Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva gjøre? Tatt opp med lærer gjentatte ganger, han har ingen spesielle lærevansker og får derfor ikke noe ekstra hjelp. Han er heller ikke av de som sliter med alt mulig og får et eller to riktige svar på prøvene, så derfor får han ikke være med i gruppe heller.

Men jeg ser at dette ikke går. Han er i ferd med å stryke og står med et bein i "jeg er ferdig med dette faget" leiren fordi han sitter i timene og ikke skjønner noe. Ikke hva det skal være godt for, ser ikke sammenhenger, har mistet mye grunnleggende siste året, ser ikke hensikt, praktisk nytte og greier ikke å skjønne abstrakt matte.

Det hele faller på måten undervisningen er lagt opp.

Jeg må finne på noe. Men hva? Jeg er fristet til å kontakte PPT, men kan man gjøre det sånn uten videre? Andre ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347710-gutt-som-sliter-med-matte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

PPT kan teste for dyskalkuli (tilsvarer dysleksi, men dreier seg om problemer med tall).

De fleste lærere vet noe om dysleksi, men det er få lærere som har peiling på dyskalkuli.

Kontakt PPt snarest.

Han har ikke dyskalkuli, det vet jeg fordi jeg har diagnosen selv. Men han risikerer å få en "tillært dyskalkuli" fordi ingen tar problemene hans på alvor. Det handler rett og slett om den pedagogiske metoden som brukes i undervisningen.

Og det tror jeg er vanskelig å gjøre noe med.. Han lander ca på 2- nå til vårterminen. Jeg tenker på å snakke med PPT om det sånn litt "fritt" først, stikker innom kontorene deres.. *sleip* Så får vi se om de har noen råd.

Han har ikke dyskalkuli, det vet jeg fordi jeg har diagnosen selv. Men han risikerer å få en "tillært dyskalkuli" fordi ingen tar problemene hans på alvor. Det handler rett og slett om den pedagogiske metoden som brukes i undervisningen.

Og det tror jeg er vanskelig å gjøre noe med.. Han lander ca på 2- nå til vårterminen. Jeg tenker på å snakke med PPT om det sånn litt "fritt" først, stikker innom kontorene deres.. *sleip* Så får vi se om de har noen råd.

Overskrift i VG:

''Sint mor barrikaderer seg på PPTs kontorer - forlanger bedre matteundervisning for sønnen''

;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest privatlærer, nå i mai

Jeg ville satset på flere "hester" samtidig - for å se hva som kunne føre frem.

Be om (ny) samtale med klassestyrer og mattelærer med en gang, om ikke annet så for å dokumentere at du har gått den riktige veien først.

Føler du etter dette at det (fortsatt) er liten hjelp å få, ville jeg gått innom PPT. Du kan gjøre det før du har hatt møte med faglærer også, men ikke før du har bestilt en time med faglærer.

Og så ville jeg umiddelbart fått til privatundervisning. Nevøen min gikk fra en svak 2er til en sterk firer i løpet av et år med privatlærer.

For hver uke som går, så er det kortere tid igjen før avgang i 10.klasse. Det er fortsatt mange dager igjen av mai, og det ville være veldig synd hvis dere ventet til skolen har kommet i gang i september før det startes med ekstratiltak. Det er også nå, mens studentene har fri etter eksamen, det er lettest å få tak i privatlærer. Det kan dere starte med allerede neste uke!

Mye av øvingen kan foregå på pc, og da tror jeg det er lettere å tåle at man må gjøre litt matte (nesten) hver uke i løpet av sommeren. Om han sitter noen regnværstimer med oppgaver på pc, så går han ikke glipp av mange prosent av ferien sin. Og er han som niendeklassinger flest, så sitter han uansett litt foran pc..

Hvis han i løpet av juni, juli og august fikk repetert / fylt igjen noen hull, slik at han får utbytte av den ordinære matteundervisningen i 10.( i tillegg til ekstra oppfølging fra skolen eller privatlærer) så er det ingen grunn til at han ikke skal ha en ok karakter om et år.

Gjest prust

Da jeg gikk i 2. klasse på videregående fikk jeg faget kjemi helt i vrangstrupen, selv om jeg hadde likt det tidligere.Hadde elendig kontakt med læreren, og han var ekstremt lite inspirerende. Karakteren falt, og det var ganske kjipt.

Løsningen for meg var privatlærer det året. Tror jeg begynte med ham etter jul, og hadde ham frem til sommeren. Han forklarte kjemifaget på en helt annen måte, og faget ble såpass interessant at karakteren tok seg opp igjen.

Kan anbefales!

Jeg ville ha løst det ved å finne en person som regnet med ham noen timer i fritiden. Jeg har gjort det selv med flere ungdommer opp gjennom årene, og alle har fått et rimelig positivt forhold til matte som følge av det. De trenger mengdetrening, man må sitte og regne sammen med dem. Dersom du sitter og regner sammen med dem, så slipper de å bli stående fast uten å få hjelp til å komme videre.

Siden han går i 9., så vil han sikkert trenge ganske mye repetisjon av 8. og 9. klasse pensumet. Det er fullt mulig å snu dette til bedre mestringsopplevelser for ham, og jeg ville ha tatt tak i det selv i stedet for å bruke energien på å få skolen til å gjøre ting annerledes.

Lykke til :-)

Han har ikke dyskalkuli, det vet jeg fordi jeg har diagnosen selv. Men han risikerer å få en "tillært dyskalkuli" fordi ingen tar problemene hans på alvor. Det handler rett og slett om den pedagogiske metoden som brukes i undervisningen.

Og det tror jeg er vanskelig å gjøre noe med.. Han lander ca på 2- nå til vårterminen. Jeg tenker på å snakke med PPT om det sånn litt "fritt" først, stikker innom kontorene deres.. *sleip* Så får vi se om de har noen råd.

Jeg har ikke tro på at PPT vil kunne hjelpe her (annet enn evt. med noen gode råd) siden du vet at han ikke har dyskaluli.

Gjest Klarte ikke se på det lenger

Ansett privatlærer! Gjorde det til min sønn, han slet forferdelig med matematikken. De hadde hatt fryktelig mye fravær av lærer og mange vikarer og sånn.

Som et siste sprang ansatt jeg en av lærerne hans på privat basis for noen hundre kroner timen og fikk beskjed etter et par timer at gutten hadde mattehode som de beste i klassen, nivå sterk 5.

Ansett privatlærer! Gjorde det til min sønn, han slet forferdelig med matematikken. De hadde hatt fryktelig mye fravær av lærer og mange vikarer og sånn.

Som et siste sprang ansatt jeg en av lærerne hans på privat basis for noen hundre kroner timen og fikk beskjed etter et par timer at gutten hadde mattehode som de beste i klassen, nivå sterk 5.

Jeg ser at det antakelig er løsningen, men sosialdemokraten i meg raser...! *sukk* At skolen skal stille krav til unger men faen ikke ha ressurser til å sørge for at ungene får det den opplæring de må for å fylle kravene! Å skape tapere. *dobbeltsukk*

Gjest Klarte ikke se på det lenger

Jeg ser at det antakelig er løsningen, men sosialdemokraten i meg raser...! *sukk* At skolen skal stille krav til unger men faen ikke ha ressurser til å sørge for at ungene får det den opplæring de må for å fylle kravene! Å skape tapere. *dobbeltsukk*

Jeg er så enig med deg, har "hatet" skolen selv i mange år og har stått på kravene, men det hjelper desverre ikke.

Penger, penger, penger, ungene blir ikke prioritert. Og guttene er jo taperne.

Så det er bare å bite i det sure eplet og ønske det beste for ungdommen, er ikke så mye annet vi får gjort :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...