Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Vår nyfødte jente har kort tungebånd og har derfor gjort uopprettelig skade på brystvortene mine i løpet av de fem første dagene, så nå får hun MME. Hun var glad i morsmelk og drakk leeenge hver gang. Hun kunne tømme et og et halvt bryst til et måltid, som når jeg pumpet ble til 150 ml melk (!). Hun gulpet en del, men ekspertene sier jo ubegrenset med morsmelk, så... Nå som hun får MME kunne hun drikke 120 ml til et måltid. Igjen mye gulping, men hun sov godt og gikk ganske lenge mellom måltidene (3,5-5 timer). Hun var rolig og skrek veldig lite. Men så sa jordmor at siden hun gulpet så mye, så burde vi ned til anbefalt mengde MME - 90 ml per måltid. Hun ville da gulpe mindre, men spise litt oftere. Det hørtes jo greit ut. Siden vi innførte restriksjonene har hun vært svært urolig. Skriker seg fra et måltid til det neste (som hun må få innen 2,5 time), før hun endelig sovner. Må bæres nesten konstant for å roe seg, sovner ikke igjen etter mating om natten. Men hun gulper altså mindre. Vi bruker smokk, siden hun har stort sugebehov, men dette har altså liten effekt på uroen hennes. Vi er usikre på hva vi skal prioritere og hva som er best for henne. Hun har kun gått ubetydelig ned i vekt etter fødselen, så selv med en del gulping får hun i seg nok mat. Hva hadde du gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Latt henne rape et par ganger i løpet av måltidet og gitt henne mat til hun ble mett. Å være halvsulten er ikke godt for noen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Latt henne rape et par ganger i løpet av måltidet og gitt henne mat til hun ble mett. Å være halvsulten er ikke godt for noen. Takk for svaret ditt Det er slik jeg også tenker, men jeg blir så usikker når jordmor virket utrolig sjokkert over mengden hun spiser (selv om hun, vektmessig, er midt mellom 90 og 120 ml anbefalingene). Jeg tror jeg følger magefølelsen min og tenker at vi heller lever med litt potensielt ekstra gulp enn en nyfødt som ikke får suge/spise det hun ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Datteren min gulpet også MYE - men hun fikk så mye mat hun ville allikevel... Vi prøvde å passe på å rape og få pauser innimellom, men hun ble så rasende at hun slukte så mye luft mens hun hylte at hun nesten gulpet mer etter at vi begynte sånn... Nei, gi henne den maten hun vil - går hun med på det, så gi henne pauser og mulighet for å rape - men noen unger gulper mer enn andre! Vi bytta sikkert body 7-8 ganger pr dag og vasket håret flere ganger om dagen (fordi det stinka så fælt, hun hadde masse hår) Halvsulten blir frustrert unge... Gi henne mat og tolerer gulping 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg hadde tolerert mye gulping for å få en roligere og mer fornøyd baby. Noen gulper mer enn andre uansett inntak. Overskuddet kommer nok ut igjen på en eller annen måte :-| Du kan jo prøve å senke mengden litt etter hvert, når hun blir litt mindre nyfødt-glupsk og tar det litt roligere. Men jeg hadde ikke nektet en skrikende baby melk når det hjelper med melk, hvis du skjønner hva jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Datteren min gulpet også MYE - men hun fikk så mye mat hun ville allikevel... Vi prøvde å passe på å rape og få pauser innimellom, men hun ble så rasende at hun slukte så mye luft mens hun hylte at hun nesten gulpet mer etter at vi begynte sånn... Nei, gi henne den maten hun vil - går hun med på det, så gi henne pauser og mulighet for å rape - men noen unger gulper mer enn andre! Vi bytta sikkert body 7-8 ganger pr dag og vasket håret flere ganger om dagen (fordi det stinka så fælt, hun hadde masse hår) Halvsulten blir frustrert unge... Gi henne mat og tolerer gulping Vi er så heldige at hun godtar et par rapepauser. Noen ganger stopper hun også å spise etter den andre pausen, så hun får jo tenkt seg litt om i forhold til metthet også. Jeg kjenner jeg blir litt lettet når du og Lillemus sier hun burde få spise så mye hun ønsker - det har føltes så ekkelt å sette restriksjoner for måltidene og nærmest telle ned til vi kan forsvare en ny flaske med melk. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg hadde tolerert mye gulping for å få en roligere og mer fornøyd baby. Noen gulper mer enn andre uansett inntak. Overskuddet kommer nok ut igjen på en eller annen måte :-| Du kan jo prøve å senke mengden litt etter hvert, når hun blir litt mindre nyfødt-glupsk og tar det litt roligere. Men jeg hadde ikke nektet en skrikende baby melk når det hjelper med melk, hvis du skjønner hva jeg mener. Ja, skjønner hva du mener Melk er jo ikke løsningen på all skriking, men det har altså vært alfa og omega for søvnen hennes virker det som. Jeg ga henne mat etter kun 1,5 time nå sist gang, siden hun virket veldig fra seg, og nå har hun endelig sovet godt i to timer etter en svært urolig natt og morgen. Takk for svaret 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg hadde gitt litt mer melk, og så latt det gå kortere tid mellom måltidene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Bare sånn apropos kort tungebånd: minsta mi hadde også det, og brystvortene mine så ikke ut og ungen fikk ikke i seg nok. Jeg hadde nærmest bestemt meg for å gå over til mme, da en ammehjelp på helsestasjonen bedyret at dersom vi klipper tungebåndet vil jenta klare å spise normalt av brystet. Så vi bestemte oss for å prøve. Tungebåndet ble kjapt og udramatisk klippet hos barnelege, og følelsen da hun tok brystet rett etterpå var en helt annen! Hun var da ca en uke gammel. Og vekta hennes økte også kjapt etter at tungebåndet ble klippet. Hun hadde jo ikke fått i seg nok mat tidligere stakkar. Bare et lite tips som løste alt for meg og babyen min. (det skal sies at maaaange barneleger ikke klipper tungebånd på babyer, de anser det visstnok som et "kosmetisk" problem...!) Men til det du egentlig spør om: jeg hadde nok gått for gulpende baby framfor urolig baby... altså gitt henne litt mer enn det dere gjør nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Bare sånn apropos kort tungebånd: minsta mi hadde også det, og brystvortene mine så ikke ut og ungen fikk ikke i seg nok. Jeg hadde nærmest bestemt meg for å gå over til mme, da en ammehjelp på helsestasjonen bedyret at dersom vi klipper tungebåndet vil jenta klare å spise normalt av brystet. Så vi bestemte oss for å prøve. Tungebåndet ble kjapt og udramatisk klippet hos barnelege, og følelsen da hun tok brystet rett etterpå var en helt annen! Hun var da ca en uke gammel. Og vekta hennes økte også kjapt etter at tungebåndet ble klippet. Hun hadde jo ikke fått i seg nok mat tidligere stakkar. Bare et lite tips som løste alt for meg og babyen min. (det skal sies at maaaange barneleger ikke klipper tungebånd på babyer, de anser det visstnok som et "kosmetisk" problem...!) Men til det du egentlig spør om: jeg hadde nok gått for gulpende baby framfor urolig baby... altså gitt henne litt mer enn det dere gjør nå. Takk for infoen om kort tungebånd De har sagt seg villig til å klippe nå som problemet er "bevist". Men brystvortene mine har dessverre sprukket fullstendig på midten (kløyvd, rett og slett) og både pumping og amming gjør at blodet regelrett spruter. Legen sa at eneste mulighet nå er flaske. Jordmor mener at jeg har mistet melka innen brystvortene gror sammen nok til at jeg kan enten pumpe eller amme igjen, men vi får se. Det er mulig jeg kan få i gang produksjonen igjen når den tid kommer Ellers har jeg definitivt bestemt meg for at hun fra nå av skal få litt mer mat. Hun fikk nettopp 120 ml og har ikke gulpet opp noe, så gulpingen er muligens helt uavhengig av om hun får spise seg helt mett eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Takk for infoen om kort tungebånd De har sagt seg villig til å klippe nå som problemet er "bevist". Men brystvortene mine har dessverre sprukket fullstendig på midten (kløyvd, rett og slett) og både pumping og amming gjør at blodet regelrett spruter. Legen sa at eneste mulighet nå er flaske. Jordmor mener at jeg har mistet melka innen brystvortene gror sammen nok til at jeg kan enten pumpe eller amme igjen, men vi får se. Det er mulig jeg kan få i gang produksjonen igjen når den tid kommer Ellers har jeg definitivt bestemt meg for at hun fra nå av skal få litt mer mat. Hun fikk nettopp 120 ml og har ikke gulpet opp noe, så gulpingen er muligens helt uavhengig av om hun får spise seg helt mett eller ikke. MME er helt akseptabelt og vi er mange på DOL som spiste det som babyer. ''Men brystvortene mine har dessverre sprukket fullstendig på midten (kløyvd, rett og slett) og både pumping og amming gjør at blodet regelrett spruter. '' Det skjedde med meg også. Men bare på ene brystet. Jeg pumpet bare så trykket gikk ned- og brukte brystskjold noen dager til det grodde. Så ammet jeg som normalt. (tok 3 uker fra barnefødsel til ammingen var etablert). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 MME er helt akseptabelt og vi er mange på DOL som spiste det som babyer. ''Men brystvortene mine har dessverre sprukket fullstendig på midten (kløyvd, rett og slett) og både pumping og amming gjør at blodet regelrett spruter. '' Det skjedde med meg også. Men bare på ene brystet. Jeg pumpet bare så trykket gikk ned- og brukte brystskjold noen dager til det grodde. Så ammet jeg som normalt. (tok 3 uker fra barnefødsel til ammingen var etablert). Ja, forsøkte brystskjold, men det kommer masse blod. Jeg hadde uansett tenkt til å gå over til MME innen 2-3 måneder på grunn av medisiner, så vi orker ikke slite spesielt lenge med dette. Men jeg forsøker nok å pumpe så snart brystvortene har grodd nok sammen til at de tåler litt forsiktig vakum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Takk for infoen om kort tungebånd De har sagt seg villig til å klippe nå som problemet er "bevist". Men brystvortene mine har dessverre sprukket fullstendig på midten (kløyvd, rett og slett) og både pumping og amming gjør at blodet regelrett spruter. Legen sa at eneste mulighet nå er flaske. Jordmor mener at jeg har mistet melka innen brystvortene gror sammen nok til at jeg kan enten pumpe eller amme igjen, men vi får se. Det er mulig jeg kan få i gang produksjonen igjen når den tid kommer Ellers har jeg definitivt bestemt meg for at hun fra nå av skal få litt mer mat. Hun fikk nettopp 120 ml og har ikke gulpet opp noe, så gulpingen er muligens helt uavhengig av om hun får spise seg helt mett eller ikke. Skjønner deg godt, herpa pupp er ikke noe særlig til matfat nei... ;-) Og mme er jo så absolutt bra nok, er selv vokst opp på div melkeerstatninger iom at jeg er adoptert, og jeg har da blitt ganske så frisk og normal, hehe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Ja, forsøkte brystskjold, men det kommer masse blod. Jeg hadde uansett tenkt til å gå over til MME innen 2-3 måneder på grunn av medisiner, så vi orker ikke slite spesielt lenge med dette. Men jeg forsøker nok å pumpe så snart brystvortene har grodd nok sammen til at de tåler litt forsiktig vakum. Det er selvfølgelig helt greit. Å være mor er så uendelig mye mer enn amming. :-) Som sagt, det er da blitt folk av de fleste av oss her på DOL, og jeg vil anta de fleste har spist mye MME og mindre morsmelk.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Skjønner deg godt, herpa pupp er ikke noe særlig til matfat nei... ;-) Og mme er jo så absolutt bra nok, er selv vokst opp på div melkeerstatninger iom at jeg er adoptert, og jeg har da blitt ganske så frisk og normal, hehe! Ja, jeg har aldri vært noen ammefantast, for å si det slik. Jeg ville gjerne amme den (de) første måneden(e), men når det blir blodbad ut av det (en spedbarnsmunn fylt med blod er et noe spesielt syn man ikke lett kommer over) og smerter som krever reseptpliktige smertestillende, så gir jeg meg uten kvaler 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Det er selvfølgelig helt greit. Å være mor er så uendelig mye mer enn amming. :-) Som sagt, det er da blitt folk av de fleste av oss her på DOL, og jeg vil anta de fleste har spist mye MME og mindre morsmelk.. ;-) Hun har det så fint, så Dette er ikke noe som gir meg spesielle kvaler. 90 eller 120 ml, der i mot, krever mye tankekraft! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg støtter deg i å gi mer mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Fikk bare lyst til å si god 17.mai til deg og familien:-) Synes det var litt trist å lese at dere har fått en såpassrøff start, men det ser ut som om du har fått gode råd i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes at det var et dårlig råd du fikk av jordmor, babyer spiser til de er mette, og hvis de får for lite mat, skriker de. Gulping er meget individuelt fra barn til barn. Min den eldste gulpet så det sto i sprut oppover vegger og når han skulle rape og lå over skulderen min ble jeg klissvåt av melk nedover ryggen og stolen jeg satt i ble full av melk og måtte vaskes (det var skinnstol), Det ble veldig mye klesvask, både av hans klær og av mine klær. Antageligvis var det på grunn av at lukkemuskelen i maven hans ikke var helt utvokst. Vi ble rådet til å skifte bleie på ham før ammingen og å bevege ham minst mulig etter ammingen, slik at maten i maven fikk holde seg i ro. Dette rådet hjelp noe på den voldsomme sprut gulpingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Fikk bare lyst til å si god 17.mai til deg og familien:-) Synes det var litt trist å lese at dere har fått en såpassrøff start, men det ser ut som om du har fått gode råd i denne tråden. Takk Ikke noe feiring her i år, guttungen har omgangssyke. Jeg bare håper jeg og babyen ikke blir smittet. Ellers er det bare ammingen som ga problemer (og smertene i ettertid). Nå som jeg gir mer melk igjen sover hun veldig godt både dag og natt, er blid når hun er våken og gulper mye mindre. Kanskje hun bare måtte venne seg til melka. I morgen kommer mamma på besøk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.