Gå til innhold

Ja til jente-og gutteklasser


Anbefalte innlegg

''Da jeg brukte Afghanistan som eksempel så var det for å illustrere et poeng ved å sette ting på spissen.''

Hva er vitsen med å sette ting på spissen når noen faktisk prøver å svare saklig? Som du selv så ofte sier: Dette er vås.

''Slik du skriver virker det som om du faktisk ER så ensporet som du antyder?''

Så jeg, som er positiv til å finne ut mer om dette, er enspora - mens du som avslår ideen med en flåsete kommentar er den som er åpen for noe nytt? Riktig...

''Norge har et av de høyeste kunnskapsnivåene i Verden, meg bekjent.''

Da er dette noe du ikke er særlig bekjent med.

''Vi har også et samfunn hvor både menn og kvinner jobber sammen. Hvis ikke guttene klarer det, så bør de heller få ekstrahjelp.''

Det er da ikke snakk om å lage separate skoler for jenter og gutter, det er snakk om å kjønnsdele i _noen_fag_. Tenk om en slik kjønnsdeling vil virke mange ganger _bedre_ enn det du kaller "ekstrahjelp"? Og hvordan mener du denne "ekstrahjelpen" skal settes inn, da? En lærer pr. elev?

''Ikke ødelegg for jenter og gutter som faktisk ønsker å lære, uten å få kjønnsrollene dine tredd ned over hodet.''

Man ødelegger ikke for de som ønsker å lære ved å gi dem bedre læringsforhold. Det går an å ha 2 tanker i hue samtidig, kjønnene er faktisk forskjellig helt fra naturens side, å late som om jenter og gutter er kliss like er i beste fall naivt.

Å late som alle jenter er like og alle gutter er like er ikke bare naivt, det er feil.

Du påtvinger barn dine idéer om hvordan jenter er og hvordan gutter er, uten noen form for individuell vurdering.

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • PieLill

    8

  • Lillemus

    5

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

''Altså, vi har da vitterlig hatt separate gutte- og jenteklasser tidligere.''

Ikke i skolen slik den er lagt opp i dag, med unntak av forsøket som det ble linket en avisartikkel til.

''Vi har aldri hatt så høyt utdannet befolkning som vi har nå.''

Og fortsatt ligger vi langt bak andre europeiske land i naturlig kan sammenligne oss med.

''Individer er selvsagt forskjellige, men å tro at dette er noe man simpelthen kan dele langs kjønnslinjer er tull. Ev. kunne man selvsagt laget egne klasser for "de smarte" og "de dumme", eller "de akademiske" og "de praktiske", men dette vil jo bare ødelegge for begge, ettersom man helst skal ha begge deler i dagens samfunn.''

He-he, nå viser du virkelig din kunnskapsløshet i forhold til dagens skole! Man bruker naturligvis ikke dine uttrykk som "smarte" og "dumme", men det er definitivt inndeling etter nivå, slik at flere skal få mer tilpasset undervisning. Å dele inn etter akademisk eller praktisk sans er sannsynligvis en usedvanlig god måte å gjøre det på, men i det store og hele er ikke skolesystemet lagt opp slik i grunnskolen. I vgs, derimot, er jo det hele poenget.

''Det du foreslår er altså en tap-tap situasjon.''

Det kan man ikke vite før man har undersøkt videre, hvilket jeg er positiv til - og du avslår uten noe som helst vitenskapelig bevis. Pussig.

"undersøkt videre" - det har da vært slik du snakker om i årevis, både i Norge og i utlandet.

Og jeg skrev "smart" og "dum" i anførselstegn, siden det ikke er slik vi deler.

Beklager, men det er få som ønsker de kjønnsrollene som du ønsker å tre nedover hodet på folk. Selv om gutter og jenter er biologisk forskjellige (hvilket er åpenbart), betyr det faktisk ikke at de skal lære separat, eller gjør det på forskellig måte.

Gjest relli

Interessant!

Nå er det vel ikke snakk om å dele gutter/jenter i alle fag, og da tenker jeg dette kan være positivt. Jeg tror nok gutter og jenter har endel viktige ting å tilføye hverandre, så full deling vet jeg ikke om jeg synes så mye om... Jeg tenker også på f.eks. homofile barn? Svært mange homofile menn hadde kun jentevenner i oppveksten (iallefall mange av de jeg kjenner). Hvordan ville de trivdes i en ren gutteklasse? Det er mange hensyn å ta...

Jeg tenker at en må se på hva som er til beste for de fleste barna. Det bedre å unngå at 20 prosent blir skoletapere enn bare 2 prosent.

Jeg synes skolen i dag er altfor jentete og jeg er sikker på at det er stor forskjell på en typisk jentehjerne og en typisk guttehjerne. Jeg har to sønner. Har prøvd flere ganger med typiske jenteleker men de har aldrr siden de var født vært interessert. Ser at de leker helt annerledes enn det jeg gjorde som barn. Jeg er klar over at det finnes en del unntak, hvor gutter liker jenteleker og jenter liker gutteleker, men en må allikevel ikke glemme å se på flesteparten. Det er det som bør tellle når en skal velge et faglig innhold og måten de skal lære fagene på i en skole.

Jeg tenker at en må se på hva som er til beste for de fleste barna. Det bedre å unngå at 20 prosent blir skoletapere enn bare 2 prosent.

Jeg synes skolen i dag er altfor jentete og jeg er sikker på at det er stor forskjell på en typisk jentehjerne og en typisk guttehjerne. Jeg har to sønner. Har prøvd flere ganger med typiske jenteleker men de har aldrr siden de var født vært interessert. Ser at de leker helt annerledes enn det jeg gjorde som barn. Jeg er klar over at det finnes en del unntak, hvor gutter liker jenteleker og jenter liker gutteleker, men en må allikevel ikke glemme å se på flesteparten. Det er det som bør tellle når en skal velge et faglig innhold og måten de skal lære fagene på i en skole.

Men sønnene dine må lære seg å jobbe/fungere sammen med jenter/kvinner, fordi det er slik samfunnet er.

Hvis problemet er at dine sønner bråker (eller hva det nå er), mener du da at de skal gå i en klasse hvor alle (både gutter og jenter) bråker?

Hva slags akademiske karakterer tror du de får ut av det?

Med vennlig hilsen

Gjest relli

Men sønnene dine må lære seg å jobbe/fungere sammen med jenter/kvinner, fordi det er slik samfunnet er.

Hvis problemet er at dine sønner bråker (eller hva det nå er), mener du da at de skal gå i en klasse hvor alle (både gutter og jenter) bråker?

Hva slags akademiske karakterer tror du de får ut av det?

Med vennlig hilsen

Sønnene mine bråker heldigvis ikke. De kan også fint være litt sammen med jenter, selv om de foretrekker å leke med gutter.

Men jeg er sikker på at de kunne lært mye mere fag på skolen om de hadde fått blitt i en gutteklasse med mannlig lærer. Begge mine gutter vil uten tvil ha valgt mannlige lærere om de kunne velge, fordi de formidler faget på en mere inspirerende måte. Har faktisk merket ganske stor foskkjell på den ene sønnen min. Han lærte mye mere med en gang han fikk en mannlig lærer.

Sønnene mine bråker heldigvis ikke. De kan også fint være litt sammen med jenter, selv om de foretrekker å leke med gutter.

Men jeg er sikker på at de kunne lært mye mere fag på skolen om de hadde fått blitt i en gutteklasse med mannlig lærer. Begge mine gutter vil uten tvil ha valgt mannlige lærere om de kunne velge, fordi de formidler faget på en mere inspirerende måte. Har faktisk merket ganske stor foskkjell på den ene sønnen min. Han lærte mye mere med en gang han fikk en mannlig lærer.

Fordi det var en mannlig lærer, eller fordi det var en bedre lærer?

Eller fordi din sønn har mer respekt for mannlige lærere enn kvinnelige lærere?

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg gikk i jenteklasse hele barneskolen og det er jeg skikkelig glad for. Det var helt pyton å få gutter i klassen, for ikke å snakke om lærere, vi hadde nemlig frøken.

Heldigvis hadde jeg godt grunnlag da jeg begynte på ungdomsskolen for der var det bare bråk og tull fra første stund og vi lærte ikke noen ting.

Gjest relli

Fordi det var en mannlig lærer, eller fordi det var en bedre lærer?

Eller fordi din sønn har mer respekt for mannlige lærere enn kvinnelige lærere?

Med vennlig hilsen

Denne læreren var flink til å forklare elevene med konkretisering. Men det kan selvsagt en kvinnelig lærer gjøre også. Den største forskjellen jeg så på den kvinnelige og mannlige læreren var at den mannlige læreren forsto min sønn når han slet med noe. Han forsto han lettere enn en kvinne fordi han var av samme kjønn og dermed kunne han sette seg bedre inn i situasjonen. Min sønn har behov for å bevege seg innimellom. Den mannlige læreren skjønte ham og lot ham få lov til å røre litt på seg. Det hjalp veldig for min sønn at han fikk lov til å ta desse avbrekkene. Når gutter føler seg sett og forstått så er jeg sikker på at de også vil lære bedre.

Denne læreren var flink til å forklare elevene med konkretisering. Men det kan selvsagt en kvinnelig lærer gjøre også. Den største forskjellen jeg så på den kvinnelige og mannlige læreren var at den mannlige læreren forsto min sønn når han slet med noe. Han forsto han lettere enn en kvinne fordi han var av samme kjønn og dermed kunne han sette seg bedre inn i situasjonen. Min sønn har behov for å bevege seg innimellom. Den mannlige læreren skjønte ham og lot ham få lov til å røre litt på seg. Det hjalp veldig for min sønn at han fikk lov til å ta desse avbrekkene. Når gutter føler seg sett og forstått så er jeg sikker på at de også vil lære bedre.

Det er da intet i det du forteller som tilsier at dette var fordi han var mann (kvinner kan da også forstå at en bestemt elev må røre på seg).

Det virker mer som lærerens evner, og ikke lærerens kjønn.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Hvor mange steder/samfunn vet du om hvor befolkningen har blitt delt i grupper, og begge grupper har blitt likeverdig behandlet?

menn og kvinner

hvite og svarte (samt fargede og indere, i Sør Afrika)

hetero- og homofile (samt bifile)

offentlig ansatte og privat-ansatte

utlendinger og ikke-utlendinger

diverse religiøse grupper

Slike oppdelinger ender alltid med at en gruppe får langt bedre behandling.

En annen sak: selv om gutter og jenter er forskjellige, betyr det faktisk ikke at de skal behandles så forskjellig at de ikke kan være i samme klasse.

Med vennlig hilsen

Ser poenget ditt, men jeg tror faktisk at man i _noen_ fag med fordel kunne delt kjønnene. Som lærer selv har jeg også sett at rene guttegrupper (spesielt på høyere klassetrinn) lettere forholder seg rolig når det ikke er jenter tilstede.

Gjest togli

Jeg tenker at en må se på hva som er til beste for de fleste barna. Det bedre å unngå at 20 prosent blir skoletapere enn bare 2 prosent.

Jeg synes skolen i dag er altfor jentete og jeg er sikker på at det er stor forskjell på en typisk jentehjerne og en typisk guttehjerne. Jeg har to sønner. Har prøvd flere ganger med typiske jenteleker men de har aldrr siden de var født vært interessert. Ser at de leker helt annerledes enn det jeg gjorde som barn. Jeg er klar over at det finnes en del unntak, hvor gutter liker jenteleker og jenter liker gutteleker, men en må allikevel ikke glemme å se på flesteparten. Det er det som bør tellle når en skal velge et faglig innhold og måten de skal lære fagene på i en skole.

Jeg tror minstedatra mi har "guttehjerne" ;)

Forøvrig forelsker hun seg stadig vekk i gutter også, så jeg tror hun er hetero allikevel ;)

Gjest relli

Hvor mange steder/samfunn vet du om hvor befolkningen har blitt delt i grupper, og begge grupper har blitt likeverdig behandlet?

menn og kvinner

hvite og svarte (samt fargede og indere, i Sør Afrika)

hetero- og homofile (samt bifile)

offentlig ansatte og privat-ansatte

utlendinger og ikke-utlendinger

diverse religiøse grupper

Slike oppdelinger ender alltid med at en gruppe får langt bedre behandling.

En annen sak: selv om gutter og jenter er forskjellige, betyr det faktisk ikke at de skal behandles så forskjellig at de ikke kan være i samme klasse.

Med vennlig hilsen

Men gutter og jenter er forskjellig skappt og det er det en bør ta hensyn til.

"Konsekvensen av den jentetilpassede skolen er at mange gutter blir urolige og ødelegger undervisningen.

— Urolige gutter får ADHD-diagnoser fordi skolen er misfornøyd med oppførselen deres. Det vi ser er en sykeliggjøring av barnenaturen,

sier Eide-Midtsand. Han tror skolen kommer til å endre seg."

Ser poenget ditt, men jeg tror faktisk at man i _noen_ fag med fordel kunne delt kjønnene. Som lærer selv har jeg også sett at rene guttegrupper (spesielt på høyere klassetrinn) lettere forholder seg rolig når det ikke er jenter tilstede.

Men så skal jentene lide for det?

For uansett hvordan man forsøker å gjøre det, så vil de to klassene *aldri* bli like gode. Det man gjør er å gi preferanse til en av dem, uansett hvilken det blir.

Med vennlig hilsen

Annonse

Men gutter og jenter er forskjellig skappt og det er det en bør ta hensyn til.

"Konsekvensen av den jentetilpassede skolen er at mange gutter blir urolige og ødelegger undervisningen.

— Urolige gutter får ADHD-diagnoser fordi skolen er misfornøyd med oppførselen deres. Det vi ser er en sykeliggjøring av barnenaturen,

sier Eide-Midtsand. Han tror skolen kommer til å endre seg."

Alle individer er forskjellig skapt. Skal vi ha én klasse til hver?

Den "logikken" din holder bare ikke. Det er alt for mange jenter som bråker, og gutter som er stille.

Med vennlig hilsen

Gjest relli

Men så skal jentene lide for det?

For uansett hvordan man forsøker å gjøre det, så vil de to klassene *aldri* bli like gode. Det man gjør er å gi preferanse til en av dem, uansett hvilken det blir.

Med vennlig hilsen

Nei de skal ikke lide. Når guttene får gå i gutteklasse og lære på sin måte så vil de lære best. Ved at jentene får gå i jenteklasse, så vil de få det enda bedre tilpasset læringen på sin måte og de vil slippe alt bråket fra gutta.

Nei de skal ikke lide. Når guttene får gå i gutteklasse og lære på sin måte så vil de lære best. Ved at jentene får gå i jenteklasse, så vil de få det enda bedre tilpasset læringen på sin måte og de vil slippe alt bråket fra gutta.

Så guttene skal ende opp i en "bråkeklasse"?

Inkl. de stille guttene?

Ser du ikke at slik generalisering bare ikke virker?

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca

Jeg er sikker på det kommer til å vekke enorm begeistring blant jentene når de hører at gutta skal få slippe ukeplaner, bevege seg mer og ha flere timer utenfor klasserommet...

Det er ikke SÅ lenge siden det var vanlig med jente- og gutteklasser på barneskolen. Men før eller senere må de blandes igjen, de kan vel ikke holdes separat helt gjennom vgs?

Mange gamlinger (f.eks. mannen min) som har hatt både kjønnsdelt og felles undervisning, husker at det gikk omtrent et helt skoleår med til fjas og tull når de kom i fellesklasser når de ble eldre. De var jo ikke vant til å forholde seg til hverandre, samarbeide osv. Så jeg tror ikke man vinner noe særlig på det.

Klassebegrepet ble jo avskaffet for å kunne ha mer fleksible grupper etter behov. Skolen får utnytte dette til å dele inn på ulike måter og ha forskjellige undervisningsformer slik at alle elevtyper får sitt, uten å dele dem kategorisk etter kjønn. Det finnes faktisk gutter som er verbalt sterke og ikke elsker å slåss, likedan jenter som ikke er så glade i å sitte stille og lytte.

JAAA. enig.

Gjest togli

Men så skal jentene lide for det?

For uansett hvordan man forsøker å gjøre det, så vil de to klassene *aldri* bli like gode. Det man gjør er å gi preferanse til en av dem, uansett hvilken det blir.

Med vennlig hilsen

''Men så skal jentene lide for det?''

Nei, for de får også roligere undervisning.

Og her er det snakk om kanskje en eller to undervisningstimer pr dag. Jeg er lærer og tilbringer tid i flere ulike klasser. Noen klasser bråker så ille at jeg ikke begriper at elevene overlever skolehverdagen :-(

''Men så skal jentene lide for det?''

Nei, for de får også roligere undervisning.

Og her er det snakk om kanskje en eller to undervisningstimer pr dag. Jeg er lærer og tilbringer tid i flere ulike klasser. Noen klasser bråker så ille at jeg ikke begriper at elevene overlever skolehverdagen :-(

Altså, det er neppe så enkelt som at hvis man separerer gutter og jenter så er begge roligere. Og gruppene "gutter" og "jenter" er neppe så ensartet at man kan dele langs kjønnslinjer.

Ja, det er mye bråk i klassene, men det er også mye bråk på arbeidsplassene i dag (hos oss har vi *helt* åpent kontorlandskap), og å lære seg å jobbe med folk som går rundt, og folk som bråker er også nødvendig.

Hvis man skal dele etter "stille" og "bråkete" unger, eller "akademiske" og "praktiske" unger, så er det mulig du oppnår litt av det du nevner, men da vil man igjen skape en "taper-klasse", og en "vi kan ikke jobbe sammen med de som ikke er like akademiske som oss" klasse.

Heller ikke bra.

Jeg har, for øvrig, gått på en kjønnssegregert skole i noen år.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Altså, det er neppe så enkelt som at hvis man separerer gutter og jenter så er begge roligere. Og gruppene "gutter" og "jenter" er neppe så ensartet at man kan dele langs kjønnslinjer.

Ja, det er mye bråk i klassene, men det er også mye bråk på arbeidsplassene i dag (hos oss har vi *helt* åpent kontorlandskap), og å lære seg å jobbe med folk som går rundt, og folk som bråker er også nødvendig.

Hvis man skal dele etter "stille" og "bråkete" unger, eller "akademiske" og "praktiske" unger, så er det mulig du oppnår litt av det du nevner, men da vil man igjen skape en "taper-klasse", og en "vi kan ikke jobbe sammen med de som ikke er like akademiske som oss" klasse.

Heller ikke bra.

Jeg har, for øvrig, gått på en kjønnssegregert skole i noen år.

Med vennlig hilsen

Joda, jeg ser både fordeler og ulemper, men synes ikke vi skal legge bort tanken på å prøve ut _noe_ av dette, for noe må gjøres i skolen uansett. Det er for ille når f.eks. hørselshemmede elever må ha eneundervinsing fordi h*n ikke hører noe av det som blir sagt i klassen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...