Gjest GA Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 -hvor ofte gjør dere det? Altså gaver utenom bursdag og jul. Som spretteballer, smådingser/samlefigurer, sandkasseleiker, badeleiker, insektfangere, snøspader, stangtennis, krokketspill, akebrett etc etc. Den ene av mine unger har bursdag ved sankthanstider, og får alltid masse sommerduppeditter i presang. Den andre har bursdag i januar og får naturligvis sjelden sommerleker i gave da. Mine pleier å få "øvepremier" når de har vært flinke til å øve på instrumentene sine (de har skjema de fyller ut og får en premie ca hver 2. til 3. mnd alt etter innsats) og det hender de får litt småtteri, ofte spleiser vi på en liten ting så de betaler ca halvparten av det de MÅÅÅ ha. I går var det f.eks en insektsfangedings som ser ut som en hårføner som januarbarnet hadde ønsket seg dypt og inderlig siden i fjor sommer... Jeg veksler litt mellom å synes synd på januarbarnet som ikke får "sommergaver" og å gremmes over hvor rotete rommet hennes er av leiker og dingser og formingsstæsj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Datteren min er november-barn. Hun får selvfølgelig ski og akebrett osv til bursdag og jul - men sykkel må hun nødvendigvis få utenom synes jeg f.eks (litt demotiverende å få sykkel når det er to meter snø ute) Sommerbarnet ditt får kanskje sykkel og sommerleker til bursdag og ski og vinterleker til jul? Så lenge det som kommer "utenom" er nogenlunde jevnt fordelt, så ser jeg ikke problemet... Så til spørsmålet: mitt november-barn får innimellom ting utenom, enten det er november eller juni... Hun er neppe bortskjemt, men her for noen dager siden fikk hun ny sparkesykkel fordi hun hadde vokst fra den gamle. Hun koser seg sånn med sparkesykkel at jeg rett og slett syntes det var en investering. Synes det er forskjell på sånt, og å bare kjøpe "dill" - selvom det hender at hun får en leppepomade eller en ørliten annen ting innimellom! Vi er på ingen måte ekstremt strenge eller ekstremt sleppehendte - og ungen har nok mer enn nok leker! Men som sagt, ting som er "aktivitetsleker" og som helt klart vil aktivisere mye ute f.eks, det prioriterer jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hmmm, godt spørsmål. Ungene her i huset er født i oktober, desember og februar - altså får de sommerleker utenom bursdagene sine. Det er ikke så veldig ofte at vi kjøper leker til dem sånn uten videre, men det hender en sjelden gang (kanskje 1-2 ganger i året). Da ser jeg bort fra når vi er på sommerferie, da får de gjerne noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg har pr i dag ikke unger, men ungdommer. Men min stil har egentlig vært seg lik i alle år. Mine barn er senhøst/vinterbarn. De får ofte ting utenom, så som sykler, sommerleker,m skateboard, badeleker ol. Nå har jeg holdt på sånn i mange år, og har endt opp med ungdom som ikke er negativt bortskjemte, som er like happy på bursdagenene sine med gaven sin selvom de har fått andre gaver/ting i løpet av året, alle oppfører seg pent og godt oppdratt, blide ungdommer, så dette har fungert greit her i heimen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Det der løste vi veldig enkelt: et barn født i mai og et i juni :-) Godt planlagt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Sommerleker og vinterting er etter behov - noe må de jo ha å leke med i forhold til årstiden synes jeg. ) Vi har lenge trengt nye baller, både en fotball og en håndball ettersom vi prøve å komme oss ut og sparke / kaste ball sammen, altså ungene og jeg, så jeg må vel til å få tak i det nå. Andre leker som Littlest Pet Shop eller Pokemon-saker f.eks. får de ikke utenom bursdag og jul egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 ''hvor ofte gjør dere det? Altså gaver utenom bursdag og jul. Som spretteballer, smådingser/samlefigurer, sandkasseleiker, badeleiker, insektfangere, snøspader, stangtennis, krokketspill, akebrett etc etc.'' Småting som sprettballer og samlefigurer sitter relativt løst her i heimen. To av mine tre er ikke spesilet begeistret for godteri, og da kan de gjerne få noe slikt i stedet. Jeg tipper tannlegen er enig :-). Sandkasseleker har vi mye av, men skulle det bli behov kjøper jeg inn det som trengs. Og da er det felles. I praksis er det likevel bare den yngste som leker i sandkassa noe særlig. Litt større ting av typen krokettspill, akematter og snøspader blir kjøpt inn utenom jul og bursdag, nettopp fordi jeg vil at det skal være felles. Og da kan jeg slå i bordet med at "Den der er faktisk MIN, så du kan ikke bestemme at NN ikke får bruke den." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ofte må snuppa på 11 kjøpe slike ting selv. Men om det er ting jeg synes er fornuftige, så hender det at jeg kjøper, eller at vi spleiser. Så her om dagen fikk ho en fotball til 80,-, og var kjempeglad. Den har vært mye i bruk allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg kjøper stort sett det hun trenger/har lyst på uavhengig av bursdager/jul... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Småting kjøper vi litt innimellom; et blad en og annen gang i dagligvarebutikken eller litt stæsj til pennalet i bokhandelen eller en greie fra Nille el. Dette gjør vi gjerne nå vi har bare ett eller to barn med oss, men det fordeler seg alltid slik at det blir rettferdig. Vi synes ikke de har vondt av å se at søsken får noe når de selv ikke får, for de vet at det på sikt er rettferdig, og at det er dem selv neste gang. Prøver å ikke gjøre det for ofte, slik at det er litt stas og de setter pris på det de får (og klarer å ta vare på det!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss er det slik Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg kjøper stadig litt leker og småting til ungene mine. Like ofte som jeg kjøper noe til meg selv. Det kan også dreie seg om klær som de trenger. Det blir iallefall et par ganger i måneden på hvert barn. Store ting som koster mye må de få på bursdager, eller spare til selv med egne penger. De får ukepenger hver uke hvis de hjelper til hjemme. Barna er ikke bortskjemte og er like glad for nye hårspenner som en bok eller cd-film. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 '' sandkasseleiker, badeleiker, insektfangere, snøspader, stangtennis, krokketspill, akebrett'' Slike ting kjøper vi når barna har behov for det, helt uavhengig av bursdag. Dette er ting vi mener det er bra at ungene har, og som vi ser de har glede av. Krokketspill ville jeg ikke en gang tenkt på som gave til ungene - det er familiespill hos oss. Småting a la sprettballer osv, får de nesten aldri. Det må være fordi de tilfelfigvis er med på shopping - da kan det hende jeg eller pappan gir etter, men det er de egentlig veldig sjelden vi er på annet enn matbutikker. Sikkert fordi mor og far heller ikke er noen store shoppere. Vi går i butikker når vi trenger noe spesielt, og ofte reiser da bare den ene av oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.