Gjest hurrahurra Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Snuppa på 12 er med på fotball.Min mann er trener. Hvert år må ungene selge lodd.De får 50 lodd hver.De lodd som ikke blir solgt blir levert tilbake, sammen med pengene for de lodd som er solgt.I år får ungene også 50 lodd,sammen med en regning på 1000 kr.Vi som foreldre må altså kjøpe alle loddene og selge de videre.Loddene er tungsolgte og vi regner med at vi må betale godt over halvparten selv.De blir ingen mulighet å levere tilbake usolgte lodd... Noen andre som har det slik i sitt idrettslag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Her i huset hadde den regningen ganske enkelt ikke blitt betalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hurrahurra Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Her i huset hadde den regningen ganske enkelt ikke blitt betalt. Vi blir ikke å betale den,nei. Vet ikke om det er lovlig engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er sånn her også, betaler ikke vi håndballoddene får vi strafferegning fra klubben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg synes ikke det verste man kan "sponse" er barnets idrettslag / fotball-lag... Hvorfor lage problemer av slike ting? Er du aktiv i driften av fotball-laget / idrettslaget (evt andre foreninger som barnet er med i?). Husk hvor mange timers arbeidsinnsats mange foreldre legger i at barna skal ha slike tilbud, med en times-pris på f.eks 100 kr vil det bli mange kroner.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Det har jeg hørt om flere steder, og tror det er ganske vanlig. Hvorfor er loddene så tungsolgte da? Snuppa går rundt med loddbok, og selger enkelt 120 lodd a 5,-. (Det er den magiske grensa for å få en liten påskjønnelse for godt salg) Men jeg må jo motivere henne og gjerne også bli med ut et par ganger. Men dette er penger som klubben sårt trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg synes 50 lodd og 1000 kr var ganske mye, men metoden er ikke uvanlig. Håndballotteriet, som er landsomfattende, bruker samme systemet. Idrettslaget får en viss prosent av totalsummen og forbundet får resten. På den annen side hadde det neppe vært noe seriesystem for de minste uten forbundet. Det er fryktelig mye jobb for klubbens hovedkasserer dersom alle skal ha mulighet for å levere tilbake usolgte lodd. Enkelte er sløve og kommer dinglende med dette langt over fristen, osv. Men jeg synes kanskje de kunne halvvert antall lodd og beløp. Problemet er vel at alternativet sikkert er at kontingenten blir enda høyere, og den har man ikke mulighet for å "selge videre". Det er mye forskjellig i idrettslag. Noen steder er tilbudet til de yngste syltynt og alle pengene går til et overbetalt A-lag som stort sett består av innkjøpte spillere, mens klubbens egne juniorer må vekk for å få spilletid. Andre steder er de flinke til å la det dryppe litt på breddetilbudet i rekrutteringsgruppene også. Men man må nok legge bort illusjonen om at dette bare dreier seg om kos og idealisme for de yngste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanlig det tror jeg Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Det er vel i grunn en ganske vanlig ordning det? Vi har hatt det slik i håndballen når jeg hadde ei aktiv der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere ansatt Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Dette er blitt en helt vanlig måte å håndtere loddsalg på i idrettslagene, og det er rett og slett fordi så mange ikke gadd selge noe - og bare leverte hele smæla tilbake. Du sier lenger ned at du bare skal la være å betale, og det står du selvfølgelig fritt til å gjøre. Husk da bare på at du straffer klubben din (som må betale for loddene til sentralt hold), og det vil i neste omgang slå tilbake på dere selv gjennom høyere kontingent. Mange tror tydeligvis at idrett er en gratisgreie. Det er det ikke. Det koster mange penger å drive et idrettslag, ikke minst fordi så mange ikke lenger gidder drive dugnadsarbeid og dermed må det inn folk som skal ha betaling. Forbundene tar over mer og mer jobb, slik som å sette opp serier, og de som jobber der skal ha betalt. Sett deg inn i klubbens økonomi, og da skjønner du kanskje bedre hvorfor disse loddene skal selges. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Dette er blitt en helt vanlig måte å håndtere loddsalg på i idrettslagene, og det er rett og slett fordi så mange ikke gadd selge noe - og bare leverte hele smæla tilbake. Du sier lenger ned at du bare skal la være å betale, og det står du selvfølgelig fritt til å gjøre. Husk da bare på at du straffer klubben din (som må betale for loddene til sentralt hold), og det vil i neste omgang slå tilbake på dere selv gjennom høyere kontingent. Mange tror tydeligvis at idrett er en gratisgreie. Det er det ikke. Det koster mange penger å drive et idrettslag, ikke minst fordi så mange ikke lenger gidder drive dugnadsarbeid og dermed må det inn folk som skal ha betaling. Forbundene tar over mer og mer jobb, slik som å sette opp serier, og de som jobber der skal ha betalt. Sett deg inn i klubbens økonomi, og da skjønner du kanskje bedre hvorfor disse loddene skal selges. Bra svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Gutten min på 11 kom hjem fra trening klokka 20 i går med loddbok (50 lodd). Skynd deg ut med en gang i gata og selg, sa jeg! Kan kom tilbake en drøy halvtime seinere og hadde solgt 46 lodd :-) De fire siste kjøpte onkelen! Det har hendt flere ganger at vi må kjøpe de 10-15 siste loddene dersom han ikke har fått solgt dem. Men jeg synes ikke det er så galt. Han får utrolig mye ut av fotballen , og de to som er trenere, gjør det helt gratis. Vi betaler selvsagt kontigent, og gjør det med glede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Nei, hos oss blir man "anmodet" om å selge minst 50 lodd, men det er ingen kjøpeplikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Vi blir ikke å betale den,nei. Vet ikke om det er lovlig engang. ''Vi blir ikke å betale den,nei'' Men hvem skal da betale regningen og for klubbens aktiviteter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Med tanke på antallet timer jeg legger ned i gratisarbeid for klubben som trener for 2 lag, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at foreldrene bidrar til å få solgt 50 lodd. Det koster å drive et idrettslag med utstyr, drakter, bane, cuper osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Dette er blitt en helt vanlig måte å håndtere loddsalg på i idrettslagene, og det er rett og slett fordi så mange ikke gadd selge noe - og bare leverte hele smæla tilbake. Du sier lenger ned at du bare skal la være å betale, og det står du selvfølgelig fritt til å gjøre. Husk da bare på at du straffer klubben din (som må betale for loddene til sentralt hold), og det vil i neste omgang slå tilbake på dere selv gjennom høyere kontingent. Mange tror tydeligvis at idrett er en gratisgreie. Det er det ikke. Det koster mange penger å drive et idrettslag, ikke minst fordi så mange ikke lenger gidder drive dugnadsarbeid og dermed må det inn folk som skal ha betaling. Forbundene tar over mer og mer jobb, slik som å sette opp serier, og de som jobber der skal ha betalt. Sett deg inn i klubbens økonomi, og da skjønner du kanskje bedre hvorfor disse loddene skal selges. Amen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Her i huset hadde den regningen ganske enkelt ikke blitt betalt. Da kan du jo ikke heller ha ungene i slika aktiviteter som krever litt dugnad. De aller fleste aktiviteter har da slike ordninger? Kanskje 1000,- var litt mer enn jeg var vant med - der var det ofte 500,- såvidt jeg husker. Man kan jo selge loddene også, trenger ikke å kjøpe alle selv - selv om det ofte var det vi endte opp med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Med tanke på antallet timer jeg legger ned i gratisarbeid for klubben som trener for 2 lag, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at foreldrene bidrar til å få solgt 50 lodd. Det koster å drive et idrettslag med utstyr, drakter, bane, cuper osv. Men som trener som allerede legger ned mange timers arbeid kunne man kanskje får "dugnadsrabatt"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Da kan du jo ikke heller ha ungene i slika aktiviteter som krever litt dugnad. De aller fleste aktiviteter har da slike ordninger? Kanskje 1000,- var litt mer enn jeg var vant med - der var det ofte 500,- såvidt jeg husker. Man kan jo selge loddene også, trenger ikke å kjøpe alle selv - selv om det ofte var det vi endte opp med. Så langt har vi hatt en dungadsrunde hvor vi delte ut reklame i postkassene og plukket søppel langs ruta samtidig. Mye bedre det enn å gå på dørene og selge lodd eller dopapir... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 ''Loddene er tungsolgte og vi regner med at vi må betale godt over halvparten selv'' Jeg synes det høres merkelig ut at loddene er vanskelig å selge. Stadig treffer jeg på barn og ungdom som står utenfor kjøpesenteret og selger lodd. De har nok å gjøre ser det ut som, og folk kjøper. Med litt innsats tror jeg det skal gå bra å selge alle loddene. For øvrig ville jeg gladelig betalt en tusen-lapp til idrettslaget som sysselsetter mine barn med aktiviteter, lodd eller ikke lodd. Jeg er kjempeimponert over alle ildsjelene som orker å stå på for andres barn, bruker sin fritid til trening, reiser osv. Når de da ber om en økonomisk håndsrekning synes jeg vil skal yte vårt uten å klage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Men som trener som allerede legger ned mange timers arbeid kunne man kanskje får "dugnadsrabatt"? Noen steder får trenerne refundert (deler av) kontingenen for egne barn. Men sånt ødelegger ofte systemet - kanskje finnes det oppmenn, styremedlemmer el.l. som jobber mange flere timer enn trenerne. Skal alle disse få rabatt, smuldrer hele systemet opp. De fleste må ha en kombinasjon av dugnadsarbeid, loddsalg og ren kontingent. Det vil alltid gå ut over noen dersom man kjører ensidig på én av delene. Uansett hvilken fordeling man legger seg på, er det noen som ville foretrukket en annen tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.