Gjest litt bekymret mamma Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Min gutt på snart ti år leser 39 ord i minuttet. Testen ble tatt i vinter.Han får med seg delvis innholdet. Han liker ikke å lese og vi har prøvd alt av råd for å få ham motivert men ikke noe nytter. Jeg tenker med gru på ungdomsskolen, når de får mye lesestoff. Hvor mange ord bør han klare da for å få med seg innholdet i fagene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lesehester Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 minst 200 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oldbjørg Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 minst 200 200 ord i minuttet? Du er på jordet må jeg si! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lesehester Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 200 ord i minuttet? Du er på jordet må jeg si! ja,problem med det?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hva sier læreren hans? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oldbjørg Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 ja,problem med det?? Et barn på 10 år greier ikke 200 ord i minuttet, det er mitt eneste problem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 minst 200 En person kan få med seg innholdet med mindre lesehastighet enn det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 39 ord i minuttet er lav lesehastighet, men det viktigste er leseforståelse. Hva sier læreren hans? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Min gutt på 12 har 32-35 ord i minuttet og diagnosen dysleksi. Jeg synes du skal ta kontakt med PPT og høre jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Et barn på 10 år greier ikke 200 ord i minuttet, det er mitt eneste problem! Joda, min datter på snart ti leser 298 ord i minuttet... Kritisk grense for 4.klasse mener jeg er 50. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg jobber som lærer men ikke spesifikt som norsklærer så jeg har ikke helt inne hvor mange ord de bør klare i minuttet på de ulike alderstrinnene. Men jeg vet at 39 ord i minuttet er veldig lite i denne alderen. Vi har noen veldig svake lesere på 5.trinn som leser 60-80 ord i minuttet, dette er også altfor lite. Men som sagt så tør jeg ikke si noe eksakt om hvor barnet bør ligge da jeg ikke har disse tallene i hodet. Du sier at han bare delvis får med seg innholdet. Det tyder nok på at han ikke har automatisert lesingen ennå, og han bruker fortsatt mye energi på å stave seg gjennom ordene. Dette er så energikrevende at han ikke klarer å konsentrere seg om innholdet samtidig. Det er vanskelig å gi noen råd når du sier at dere har prøvd alt for å motivere han., For på det stadiet han er nå så er det faktisk ingenting annet enn regelmessig lesing som hjelper. Men han må lese en stund til før han kan få noe som helst glede av lesingen. Jeg ville nok som mor her vært svært nøye på at han leser, minst et kvarter hver dag. Hva han leser spiller ingen rolle, han må lese for å øve seg. Prøv å gjør det til en positiv stund for han. Vær også klar når du snakker med han om at han leser for dårlig. Og at dette gjør det kjedelig for han å lese og at det vil skape problemer på sikt. Men at han kan gjøre noe med dette, det krever bare litt jobb. Så om det er kjedelig å lese så bør ikke det være noe tema engang, han må likevel lese. Vær forsiktig med premiering når han har vært flink og jobbet bra en periode. Her tror jeg det er veldig viktig at "premien" er å få større leselyst, og se at skolearbeidet går lettere. Men gjør alt du kan for at selve lesinga blir oppfattet som litt kos, selv om lesinga i seg selv er kjedelig. Det kan være alt fra at du er der sammen med han 100% og han føler at dere skal dra lasset sammen., kanskje kan dere kose dere med noe frukt/godt han liker, tenne lys og finne en kosekrok osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 ''Hvor mange ord bør han klare da for å få med seg innholdet i fagene?'' Min datter på 8 leste 55 ord i minuttet i februar og da var leseforståelsen god. Hun hadde alt riktig. Hastigheten var midt på treet i flg læreren. Før det leste hun sakte og leseforståelsen var heller ikke bra. Det er viktig å finne riktige bøker. De skal ikke være for vanskelige og innholdet må fenge. I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville forsøkt premiering og se hvordan det fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Har du fått barnet ditt undersøkt for skjult skjeling. Mange barn har denne lidelsen og bruk av briller gjør underverker i forhold til barnas leseglede og lesehastighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Min erfaring (som ikke bygger på mer enn to barn og meg selv, men) er at det er helt vesentlig å finne tekst som fenger for at lesingen skal bli gøy. Dessuten må man hjelpe barna i gang. Det er klart det ikke er gøy å lese når lesingen i seg selv er et slit. Hva sier læreren? Har han blitt utredet for lesevansker? Vi har en 9-åring som har slitt litt med lesingen. Lekser var i fjor et stort ork og det var klaging og sutring og misnøye og leksene tok evig lang tid. I fjor vår bestemte vi (foreldrene altså) oss for å ta et skikkelig tak i dette. Vi bestemte oss for å lese Harry Potter med han selv om det egentlig var alt for avansert tekst for han. Vi har delt på lesingen. I begynnelsen leste vi voksne 4-5 sider for hver side han leste, etterhvert som hans lesetempo ble bedre, leste vi færre sider for hver side han leser. Nå er vi ferdig med alle 7 bøkene og han har blitt en god leser. De siste bøkene leste han store deler av selv. Vi har satt av tid til lesing hver kveld og det skal mye til for at vi hopper over lesing en dag. Både han og vi setter pris på denne kosestunden på sengekanten. Alt skolearbeidet går bedre i år i alle fag, så det er opplagt at mestring gir motivasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Om du ikke alt har gjort det. Få tatt en grundig sjekk hos optiker. Noen ganger kan en brille forbedre situasjonen vesentlig. Fra mitt ikkefagutdannede ståsted ville jeg lagt større vekt på at han får med seg det han leser enn lesetempoet. Har dere prøvd lydbøker. For noen er fagbøkene på lydbok eller lest høyt sammen med den skrevne teksten gull verdt. Hvordan funker tegneserier? Lesing går ofte i rykk og napp. Så jeg ville ventet litt med å fortvile. Balansegangen mellom å stå på for bedring og å ikke skape avsmak er ofte det vanskligste. Håper det løser seg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Om du ikke alt har gjort det. Få tatt en grundig sjekk hos optiker. Noen ganger kan en brille forbedre situasjonen vesentlig. Fra mitt ikkefagutdannede ståsted ville jeg lagt større vekt på at han får med seg det han leser enn lesetempoet. Har dere prøvd lydbøker. For noen er fagbøkene på lydbok eller lest høyt sammen med den skrevne teksten gull verdt. Hvordan funker tegneserier? Lesing går ofte i rykk og napp. Så jeg ville ventet litt med å fortvile. Balansegangen mellom å stå på for bedring og å ikke skape avsmak er ofte det vanskligste. Håper det løser seg. mvh Han burde selvsagt også vært utredet av PPT om han ikke alt er det. Evt. ny utredning. Skolen bør følge dette opp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hva har du gjort for å motivere? Snuppa leste også litt dårlig en periode. Da lånte jeg bøker på biblioteket, og vi leste en side hver. (Ho måtte følge med når jeg leste). Det fungerte her. Så nå leser ho bra (5. klasse) Jeg vil tro at f.eks. Rampete Robin kan være aktuell. Det er litt kule bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 ''Hvor mange ord bør han klare da for å få med seg innholdet i fagene?'' Min datter på 8 leste 55 ord i minuttet i februar og da var leseforståelsen god. Hun hadde alt riktig. Hastigheten var midt på treet i flg læreren. Før det leste hun sakte og leseforståelsen var heller ikke bra. Det er viktig å finne riktige bøker. De skal ikke være for vanskelige og innholdet må fenge. I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville forsøkt premiering og se hvordan det fungerer. Har du en anonym e-post-adresse? Var noe jeg ville lufte med deg. Send meg evt. en mail på [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Har du en anonym e-post-adresse? Var noe jeg ville lufte med deg. Send meg evt. en mail på [email protected] Har sendt mail:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.