Gå til innhold

Blander seg inn

Gjest Sette han på plass

Anbefalte innlegg

Gjest Sette han på plass

Jeg har 2 barn. Jeg har en venninne som ikke har barn og hun blander seg inn når jeg setter ungene på plass når hun besøker oss.

Sist vi var på tivoli hadde jeg sagt til gutten på 8 år at han skukke på sukkerspinn etter tivoli vist han oppførte seg. Han har det med å svare frekt i det siste.

Da han kom å sa at han ville ha sukkerspinn så jeg på pappaen at noe haddde skjedd. Jeg spurte pappaen og han sa at når han hadde sagt nei til flere karuseller etter han ahdde kjørt 6 ganger hadde gutten sagt: Å helvete og alle folk kikket på han.

Jeg sa at du får ikke sukkerspinn og du vet hvorfor.

Da kom venninnen min og sa: men du lovet han sukkerspinn.

Mannen min hisset seg opp og sa at når han er frekk får han ikke noe. Du må ikke hisse deg opp sånn.Du må passe på helsen din sa hun.

Mannen min mener at hun skal ikke blande seg inn. Kansje hun tar lett på det som ikke har unger selv men vi sliter oss ut på dem måten han snakker til oss på og noen ganger er det bare nok og vi må få lov til å bli sint.

Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal si det til henne på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg en gang ungene ikke er til stede og forklar at du misliker sterkt at hun undergraver dere foreldre på den måten. At du og pappan har snakket om grensesetting i forhold til gutten og at han er avhengig av helt klare grenser og at dette er en sak mellom pappan og deg, ingen andre. Hun blir sikkert fornærmet til å begynne med, men når hun får tenkt seg om så skjønner hun det nok.

Det er i uansett barnet ditt som er den viktigste her, ikke om venninna di blir fornærmet, men jeg skjønner godt at det er vanskelig. :o) *oppmuntringsklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempesur hvis andre folk hadde blandet seg inn slik.

I den aktuelle situasjonen ville jeg latt mannen min tatt hånd om ungen og forklaring på hvorfor han ikke fikk sukkerspinn.

Så ville jeg ha tatt min venninne tilside og forklart henne situasjonen. Ikke sikkert jeg hadde klart det der og da, men i alle fall forklart henne i etterkant at det var fryktelig dumt gjort. At hun undergraver vår autoritet som foreldre, og spurt hvordan hun ville ha reagert dersom hun passet et barn og hadde ansvaret for det, og andre bare hadde blandet seg inn.

Dersom hun ikke forstår eller klarer å ta seg sammen og ta det til etterretning, ville jeg nok ha unngått å ha henne med på slike ting.

Heller ha funnet på ting alene med henne, der slike situasjoner ikke vil kunne oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelurernå...

Velg en gang ungene ikke er til stede og forklar at du misliker sterkt at hun undergraver dere foreldre på den måten. At du og pappan har snakket om grensesetting i forhold til gutten og at han er avhengig av helt klare grenser og at dette er en sak mellom pappan og deg, ingen andre. Hun blir sikkert fornærmet til å begynne med, men når hun får tenkt seg om så skjønner hun det nok.

Det er i uansett barnet ditt som er den viktigste her, ikke om venninna di blir fornærmet, men jeg skjønner godt at det er vanskelig. :o) *oppmuntringsklem*

Dette er til Lillemus.

Hvis du jobber på dagtid og har tid til alle disse innleggene på dol, må jeg bare si stakkars arbeidsgiver.

Eller er det jobben din, å sitte på dol hver dag og svare på alle innlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Dette er til Lillemus.

Hvis du jobber på dagtid og har tid til alle disse innleggene på dol, må jeg bare si stakkars arbeidsgiver.

De fleste har vel pause innimellom på jobb også?

De som røyker her på jobb hos meg er ute og røyker MINST 1 gang i timen, og da har ikke jeg dårlig samvittighet for å ta en liten pause her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til Lillemus.

Det er i så fall en sak mellom Lillemus og hennes arbeidsgiver og ikke noe DU trenger og bry deg om. Dessuten hender det jo at folk jobber skift; tenkt over det?Dessuten er det tydeligvis synd på deg! Du må ha svært lite å gjøre siden du orker å følge med på når, og hvor ofte, andre er på Dol. *himler med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er til Lillemus.

I all verden, det har da ikke du noe med!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å låne ut ungene til henne en langhelg? Hun er tydeligvis underærnert på barn og vil sikkert synes det er hyggelig. Legg gjerne opp til aktiviteter der hun får kjørt seg litt. Og legg dere ikke i selen for at barna skal være rene og opplagte når hun overtar dem...

Slikt kan være veldig lærerikt.

;-)

Støtter forslagene på å snakke med henne på tomannshånd. Legg vekt på at hennes velmenende råd undergraver foreldrenes autoritet og dermed forvirrer og frustrerer barnet. Dessuten er det bensin på konfliktbålet. At det verste man kan gjøre mot barn, er å undergrave respekten for foreldrene. At selv om dere gjør noe fryktelig feil, gjør hun likevel vondt verre ved å ta det opp foran ungene. Hun får heller ta det med deg når ungene ikke er der.

Si at for barnet blir situasjonen bare mer komplisert og uhåndterlig jo flere som blander seg og forsøker å hjelpe til.

Gi henne anerkjennelse for at hun liker barna og vil være greie med dem. Forsøk at du klarer å unngå en vinkling av type vi-som-har-barn-og-som-kan-dette og dere-som-ikke-har-barn-og-ikke-skjønner-bæret.

Om det ikke hjalp ville jeg irettesatt hennes neste innblanding der og da, samme hvem som var til stedet. Hun irettesetter jo dere i full offentlighet. Alternativt ikke hatt med barna i nærheten av henne.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Skjønner godt at du opplever dette problematisk. Mine foreldre har veldig frie tøyler når de passer våre barn, men når de undergraver oss når vi prøver å sette grenser gir jeg klar beskjed. Det er heldigvis ikke nødvendig så ofte :-).

Det er jo litt enklere når det er ens egne foreldre det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sette han på plass

Hva med å låne ut ungene til henne en langhelg? Hun er tydeligvis underærnert på barn og vil sikkert synes det er hyggelig. Legg gjerne opp til aktiviteter der hun får kjørt seg litt. Og legg dere ikke i selen for at barna skal være rene og opplagte når hun overtar dem...

Slikt kan være veldig lærerikt.

;-)

Støtter forslagene på å snakke med henne på tomannshånd. Legg vekt på at hennes velmenende råd undergraver foreldrenes autoritet og dermed forvirrer og frustrerer barnet. Dessuten er det bensin på konfliktbålet. At det verste man kan gjøre mot barn, er å undergrave respekten for foreldrene. At selv om dere gjør noe fryktelig feil, gjør hun likevel vondt verre ved å ta det opp foran ungene. Hun får heller ta det med deg når ungene ikke er der.

Si at for barnet blir situasjonen bare mer komplisert og uhåndterlig jo flere som blander seg og forsøker å hjelpe til.

Gi henne anerkjennelse for at hun liker barna og vil være greie med dem. Forsøk at du klarer å unngå en vinkling av type vi-som-har-barn-og-som-kan-dette og dere-som-ikke-har-barn-og-ikke-skjønner-bæret.

Om det ikke hjalp ville jeg irettesatt hennes neste innblanding der og da, samme hvem som var til stedet. Hun irettesetter jo dere i full offentlighet. Alternativt ikke hatt med barna i nærheten av henne.

mvh

Har spurt henne før om hun kan ta ungene en hleg men da sa hun at det hadde blitt for slitsomt og at hun hadde sikker blitt sykemeldt etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fører du lister eller?

Dette er til Lillemus.

Snakk om å bry seg på en ufin måte! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt henne før om hun kan ta ungene en hleg men da sa hun at det hadde blitt for slitsomt og at hun hadde sikker blitt sykemeldt etterpå

Du verden. Men likevel vet hun hvordan dere skal løse konfliktene...

I så fall er det vel bare en alvorsprat som gjenstår.

Etter det synes jeg ikke du skal kvi deg for direkte konfrontasjon om hun ikke slutter å blande seg. Og gi din mann frie tøyler til å si sin hjertens mening om saken om han også er "innblandet".

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du opplever dette problematisk. Mine foreldre har veldig frie tøyler når de passer våre barn, men når de undergraver oss når vi prøver å sette grenser gir jeg klar beskjed. Det er heldigvis ikke nødvendig så ofte :-).

Det er jo litt enklere når det er ens egne foreldre det er snakk om.

''Det er jo litt enklere når det er ens egne foreldre det er snakk om.''

Akkurat det kommer vel an på hvem man har til foreldre...

;-)

Men jeg er helt enig. Man får si klart ifra.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...