum tre barn med ham. Noen har skilt seg, og fleste av dem finner seg da en ny mann.

Disse damene er foret med og forer hverandre med forestillinger om muslimske gutter. Veldig mange av dem greier ikke å se at de er bare barn som leter intenst etter aksept. Når de ikke får det så detter de ut.

Jentene klarer seg bra på skolen. Det finnes det mye statistikk på. Det er ytterst få som blir tvangsgiftet. De velger selv. Jeg har venninner med innvandrerbakgrunn som har kommet i forskjellige faser av livet. De er overrasket over alle de stereotype meningene som samfunnet har om dem.

Skrevet

Utdanning og finansiell uavhengighet er de to tingene som har muliggjort likestilling for kvinner i Norge.

Skrevet

Det er gutter med innvandrerbakgrunn som er tapere i dagens skole i Norge. Lærerne er stort sett kvinner som har vært skoleflinke, vokst opp i middelklasse med trygg økonomi, giftet seg med en mann som tjener bedre enn dem og fått to eller maksimum tre barn med ham. Noen har skilt seg, og fleste av dem finner seg da en ny mann.

Disse damene er foret med og forer hverandre med forestillinger om muslimske gutter. Veldig mange av dem greier ikke å se at de er bare barn som leter intenst etter aksept. Når de ikke får det så detter de ut.

Jentene klarer seg bra på skolen. Det finnes det mye statistikk på. Det er ytterst få som blir tvangsgiftet. De velger selv. Jeg har venninner med innvandrerbakgrunn som har kommet i forskjellige faser av livet. De er overrasket over alle de stereotype meningene som samfunnet har om dem.

Jeg tror det er veldig komplekst. Det er flere "pakistanske innvandrergutter" i høyere utdanning enn landsgjennomsnittet. 29,9% av disse, mot 23,4% som landsgjennomsnitt.

Se den litte "Faktaboksen" på denne siden:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Derimot så kan jeg tenke meg at av de 70,1% som ikke er i høyere utdanning, så står langt flere av dem uten noen utdanning enn gjennomsnittet. Altså, en polarisering.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Utdanning og finansiell uavhengighet er de to tingene som har muliggjort likestilling for kvinner i Norge.

Noe menn protesterte veldig i mot!

Ser du ikke en rød tråd her?

Skrevet

Noe menn protesterte veldig i mot!

Ser du ikke en rød tråd her?

Ja, at dersom kvinner skal bli kvitt de som vil bestemme over dem (menn, deg, imamer, prester), så må de få seg utdanning og jobb. Hvis ikke så vil du, menn og andre kunne fortsette med forsøk på å diktere hvordan de skal kle seg.

Skrevet

Syntes du skrev et innlegg en eller annen plass om å holde seg til sak- og ikke angripe person?

;-)

Har jeg ikke holdt meg til sak her...?

Skrevet

;-)

Åja, ser nå at den kanskje ikke var til meg... :-P

Skrevet

Har jeg ikke holdt meg til sak her...?

Jo, "sjøstjerna" skrev det der til "hidi", men "nick" ovenfor skrev ditt navn i overskriften.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, "sjøstjerna" skrev det der til "hidi", men "nick" ovenfor skrev ditt navn i overskriften.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skjønte det etter hvert. Ble bare litt mye for meg med alle disse innleggene etter å ha tatt meg litt DOL-pause ;-)

Skrevet

Ja, jeg skjønte det etter hvert. Ble bare litt mye for meg med alle disse innleggene etter å ha tatt meg litt DOL-pause ;-)

Du har å benke deg foran datamaskinen hele tiden. *streng*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har å benke deg foran datamaskinen hele tiden. *streng*

Med vennlig hilsen

Det er sant! 24/7!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...