Gå til innhold

12 mnd- vil bare ha pupp


Gjest fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Min datter på snart ett år vil ikke ha grøt, ikke brød, ikke middag..........

Hun holder formen i ti timer uten å ønske mat. Hun får det ene tilbudet etter det andre, men hun venter heller til hun får pupp........

Etter syv-ni eller ti timer begynner hun å skrike veldig, klamrer seg inntil meg og Vil ha pupp. Jeg gir etter Etter at jeg har tilbydd henne annen mat.

Jeg skal nå begynne på jobb over helga, datteren min i barnehagen...Og var nylig hos helsesøster for å få en attest for ammefri i tilfelle krisesult i min av og til lange arbeidstid.....

Jeg fikk inntrykk av at helsesøster ikke trodde meg når jeg sa at jeg sultet henne masse. (ting hun sa og måten hun sa det på)

Vi stresser med dette på grunn av potensiell jernmangel også.

Hun nermest lo av at jeg trengte ammefri av og til, til barnet mitt som snart blir ett år!

Selv ønsker jeg at hun skal få pupp i et halvår til, men siden hun ikke vil ha annen mat velger jeg å sulte henne masse for å få henne interessert i annen mat...

Dette er trist og vanskelig.

Folk på jobb tror ungen min har en spiseforstyrrelse fordi hun nekter annen mat, andre sier at jeg MÅ bare reise bort ei helg osv..

Å reise bort fra ungen min er helt uaktuelt, jeg mener at hun ikke er klar for det psykisk. Dessuten nekter pappaen når jeg snakker om jeg kanskje burde gjøre det likevel... Jeg orker heller ikke tanken på hvor trist ungen min ville bli!

På jobb gir sjefen meg konstant dårlig samvittighet fordi jeg planlegger å ha litt ammefri, hun gjentar og gjentar hvor mye dette går ut over de andre ansatte osv...

Jeg føler meg svært ulykkelig.

det må sies at barnet ikke er spesiell tynn for alderen, selv om jeg har drevet med puppestopp de siste tre månedene. Barnet har funnet ut at jeg nekter ikke henne pupp på natten, for da er jeg et lett bytte, så ofte tanker hun seg opp på natten....og dermed holder hun seg bra...

Jeg og kanskje hun også får en noe redusert nattesøvn....

Fins det noen som kan gi noen råd til meg? Jeg gruer meg til ett års kontrollen på helsestasjonen som kommer snart. Føler ikke at de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fortvilet

Jeg glemte å si at vi har tilbydd ungen vår grøt, og etter hvert brød og middag helt siden hun var fire måneder. Problemet har altså vart lenge. Men sterk tilbakeholding av puppen har jeg bare gjort etter at hun ble ca åtte måneder.

Hun veier ca litt over 9 kg nå, var 4,5 da hun ble født.

Det eneste hun spiser er pupp, en halv Mummi kjeks, to tugger banan og drikker litt vann for dag............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så leit og slitsomt!

En helsesøster som ler av deg - hun må jo mangle noe grunnleggende. DEt er da opplest og vedtatt i Norge at barn godt kan ammes lenger enn ett år.

Når det gjelder sjefen din, så må hun bare godta det. Ammefri er en rettighet du har og det må hun bare leve med.

Hvordan du skal få slutt på eller trappe ned ammingen har jeg ikke noen råd på, ville bare backe deg opp på de andre tingene...

PS Jeg tror ikke ungen din ville ha så veldig vondt av at du var borte fra henne altså... Er det pappapermisjonen som starter nå? Det går jo an å ta en helg når han har vært hjemme to-tre uker og hun (og han) er vant til hans daglige omsorg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sjefen din er en dust !

Selv ammet jeg sønnen min til han var nesten 2 år (selv om han spiste annen mat ved siden av)

Jeg ble mektig irritert på andre som blandet seg inn og syntes at dette var unormalt. Amming er en privat sak mellom mor og barn. Barn er så forskjellige og har ulike behov at det ikke finnes en lov for hvordan hvor lenge og hvor mye man skal amme.

Ha i mente at du får støtte av veldig mange, neste gang du snakker med sjefen din. Du har åpenbart rett på ammefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Jeg glemte å si at vi har tilbydd ungen vår grøt, og etter hvert brød og middag helt siden hun var fire måneder. Problemet har altså vart lenge. Men sterk tilbakeholding av puppen har jeg bare gjort etter at hun ble ca åtte måneder.

Hun veier ca litt over 9 kg nå, var 4,5 da hun ble født.

Det eneste hun spiser er pupp, en halv Mummi kjeks, to tugger banan og drikker litt vann for dag............

Jeg tror det vil hjelpe i det du slutter med nattammingen.... Du skal jo ut i jobb, og vil trenge den søvnen du kan få... Barnet vil bli mer sulten om dagen, og kanskje godta lettere annen mat. Og særlig om det er noen andre enn deg som tilbyr den..

Min eldste skulle begynne hos dagmamma i en alder av 7 mnd. Hun ville nesten ikke ha grøt hjemme. Ville helst ha pupp. Men tro det eller ei- det gikk kjempebra! Dagmamma'n som tilbød mat fungerte mye bedre- enn om jeg (med puppen) prøvde det...

Vil barnet ta annen mat etter pupp? Bare som smak?

Jeg tror uansett det det ordner seg. 0 pupp om natta, pupp om morgenen, mat i barnehagen og masse pupp og mat om ettermiddagen..

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste nektet også å ta til seg annet enn pupp. Du aner ikke hvor mye pes jeg fikk fra alle kanter fordi jeg ikke gav ham annen mat, selv om jeg sa at han ikke ville ha noe annet. Så vi puppet ivei vi, han vokste og hadde det bra og plutselig fant han ut at brød var etelig og da trappet vi ned, i løpet av et par måneder var han helt avvent. Så lenge du orker selv skal du bare fortsette å puppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer selv om jeg er innlegget ditt er noen dager gammelt, jeg.

Jeg tror det ordner seg helt av seg selv når du begyner å jobbe.

Sønnen min var nemlig også sånn. Han ville bare ha pupp frem til jeg begynte å jobbe. (han var riktignok bare 8 mnd.)Jeg hadde store kvaler og var innstilt på å bytte om på permisjonen igjen hvis han ikke startet å spise. Men det gikk faktisk kjempebra. Det tok riktignok noen dager hvor han nesten ikke spiste noen ting mens jeg var på jobb, men etterhvert skjønte han vel at det ikke kom noen pupp. Jeg ammet før jeg gikk på jobb, og hadde en time ammefri om ettermiddagen slik at han ikke fikk fullt så lange dager. Jeg ammet så mye han ville ha frem til leggetid (kl. 20.00) og et måltid før jeg la meg (i 23-tiden). Men etter det var det full stopp frem til neste morgen. Jeg var steinhard på ikke å gi han pupp om natten, for jeg var da redd for at han ville ta hele døgnbehovet sitt da og ikke trenge noe om dagen.

Jeg ammer gutten min enda, 5 mnd etter at jeg begynte å jobbe, og jeg hadde ammefri inntil nylig. Du har krav på ammefri, så ikke bry deg om hva sjefen din sier. Ingen bør si noe på at du setter hensynet til barnet foran jobben.

Lykke til, jeg er sikker på at det kommer til å gå mye bedre enn du frykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære fortvilet.På 1 årskontrollen blir barnet undersøkt av lege. Legg fram deres bekymringer ift kostholdet.Ta med mannen din, det er lettere å være to om det. Generellt sett er 1åringer så opptatt med livet at de ikke har så mye tid til å spise. Prøv ihvertfall å innfør faste måltider felles med resten av familien. Tilby barnet den maten dere spiser.La henne spise selv.Hun bestemmer hvor mye. Finn ut hva som er rimelig antall ganger for dere begge å amme/die i døgnet. Nattpupp ødlegger matlysten om dagen. Liker dere å lese, finnes en nyttig bok av Jesper Juel: Smil - som barnet ditt spiser. Det er nok mange som har det som dere i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...