Gjest stemorhater Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Er så sint at jeg snart sprekker. vår kjære farmor døde for 2 år siden. Hun var syk den siste tiden og fars kone gjennom 10 år var mye og hjalp henne. Vi 3 barnebarna hadde fullt opp med hus og barn og alt som hører med. Har ikke tenkt så mye over smykkene etter farmor, men så nå at fars nye kone bruker de og har tydeligvis fått alt. Vi er 3 jenter som barnebarn og synes det hadde vært koselig å ha minner etter farmor. Fars kone har jo arvet sin egen bestemor og mor, det er vel ikke riktig at hun skal overta disse smykkene! Vår far er en dott, så det hjelper ikke snakke med ham. Har lyst til å besøke de nå og ta opp dette med de. Ikke nok med dette, vår far arvet 1mill etter farmor og han overførte 250 000 til sin kone etter dette. Dette skulle hun sikkert ha som takk for at hun hjalp farmor den siste tiden. Pappa sitter på med 0 i formue mens hun sitter med 500 000. HVos får hun alle pengene fra som er minstepensjonist? Ville dere sagt noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dere som barnebarn har ingen rett på verken pengene eller smykkene. Det lengste jeg ville strukket meg til var å antyde, på en hyggelig og respektfull måte, overfor fars kone om hun kan la disse smykkene gå videre til deres del av familien når hun engang dør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Din stemor arver ingenting etter din farmor, med mindre farmor har skrevet testamente. Enten har din farmor gitt bort smykkene mens hun levde, eller så har din far arvet dem (hvis ikke farmor har testamentert dem til stemor). Har din far arvet, så er det ikke så rart at han ikke bruker dem selv, kanskje? Du og dine søsken har ingen arverett etter farmor, men har din far arvet smykkene vil jeg vel se det som naturlig å spørre om det. Og dere kan jo også spørre om å få forskuddsarve smykkene om dere ønsker det. De pengene din far har gitt til din stemor - vel, du unnskylder dere søsken med at dere har familie og sånt og dermed sannsynligvis ikke har stilt opp noe særlig, og da synes jeg faktisk ikke at det er så urettferdig at hun som har gjort jobben får en påskjønnelse for det. Du virker smålig. Hva en uføretrygdets formue angår, så er det umulig for oss å svare på hvorfor hun har og din far ikke har. Kanskje hun har arvet noe før? Kanskje hun har investert arven i fast eiendom eller noe annet som er av verdi? Umulig å svare på, men det er igjen veldig smålig av deg å plukke på dette. Hvordan din far bruker sine penger, hvordan han lever sitt liv, det kan dere bare ikke legge dere opp i. Like det eller la vær - han er voksen og gjør som han vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dere vil gjerne ha minner etter farmor, men å stille opp da hun var syk det gadd dere ikke? Hennes nye svigerdatter har tydeligvis stilt opp og hjulpet og stelt sin svigermor en god stund, men dere unner henne ingenting for denne jobben? For alt dere vet kan farmor selv ha gitt din fars kone disse smykkene. Men som de andre sier - det er deres far som har arvet sin mor (+ evt. søsken om han har det) og han gjør akkurat hva han vil med disse smykkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Din far kan gjøre akkurat hva han vil med arven etter sin mor. Hvis han har lyst, kan han gi alt bort til sin nye kone eller hvem han måtte ønske. Dere, som er hans barn har ingen rett til arv før deres far dør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 ''Vår far er en dott, så det hjelper ikke snakke med ham. Har lyst til å besøke de nå og ta opp dette med de.'' Det er likevel far du må ta opp dette med. Dere har ikke automatisk arverett etter framor, og derfor ville jeg lagt fram dette via; ''Vi er 3 jenter som barnebarn og synes det hadde vært koselig å ha minner etter farmor.'' men unnlatt å argumentere med at ''Fars kone har jo arvet sin egen bestemor og mor, det er vel ikke riktig at hun skal overta disse smykkene!'' Saken er jo at far har arvet smykkene og pengene, og kan disponere dem fritt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemorhater Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dere vil gjerne ha minner etter farmor, men å stille opp da hun var syk det gadd dere ikke? Hennes nye svigerdatter har tydeligvis stilt opp og hjulpet og stelt sin svigermor en god stund, men dere unner henne ingenting for denne jobben? For alt dere vet kan farmor selv ha gitt din fars kone disse smykkene. Men som de andre sier - det er deres far som har arvet sin mor (+ evt. søsken om han har det) og han gjør akkurat hva han vil med disse smykkene. Var vel ikke snakk om å gidde å stille opp! Vi besøkte henne så klart, men å vaske og div gjorde vår stemor som gikk hjemme. Vår farmor ga ikke noe til henne for hun sa alltid at vi barnebarna skulle få alt. Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Var vel ikke snakk om å gidde å stille opp! Vi besøkte henne så klart, men å vaske og div gjorde vår stemor som gikk hjemme. Vår farmor ga ikke noe til henne for hun sa alltid at vi barnebarna skulle få alt. Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger. ''Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger. '' Hvordan i all verden kan du trekke den konklusjonen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Var vel ikke snakk om å gidde å stille opp! Vi besøkte henne så klart, men å vaske og div gjorde vår stemor som gikk hjemme. Vår farmor ga ikke noe til henne for hun sa alltid at vi barnebarna skulle få alt. Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger. ''Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger.'' Hvordan kan du si noe sånt? Stemoren din gikk og vasket og stelte med farmoren din og fikk enn betalt for det, allikevel så gjorde hun det av omsorg for den gamle. Det var først i ettertid at stemoren din fikk noe av din fars arv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemorhater Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 ''Vår far er en dott, så det hjelper ikke snakke med ham. Har lyst til å besøke de nå og ta opp dette med de.'' Det er likevel far du må ta opp dette med. Dere har ikke automatisk arverett etter framor, og derfor ville jeg lagt fram dette via; ''Vi er 3 jenter som barnebarn og synes det hadde vært koselig å ha minner etter farmor.'' men unnlatt å argumentere med at ''Fars kone har jo arvet sin egen bestemor og mor, det er vel ikke riktig at hun skal overta disse smykkene!'' Saken er jo at far har arvet smykkene og pengene, og kan disponere dem fritt. Lykke til! Vet jo at vi ikke har automatisk arverett, men hyggelig for oss å ha minner etter farmor. De hadde jo bare oss 3 barnebarna og vi var høyt elsket av de. Farmor ga en gang klart uttrykk for at hun ikke likte pappas nye kone, men var glad når hun fikk hjelp. Pappa som har arvet og bestemmer ja, men dette er ganske frustrerende. Det forstår sikkert de fleste som har opplevd en liknende situasjon. Jeg ønsker jo ikke at barna til fars nye kone arver smykkene og pengene etter vår farmor, men det ser ut som det er det som skjer nå. Var det ikke flere som ville sagt ifra om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemorhater Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 ''Og hun hjelp henne tydeligvis ikke for å være snill, men for penger. '' Hvordan i all verden kan du trekke den konklusjonen? For jeg kjenner henne;) Hun har snart overtatt alt pappa eide. Hun er heller ikke snill mot ham. Derfor kan jeg si det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 ''Har ikke tenkt så mye over smykkene etter farmor, men så nå at fars nye kone bruker de og har tydeligvis fått alt.'' Hvis disse gamle smykkene ikke betyr så mye, er det vel bare å fortsette å ikke tenke så mye på dem. Det er vel faren din som eier smykkene nå og dermed ikke helt unaturlig at kona hans bruker dem. Men det er tydelig at du har valgt riktig nick. Hjelpe meg hva arv kan gjøre med folk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Vet jo at vi ikke har automatisk arverett, men hyggelig for oss å ha minner etter farmor. De hadde jo bare oss 3 barnebarna og vi var høyt elsket av de. Farmor ga en gang klart uttrykk for at hun ikke likte pappas nye kone, men var glad når hun fikk hjelp. Pappa som har arvet og bestemmer ja, men dette er ganske frustrerende. Det forstår sikkert de fleste som har opplevd en liknende situasjon. Jeg ønsker jo ikke at barna til fars nye kone arver smykkene og pengene etter vår farmor, men det ser ut som det er det som skjer nå. Var det ikke flere som ville sagt ifra om dette? ''Jeg ønsker jo ikke at barna til fars nye kone arver smykkene og pengene etter vår farmor, men det ser ut som det er det som skjer nå.'' Du har ingenting med det! Ligg unna. '' Var det ikke flere som ville sagt ifra om dette? '' Jeg ville kanskje på veldig forsiktig måte sagt noe om at smykkene er noe du håper vil gå videre til dere når den tid kommer. That's it. Pengene bør du ikke nevne dersom du ønsker å fremstå med litt skam i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Må bare underskrive det de andre har skrevet her. At deres stemor har ofret seg, og stelt for deres farmor, må dere være stolte av! Det er ingen enkel jobb, det der. og hvis dere mente at hun kun gjorde det for penger, ja; hvorfor overtok dere ikke stellet da? Det finnes omsorgspenger en kan få, hvis en tar fri fra jobb for å stelle med nær slekt. Selvfølgelig er det litt synd at dere ikke fikk noen av smykkene av farmor deres, men for å si det på en annen måte: min bestemor døde i fjor; fikk heller ingenting av hennes ting, jeg. Men det hadde jeg heller ikke regnet med, for det er da min far som skal arve henne, og ikke jeg. At du underskriver med stemorhater, sier alt. Du hater henne fordi....hun var snill mot din farmor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 For jeg kjenner henne;) Hun har snart overtatt alt pappa eide. Hun er heller ikke snill mot ham. Derfor kan jeg si det... Selvfølgelig leit at du oppfatter det på denne måten. Beklager å måtte si det, men du framstår ikke som noe sjarmtroll selv i dette arveoppgjøret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 ''Har ikke tenkt så mye over smykkene etter farmor, men så nå at fars nye kone bruker de og har tydeligvis fått alt.'' Hvis disse gamle smykkene ikke betyr så mye, er det vel bare å fortsette å ikke tenke så mye på dem. Det er vel faren din som eier smykkene nå og dermed ikke helt unaturlig at kona hans bruker dem. Men det er tydelig at du har valgt riktig nick. Hjelpe meg hva arv kan gjøre med folk. ''Men det er tydelig at du har valgt riktig nick. Hjelpe meg hva arv kan gjøre med folk.'' Det triste er at det ikke er snakk om arv engang, for faren hennes lever ennå. Tenke seg til å begynne å krangle om en arv, før faren er død! Jeg synes at det er noe av det tarveligste som finnes, og bare simple, griske mennesker kan finne på slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg synes vel kanskje at dere kunne fått noen smykker. Men nå selv du som er farget av hat til stemor (du signerer jo med det) sier at hun var mye og hjalp din farmor, vil jeg tro at hun hjalp henne veldig mye. Det burde du jo være takknemlig for. Og ikke misunne henne en arv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Selvfølgelig leit at du oppfatter det på denne måten. Beklager å måtte si det, men du framstår ikke som noe sjarmtroll selv i dette arveoppgjøret. enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Vet jo at vi ikke har automatisk arverett, men hyggelig for oss å ha minner etter farmor. De hadde jo bare oss 3 barnebarna og vi var høyt elsket av de. Farmor ga en gang klart uttrykk for at hun ikke likte pappas nye kone, men var glad når hun fikk hjelp. Pappa som har arvet og bestemmer ja, men dette er ganske frustrerende. Det forstår sikkert de fleste som har opplevd en liknende situasjon. Jeg ønsker jo ikke at barna til fars nye kone arver smykkene og pengene etter vår farmor, men det ser ut som det er det som skjer nå. Var det ikke flere som ville sagt ifra om dette? "Vet jo at vi ikke har automatisk arverett", dere har INGEN arverett så lenge faren deres ennå lever. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Vet jo at vi ikke har automatisk arverett, men hyggelig for oss å ha minner etter farmor. De hadde jo bare oss 3 barnebarna og vi var høyt elsket av de. Farmor ga en gang klart uttrykk for at hun ikke likte pappas nye kone, men var glad når hun fikk hjelp. Pappa som har arvet og bestemmer ja, men dette er ganske frustrerende. Det forstår sikkert de fleste som har opplevd en liknende situasjon. Jeg ønsker jo ikke at barna til fars nye kone arver smykkene og pengene etter vår farmor, men det ser ut som det er det som skjer nå. Var det ikke flere som ville sagt ifra om dette? Jeg skjønner godt at dere ønsker minner etter farmor som har vært en kjær person for dere, og derfor ga jeg dere et råd mht hvordan jeg tror dere best oppnår det dere ønsker; minner etter farmor. Jeg tror altså at dere har større sjanse for å bli møtt med forståelse dersom dere sier det jeg uthevet fra ditt første innlegg.Selv om forholdet til far ikke er det beste skjønner han sikkert at dere ønsker minner i form av eksempelvis smykker. Jeg ville derimot passet meg vel for å angripe både far og fars nye kone, for da tvinger du dem til å gå i forsvar, og personer i forsvarsposisjon er ikke alltid like konstruktive og forståelsesfulle. Jeg ville derfor ikke sagt NOE om at farmor ikke likte fars nye kone, at fars nye kone arver sine og bør holde seg unna andre arv, at det er rart at hun har så mye formue dott etc. Jeg ville altså kun sagt det som er viktig her; Dere er lei dere fordi dere ikke har noen minner etter farmor, og ville satt stor pris på om dere kunne forskuddarve noen av hennes smykker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.