Lillemus Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hm, hadde vi samme lærere i sløyd/håndarbeid? Omtrent det samme skjedde med meg. Jeg husker ikke hvilken lærer det var som delte opp, men jeg tror det var klassestyrer og ikke noen av sløyd eller håndarbeidslærerne. Håndarbeidslærerinnen kunne jeg nok skrevet en hel bok om, herregud - hun skulle aldri fått være lærer! Jeg hatet faget som pesten (merkelig nok liker jeg det godt nå!) og husker jeg hadde strevd en evighet med å brodere en kant rundt en duk og viste den frem til læreren for "godkjenning". Hvorpå hurpa så på duken og svarte surt:"Kanten din ser ut som en slalomløype!" Det var vel hennes form for humor sikkert... Vi tålte vel egentlig aldri trynet på hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Dette har jeg vært mot veldig lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det går da ikke an å generalisere på den måten ved å si at "Ukeplaner fungerer dårlig for gutter. Vi så at det var mye lettere for guttene å gjøre lekser når de fikk dem fra dag til dag, sier Olsen.'' Ungene her har ukeplaner fra 1. trinn og det fungerer helt utmerket for både jentungen og guttungen. Jeg husker fremdeles med gru fra ungdomsskolen hvor jeg var hos tannlegen den timen vi skulle dele klassen opp i sløyd eller håndarbeide (det var enten-eller, ikke noe både-og!) og jeg ble plassert i håndarbeidsklassen. Jeg ble dritsur og prøvde fortvilt å komme over i sløydklassen, men det fikk jeg ikke - jeg var jo jente. Hadde jeg vært gutt hadde de garantert satt meg i sløydgruppa. Så jeg er ikke umiddelbart enig nei. Så heldige dere var som i hvert fall hadde mulighet til å velge om dere var til stedet. Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det. Jeg ble ingen tilhenger av undervisningsopplegg pådyttet eller fradømt på bakgrunn av kjønn. Nei, jeg vokste ikke opp i en trangbygd preget av en eller annen merkverdig sekt. Jeg vokste heller ikke opp i den mørke middelalderen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Så heldige dere var som i hvert fall hadde mulighet til å velge om dere var til stedet. Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det. Jeg ble ingen tilhenger av undervisningsopplegg pådyttet eller fradømt på bakgrunn av kjønn. Nei, jeg vokste ikke opp i en trangbygd preget av en eller annen merkverdig sekt. Jeg vokste heller ikke opp i den mørke middelalderen. mvh Tidligere enn middelalderen? :skremt: Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Tidligere enn middelalderen? :skremt: Med vennlig hilsen Her burde jeg beroliget deg og sagt ja... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Dette er jeg veldig i mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg husker ikke hvilken lærer det var som delte opp, men jeg tror det var klassestyrer og ikke noen av sløyd eller håndarbeidslærerne. Håndarbeidslærerinnen kunne jeg nok skrevet en hel bok om, herregud - hun skulle aldri fått være lærer! Jeg hatet faget som pesten (merkelig nok liker jeg det godt nå!) og husker jeg hadde strevd en evighet med å brodere en kant rundt en duk og viste den frem til læreren for "godkjenning". Hvorpå hurpa så på duken og svarte surt:"Kanten din ser ut som en slalomløype!" Det var vel hennes form for humor sikkert... Vi tålte vel egentlig aldri trynet på hverandre. Ja, det var klassestyrer som delte opp hos oss også. Jeg kunne ikke fordra hverken håndarbeidslærerinna eller metallsløydlærer'n jeg da. Lærer'n var ihvertfall ikke glad i jenter på sløydsalen, det var helt tydelig. Jeg hadde samme fyren på mopedopplæring året etter og det var samme holdning da. Jenter skulle egentlig ikke kjøre moped burde jeg nok forstått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Langtidsvirkningene vet vi da - det er bare å se til land hvor de har separate gutteklasser og jenteklasser - Saudi Arabia, Afghanistan, og en del katolske skoler. Det er ikke noe "nytt". Det er meget gammelt. Med vennlig hilsen Ja det er jo direkte sammenlignbart... Det norske skolen drives presis på samme måten som den afghanske... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 *he he* tenkte det samme selv :-) Dette er jo ikke nytt! Så du mener at vi direkte kan sammenligne oss med Afghanistan? Du verden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg er sikker på det kommer til å vekke enorm begeistring blant jentene når de hører at gutta skal få slippe ukeplaner, bevege seg mer og ha flere timer utenfor klasserommet... Det er ikke SÅ lenge siden det var vanlig med jente- og gutteklasser på barneskolen. Men før eller senere må de blandes igjen, de kan vel ikke holdes separat helt gjennom vgs? Mange gamlinger (f.eks. mannen min) som har hatt både kjønnsdelt og felles undervisning, husker at det gikk omtrent et helt skoleår med til fjas og tull når de kom i fellesklasser når de ble eldre. De var jo ikke vant til å forholde seg til hverandre, samarbeide osv. Så jeg tror ikke man vinner noe særlig på det. Klassebegrepet ble jo avskaffet for å kunne ha mer fleksible grupper etter behov. Skolen får utnytte dette til å dele inn på ulike måter og ha forskjellige undervisningsformer slik at alle elevtyper får sitt, uten å dele dem kategorisk etter kjønn. Det finnes faktisk gutter som er verbalt sterke og ikke elsker å slåss, likedan jenter som ikke er så glade i å sitte stille og lytte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ja det er jo direkte sammenlignbart... Det norske skolen drives presis på samme måten som den afghanske... Nei, men en separering langs kjønnsroller vil gå nettopp i den retningen. Det er da også en del fundamentalistiske muslimer i Norge som er for dette. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Så du mener at vi direkte kan sammenligne oss med Afghanistan? Du verden. Du skjønner ikke at det var å sette det på spissen? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Nei, men en separering langs kjønnsroller vil gå nettopp i den retningen. Det er da også en del fundamentalistiske muslimer i Norge som er for dette. Med vennlig hilsen Alternativt kan dette være en kjempegod idè i noen fag, slik at begge kjønn kan komme bedre ut av skolehverdagen. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har fra et klasserom, men de erfaringene jeg har er at det hadde vært til stor hjelp for flere om klassene hadde vært kjønnsdelt i noen fag. Slik situasjonen er for mange i dag, får verken jentene eller guttene ut det beste av undervisningen. Jeg synes dette er en spennende måte å gjøre ting på etter den måten norsk skole drives på i dag. Det er ikke nødvendigvis slik at fundamentalistiske organisasjoner skal få komme inn i de kjønnsdelte timene, vet du. Og det vil allikevel være en overvekt av timer hvor kjønnene er sammen, og der jentene fortsatt skal brukes som buffere mot bråkete gutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Alternativt kan dette være en kjempegod idè i noen fag, slik at begge kjønn kan komme bedre ut av skolehverdagen. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har fra et klasserom, men de erfaringene jeg har er at det hadde vært til stor hjelp for flere om klassene hadde vært kjønnsdelt i noen fag. Slik situasjonen er for mange i dag, får verken jentene eller guttene ut det beste av undervisningen. Jeg synes dette er en spennende måte å gjøre ting på etter den måten norsk skole drives på i dag. Det er ikke nødvendigvis slik at fundamentalistiske organisasjoner skal få komme inn i de kjønnsdelte timene, vet du. Og det vil allikevel være en overvekt av timer hvor kjønnene er sammen, og der jentene fortsatt skal brukes som buffere mot bråkete gutter. Jeg har gått flere år på en kjønnssegregert skole. Det du skriver (om fordeler) baserer seg på stereotyper om jenter og gutter. Selv om jeg har en meget "maskulin utdanning", så vil jeg overhodet ikke ha likt å havne i en klasse med "bråkete gutter", som forstyrret undervisningen. Jeg ville heller ikke likt å være i en "aktiv" klasse, med mye sport. Mennesker, inklusive skoleelever, er større enn de båsene som man forsøker å trykke dem ned i. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg er sikker på det kommer til å vekke enorm begeistring blant jentene når de hører at gutta skal få slippe ukeplaner, bevege seg mer og ha flere timer utenfor klasserommet... Det er ikke SÅ lenge siden det var vanlig med jente- og gutteklasser på barneskolen. Men før eller senere må de blandes igjen, de kan vel ikke holdes separat helt gjennom vgs? Mange gamlinger (f.eks. mannen min) som har hatt både kjønnsdelt og felles undervisning, husker at det gikk omtrent et helt skoleår med til fjas og tull når de kom i fellesklasser når de ble eldre. De var jo ikke vant til å forholde seg til hverandre, samarbeide osv. Så jeg tror ikke man vinner noe særlig på det. Klassebegrepet ble jo avskaffet for å kunne ha mer fleksible grupper etter behov. Skolen får utnytte dette til å dele inn på ulike måter og ha forskjellige undervisningsformer slik at alle elevtyper får sitt, uten å dele dem kategorisk etter kjønn. Det finnes faktisk gutter som er verbalt sterke og ikke elsker å slåss, likedan jenter som ikke er så glade i å sitte stille og lytte. Åh, dette er et innlegg jeg helt uten videre kan skrive under på - helhjertet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Så heldige dere var som i hvert fall hadde mulighet til å velge om dere var til stedet. Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det. Jeg ble ingen tilhenger av undervisningsopplegg pådyttet eller fradømt på bakgrunn av kjønn. Nei, jeg vokste ikke opp i en trangbygd preget av en eller annen merkverdig sekt. Jeg vokste heller ikke opp i den mørke middelalderen. mvh ''Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det.'' På barneskolen hadde guttene sløyd fra august - mars mens jentene hadde håndarbeide. Guttene kom med flotte pianokrakker og greier som de hadde laget og som de fikk lage trekk til på håndarbeiden husker jeg. Vi gledet oss veldig! Men vi måtte klare oss med sløyd i et par mnd og fikk lage figurer som læreren skar ut og som vi satt og pusset med sandpapir + sånne dingser til å ha fiskesnører på... ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanskje-en-god-idé Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Kan ikke se for meg at småskoleklasser kan ha fordeler av dette. På eldre klassetrinn - kanskje? Jeg veit i hvert fall at jeg hadde fått bedre utbytte av ungdomsskulen uten gutter som bråka og tøffa seg hele tida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Så heldige dere var som i hvert fall hadde mulighet til å velge om dere var til stedet. Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det. Jeg ble ingen tilhenger av undervisningsopplegg pådyttet eller fradømt på bakgrunn av kjønn. Nei, jeg vokste ikke opp i en trangbygd preget av en eller annen merkverdig sekt. Jeg vokste heller ikke opp i den mørke middelalderen. mvh Hvor gamle er dere? Jeg husker at vi hadde sløyd og håndarbeid som klasse, gutter og jenter sammen alltid. Håndarbeidslæreren var en gammel dame og ønsket guttene pokker i vold fordi de alltid ødela timene hennes. Men forøvrig var det hele like håpløst for oss alle mins jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest summer 2010 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 -og hvorfor har du vært veldig for det lenge? Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet. (Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!) -jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag... Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen. Dette skjedde jo også på 1970-tallet. Husker godt at jenter og gutter ble delt i sløyd og heimkunnskap jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Så heldige dere var som i hvert fall hadde mulighet til å velge om dere var til stedet. Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det. Jeg ble ingen tilhenger av undervisningsopplegg pådyttet eller fradømt på bakgrunn av kjønn. Nei, jeg vokste ikke opp i en trangbygd preget av en eller annen merkverdig sekt. Jeg vokste heller ikke opp i den mørke middelalderen. mvh Sånn var det hos oss også. Jeg husker at jeg og ei jente til i klassen gikk til rektor for å få rett til å ha sløyd, uten å komme noen vei med det. Jeg hater fremdeles å brodere, men jeg er en racer med strikkepinnene :-). Og med hammer og skrutrekker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.