Gå til innhold

Det er det samme hvert år.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg aldri klarer å planlegge foran store dager, slik at alt går som jeg vil.

Jeg lager handleliste, men må ekstra turer til butikken fordi jeg ikke klarer å få med meg alt. Ikke en gang det som står på lista.

Jeg kjøper for små sko til minstejenta og må kjøre ekstra tur til byen for å bytte sko. Og der er det selvfølgelig så mye folk at det er vanskelig å finne parkeringsplass og det er lange køer foran kassa.

Meninga mi er å spare tid når jeg planlegger, men ender alltid med å kaste bort tid.

Mannen min han pusser båt han og først på 17 mai tar han frem dressen og spør meg om hva slags skjorte og slips han skal bruke. Og så kommer han sikkert til å spørre _MEG_ om hvor _JEG_ har gjort av 17.mai sløyfa hans, rett før vi skal ut døra.

Joda, det er det samme hver år og regner med det er flere som kjenner seg igjen ;o)

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

7

• mariaflyfly

6

• Angustia

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Huff :(

I år er det heldigvis annerledes her. Ungene skal være hos faren sin, jeg har bedt kjæresten holde seg i byen sin, og jeg skal lese til eksamen. Ingen bunad her i gården i år. Jeg synes i grunnen det er litt deilig. :)

Skrevet

Jup. Men så lager man seg sånne greier selv ved å være den som organiserer og vennlig sier at "du, den skjorta der..." Istedet for å la folk gjøre sine egne greier og oppdage at skjorta suger! Og ta ansvar for det selv neste gang.

Så jeg synes ikke så synd i meg. Og jeg er blitt ganske flink på å roe ned denslags. :0)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Huff :(

I år er det heldigvis annerledes her. Ungene skal være hos faren sin, jeg har bedt kjæresten holde seg i byen sin, og jeg skal lese til eksamen. Ingen bunad her i gården i år. Jeg synes i grunnen det er litt deilig. :)

Nå har jeg kommet frem til at jeg skal droppe bunaden jeg også og bare ta på meg noe halvfint. En lettelse å komme frem til den beslutningen:-)

Skrevet

Vet veldig godt hva du mener. Men faktisk ser det ut til at jeg kommer i rute til 17. i år. Kanskje takket være mange fridager på forhånd :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Vet veldig godt hva du mener. Men faktisk ser det ut til at jeg kommer i rute til 17. i år. Kanskje takket være mange fridager på forhånd :)

Jeg jobbet på fredag. Måtte bare få unna handlinga først, er jo stengt i morgen:-) Jeg hater å måtte fly til byen, når jeg hadde sett for meg at jeg skulle slippe, men slik er livet.

Jeg har litt lett for å kave meg opp egentlig. Begynner å stresse helt uten grunn.

Gjest Kayia
Skrevet

Nå har jeg kommet frem til at jeg skal droppe bunaden jeg også og bare ta på meg noe halvfint. En lettelse å komme frem til den beslutningen:-)

Av alle ting jeg ikke har orden på her i livet er ikke bunaden én av dem ;-) og jeg deler årsaken i vilden sky:

Gjør klar (dvs vask og stryk) skjorte rett etter bruk - ikke rett før neste bruk - og stryk stakk og sjal før du henger den bort. Da finnes det ikke pes å skulle ta den fram neste gang :)

*Flink*

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Av alle ting jeg ikke har orden på her i livet er ikke bunaden én av dem ;-) og jeg deler årsaken i vilden sky:

Gjør klar (dvs vask og stryk) skjorte rett etter bruk - ikke rett før neste bruk - og stryk stakk og sjal før du henger den bort. Da finnes det ikke pes å skulle ta den fram neste gang :)

*Flink*

Jeg orker ikke å ta på meg bunaden i år. Jeg skal spise, drikke og kose meg uten å holde inn magen :-)

Ellers takk for tips:-)

Skrevet

Hos oss blir det litt annerledes i år, to av oss skal ha uniform, guttungen skal ha dress og pappa'n er bortreist (2 ukers jobbreise). Så da blir det for første gang på mange år ingen bunader. De får henge pent i skapet og vente til neste anledning.

Skulle vært i by'n og ordna masse greier, men så ble det oppkastsyke istedenfor. Håper bare vi er i orden så vi orker å gå runden på mandag.

Pust rolig med magen og stress ned, det er da bare en nasjonaldag :-) Det skal jo være moro, ikke stress!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hos oss blir det litt annerledes i år, to av oss skal ha uniform, guttungen skal ha dress og pappa'n er bortreist (2 ukers jobbreise). Så da blir det for første gang på mange år ingen bunader. De får henge pent i skapet og vente til neste anledning.

Skulle vært i by'n og ordna masse greier, men så ble det oppkastsyke istedenfor. Håper bare vi er i orden så vi orker å gå runden på mandag.

Pust rolig med magen og stress ned, det er da bare en nasjonaldag :-) Det skal jo være moro, ikke stress!

Uffda, ikke noe gøy med omgangssyke nå.

Jeg er rolig nå altså, etter å ha fått unna det viktigste.

Og så minnet du meg på hvordan jeg hadde det i gamle dager når ungene gikk i korps og jeg var i styret. DA var det stress da! Nei, egentlig har jeg ikke noe å stresse etter nå:-)

Ha en best mulig 17.mai, tross sykdom:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg orker ikke å ta på meg bunaden i år. Jeg skal spise, drikke og kose meg uten å holde inn magen :-)

Ellers takk for tips:-)

Beste man kan gjøre den dagen det - nyte spise og drikke i godt selskap (og det tror jeg du kan gjøre uten å måtte holde inn magen jeg da...;)

Skrevet

He-he, her er det ikke slik, heldigvis.

For ca 2 uker siden begynte vi å prøve klær, dvs. jentene, da. Så da fant vi ut at vi har bunader til begge to, men det manglet et bånd - som ble kjøpt inn for en drøy uke siden. Mannens og mine klær er klare; min bunadsskjorte henger til tørk nå, mens mannens skjorte og dress er klare.

17. mai-sløyfer ble kjøpt i dag, sammen med svarte strømpebukser til oss damene i bunad.

I morgen stryker far i huset flaggene, går ut og hogger litt bjørk til pynt ved døra - og vips, så er vi klare.

Jeg hadde slått ned gubben din med mitt svigermorarvede marmorkjevle. Seriøst. ;-)

Skrevet

*Flink*

''Gjør klar (dvs vask og stryk) skjorte rett etter bruk''

Nei nei! Bunadskjorta kan godt vaskes rett etter bruk, men den skal ikke strykes før like før den skal brukes (dagen før), den kan nemlig gulne om den strykes og henges bort.

Gjest Kayia
Skrevet

''Gjør klar (dvs vask og stryk) skjorte rett etter bruk''

Nei nei! Bunadskjorta kan godt vaskes rett etter bruk, men den skal ikke strykes før like før den skal brukes (dagen før), den kan nemlig gulne om den strykes og henges bort.

Hm, har hatt min i over 20 år og min mor i snart 60 og vi har begge gjort det sånn uten å få gule skjorter? Kanskje fordi vi ikke har på stivelse? Jeg bare vasker og stryker jeg - med dampjern.. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Kjenner meg dels igjen, men jobber i sentrum og kan lett stikke små ærend i alskens butikker i løpet av dagen. Heldigvis!

Blir dog ikke overrasket om jeg finner ut at noe mangler på morgenen 17. mai. Ei heller om min mann kommer et kvarter før vi skal gå og kommer på at han ikke har noen passende nystrøket skjorte, og sier at jeg stryker mye raskere og bedre enn ham... ;).

Skrevet

''Skulle vært i by'n og ordna masse greier, men så ble det oppkastsyke istedenfor. Håper bare vi er i orden så vi orker å gå runden på mandag.''

Jeg hadde glatt overtatt oppkast og full pakke, for å slippe 17.mai-feiringa...

Skrevet

Det er ikke fritt for at jeg har tenkt at uten mor, ingen 17. mai...;-)

Skrevet

Humre, kjenner meg igjen - både fra tida jeg bodde med barnas far - og tida etterpå!

Vel, 17.mai blir det uansett, har nok blitt for gammel til å stresse unødvendig for å oppfylle naboer og "folk flest" sine forventninger.

Bunadspoliti og hagefanatikere kan bidra til å gjøre festdagen fin, men også ekskludere potensielle deltakere..

Det viktigste er at barna er fornøyde. Men har dessverre erfart opp gjennom årene at barnas forventninger overgår realitetene, både mtp barnetog, sang, leiker og dagen generelt :-/

Har ergo et hat/kjærlighetsforhold til 17. mai, men ønsker dere alle en flott dag!!

Gjest togli
Skrevet

Jeg kjenner meg egentlig ikke igjen - heldigvis ;)

Bunaden min er alltid klar (bare skjorta som skal vaskes og strykes) og de to yngste har også bunader. Eldstejenta pleier å få et antrekk til 17.mai og i år ble det rosa blondekjole fra Gina Tricot og svart MC-jakke i "skinn" fra H&M. Hun skal ha tights under kjolen og muligens svarte converse til. Dette er ting hun har fra før.

Mitt ansvar er kun å vaske/stryke bunadskjortene :)

Vi har fast tradisjon med 17.mai-frokost hos mamma og pappa, så mat tenker vi ikke på....

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen fra tidligere tider, men nå er ungene over 17-mai-alder, tiden da de måtte delta i tog etc... I år skal jeg ikke utenfor døren! :-)

Hater korpsmusikk...flagg....kulde...regn...vind...i tynne, pene klær og vonde sko... Jippi!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...