Gjest vondt og ubegripelig. Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Min kamerat Lars bor sammen med Stine. De har en sønn på fem år sammen. De har vært sammen siden 2000, med et brudd på 1,5 år da hun valgte å bli sammen med en flamme hun hadde et forhold til. Dette funket ikke, så hun ble singel. Hun hadde omsorgen for sønnen, som var hos Lars annen hver helg og en dag i uken. Samabriedet gikk bra. De ble sammen i fjor, og i sommer kjøpte de hus som lars pusset opp. Alt har gått bra, og de har snakket om giftemål osv. Plutselig en dag sier Stine hun vil flytte inn sammen med denne flammen fra tidligere, som bor 7 mil unna. Stine vil ha med sønnen, men Lars sier nei. Stine har skrevet under på en kontrakt de har lagd om at hun går fra alt i huset. Han ska etter planen sitte igjen med lånet som er 50/50. Han skal låne på nytt. Hun har da lurt han og hatt et forhold på si. Lata som alt har vært bra. Viser ingen tegn til anger eller samvittighet. Lars er sint og knust, men bekymret for sønnen oppi det hele. Lars ønsker at sønnen skal bo hos han først, for så å kanskje gå over til 50/50. Stine vil ta med sønnen rett inn i hjemmet til flammen. Så kommer Stine og sier hun krever huset solgt, og at de deler overskuddet for salget pga. oppussing. Han sier nei. Hva bør Lars gjøre? Stine kommer til å snakke seg til å få med seg sønnen. Det er nok ikke det beste for barnet nå. Lars vil at de skal komme til enighet, men Stine vil ikke bli enig, men bestemme. Og Lars blir den tapende part. Kan Lars søke om omsorgen? Det er ikke satt at moren skal ha omsorgen? Per i dag har alle adresse samme sted. Lars er redd dette er skadelig for barnet. Hva gjør han hvis de ikke blir enige på mekling? I denne situasjonen hvor moren velger å gå fra alt, så er det mest naturlig at barnet blir boende hos far? Hva sier loven? Hvordan kan han nngå at han blir lurt enda mer av Stine? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ah! Enda et "den utro kvinnen og den stakkars mannen" i svart/hvitt innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Han står på sitt og skriver IKKE under på noen flyttemelding. Hun har ikke lov å bare ta med ungen, da får han i så fall anmelde for kidnapping. Så lenge barnet har bostedsadresse i huset og han eier huset, så sitter de bra i det. Så skaffer han en advokat. Han har en god sak når han skal sitte med hus og alt. Dama må være temmelig ustabil når hun sier fra seg hele sulamitten på det viset. Hennes tap. Han har en SVÆRT god sak, men skaff en advokat og bli streng med DET SAMME! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ah! Enda et "den utro kvinnen og den stakkars mannen" i svart/hvitt innlegg. Nah. Denne dama høres ustabil ut. For real. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 EnolaGay har rett. Hun kan ikke flytte sønnen fra felles adresse uten fars signatur. Dersom hun velger å flytte, flytter hun mao fra sønnen sin også - hun vil dermed få "normalt" samvær slik han hadde sist gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ah! Enda et "den utro kvinnen og den stakkars mannen" i svart/hvitt innlegg. Personlige innlegg om ting som skjer i livet sitt blir gjerne belyst fra 1 side, det er jo veldig vanlig. Det som forundrer meg er hvor lite folk vet om hva som skjer ved et samlivsbrudd der barn er involvert. Minstemålet må jo være å lese og sette seg inn i barnelova og den delen som omhandler barnas rett ved samlivsbrudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Personlige innlegg om ting som skjer i livet sitt blir gjerne belyst fra 1 side, det er jo veldig vanlig. Det som forundrer meg er hvor lite folk vet om hva som skjer ved et samlivsbrudd der barn er involvert. Minstemålet må jo være å lese og sette seg inn i barnelova og den delen som omhandler barnas rett ved samlivsbrudd. Måten "historien" er skrevet på (med den uendelig slemme kvinnen, og den stakkars gode mannen som lider på grunn av henne) får meg til å mistenke at dette er en av F2Fs eller lignende organisasjons historier. Den er skrevet om to tredjepersoner, og er særdeles lite nyansert, med ledenede spørsmål. Selvsagt kan det være sant, men jeg har bare sett en del varianter av disse. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Måten "historien" er skrevet på (med den uendelig slemme kvinnen, og den stakkars gode mannen som lider på grunn av henne) får meg til å mistenke at dette er en av F2Fs eller lignende organisasjons historier. Den er skrevet om to tredjepersoner, og er særdeles lite nyansert, med ledenede spørsmål. Selvsagt kan det være sant, men jeg har bare sett en del varianter av disse. Med vennlig hilsen Jeg synes du er i overkant skeptisk, men forstår dine fordommer mot F2F. De er godt begrunnet. Kos deg med Debatt med takt og rytme: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Måten "historien" er skrevet på (med den uendelig slemme kvinnen, og den stakkars gode mannen som lider på grunn av henne) får meg til å mistenke at dette er en av F2Fs eller lignende organisasjons historier. Den er skrevet om to tredjepersoner, og er særdeles lite nyansert, med ledenede spørsmål. Selvsagt kan det være sant, men jeg har bare sett en del varianter av disse. Med vennlig hilsen Tro meg, det er desverre sant. Jeg som skrev det. Og i denne situasjnen er det faktisk historien om den fæle dama og snille mannen.. selv om jeg selv er skeptisk til slike historier. Hun har selv lagt seg inn på psykristisk tidligere, og gått til psykolog fordi hun ikke skjønner seg på seg selv. Hun er ustabil og både foreldre og resten av familien mistenker at hun nå har blitt svært syk, men tendens til personlighetsforstyrrelser. Jeg har fulgt paret nært i 10 år og kjenner begge godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 EnolaGay har rett. Hun kan ikke flytte sønnen fra felles adresse uten fars signatur. Dersom hun velger å flytte, flytter hun mao fra sønnen sin også - hun vil dermed få "normalt" samvær slik han hadde sist gang. Har dere link til lov og paragraf? Han har skaffet advokat som sier han kun kan kreve 12 dager samvær i mnd. Får det ikke til å stemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Tro meg, det er desverre sant. Jeg som skrev det. Og i denne situasjnen er det faktisk historien om den fæle dama og snille mannen.. selv om jeg selv er skeptisk til slike historier. Hun har selv lagt seg inn på psykristisk tidligere, og gått til psykolog fordi hun ikke skjønner seg på seg selv. Hun er ustabil og både foreldre og resten av familien mistenker at hun nå har blitt svært syk, men tendens til personlighetsforstyrrelser. Jeg har fulgt paret nært i 10 år og kjenner begge godt. Men er det ikke slik at retten ikke dømmer 50/50, men det er ikke noe i veien for at far kan gå rettens vei for å få hovedomsorgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Men er det ikke slik at retten ikke dømmer 50/50, men det er ikke noe i veien for at far kan gå rettens vei for å få hovedomsorgen. Moren vil ha med ungen dit hun flytter, men faren tror ikke det er bra for barnet. I hvert fall ikke i første omgang. hele bruddet kom som lyn fra klar himmel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Moren vil ha med ungen dit hun flytter, men faren tror ikke det er bra for barnet. I hvert fall ikke i første omgang. hele bruddet kom som lyn fra klar himmel. Jeg ser stadig utsagn om at man ikke kan flytte med seg barnet uten den andre forelderens samtykke, men jeg finner kun paragraf på flytting til utlandet. Det ser ut til at far her har en sterk sak hvis han går rettens vei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg ser stadig utsagn om at man ikke kan flytte med seg barnet uten den andre forelderens samtykke, men jeg finner kun paragraf på flytting til utlandet. Det ser ut til at far her har en sterk sak hvis han går rettens vei. ''Jeg ser stadig utsagn om at man ikke kan flytte med seg barnet uten den andre forelderens samtykke, men jeg finner kun paragraf på flytting til utlandet.'' Man kan ikke melde adresseendring på barnet ut fra det felles hjemmet uten den andre foreldrens underskrift. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Men er det ikke slik at retten ikke dømmer 50/50, men det er ikke noe i veien for at far kan gå rettens vei for å få hovedomsorgen. Retten kan ikke idømme 50/50, nei. Men hvem som helst av foreldrene kan gå for å få størsteparten av retten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Retten kan ikke idømme 50/50, nei. Men hvem som helst av foreldrene kan gå for å få størsteparten av retten. Fra 1. juli kan retten også idøme 50/50 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Fra 1. juli kan retten også idøme 50/50 Har du link? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Mor kan ikke melde adresseendring på barnet uten fars signatur og vil da heller ikke kunne få noen stønader fra det offentlige. Rent ideelt så kan hun heller ikke flytte barnet med seg mot farsvilje, men i virkelighetens verden så skjer det til stadighet. Dersom mor faktisk flytter med barnet på den måten er det nok lite hjelp å få fra det offentlige. Far kan alltids kontakte politiet og be om hjelp til å få hentet barnet tilbake, men jeg tviler på at de vil bistå i særlig grad. Barnevernet kan også kontaktes, men det varierer veldig om de vil gå inn i en slik sak eller ikke, Far bør derimot umiddelbart kontakte advokat som kan bistå ham med å få en mildertidig avgjørelse fra retten på at barnet skal bli boende hos ham frem til det foreligger en endelig avgjørelse i saken. Det tar desverre noen uker å få en slik avgjørelse, men det er den raskeste måten å gjøre det på. Han må også umiddelbart kontakte familievernkontoret for å få en time til mekling slik at han kan få meklingsattest. Denne er nødvendig for å fremme sak for retten. Det er ikke lenger noen presumsjon for at mor får omsorgen for barnet. Retten foretar en konkret vurdering av hva som er barnets beste. Hva som er riktig i denne saken er umulig for oss å ta stilling til, da det alltid er mange forhold som må vurderes i en barnefordelingssak. Får ikke far daglig omsorg, så bør han kunne få omfattende samvær med barnet sitt - forutsatt at det er praktisk mulig å gjennomføre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Har du link? http://www.lovdata.no/all/hl-20100409-013.html "§ 36. Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge. " 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 http://www.lovdata.no/all/hl-20100409-013.html "§ 36. Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge. " Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.