Gå til innhold

Ja til jente-og gutteklasser


Anbefalte innlegg

Dette skjedde jo også på 1970-tallet. Husker godt at jenter og gutter ble delt i sløyd og heimkunnskap jeg.

eh, ja?

Regner med at det som gjaldt på midten av 80-tallet (da jeg gikk på ungdomsskolen) mht klassedeling ut fra kjønn også gjaldt på 70-tallet? Litt i overkant å ramse opp alle årstallene følte jeg da...

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • PieLill

    8

  • Lillemus

    5

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

''Hos oss var det sløyd på guttene og håndarbeid på jentene, og ferdig med det.''

På barneskolen hadde guttene sløyd fra august - mars mens jentene hadde håndarbeide. Guttene kom med flotte pianokrakker og greier som de hadde laget og som de fikk lage trekk til på håndarbeiden husker jeg. Vi gledet oss veldig! Men vi måtte klare oss med sløyd i et par mnd og fikk lage figurer som læreren skar ut og som vi satt og pusset med sandpapir + sånne dingser til å ha fiskesnører på... :o(

Husker du denne?

http://fortellingeromhenne.no/_asta/fortelling/vis.html?tid=56123

Sånn var det hos oss også. Jeg husker at jeg og ei jente til i klassen gikk til rektor for å få rett til å ha sløyd, uten å komme noen vei med det.

Jeg hater fremdeles å brodere, men jeg er en racer med strikkepinnene :-). Og med hammer og skrutrekker.

Kanskje du er henne i denne boka?

http://fortellingeromhenne.no/_asta/fortelling/vis.html?tid=56123

Åja! "Jentene gjør opprør" leste jeg et utall ganger på slutten av 70-tallet! Den og så "Peters baby" av Gun Jacobson. :o)

Mener å huske at "Jentene gjør opprør" også er filmatisert og har gått på tv?

Åja! "Jentene gjør opprør" leste jeg et utall ganger på slutten av 70-tallet! Den og så "Peters baby" av Gun Jacobson. :o)

Mener å huske at "Jentene gjør opprør" også er filmatisert og har gått på tv?

Stemmer. Svensk TV-serie, men den gikk vel på NRK også, siden den var basert på en norsk bok.

Annonse

Åja! "Jentene gjør opprør" leste jeg et utall ganger på slutten av 70-tallet! Den og så "Peters baby" av Gun Jacobson. :o)

Mener å huske at "Jentene gjør opprør" også er filmatisert og har gått på tv?

"Peters Baby" husker jeg også :-)

Tror begge to ble filmatisert, husker særlig godt den scenen med tvillingene etter at de byttet om klærne deres.

tror nok den boka preget meg litt da jeg gikk i grunnskolen gitt!

"Peters Baby" husker jeg også :-)

Tror begge to ble filmatisert, husker særlig godt den scenen med tvillingene etter at de byttet om klærne deres.

tror nok den boka preget meg litt da jeg gikk i grunnskolen gitt!

''Tror begge to ble filmatisert, husker særlig godt den scenen med tvillingene etter at de byttet om klærne deres.''

Ser fremdeles levende for meg faren da han skal skifte bleie på tvillingene og oppdager forbyttingen! *hehe*

Gjest FAU-lederen

Jeg har gått flere år på en kjønnssegregert skole.

Det du skriver (om fordeler) baserer seg på stereotyper om jenter og gutter. Selv om jeg har en meget "maskulin utdanning", så vil jeg overhodet ikke ha likt å havne i en klasse med "bråkete gutter", som forstyrret undervisningen.

Jeg ville heller ikke likt å være i en "aktiv" klasse, med mye sport.

Mennesker, inklusive skoleelever, er større enn de båsene som man forsøker å trykke dem ned i.

Med vennlig hilsen

Nei for all del, la nå endelig majoriteten gå glipp av undervisningen, la begge kjønn få minst mulig ut av undervisningen i flest mulige fag, slik at vi slipper å få noe høyere kunnskapsnivå i dette landet.

Kvel alle tanker om å gjøre ting annerledes, la det gå sport i å late som om jenter og gutter er kliss like inni hue, la for all del ikke realitetene som lærerne facer hver dag gå inn på oss.

La oss stå på stedet hvil. La oss for all del være enda mer Ludvik.

Gjest togli

Interessant!

Nå er det vel ikke snakk om å dele gutter/jenter i alle fag, og da tenker jeg dette kan være positivt. Jeg tror nok gutter og jenter har endel viktige ting å tilføye hverandre, så full deling vet jeg ikke om jeg synes så mye om... Jeg tenker også på f.eks. homofile barn? Svært mange homofile menn hadde kun jentevenner i oppveksten (iallefall mange av de jeg kjenner). Hvordan ville de trivdes i en ren gutteklasse? Det er mange hensyn å ta...

Gjest Min også

Kan ikke se for meg at småskoleklasser kan ha fordeler av dette.

På eldre klassetrinn - kanskje? Jeg veit i hvert fall at jeg hadde fått bedre utbytte av ungdomsskulen uten gutter som bråka og tøffa seg hele tida.

Vet at min sønn og hadde fått bedre utbytte av å gå in klasse der ikke alle gutta bråkte så fælt. :P

Gjest togli

-og hvorfor har du vært veldig for det lenge?

Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet.

(Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!)

-jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag...

Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen.

Husker jeg elska sløyd og hata håndarbeid... Det føltes veldig urettferdig at jeg kun fikk håndarbeid på ungdomsskolen. Sløyd var forbeholdt gutta.... Kjenner jeg fortsatt blir sinna når jeg tenker på det! ;) (Gikk på u-skolen fram til midten av -80-tallet)

Annonse

Gjest togli

Nei for all del, la nå endelig majoriteten gå glipp av undervisningen, la begge kjønn få minst mulig ut av undervisningen i flest mulige fag, slik at vi slipper å få noe høyere kunnskapsnivå i dette landet.

Kvel alle tanker om å gjøre ting annerledes, la det gå sport i å late som om jenter og gutter er kliss like inni hue, la for all del ikke realitetene som lærerne facer hver dag gå inn på oss.

La oss stå på stedet hvil. La oss for all del være enda mer Ludvik.

Men ser du ikke poenget til Sør? Det er jo ikke slik at alle gutter er "typisk gutter" og alle jenter er "typisk jenter". Yngstedatra mi på seks har to gutter som bestekompiser. De tre har hengt sammen som erteris siden de begynte i barnehagen. Hun leker heller med dem enn med jenter. Snekring og fotball er det kjekkeste hun vet. Hun har mange dokker, men leker aldri med dem. Dokker er "drittkjedelig" ;) Tror hun ville mistrivdes i en klasse med bare jenter...

Nei for all del, la nå endelig majoriteten gå glipp av undervisningen, la begge kjønn få minst mulig ut av undervisningen i flest mulige fag, slik at vi slipper å få noe høyere kunnskapsnivå i dette landet.

Kvel alle tanker om å gjøre ting annerledes, la det gå sport i å late som om jenter og gutter er kliss like inni hue, la for all del ikke realitetene som lærerne facer hver dag gå inn på oss.

La oss stå på stedet hvil. La oss for all del være enda mer Ludvik.

Da jeg brukte Afghanistan som eksempel så var det for å illustrere et poeng ved å sette ting på spissen.

Slik du skriver virker det som om du faktisk ER så ensporet som du antyder?

===

Norge har et av de høyeste kunnskapsnivåene i Verden, meg bekjent. Vi har også et samfunn hvor både menn og kvinner jobber sammen. Hvis ikke guttene klarer det, så bør de heller få ekstrahjelp. Ikke ødelegg for jenter og gutter som faktisk ønsker å lære, uten å få kjønnsrollene dine tredd ned over hodet.

Interessant!

Nå er det vel ikke snakk om å dele gutter/jenter i alle fag, og da tenker jeg dette kan være positivt. Jeg tror nok gutter og jenter har endel viktige ting å tilføye hverandre, så full deling vet jeg ikke om jeg synes så mye om... Jeg tenker også på f.eks. homofile barn? Svært mange homofile menn hadde kun jentevenner i oppveksten (iallefall mange av de jeg kjenner). Hvordan ville de trivdes i en ren gutteklasse? Det er mange hensyn å ta...

Hvor mange steder/samfunn vet du om hvor befolkningen har blitt delt i grupper, og begge grupper har blitt likeverdig behandlet?

menn og kvinner

hvite og svarte (samt fargede og indere, i Sør Afrika)

hetero- og homofile (samt bifile)

offentlig ansatte og privat-ansatte

utlendinger og ikke-utlendinger

diverse religiøse grupper

Slike oppdelinger ender alltid med at en gruppe får langt bedre behandling.

En annen sak: selv om gutter og jenter er forskjellige, betyr det faktisk ikke at de skal behandles så forskjellig at de ikke kan være i samme klasse.

Med vennlig hilsen

Gjest FAU-lederen

Men ser du ikke poenget til Sør? Det er jo ikke slik at alle gutter er "typisk gutter" og alle jenter er "typisk jenter". Yngstedatra mi på seks har to gutter som bestekompiser. De tre har hengt sammen som erteris siden de begynte i barnehagen. Hun leker heller med dem enn med jenter. Snekring og fotball er det kjekkeste hun vet. Hun har mange dokker, men leker aldri med dem. Dokker er "drittkjedelig" ;) Tror hun ville mistrivdes i en klasse med bare jenter...

Jeg er positiv til tiltak som kan gjøre hverdagen bedre for _både_ gutter og jenter, for slik det er i dag har ingen et fullgodt utbytte av undervisningen.

Selv om en gutt tenderer over i "jentemodus", og en jente tenderer over i "guttemodus" (som f.eks. ved å ha venner av det andre kjønn, leker leker vi tradisjonelt tillegger det ene kjønnet mer interesse for), så betyr det ikke at disse har _best_utbytte_av_undervisningen slik det er i dag.

Det kan _meget_vel_ hende at en rolig gutt får enda bedre utbytte av undervisningen om det legges opp i mer praktisk form, og vise versa for en "guttejente".

Dette _vet_vi_ikke_, og jeg uttrykte meg positiv til å forske videre på en kjønnsdeling _i_visse_fag_.

Å dra inn nasjoner vi overhode ikke kan sammenligne oss med verken kulturelt eller sosialt er bare vås.

Jeg er positiv til tiltak som kan gjøre hverdagen bedre for _både_ gutter og jenter, for slik det er i dag har ingen et fullgodt utbytte av undervisningen.

Selv om en gutt tenderer over i "jentemodus", og en jente tenderer over i "guttemodus" (som f.eks. ved å ha venner av det andre kjønn, leker leker vi tradisjonelt tillegger det ene kjønnet mer interesse for), så betyr det ikke at disse har _best_utbytte_av_undervisningen slik det er i dag.

Det kan _meget_vel_ hende at en rolig gutt får enda bedre utbytte av undervisningen om det legges opp i mer praktisk form, og vise versa for en "guttejente".

Dette _vet_vi_ikke_, og jeg uttrykte meg positiv til å forske videre på en kjønnsdeling _i_visse_fag_.

Å dra inn nasjoner vi overhode ikke kan sammenligne oss med verken kulturelt eller sosialt er bare vås.

Altså, vi har da vitterlig hatt separate gutte- og jenteklasser tidligere.

Vi har aldri hatt så høyt utdannet befolkning som vi har nå.

Individer er selvsagt forskjellige, men å tro at dette er noe man simpelthen kan dele langs kjønnslinjer er tull. Ev. kunne man selvsagt laget egne klasser for "de smarte" og "de dumme", eller "de akademiske" og "de praktiske", men dette vil jo bare ødelegge for begge, ettersom man helst skal ha begge deler i dagens samfunn.

Det du foreslår er altså en tap-tap situasjon.

Med vennlig hilsen

Gjest FAU-lederen

Da jeg brukte Afghanistan som eksempel så var det for å illustrere et poeng ved å sette ting på spissen.

Slik du skriver virker det som om du faktisk ER så ensporet som du antyder?

===

Norge har et av de høyeste kunnskapsnivåene i Verden, meg bekjent. Vi har også et samfunn hvor både menn og kvinner jobber sammen. Hvis ikke guttene klarer det, så bør de heller få ekstrahjelp. Ikke ødelegg for jenter og gutter som faktisk ønsker å lære, uten å få kjønnsrollene dine tredd ned over hodet.

''Da jeg brukte Afghanistan som eksempel så var det for å illustrere et poeng ved å sette ting på spissen.''

Hva er vitsen med å sette ting på spissen når noen faktisk prøver å svare saklig? Som du selv så ofte sier: Dette er vås.

''Slik du skriver virker det som om du faktisk ER så ensporet som du antyder?''

Så jeg, som er positiv til å finne ut mer om dette, er enspora - mens du som avslår ideen med en flåsete kommentar er den som er åpen for noe nytt? Riktig...

''Norge har et av de høyeste kunnskapsnivåene i Verden, meg bekjent.''

Da er dette noe du ikke er særlig bekjent med.

''Vi har også et samfunn hvor både menn og kvinner jobber sammen. Hvis ikke guttene klarer det, så bør de heller få ekstrahjelp.''

Det er da ikke snakk om å lage separate skoler for jenter og gutter, det er snakk om å kjønnsdele i _noen_fag_. Tenk om en slik kjønnsdeling vil virke mange ganger _bedre_ enn det du kaller "ekstrahjelp"? Og hvordan mener du denne "ekstrahjelpen" skal settes inn, da? En lærer pr. elev?

''Ikke ødelegg for jenter og gutter som faktisk ønsker å lære, uten å få kjønnsrollene dine tredd ned over hodet.''

Man ødelegger ikke for de som ønsker å lære ved å gi dem bedre læringsforhold. Det går an å ha 2 tanker i hue samtidig, kjønnene er faktisk forskjellig helt fra naturens side, å late som om jenter og gutter er kliss like er i beste fall naivt.

Gjest FAU-lederen

Altså, vi har da vitterlig hatt separate gutte- og jenteklasser tidligere.

Vi har aldri hatt så høyt utdannet befolkning som vi har nå.

Individer er selvsagt forskjellige, men å tro at dette er noe man simpelthen kan dele langs kjønnslinjer er tull. Ev. kunne man selvsagt laget egne klasser for "de smarte" og "de dumme", eller "de akademiske" og "de praktiske", men dette vil jo bare ødelegge for begge, ettersom man helst skal ha begge deler i dagens samfunn.

Det du foreslår er altså en tap-tap situasjon.

Med vennlig hilsen

''Altså, vi har da vitterlig hatt separate gutte- og jenteklasser tidligere.''

Ikke i skolen slik den er lagt opp i dag, med unntak av forsøket som det ble linket en avisartikkel til.

''Vi har aldri hatt så høyt utdannet befolkning som vi har nå.''

Og fortsatt ligger vi langt bak andre europeiske land i naturlig kan sammenligne oss med.

''Individer er selvsagt forskjellige, men å tro at dette er noe man simpelthen kan dele langs kjønnslinjer er tull. Ev. kunne man selvsagt laget egne klasser for "de smarte" og "de dumme", eller "de akademiske" og "de praktiske", men dette vil jo bare ødelegge for begge, ettersom man helst skal ha begge deler i dagens samfunn.''

He-he, nå viser du virkelig din kunnskapsløshet i forhold til dagens skole! Man bruker naturligvis ikke dine uttrykk som "smarte" og "dumme", men det er definitivt inndeling etter nivå, slik at flere skal få mer tilpasset undervisning. Å dele inn etter akademisk eller praktisk sans er sannsynligvis en usedvanlig god måte å gjøre det på, men i det store og hele er ikke skolesystemet lagt opp slik i grunnskolen. I vgs, derimot, er jo det hele poenget.

''Det du foreslår er altså en tap-tap situasjon.''

Det kan man ikke vite før man har undersøkt videre, hvilket jeg er positiv til - og du avslår uten noe som helst vitenskapelig bevis. Pussig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...