Gå til innhold

Operere inn dren eller ikke?

Gjest Skal vi?

Anbefalte innlegg

Gjest Skal vi?

Gutten vår er 20 mnd og har væske i mellomøret. Vi har time til oå operere inn dren om 3 uker. Men nå ble vi i tvil om vi skal gjøre det. Synes at han er liten til å få narkose. Han har ikke vært plaget med ørebetennelse på mange måneder men det er vanskelig å vite om han hører dårlig pga alderen. Mannen min vil utsette det til han er over 2 år pga da får han opereres på Aleris istedet for på sykehuset.

Men jeg er i tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg kan ikke uttale meg om selve inngrepet, men tenker at det kanskje er viktig å få gjort dette så fort som mulig? Det er jo nå hjernen hans suger opp språk som en svamp og nå er han sikkert en smule tunghørt og mister masse verdifull språkinnlæring?

Legge inn dren er vel også en ganske enkel prosedyre? Og nyfødte babyer får også narkose ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til forhenværende øre-unge

Jeg kan ikke uttale meg om selve inngrepet, men tenker at det kanskje er viktig å få gjort dette så fort som mulig? Det er jo nå hjernen hans suger opp språk som en svamp og nå er han sikkert en smule tunghørt og mister masse verdifull språkinnlæring?

Legge inn dren er vel også en ganske enkel prosedyre? Og nyfødte babyer får også narkose ;)

Grunnen til at man ikke skal gå for lenge med væske i mellomøret er jo pga at han kommer til å bli plaget med ørebetennelser, dårlig hørsel, man kan også få varig dårlig hørsel.

Jeg hadde satt inn dren på barnet mitt om det ble anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk satt inn dren på vår sønn da han var ca. 2,5 år. Etter det var det helt slutt på øreverk :-) Vår sønn ble heller ikke operert på sykehus, men på en lokal ØNH-klinikk, og det gikk helt fint. Drenene kommer ut av seg selv etter noen år, vi har hatt oppfølging på ØNH-kinikken og kontroll av hørsel et par ganger i året etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt du skal gå for operasjon. Min sønn fikk lagt inn dren 5 år gasmmel, etter 10 meget kraftige ørebetennelser, og noen mindre kraftig. Han hadde masse væske i mellomøret og hørte svært dårlig. Det første han sa da han våknet etter operasjonen var: Ikke skrik så høyt.

Hans dren satt inne i 16 mnd, og han har kun hatt en ørebetennelse i etterkant. Det er 20 år siden. Han hadde også stadig vekk vært forkjølet og med rennende nese. Dette forsvant samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det der. Vi ble anbefalt dren til eldste da hun var 1,5 av samme grunn. Jeg var klar for å gjennomføre, pappaen var kjempeskeptisk. I samråd med legen valgte vi å avvente i 6 mnd, så 6 mnd til, og 6 mnd til, og til sist ble hele inngrepet avblåst da hun var 3,5 og problemet hadde ordnet seg selv.

Så hos oss var det riktig med is i magen, og god oppfølging fra legen. Hun hadde mye ørebetennelser i sine første leveår, men det avtok gradvis. Nå er hun 4,5, og har ikke hatt på over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderte dren da vår yngste var ca. 2 år, men valgte å se det an fordi han da hadde vært bra en stund. Da han ble 5-6 år og stadig hadde ørebetennelser, fikk han dren. Da angret vi på at vi ikke hadde gjort det tidligere.

Han sluttet da helt å få ørebetennelser og ble faktisk generelt mindre forkjølet og syk. Da drenene falt ut, fikk han øyeblikkelig ny ørebetennelse, så det ble lagt inn nye dren. Nå er han 10 og klarer seg uten dren, men har fått permanent nedsatt hørsel på det ene øret, antagelig på grunn av de gjentatte ørebetennelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...