Gå til innhold

Treg helsesøster...

Gjest bønnestuing

Anbefalte innlegg

Gjest bønnestuing

Anonymiserer innlegget litt:

Jeg har en sønn på 12 år som sliter med vekta si. han har vel en 10-15 kg for mye... Jeg har snakket med ham om kost og mosjon, og hvor viktig det er. Forsøker å ha sunn mat i huset, og godteri kun på lørdag. Likevel er han altså stor.

Jeg prøvde å få tak i helsesøster nå på nyåret, men hun var ikke å treffe da. prøvde igjen dagen etter, men heller ikke ledig. Så ba jeg kontordama om å legge igjen en beskjed til henne om å ringe meg. Hun ringte ikke. Så spurte jeg på kontoret om å få mobilnummeret hennes (jobbtelefon) og fikk det. Ringte henne et par ganger på den. Har lagt igjen et par beskjeder på mobilsvar, og skrevet en tekstmelding. Men null respons....

Grunnen til at jeg vil ha tak i helsesøster er at jeg vil at hun skal snakke med gutten om vektproblemet og få ham motivert i riktig retning. Tenker at han kanskje hører mer på henne enn på meg.

Så ved en tilfeldighet en dag, traff jeg helsesøster på butikken. Hun sa bare: Åja, det er du som har prøvd å få tak imeg det, ja... Beklager at jeg ikke har fått svart deg, men skal ringe deg i morgen den dag! Det er nå to måneder siden...! :-(

Nå har jeg gitt opp, og går og planlegger å takke nei til samtale hvis hun en vakker dag skulle ringe... Vi klarer oss selv, det har vi alltid gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel dessverre bare et nytt eksempel på at helsesøstertjenesten er nedprioritert, særlig i skolene. I de fleste kommuner har helsesøstrene en brøkdels stilling som skal fordeles over mange behov, og da må de prioritere :-(

Meiner ikke å bagatellisere problemstillinga di, men kanskje det er bedre å søke råd via fastlege, helsestasjon (om det var skolehelsetjenesten du refererte til) eller støttegrupper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... du har nok hatt maks uflaks, tror ikke det er vanlig at helsesøstre er slik.

Men, ta kontakt med fastlegen, du. Her vil jeg tror du får raskere hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det er for dårlig.

Men, jeg kjenner en lignende sak, hvor foreldrene til slutt tok barnet med til fastlegen. Der ble det snakket om mat, mosjon osv, og i tillegg sendt henvisning videre til sykehuset, til ett team der som jobbet med barn og overvekt.

Foreldrene følte at de stanget hodet i veggen hos helsesøster, ble ikke tatt på alvor, og følte at de fikk mer hjelp hos fastlegen.

Noe å vurdere? Dumt å gi opp når dere ønsker hjelp, fordi en i helsevesenet ikke holder avtaler. Jeg hadde nok også gitt beskjed om behandlingen dere har fått, litt usikker på hvor dere bør henvende dere da, men jeg hadde nok tatt det opp med fastlegen også, kanskje h*n vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen og be om oppfølging ved et sykehus eller et annet sted med spesialkompetanse. 10-15 kg overvekt på et 12-års barn er mye.

Samtidig ville jeg lest en del om lavkarbokosthold, har lest en del om det i det siste og dersom jeg hadde hatt vektproblemer hadde jeg ikke nølt med å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektintervensjon bør man ta med fastlegen og evt spesialister, ikke helsesøster om man trenger ekstern hjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått tips om å ta kontakt med fastlegen, og det høres jo fornuftig ut. Men til syvende og sist så er det jo dere som må hjelpe han med dette.

Maten er nok enda viktigere enn mosjon. (Men mosjon er viktig det også altså!!!!)

Det må nok mere til enn "å prøve litt". En omlegging av kostholdet for hele familien må nok til for at gutten ikke skal føle seg utafor. Fortell at dette er bra for dere alle.

Fokuser så på å spise virkelig sunn mat. Mye grønnsaker + rent kjøtt/fisk. Kutt ned på de raske karbohydratene. (Godterier på hverdagen er jo selvsagt ikke aktuelt). Men kutt også ned på poteter, ris, pasta og brød. Velg også grove utgaver av dette.

Dersom han skal spise brød som matpakke på skolen, så velg veldig grove typer. Det er ikke alt brød som ser og føles veldig grove selv om de er det. (Se merkingen på brødet) Fyll på med grønnsaker i tillegg. (Gulrøtter, babytomat, agurk osv.)

Her i huset var det problemer med størrelsen på måltidene. Dvs. at gutten forsynte seg med alt for mye middag. Det løste jeg ved at jeg forsynte opp til alle. Han fikk en god tallerken med mat, og var fornøyd med det. Dersom han skulle forsynt seg selv så hadde han tatt mye mer.

Ang. trim så er kanskje det beste å ta han med på ting. (Sykkelturer, svømming, ut å kaste/sparke ball osv.) Det er jo også veldig bra om han er med på lagidrett e.l. for å få mere aktivitet.

Men husk å tenke at dette er et langsiktig prosjekt som dere må jobbe med daglig i mange mnd.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...