Gå til innhold

Gi mer melk eller mindre melk?

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det var et dårlig råd du fikk av jordmor, babyer spiser til de er mette, og hvis de får for lite mat, skriker de.

Gulping er meget individuelt fra barn til barn. Min den eldste gulpet så det sto i sprut oppover vegger og når han skulle rape og lå over skulderen min ble jeg klissvåt av melk nedover ryggen og stolen jeg satt i ble full av melk og måtte vaskes (det var skinnstol), Det ble veldig mye klesvask, både av hans klær og av mine klær.

Antageligvis var det på grunn av at lukkemuskelen i maven hans ikke var helt utvokst.

Vi ble rådet til å skifte bleie på ham før ammingen og å bevege ham minst mulig etter ammingen, slik at maten i maven fikk holde seg i ro. Dette rådet hjelp noe på den voldsomme sprut gulpingen.

Takk for veldig godt råd. Vi har funnet ut det samme :) Hun må ikke beveges for mye eller legges rett ned på rygg etter måltidet. Med ekstra rapepauser i tillegg er nå problemet minimalt, uansett mengde hun spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Takk for veldig godt råd. Vi har funnet ut det samme :) Hun må ikke beveges for mye eller legges rett ned på rygg etter måltidet. Med ekstra rapepauser i tillegg er nå problemet minimalt, uansett mengde hun spiser :)

Hyggelig å høre, at dere har funnet en måte å takle problemene på.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi er så heldige at hun godtar et par rapepauser. Noen ganger stopper hun også å spise etter den andre pausen, så hun får jo tenkt seg litt om i forhold til metthet også.

Jeg kjenner jeg blir litt lettet når du og Lillemus sier hun burde få spise så mye hun ønsker - det har føltes så ekkelt å sette restriksjoner for måltidene og nærmest telle ned til vi kan forsvare en ny flaske med melk.

Takk!

Mine tre var storgulpere og fikk så mye pupp de bare ville, for da var de mest fornøyde. Jeg ammet dem til de var godt over året alle tre og e vokste og la på seg som de skulle. Restriksjoner på når de skulle få mat orka jeg bare ikke, og slik funka det best for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en supergulper! Uansett alle mulige tips jeg fikk mht hvordan han skulle holdes, rapepauser underveis etc, så gulpet han masse.

Jeg hadde heldigvis en fin helsesøster, som beroliget meg og sa at dette var helt normalt - noen babyer var bare slik, og at dette ville endre seg med tiden. Og hun hadde helt rett: Etterhvert som ammingen ble erstattet med mer fast føde i 8-10 mnd alder, avtok gulpingen veldig.

I mellomtiden gjorde jeg det beste ut av det ved å ha masse gulpekluter tilgjengelig, samt legge et teppe i sofaen der jeg satt med babyen...;-) Og ikke minst: Prøve å ikke ergre meg alt for mye over barselgruppe-"venninner" og andre som mente at jeg måtte da bare gjøre noe feil med ammingen ettersom babyen gulpet så fælt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man stole på seg selv og dette er kanskje en slik gang. Mulig en annen helsesøster hadde gitt deg et annet råd...

Gjør det som virker riktigst du. Jeg tror jeg hadde gitt ungen mat så den ble fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har gitt opp ammingen, eller har tenkt til å fortsette med det.

Jeg husker at jeg ble veldig sår, men da jeg kjøpte ull-ammeinnlegg på apoteket så ble de bedre umiddelbart. Det er visstnok lanolinet i disse som gjør livet så mye bedre for såre vorter:-)

MME har jeg ikke greie på, så der kan jeg ikke gi noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en supergulper! Uansett alle mulige tips jeg fikk mht hvordan han skulle holdes, rapepauser underveis etc, så gulpet han masse.

Jeg hadde heldigvis en fin helsesøster, som beroliget meg og sa at dette var helt normalt - noen babyer var bare slik, og at dette ville endre seg med tiden. Og hun hadde helt rett: Etterhvert som ammingen ble erstattet med mer fast føde i 8-10 mnd alder, avtok gulpingen veldig.

I mellomtiden gjorde jeg det beste ut av det ved å ha masse gulpekluter tilgjengelig, samt legge et teppe i sofaen der jeg satt med babyen...;-) Og ikke minst: Prøve å ikke ergre meg alt for mye over barselgruppe-"venninner" og andre som mente at jeg måtte da bare gjøre noe feil med ammingen ettersom babyen gulpet så fælt...

''Og ikke minst: Prøve å ikke ergre meg alt for mye over barselgruppe-"venninner" og andre som mente at jeg måtte da bare gjøre noe feil med ammingen ettersom babyen gulpet så fælt...''

LOL

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...