Gå til innhold

Barn og feber

Gjest manah

Anbefalte innlegg

Gjest manah

Jeg er mamma til en 3-åring som er svært sjelden syk, men hver gang feberen dukker opp blir jeg usikker og engstelig. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne berolige meg om jeg spurte noen med mer erfaring! Jeg har lest meg til at små barn lett kan få høy feber, og poden har hatt mellom 39 og 40 siden i formiddag. En dose paracet i ettermiddag gjorde han så mye bedre at han fikk spist og drukket, men før han sovnet steg feberen igjen. Jeg føler meg ikke trygg på å la han sove alene i natt ,selv om jeg målet feberen til "bare" 38,5 nå (øretermometer). Er det bedre å gi paracet? Han gir ikke uttrykk for at noe er vondt, men er veldig slapp når han er våken.Mon tro hva det kan være? Han er ikke forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er i ganske grei form, bare litt slapp og varm så hadde jeg ikke gitt paracet på 38,5 nei. Men om han har det tydelig ubehagelig kan du godt gi.

Det kan være så mangt, ikke bli overrasket om han våkner med prikker eller blemmer av noe slag på 17. mai, mange barnesykdommer starter sånn. :o) Eller - ungene får kanskje ikke så mange nå til dags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til 4, men ikke utlært :)

Kan ikke poden ligge sammen med deg da? Evt omvendt? Et barn med såpass høy feber bør ikke ligge alene, synes jeg da.. I så fall bør du stå opp ca 3 ganger på natten og se at han er ok. Det bør en forresten uansett.

Neida, dette er ikke for å skremme deg på noen som helst måte. Jeg har vokst opp med leger rundt meg på absolutt alle kanter, og fikk dette inn med morsmelken.

Husk ellers at feber er kroppens beste venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke paracet på ungene med mindre feberen er over 39. Unntaket er om de har smerter, da setter jeg før.

Feber er kroppens måte å hamle opp med virus og bakterier, og det er ikke lurt å senke feberen hvis man ikke må.

Jeg har ikke noe problemer med å la ungene sove alene når de har feber på 38.5. Har de over 39 synes jeg det er greit å ha dem samme med meg.

Vår mellomste har hatt feberkramper, og det var ikke morsomt...

Ellers er det, som du sier, helt vanlig at unger fort får høy feber uten at det er alvorlig av den grunn. Det er flott at Paracet virker.

Jeg har tro på at det viktigste når man har feber er å slippe stress. Noen barn er i full aktivitet når de har feber, det er greit så lenge de velger det selv. Er de slappe, så skal de få lov til å ha det helt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...