Gjest prust Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 I butikken: Jentene skal få kjøpe seg noe for max 25 kr, selv om det verken er lørdag eller 17. mai. 6-åringen velger noe til 16 kr, mens 9-åringen ikke klarer å bestemme seg, og blir skikkleig sur og mener 25 kr er altfor lite. Mamma blir sint pga denne oppførselen, og sende 9-åring ut, og hun får da ingenting. 9-åring sint og lei seg, hyler og skriker og er skikkelig fortviket og mener at alt er urettferdig og at mamma ikke er glad i henne og ingen andre heller og at hun alltid får skjenn. Mamma forteller om hva som har skjedd til pappa når vi kommer hjem. Pappaen går inn til 9-åring og prater lenge med henne. En stund etter går pappa og 9-åring ut, og skal kjøpe diesel. Det viser seg etterpå at 9-åring har fått en stor tyggis-greie til 20 kr, på betingelse på at hun skal være grei og ikke si stygge ting om og til mamma. Jeg er så sint! Her undergraver pappaen det jeg har bestemt. Pappaen mener at jenta trengte dette for å forstå at det hun opplevde som at ingen var glad i henne, ikke stemmer. Han er ferdig med saken, og jeg orker ikke bruke mer energi på det nå ikveld... Men er ikke dette helt feil av pappaen å gjøre dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hmmmm.... Det jeg egentlig reagerer mest på, er at hun får belønning for ikke å snakke stygt til og om mamma. I min bok er ikke det noe man forhandler seg fram til med belønning.. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke var riktig av mannen din å kjøpe noe til henne like etterpå hendelsen, men som sagt, jeg syns begrunnelsen for at hun fikk kjøpe noe faktisk var verre enn det faktum at hun fikk noe i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hmmmm.... Det jeg egentlig reagerer mest på, er at hun får belønning for ikke å snakke stygt til og om mamma. I min bok er ikke det noe man forhandler seg fram til med belønning.. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke var riktig av mannen din å kjøpe noe til henne like etterpå hendelsen, men som sagt, jeg syns begrunnelsen for at hun fikk kjøpe noe faktisk var verre enn det faktum at hun fikk noe i det hele tatt. Er helt enig med deg. Jeg sa til ham at det var jo ikke det med å snakke stygt til meg som var saken (selv om det ofte er saken når det gjelder henne) i dag - det var det at hun sutret og klaget over at det var for lite penger. Vi er ikke i dialog-modus i kveld, kjenner jeg :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hmmmm.... Det jeg egentlig reagerer mest på, er at hun får belønning for ikke å snakke stygt til og om mamma. I min bok er ikke det noe man forhandler seg fram til med belønning.. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke var riktig av mannen din å kjøpe noe til henne like etterpå hendelsen, men som sagt, jeg syns begrunnelsen for at hun fikk kjøpe noe faktisk var verre enn det faktum at hun fikk noe i det hele tatt. ''jeg syns begrunnelsen for at hun fikk kjøpe noe faktisk var verre enn det faktum at hun fikk noe i det hele tatt. '' Enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 ''jeg syns begrunnelsen for at hun fikk kjøpe noe faktisk var verre enn det faktum at hun fikk noe i det hele tatt. '' Enig med deg. Han sa kort at de hadde en avtale om at hun skulle være grei og oppføre seg fint, og da hadde hun fått denne greia. Jeg er totalt uenig i hans opplegg :-(((( Men jeg synes det at hun fikk noe i det hele tatt var et overtramp overfor det jeg hadde bestemt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Menn tenker annerledes enn kvinner, og pappaer er ofte svake for døtrene sine og din mann har nok syntes oppriktig synd på jenta si. Prøv å se det positive i det og glem så hele greia. Det er 17. mai i morgen og alle blir pynta og glade. Dette er en bagatell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Menn tenker annerledes enn kvinner, og pappaer er ofte svake for døtrene sine og din mann har nok syntes oppriktig synd på jenta si. Prøv å se det positive i det og glem så hele greia. Det er 17. mai i morgen og alle blir pynta og glade. Dette er en bagatell. Jada, jeg skal ikke gnure noe mer på det overfor ham eller jenta. Men jeg er nå ikke ferdig med helt selv... Som du sier, i morgen er det 17. mai, og det blir en flott dag for alle her. Bordet er pyntet, og klærne henger klare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jada, jeg skal ikke gnure noe mer på det overfor ham eller jenta. Men jeg er nå ikke ferdig med helt selv... Som du sier, i morgen er det 17. mai, og det blir en flott dag for alle her. Bordet er pyntet, og klærne henger klare. Det viktigste er da at alle er glade i hverandre. Ha en fin 17. mai;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det viktigste er da at alle er glade i hverandre. Ha en fin 17. mai;-) Ja, vi er veldig glade i hverandre alle fem :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Pappaen overkjørte din beslutning. Det er ikke bra. Som foreldre skulle dere stått sammen, for å vise datteren hvor grenser går. Helt greit at mannen din var uenig med deg. Men det skulle han tatt opp på kammerset med deg, uten at barna fikk vite det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg er helt enig med deg. Du gjorde helt rett, og pappa'n undergraver din konsekvens for dårlig oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg tenker at dette er et bra tema å ta opp i foreldreveiledningen. Det at du reagerer såpass sterkt på episoden gir meg tanker om at du kanskje er vel opptatt av grensesettingen. Det gikk tross alt en del tid mellom episoden i butikken og turen til bensinstasjonen, og det er ikke nødvendigvis noen dum ide å gi jenta fornyet tillit etter en slik episode. Samtidig er det selvfølgelig viktig at han ikke undergraver din autoritet i forhold til jenta, men jeg er ikke så sikker på at han gjorde det i dette tilfellet. Dere som foreldre trenger å bli mer enige, og du trenger muligens å se på muligheter for mer fleksibel grensesetting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg tenker at dette er et bra tema å ta opp i foreldreveiledningen. Det at du reagerer såpass sterkt på episoden gir meg tanker om at du kanskje er vel opptatt av grensesettingen. Det gikk tross alt en del tid mellom episoden i butikken og turen til bensinstasjonen, og det er ikke nødvendigvis noen dum ide å gi jenta fornyet tillit etter en slik episode. Samtidig er det selvfølgelig viktig at han ikke undergraver din autoritet i forhold til jenta, men jeg er ikke så sikker på at han gjorde det i dette tilfellet. Dere som foreldre trenger å bli mer enige, og du trenger muligens å se på muligheter for mer fleksibel grensesetting? Interessant tilbakemelding, frosken. Ja, jeg har tenkt å ta det opp nårvi skal på fam. senteret på torsdag. Hun pleier å spørre om det har vært noen spesielle episoder vi vil ta opp. Er imidlertid ikke enig i at det gikk "noe tid" mellom det i butikken og tyggiskjøpet - det var vel max en time, og ikke nok for å få fornyet tillit, mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Interessant tilbakemelding, frosken. Ja, jeg har tenkt å ta det opp nårvi skal på fam. senteret på torsdag. Hun pleier å spørre om det har vært noen spesielle episoder vi vil ta opp. Er imidlertid ikke enig i at det gikk "noe tid" mellom det i butikken og tyggiskjøpet - det var vel max en time, og ikke nok for å få fornyet tillit, mener jeg. ''Er imidlertid ikke enig i at det gikk "noe tid" mellom det i butikken og tyggiskjøpet - det var vel max en time, og ikke nok for å få fornyet tillit, mener jeg.'' Enig i at hun ikke hadde "opptjent" grunn til å bli gitt fornyet tillit, men det var heller ikke slik at faren var tilstede i den aktuelle situasjonen og åpenlyst motsa deg i din grensesetting der og da. Men det er uansett et ferskt og konkret eksempel på hverdagsdramaene hjemme hos dere, og således et supert utgangspunkt for samtale:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes reaksjonen på at 9åringen syntes 25 kroner var for lite, var altfor hard. Jeg har ikke sans for den type straff. "Snakking tilrette" og avarsel burde være nok her, forutsatt at det ikke er noe helt spesielt på gang med denne 9åringen, og selv da skal et litt til at jeg skulle være straffemetoen. Jeg synes at belønning for å ikke snakke stygt om, er helt "på trynet", for å si det mildt. Man skal ikke ha belønning for å oppføre seg helt normalt. Jeg synes ikke at det i utgangspunktet er ille å gi barnet fornyet tillit etter 1 time i dette tilfellet, forutsatt at pappa snakket skikkelig med barnet om det som hadde skjedd. Det er premisset for å få godteri - "ikke snakke stygt om mamma" - som jeg synes er problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 En mulig vri neste gang: Gi dem 25 kr. hver, evt. en 20-kroning, og la dem handle selv. Det tar oppmerksomheten bort fra selve beløpet og kan forhindre krangelen om størrelsen på det. Ellers synes jeg vel hele greia ble blåst opp i meste laget. Men det skyldes kanskje at dere har hatt slike episoder tidligere, sånn at du reagerer kraftigere enn om det hadde vært en engangshistorie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 he he, det samme ville pappaen fer i huset gjort. ingen stor sak dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 I prinsippet har han vel undergravet din autoritet... Men jeg har for mindre en 24 timer siden hørt meg selv si til ene gutten at "jeg sier det til PAPPA!" med skikkelig kjerringstemme..! Så jeg antar at jeg ikke er kvalifisert til å mene noe...*svett* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg kommer ikke lenger enn til at du sender henne ut uten noe... Jeg forstår at du blir frustrert, det blir jeg også i slike situasjoner, men jeg synes faktisk ikke det rettferdiggjør din (min) reaksjon. Hun var forespeilet 25 kroner (og det var ikke knyttet et krav om god oppførsel til dette, eller?), hun strever med valgsituasjonen, muligens også et stress over tidsaspektet, og klarer ikke å håndtere sin egen frustrasjon. Dette får hun ikke hjelp til å håndtere, men derimot straffes hun slik at frustrasjonen øker ytterligere. Ja, jeg vet at jeg også gjør slike ting. Jeg vet også at det nettopp er slike situasjoner jeg ikke havner i på gode dager, da jeg har overskudd til å finne løsninger som ivaretar oss alle og ikke minst til å se bak barnets atferd slik at jeg kan hjelpe henne med å håndtere og forstå følelsene sine på en bedre måte. Vår autoritet overfor barna er først og fremst en konsekvens av hva vi selv gjør, tror jeg, ikke hva andre gjør. Derfor klarer jeg altså ikke helt å gå videre med hva far burde eller ikke burde ha gjort. Men jo, jeg forstår at du blir frustrert over ham, det blir jeg også over min mann, ikke minst når jeg kjenner meg på gyngende grunn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 I prinsippet har han vel undergravet din autoritet... Men jeg har for mindre en 24 timer siden hørt meg selv si til ene gutten at "jeg sier det til PAPPA!" med skikkelig kjerringstemme..! Så jeg antar at jeg ikke er kvalifisert til å mene noe...*svett* *fnise* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.