Gå til innhold

Ost og kjeks. Tips?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Vi skal ha ost og kjeks i morgen kveld, men jeg føler jo at det blir mye av det samme hver gang.

Startkjeks, ritz, kapteinkjeks, en blåmuggost, brie, port salut, tine kremost(som regel to forskjellige), druer, og oppskåret pære.

Dette skal ikke være noe selskap altså, det blir til meg og søsteren min. Men er det noen som har tips til litt andre ting? Mer spennende tilbehør osv?

mariaflyfly
Skrevet

Dropp kjipe Start- og Kapteinkjeks og server heller godt brød eller foccatia til.

Manchego og Talleggio er mine favoritter. :)

Server noe søtt til blåmuggosten. Fikenmarmelade, er f.eks. nydelig. Eller en blanding av hakka nøtter og honning. :)

candyqueen_83
Skrevet

Dropp kjipe Start- og Kapteinkjeks og server heller godt brød eller foccatia til.

Server noe søtt til blåmuggosten. Fikenmarmelade, er f.eks. nydelig. Eller en blanding av hakka nøtter og honning. :)

Nei, startkjeksen bør ingen ta fra meg :o)

Hvor får man kjøpt fikenmarmelade da? Tror ikke jeg har tid til å bake foccaccia i morgen, men det er jo knallgodt.

mariaflyfly
Skrevet

Nei, startkjeksen bør ingen ta fra meg :o)

Hvor får man kjøpt fikenmarmelade da? Tror ikke jeg har tid til å bake foccaccia i morgen, men det er jo knallgodt.

Du finner det i litt større dagligvarer. :)

Skrevet

Ridderost, purreløk, paprika, oppskåret eple, chaumes

Skrevet

Å, enig mht Start! kapteinkjeks går an med syltetøy på, men ikke til ost.

Skrevet

Valnøtter er godt sammen med ost. Fikensyltetøy er godt til faste oster, som port salut. Fikensyltetøy er nok ikke så vanlig, men her jeg bor får jeg tak i det i en innvandrerbutikk. Stilkselleri, reddiker og ferske fiken kan også være godt til ost. Det samme gjelder epler og appelsiner, men appelsinene er vel ikke så gode for tiden. Har du prøvd brie med spekeskinke til? *nam*

Har du en velassortert matbutikk, gjerne en hvor du får oster i løsvekt, kan du slå deg løs og prøve en ny, spennende ost. De du har er ganske milde på smak, en mer smakssterk fast ost kunne sikkert vært spennende å prøve.

Det er kommet en del nye oster på markedet, blant annet har Sætre en serie de kaller Sætres beste. Kanskje det kunne være noe å prøve? Eller hvis du er virkelig vill og gæren og har god tid kan du bake noen kjeks selv, med for eksempel karve.

Skrevet

Hva er chaumes?

Skrevet

Focaccia er godt til ost, og raskt og enkelt å bake selv. Jeg skjønner ikke hvorfor vi alltid skal ha den samme kjedelige, smakløse kjeksen til ost.

Honning og valnøtter sammen har jeg ikke prøvd. Det er godt, altså?

candyqueen_83
Skrevet

Du finner det i litt større dagligvarer. :)

Jeg skal på Mega i morgen, kanskje de har der da :o) Skal absolutt se etter det.

mariaflyfly
Skrevet

Focaccia er godt til ost, og raskt og enkelt å bake selv. Jeg skjønner ikke hvorfor vi alltid skal ha den samme kjedelige, smakløse kjeksen til ost.

Honning og valnøtter sammen har jeg ikke prøvd. Det er godt, altså?

Jeg synes det er nydelig :)

candyqueen_83
Skrevet

Valnøtter er godt sammen med ost. Fikensyltetøy er godt til faste oster, som port salut. Fikensyltetøy er nok ikke så vanlig, men her jeg bor får jeg tak i det i en innvandrerbutikk. Stilkselleri, reddiker og ferske fiken kan også være godt til ost. Det samme gjelder epler og appelsiner, men appelsinene er vel ikke så gode for tiden. Har du prøvd brie med spekeskinke til? *nam*

Har du en velassortert matbutikk, gjerne en hvor du får oster i løsvekt, kan du slå deg løs og prøve en ny, spennende ost. De du har er ganske milde på smak, en mer smakssterk fast ost kunne sikkert vært spennende å prøve.

Det er kommet en del nye oster på markedet, blant annet har Sætre en serie de kaller Sætres beste. Kanskje det kunne være noe å prøve? Eller hvis du er virkelig vill og gæren og har god tid kan du bake noen kjeks selv, med for eksempel karve.

Tips til smakssterke, faste oster da? Jeg kjøper liksom bare det samme jeg, så tror jeg må ha et navn på osten å gå etter :o) Takk for mange gode tips!

candyqueen_83
Skrevet

Chaumes? Pleier å bytte på ridderost og port salut. Det går liksom litt for det samme syns jeg :o)

Skrevet

Chaumes? Pleier å bytte på ridderost og port salut. Det går liksom litt for det samme syns jeg :o)

''Pleier å bytte på ridderost og port salut. Det går liksom litt for det samme syns jeg :o)''

Deg om det :-)

candyqueen_83
Skrevet

Å, enig mht Start! kapteinkjeks går an med syltetøy på, men ikke til ost.

Jeg syns Start er en av de beste kjeksene til ost jeg :o) Sikkert fordi den smaker lite, så ostesmaken kommer frem.

candyqueen_83
Skrevet

''Pleier å bytte på ridderost og port salut. Det går liksom litt for det samme syns jeg :o)''

Deg om det :-)

Det hender vi har begge da :o) Det er jo litt forskjell, men jeg syns bare port salut smaker litt mer.

Skrevet

Ja, den osten har jeg sett i disken. Hva smaker den?

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal sammenligne den med. Teksturen er ganske lik brie, men smaken er helt annerledes. Kanskje nærmere ridderost??

Den oransje skorpen rundt (som jeg forøvrig peller av - spiser ingen slike osteskorper...) har en slags mandarinaktig lukt. Men det er ikke fruktsmak på selve osten.

Skrevet

Jeg syns Start er en av de beste kjeksene til ost jeg :o) Sikkert fordi den smaker lite, så ostesmaken kommer frem.

Jeg synes den smaker papp :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...