Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Joda, jeg ser både fordeler og ulemper, men synes ikke vi skal legge bort tanken på å prøve ut _noe_ av dette, for noe må gjøres i skolen uansett. Det er for ille når f.eks. hørselshemmede elever må ha eneundervinsing fordi h*n ikke hører noe av det som blir sagt i klassen.... Men dette er jo overhodet ikke noe nytt. Det er jo slik det var, og slik det fremdeles er i noen land. Altså, man kan konstatere at gutter og jenter er forskjellige (i gjennomsnitt), men det følger ikke derfra at hvis man skiller dem på kjønn blir det stille. Det er ingen naturlig kobling der som har blitt påvist. Man kan selvsagt skille dem etter hvor bråkete de er, men hva har man oppnådd da? Hva med bråkete hørselshemmede elever? Hvilken klasse skal de i? ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest relli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Så guttene skal ende opp i en "bråkeklasse"? Inkl. de stille guttene? Ser du ikke at slik generalisering bare ikke virker? Med vennlig hilsen Nei, det er jo netopp bråket en vil unngå når de bare for lære best på sin måte. Guttene blir bråkete og urolig fordi de ikke får lære slik de lærer best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Nei, det er jo netopp bråket en vil unngå når de bare for lære best på sin måte. Guttene blir bråkete og urolig fordi de ikke får lære slik de lærer best. Tror du virkelig at alle gutter lærer best på samme måte? Det er en grov forenkling, og det vil jo bety at de som ikke lærer på den måten, vil trekke skolen for retten for diskriminering, og forlange å flytte klasse. Så vil du få "gode" og "dårlige" klasser. Altså, en taperklasse. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest relli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Tror du virkelig at alle gutter lærer best på samme måte? Det er en grov forenkling, og det vil jo bety at de som ikke lærer på den måten, vil trekke skolen for retten for diskriminering, og forlange å flytte klasse. Så vil du få "gode" og "dårlige" klasser. Altså, en taperklasse. Med vennlig hilsen Det er bedre at vi får 98 prosent som kan lese og skrive ordenlig når de går ut av skolen enn 80 prosent. Tror du ikke at hjerneforskerne vet hva de snakker om? Tror du det de sier bare er vås? Hvor mye har du studert forskjellen på kjønnene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det er bedre at vi får 98 prosent som kan lese og skrive ordenlig når de går ut av skolen enn 80 prosent. Tror du ikke at hjerneforskerne vet hva de snakker om? Tror du det de sier bare er vås? Hvor mye har du studert forskjellen på kjønnene? Vi har nok en høyere andel som leser ordentlig nå, enn for 50 år siden, vil jeg tippe. Antatt til 99% av UNESCO, faktisk Og hva tilsier at dette skulle "øke til 98%" fordi man separerer klassene? De fire øverste landene på tabellen er tre eks-Sovjetstater, og Kuba (!). Jeg kan virkelig ikke tenke meg at noen av dem har separate jenter- og gutteklasser. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest relli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Vi har nok en høyere andel som leser ordentlig nå, enn for 50 år siden, vil jeg tippe. Antatt til 99% av UNESCO, faktisk Og hva tilsier at dette skulle "øke til 98%" fordi man separerer klassene? De fire øverste landene på tabellen er tre eks-Sovjetstater, og Kuba (!). Jeg kan virkelig ikke tenke meg at noen av dem har separate jenter- og gutteklasser. Med vennlig hilsen http://www.p4.no/story.aspx?id=354558 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 http://www.p4.no/story.aspx?id=354558 http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.540875 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Men dette er jo overhodet ikke noe nytt. Det er jo slik det var, og slik det fremdeles er i noen land. Altså, man kan konstatere at gutter og jenter er forskjellige (i gjennomsnitt), men det følger ikke derfra at hvis man skiller dem på kjønn blir det stille. Det er ingen naturlig kobling der som har blitt påvist. Man kan selvsagt skille dem etter hvor bråkete de er, men hva har man oppnådd da? Hva med bråkete hørselshemmede elever? Hvilken klasse skal de i? ;-) Med vennlig hilsen Hørselshemmede elever bråker ikke. De er englebarn hele gjengen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hørselshemmede elever bråker ikke. De er englebarn hele gjengen Det er selvsagt bare du som ikke hører dem! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det er selvsagt bare du som ikke hører dem! ;-) Med vennlig hilsen Du aner ikke!! CI'en er nådeløs ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Du aner ikke!! CI'en er nådeløs ;-P The Bionic Teacher! *LOL* Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 The Bionic Teacher! *LOL* Med vennlig hilsen Noe sånt, ja ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Interessant! Nå er det vel ikke snakk om å dele gutter/jenter i alle fag, og da tenker jeg dette kan være positivt. Jeg tror nok gutter og jenter har endel viktige ting å tilføye hverandre, så full deling vet jeg ikke om jeg synes så mye om... Jeg tenker også på f.eks. homofile barn? Svært mange homofile menn hadde kun jentevenner i oppveksten (iallefall mange av de jeg kjenner). Hvordan ville de trivdes i en ren gutteklasse? Det er mange hensyn å ta... Det blir _alltid_ feil om noen skal gis eller fratas muligheter, stilles krav til eller slippe krav på bakgrunn av stereotypiske forestillinger om kjønn. Skal man dele klassen etter generaliseringen gutter / jenter må man kjøre samme opplegg med samme mål i begge grupper. De fleste problemene i skolen handler ikke om at det blir mer bråk av gutter og jenter sammen eller at skolen er femininisert. Det handler om at lærerne er fratatt alt for mye av mulighetene til å opprettholde en fornuftig disiplin, og at den PK snakke-forklare-så-blir-alt-bra-pedagogikken har fått alt for stor plass. Et annet problem er at alt for mye systematikk, struktur og oversikt er kastet på båten av sjefspedagokker som så gjerne vil komme i histroiebøkene. Dyktige lærere er pålagt å jobbe etter dårlige metoder. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 "undersøkt videre" - det har da vært slik du snakker om i årevis, både i Norge og i utlandet. Og jeg skrev "smart" og "dum" i anførselstegn, siden det ikke er slik vi deler. Beklager, men det er få som ønsker de kjønnsrollene som du ønsker å tre nedover hodet på folk. Selv om gutter og jenter er biologisk forskjellige (hvilket er åpenbart), betyr det faktisk ikke at de skal lære separat, eller gjør det på forskellig måte. Her kommer du rett og slett til kort, Sør, dette kan du for lite om og glimrer med din kunnskapsløshet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Her kommer du rett og slett til kort, Sør, dette kan du for lite om og glimrer med din kunnskapsløshet. Jeg ser du heller ikke denne gangen evner å presentere argumenter. Det er startet en annen tråd på Åpent Forum om dette, hvor diskusjonen er litt mer seriøs enn "gutter og jenter hver for seg"-brigadens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg ser du heller ikke denne gangen evner å presentere argumenter. Det er startet en annen tråd på Åpent Forum om dette, hvor diskusjonen er litt mer seriøs enn "gutter og jenter hver for seg"-brigadens. Det er jo ikke noe poeng å diskutere med deg, siden du a) ikke har kunnskap om temaet, du aner ikke hva dagens situasjon i skolen er og c) du har jo allerede konkludert med - inni ditt hode - at du har rett. Ergo er det unødvendig å sløse bort mer energi på deg, siden alle argumenter enten blir avvist som tullete eller ikke forstått. Heldigvis sitter jeg i en situasjon og posisjon at jeg kan påvirke skolehverdagen til folk, det gjør ikke du. Og det kjenner jeg at er utrolig godt med tanke på ungenes framtid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det er jo ikke noe poeng å diskutere med deg, siden du a) ikke har kunnskap om temaet, du aner ikke hva dagens situasjon i skolen er og c) du har jo allerede konkludert med - inni ditt hode - at du har rett. Ergo er det unødvendig å sløse bort mer energi på deg, siden alle argumenter enten blir avvist som tullete eller ikke forstått. Heldigvis sitter jeg i en situasjon og posisjon at jeg kan påvirke skolehverdagen til folk, det gjør ikke du. Og det kjenner jeg at er utrolig godt med tanke på ungenes framtid. Nå er det jo intet av det du skriver som tyder på at du har noen som helst kompetanse eller kunnskap. Hvis du virkelig har noen innflytelse så er det jo heller skremmende for ungene, for det minner nok mest om at slike forhold som dette også kan skje i Norge: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3661277.ece Du har fremdeles ikke kommet med noe som helst som verken tilsier at du aner hva du snakker om, eller at det du foreslår vil gjør at elever lærer mer. Tvertimot har man allerede brukt det du snakker om (separate klasser), og gått vekk fra deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Joda, jeg ser både fordeler og ulemper, men synes ikke vi skal legge bort tanken på å prøve ut _noe_ av dette, for noe må gjøres i skolen uansett. Det er for ille når f.eks. hørselshemmede elever må ha eneundervinsing fordi h*n ikke hører noe av det som blir sagt i klassen.... ''Joda, jeg ser både fordeler og ulemper, men synes ikke vi skal legge bort tanken på å prøve ut _noe_ av dette, for noe må gjøres i skolen uansett.'' Da synes jeg vi skal begynne med det mest åpenbare. Lærerne må få midler til å skape disiplin i klassen. Lærerne må få bruke langt mer tid til å undervise. Alsken administrasjon, evaluering og møtevirksomhet skal begrenses til det høyst nødvendige. Dvs. det som faktisk bidrar til bedre undervisning og bedre arbeidsforhold til alle parter. Systematikken må tilbake i undervisningen. Lærebøker av typen ingen vet hvor haren hopper bør renskes ut. Når man har gjort dette, er det kanskje ikke like stort behov for å dele klassene etter kjønn. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Nei de skal ikke lide. Når guttene får gå i gutteklasse og lære på sin måte så vil de lære best. Ved at jentene får gå i jenteklasse, så vil de få det enda bedre tilpasset læringen på sin måte og de vil slippe alt bråket fra gutta. Og de vil stå fullstendig rådløse når de skal ut i arbeidslivet og hevde seg blant menn. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Nei, det er jo netopp bråket en vil unngå når de bare for lære best på sin måte. Guttene blir bråkete og urolig fordi de ikke får lære slik de lærer best. Eller fordi de møter for svake og utydelige krav i forhold til hvordan de skal oppføre seg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.