Gå til innhold

Å ha med ting når man skal på besøk til folk

Anbefalte innlegg

Gjest Kan noen peke meg i riktig retning?
Skrevet

Hvordan er det egentlig dette foregår?

Hvis man inviterer nye folk til seg, så kommer noen med en blomst, gave osv, mens andre har ingenting med seg.

Også når man blir invitert til folk man ikke har vært hos før, skal man ha med seg en liten ting til dem da? Og er det det samme om det er middag man er invitert til (da pleier jeg å ha med meg en liten ting) eller om det er fest (har ikke pleid å ta med noe da.) Jeg er rimelig forvirret for hva som egentlig er "normen" for slikt, når noen tar med seg, mens andre ikke.

Fortsetter under...

Skrevet

Hm...*tenke* Jeg tror dette er litt sånn.. noen mennesker ER veldig sånn av seg, at de har med seg noe.

Mens andre er veldig uformelle og tenker overhodet ikke over det.

Når jeg er vertinne blir jeg veldig glad om noen har med seg noe, men jeg reagerer ikke dersom de ikke har!

Skal du til noen første gang synes jeg det er fint å ha med noe.

Gjest fattigmor
Skrevet

Er ikke det vanlig Folkeskikk å ta med seg en Blomst eller Konfekt eventuellt en flaske vin...når man blir bedt bort til Middag?

Jeg er oppvokst med den Skikken og tror egentlig det er sånn fremdeles. Kan hende de unge idag, ikke kjenner til den Skikken?

Jeg er ikke helt sikker på det:o)

Gjest Kayia
Skrevet

Når jeg har hatt venninner her på vin før en konsert el. l. har de færreste med seg gave, men når vi har invitert til middag har de fleste enten med blomster eller vin. Jeg gjør det samme selv - innom på et glass vin før noe annet betyr ikke nødvendigvis vin til vertinnen, mens middag eller selskap (feks bursdag) gjør.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel ofte vanlig høflighet å ha med seg vin, blomst eller en liten gave om man er bedt bort i middag eller fest (mer enn stikk-innom-fest). Men det er også vanlig å la være, og jeg legger i hvertfall ikke merke til om gjester ikke har noe med seg.

Selv er jeg ofte ikke så flink til å huske på å kjøpe gave eller blomst, men det hender. Da tar jeg ofte med en flaske vin og/eller champagne eller en sjokoladeeske, men det kan også godt hende jeg ikke har med noe i det hele tatt.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg synes begge deler er greit. Hvis det er første gang jeg er invitert til noen synes jeg det er hyggelig å ta med en flaske vin eller lignende, men jeg skjems ikke hvis jeg glemmer det eller ikke har noe passende vinflaske i huset. Som vertinne reagerer jeg overhodet ikke på det om noen ikke har med seg noe.

Annonse

Skrevet

Jeg tar med en blomst/plante eller noe annet hvis jeg har lyst, om det er middagsbesøk, bare kaffebesøk eller fest er det samme for meg. Jeg synes det er en glede å gi, derfor gjør jeg det, og så vet jeg at jeg ville satt pris på det samme selv. Jeg bryr meg ikke så mye om evt. normer der.

Skrevet

Er ikke det vanlig Folkeskikk å ta med seg en Blomst eller Konfekt eventuellt en flaske vin...når man blir bedt bort til Middag?

Jeg er oppvokst med den Skikken og tror egentlig det er sånn fremdeles. Kan hende de unge idag, ikke kjenner til den Skikken?

Har du tyske aner? :-)

Gjest En annen mor :)
Skrevet

Artig å se andre som legger Trykk på Viktige ord med stor forbokstav. Trodde jeg var den Eneste, hehe :))

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, lurte jeg også litt på.

Gjest fattigmor
Skrevet

Aber natürlich. ha-ha hvordan kan du tro det?

Gjest fattigmor
Skrevet

Artig å se andre som legger Trykk på Viktige ord med stor forbokstav. Trodde jeg var den Eneste, hehe :))

jeg får skjerpe meg da:0) gamle vaner er vond å vende:0)

Skrevet

Alle som kan sin Ole Brumm, vet da at det er Sånn Man Skal Gjøre Det. :-) En Veldig Viktig lærdom!

Annonse

Skrevet

Hvis jeg/vi er invitert på middag, har vi alltid med en "vertinnegave", en blomst, en flaske vin, el. annet. Med mindre invitasjonen gjelder bursdag el lign - da har vi med gave til jubilanten og ikke også "vertinnegave".

På mer uformelle sammenkomster har jeg ikke med noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...