Gå til innhold

Hvor mye leser tiåringer?

Gjest tålmoda

Anbefalte innlegg

Gjest tålmoda

Elleveåringen min leser ca 30-50 minutter hver dag. Han må øve mye da han bare leser rundt 70 ord pr. minutt. Han leser sjelden frivillig, bortsett fra litt på nettet.

Jeg lurer på hvor mye leser andre elleveåringer? Leser de mye frivillig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Ingenting frivillig, men 20 minutter på senga hver kveld. Han ber meg uten unntak passe klokka, så jeg tøyer som regel strikken til 25 min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen her leser ofte 30-45 min på senga om kvelden nå for tiden - noen ganger i tillegg til leseleksa på 15-20 min.

9-åringen derimot... *sukk* Jeg leste mange bøker i uka på den alderen, hun gidder ikke lese noe - hun kan da lese! *himler med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting frivillig, men 20 minutter på senga hver kveld. Han ber meg uten unntak passe klokka, så jeg tøyer som regel strikken til 25 min. ;)

Samme her som mariaflyfly. Her leses ikke et sekund mer enn nødvendig. Hun har aldri likt å lese, og dessverre heller aldri likt å bli lest for :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt, men i snitt leser nok elleveåringen 30-50 min. daglig. Om vi nylig har vært på biblioteket eller hun har fått bøker, bruker hun mer tid selvsagt. Og andre veien også selvsagt, når det er andre ting enn bøker som står i fokus.

Da regner jeg ikke med leksene som en del av lesingen, kun lesing av egen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

I fjor, da eldstemann var 10, leste han enormt mye - sikkert 30-60 minutter hver eneste dag.

Dette skoleåret har det dabbet enormt av - og han kan holde på i flere uker med en eneste bok. Han påstår at han leser 20 minutter hver kveld, men jeg skjønner ikke hvorfor han bruker så himla lang tid på bøkene da...

Hun på 9 leser 15-30 minutter hver dag, innimellom 1 times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa på 11 leser veldig i rykk og napp. Noen ganger flere timer på en dag, andre ganger 0. Tror vel ikke at snittet er mer enn 10 minutter daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min slukte alt da hun var i den alderen.

Broren (11 år) leser ikke mer enn omtrent det de må, dvs. i snitt ca. 20 min pr. dag. Jeg styrer ikke så veldig mye med det nå lenger siden hastigheten hans er bra, men de skal ha en fast bok som de leser i både hjemme og på skolen. For juniors vedkommende må denne boka enten være spennende eller handle om fotball for at den skal bli lest.

Det finnes heldigvis mange forskjellige bøker. Prøv å finne noe han er interessert i - det spiller ingen rolle om de leser faktabøker, romaner eller avisenes sportssider, så lenge de får lesetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som blir 11 snart leser nesten ikke frivillig. Eneste som har fenget på en stund er Doktor Proktor-bøkene, de leste jeg for ham først og han leste dem selv etterpå. Han leser masse Donald og Donald Pocket, men bør egentlig lese "ordentlige" bøker iflg skolen. De har bøker de leser på skolen. Jeg leser fremdeles for ham på senga.

Selv har jeg vært lesehest siden 8-9-årsalderen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den umulige ungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som blir 11 snart leser nesten ikke frivillig. Eneste som har fenget på en stund er Doktor Proktor-bøkene, de leste jeg for ham først og han leste dem selv etterpå. Han leser masse Donald og Donald Pocket, men bør egentlig lese "ordentlige" bøker iflg skolen. De har bøker de leser på skolen. Jeg leser fremdeles for ham på senga.

Selv har jeg vært lesehest siden 8-9-årsalderen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den umulige ungen...

Nei, er det ikke merkelig? Vår minste er den eneste av oss fire i familien som ikke er veldig glad i å lese. Storesøsteren lærte det tidlig og leste haugevis med "ordentlige bøker" allerede i 6-årsalderen. Hun leste høyt for de minste før hun sluttet i barnehagen.

Jeg har lest mye for begge, men minstemann var mindre interessert helt fra han var liten. Tror kanskje han er for rastløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Min tiåring leser masse. Lesing på senga om kvelden kan vare i timesvis hvis vi voksne ikke passer på, og h*n låner gjerne bøker på biblioteket, både når de er der med skolen og når jeg tar med ungene dit. Og alt blir lest. H*n slukte til og med Tonje Glimmerdal uten problemer, selv om boka er på nynorsk og vi har bokmål som hovedmål.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det av rundt juletider, gikk fra lettlest-bøker til Twilight-serien (4 bøker på ca 600 sider). Nå er det Harry Potter...

Selv om hun ikke leste mye tidligere, likte hun å lese litt på senga. Delte rom med lillebroren til hun var 8 1/2 år og leste da høyt for lillebroren (som gjerne sovna etter en side i køya under og bare fikk med seg bruddstykker i bøkene hun leste "for han" ... he-he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tiåring leser masse. Lesing på senga om kvelden kan vare i timesvis hvis vi voksne ikke passer på, og h*n låner gjerne bøker på biblioteket, både når de er der med skolen og når jeg tar med ungene dit. Og alt blir lest. H*n slukte til og med Tonje Glimmerdal uten problemer, selv om boka er på nynorsk og vi har bokmål som hovedmål.

''H*n slukte til og med Tonje Glimmerdal uten problemer, selv om boka er på nynorsk og vi har bokmål som hovedmål.''

Den boka er bare kjempesøt! Og skrevet på så grei nynorsk at jeg må innrømme at jeg ikke hadde merket det om jeg ikke hadde visst det tror jeg. Skjønner godt at hun slukte den - det gjorde jeg også! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11-åringen her leser ofte 30-45 min på senga om kvelden nå for tiden - noen ganger i tillegg til leseleksa på 15-20 min.

9-åringen derimot... *sukk* Jeg leste mange bøker i uka på den alderen, hun gidder ikke lese noe - hun kan da lese! *himler med øynene*

Høres veldig kjent ut. 12-åringen her i huset er veldig god på å lese og "gidder" heller ikke lese hvis han ikke må. Det kjn tegneserier, helst Donald, han leser frivillig. Men han ligger på nivå 18a på lesetrappa så jeg er ikke så veldig bekymret for lesingen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje Glimmerdal er fantastisk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''H*n slukte til og med Tonje Glimmerdal uten problemer, selv om boka er på nynorsk og vi har bokmål som hovedmål.''

Den boka er bare kjempesøt! Og skrevet på så grei nynorsk at jeg må innrømme at jeg ikke hadde merket det om jeg ikke hadde visst det tror jeg. Skjønner godt at hun slukte den - det gjorde jeg også! :o)

Jeg også, må jeg innrømme!

Fantastisk bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fyller 11 i år. Hun leser mye og godt. Har alltid vært glad i bøker og lesing.

Hun leser hver kveld før hun legger seg. Leser Harry Potter, Molly Moon, Nifse Nella osv.

Vet ikke lesehastighet. Den ble målt i 2. klasse og hun lå på topp i klassen sin da.

Ut i fra det jeg har hørt av lesing av klassekameratene hennes, så er det store variasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han leser mye Donald er det helt greit. Han vedlikeholder leseferdighetene sine, selv om han kanskje ikke øker sin utholdenhet noe særlig.

En eller annen gang vil han nok få lyst til å lese noe annet enn Donald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han prøvd å lese fantasy-bøker? Jeg har en nevø som har lest utrolig mye, men primært fantasy og andre sære bøker som jeg aldri kunne ha lest selv.... (men det stort sett jeg som betaler de...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig bra hvis du får han til å lese såpass mye til tross for at han ikke liker det!

Har dere vurdert å bruke noe av tiden på mer spesifikk lesetrening? F.eks. å jobbe med å få automatisert lesing av høyfrekvente ord (dere kan lage kort med ord på og jobbe med rask lesing av disse). En annen god metode kan være å lese samme tekst flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...