Gå til innhold

Ganske irritert

Gjest hurrahurra

Anbefalte innlegg

Gjest bare tull hele greia.

Med tanke på antallet timer jeg legger ned i gratisarbeid for klubben som trener for 2 lag, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at foreldrene bidrar til å få solgt 50 lodd. Det koster å drive et idrettslag med utstyr, drakter, bane, cuper osv.

Hva koster det da? Får aldri sett noe regnskap! Og vi betaler ganske mye for å være med. Først for å være med i idrettslaget, så for å være med på fotballen. Foreldrene må kjøre til alle Cuper og kamper.

Idrettslaget tar også inn en del på å leie ut arenaene her i kommunen.

IVi foreldre er også med på dugnader, selger vafler og står i kioskene.

Ungene våre er nå i stedet medlem i Atletklubben. Det koster kr 280,- pr år, og det er det. Ikke en eneste dugnad e.l.

Og de er ikke med i idrettslaget. Allikevel greier de seg.

Venninna mi har 3 døtre som er med på fotball. Nå betaler de 6000,- for dette. I tillegg til all gratisjobbinga. Til høsten skal hun ha med 4.mann også.

Om det koster så mye å ha ungene våre med i idrettslaget og det enda ikke er nok, så bør det faktisk revurderesx om dette er verdt det.

Så jeg lurer på hva som koster så veldig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• laban

4

• Nikki

4

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tidligere ansatt

Hva koster det da? Får aldri sett noe regnskap! Og vi betaler ganske mye for å være med. Først for å være med i idrettslaget, så for å være med på fotballen. Foreldrene må kjøre til alle Cuper og kamper.

Ungene våre er nå i stedet medlem i Atletklubben. Det koster kr 280,- pr år, og det er det. Ikke en eneste dugnad e.l.

Venninna mi har 3 døtre som er med på fotball. Nå betaler de 6000,- for dette. I tillegg til all gratisjobbinga. Til høsten skal hun ha med 4.mann også.

Om det koster så mye å ha ungene våre med i idrettslaget og det enda ikke er nok, så bør det faktisk revurderesx om dette er verdt det.

''Hva koster det da? Får aldri sett noe regnskap! Og vi betaler ganske mye for å være med. Først for å være med i idrettslaget, så for å være med på fotballen. Foreldrene må kjøre til alle Cuper og kamper.''

Regnskapet deles ut og forklares på årsmøtet.

''Idrettslaget tar også inn en del på å leie ut arenaene her i kommunen. IVi foreldre er også med på dugnader, selger vafler og står i kioskene.''

Eier idrettslaget arenaen? Wow, da kan man jo begynne å regne på drift av et anlegg. Bygningsmasse som skal vedlikholdes, strøm betales, gress såes og vedlikeholdes, kritt til krittmaskina (som også skal betales, gitt) osv.

''Ungene våre er nå i stedet medlem i Atletklubben. Det koster kr 280,- pr år, og det er det. Ikke en eneste dugnad e.l. Og de er ikke med i idrettslaget. Allikevel greier de seg.''

Så flott! Hva får ungene igjen for medlemsskapet?

''Om det koster så mye å ha ungene våre med i idrettslaget og det enda ikke er nok, så bør det faktisk revurderesx om dette er verdt det.

Så jeg lurer på hva som koster så veldig???''

Hvis du snakker om fotball, så koster det med f.eks. drakter - de er overhode ikke gratis. Skal de spille kamper? Det koster. Skal de ha trening på en leid arena, så koster det.

Alt av utstyr skal en eller annen gang kjøpes, det koster penger. Fotballmål, fotballer, ballnett osv. Trenere skal skoleres, det koster penger. Noen skal ha dekket telefonutgifter, klubben må kanskje ha en PC, kanskje har de klubbhus som skal driftes osv.

Ingenting er gratis. Hvis man ikke ser nødvendigheten av at ungene er med i idrettslag, så lar man være. Det er et valg man har som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Tror du at ungene dine hadde fått være medlem lengre da, hvis ikke dere stiller opp på loddsalg og dugnad? Hvordan tenker du at foreningene skal få inn penger ellers?

I klubben vår hadde de fremdeles fått være medlem ja. Vi har valgt å ikke straffe ungene selv om foreldre velger å være gratispassasjerer, og får delvis kompensasjon av kommunen (inntil 25' pr år) mot å legge fram kopi av manglende innbetaling på kontingent og cupavgift. Men dette valget betyr at kontingenten er bittelitt høyere for de som betaler, for som Tidligere ansatt ganske riktig skriver; selvfølgelig koster det penger å drive idrettsklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare tull hele greia.

''Hva koster det da? Får aldri sett noe regnskap! Og vi betaler ganske mye for å være med. Først for å være med i idrettslaget, så for å være med på fotballen. Foreldrene må kjøre til alle Cuper og kamper.''

Regnskapet deles ut og forklares på årsmøtet.

''Idrettslaget tar også inn en del på å leie ut arenaene her i kommunen. IVi foreldre er også med på dugnader, selger vafler og står i kioskene.''

Eier idrettslaget arenaen? Wow, da kan man jo begynne å regne på drift av et anlegg. Bygningsmasse som skal vedlikholdes, strøm betales, gress såes og vedlikeholdes, kritt til krittmaskina (som også skal betales, gitt) osv.

''Ungene våre er nå i stedet medlem i Atletklubben. Det koster kr 280,- pr år, og det er det. Ikke en eneste dugnad e.l. Og de er ikke med i idrettslaget. Allikevel greier de seg.''

Så flott! Hva får ungene igjen for medlemsskapet?

''Om det koster så mye å ha ungene våre med i idrettslaget og det enda ikke er nok, så bør det faktisk revurderesx om dette er verdt det.

Så jeg lurer på hva som koster så veldig???''

Hvis du snakker om fotball, så koster det med f.eks. drakter - de er overhode ikke gratis. Skal de spille kamper? Det koster. Skal de ha trening på en leid arena, så koster det.

Alt av utstyr skal en eller annen gang kjøpes, det koster penger. Fotballmål, fotballer, ballnett osv. Trenere skal skoleres, det koster penger. Noen skal ha dekket telefonutgifter, klubben må kanskje ha en PC, kanskje har de klubbhus som skal driftes osv.

Ingenting er gratis. Hvis man ikke ser nødvendigheten av at ungene er med i idrettslag, så lar man være. Det er et valg man har som forelder.

Men hva skal ungene med alt det du ramser opp?

I fjor hadde de ikke en eneste trening fordi det var så mange kamper. Det er jo helt utrolig.

Hele uken går med til fotballen, og hva med leksene? Jeg skjønner ikke at ungene får gjort det, og mange klager jo også.

Kunne skrevet en lengre liste over klager, men skal la være. Skjønner jo at dere er fanatisk opptatt av dette og ikke ser feil noe sted. Bra for dere.

Og alt som skal driftes som VI skal betale: Hvorfor det? Hvorfor i h.... skal alt være så fancy og flott. Da syns jeg de som bruker det, altså de voksne, skal betale selv. Draktene erf gammel og utslitt. Ungene får aldri spillt på kusntgresset. Foreldrene kjører. Cup er en gang i året, men vi har jo allerede betalt 2000,- pr barn, så da skulle vel det dekke noe + alle vaflnene vi har solgt og alt som selges i kiosk.

Nei, hva brukes egentlig pengene til, det hadde vært morro og visst...

Vi har tatt et valg om at ungene ikke får være med lenger på fotball. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere ansatt

I fjor hadde de ikke en eneste trening fordi det var så mange kamper. Det er jo helt utrolig.

Hele uken går med til fotballen, og hva med leksene? Jeg skjønner ikke at ungene får gjort det, og mange klager jo også.

Kunne skrevet en lengre liste over klager, men skal la være. Skjønner jo at dere er fanatisk opptatt av dette og ikke ser feil noe sted. Bra for dere.

Og alt som skal driftes som VI skal betale: Hvorfor det? Hvorfor i h.... skal alt være så fancy og flott. Da syns jeg de som bruker det, altså de voksne, skal betale selv. Draktene erf gammel og utslitt. Ungene får aldri spillt på kusntgresset. Foreldrene kjører. Cup er en gang i året, men vi har jo allerede betalt 2000,- pr barn, så da skulle vel det dekke noe + alle vaflnene vi har solgt og alt som selges i kiosk.

Vi har tatt et valg om at ungene ikke får være med lenger på fotball. Enkelt og greit.

Du spurte hva som egentlig koster i en klubb, og hvorfor dere må betale for at barnet skal være med - og det svarte jeg på.

Du trenger ikke å ha barna dine med i et idrettslag, det er frivillig. Om de er med, må du nok være med å betale for det jeg snakker om, siden det faktisk koster penger å drifte og vedlikeholde f.eks. anlegg.

Jeg er IKKE fotballmamma, men jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at ting koster. Dessuten har jeg vært ansatt i idretten, og vet også at det foreldre betaler i kontingent og treningsavgift ikke på langt nær dekker de faktiske utgiftene. Man er i tillegg helt avhengig av driftstilskudd og aktivitetsmidler samt inntektsbringende tiltak som vaffelsalg osv.

Har du møtt opp på et årsmøte noen gang og sett regnskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Må støtte Eliten vettu

Elitelaget koster jo flesk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tidligere ansatt

Forresten - du kan jo bare starte opp en egen klubb, da, så kan du drive billigere. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere ansatt

Elitelaget koster jo flesk ;-)

Hvis du snakker bare fotball, så er det vel slik at de fleste elite- og 1. divisjonsklubber er egne selskaper, og dermed berører de ikke klubbens øvrige drift.

Derimot har du nok rett hvis klubben har (herre)lag i 2. divisjon og nedover, da kan nok mange måtte betale endel for å ha dette i drift. Slikt er det viktig å se etter på årsmøtet når man får utdelt regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke være fanatiker eller ikke i stand til å se noe negativt, selv om man har en viss forståelse for helheten. Lommeboka mi hadde gledet seg hvis junior hadde lagt opp som fotballspiller, men det betyr så enormt mye for ham at jeg klarer å se det positive. Og da må vi nesten ta tingene som de er her i landet.

Norsk fotball er gjennomorganisert i en "pyramide". Det er ofte noen overbetalte tullinger på A-laget på toppen, for ikke å snakke om alle byråkratene osv. i forbundet. Av det man betaler som foreldre til en barnespiller, går en viss andel til forbundet, en viss andel til klubben og en bitteliten del til laget (baller, drakter, cupavgifter, kanskje en liten utgiftsdekning til de som er trenere og lagledere).

Det kan virke surt å være med å finansiere toppvirksomheten og den landsomfattende driften, hvis man egentlig bare er interessert i at ungen skal røre på seg litt. Da er det kanskje lurt å velge noe annet, slik du beskriver. Foreldrene kan sikkert starte en billig fotballklubb også, men da må man velge bort alle fotballskoler, baner, seriekamper og cuper som drives innenfor fellessystemet, dvs. omtrent alt.

Selv de foreldrene som går inn som trenere, får tilbud om grunnleggende kurs av idrettslaget. Kanskje dette er med på å luke ut de verste brølepappaene fra trenersystemet, til glede for noen barn.

De som fortsetter å spille fotball, vil få trenere som har utdanning, dommere som får godtgjørelse (det er STOR mangel på dommere, og de må nesten få dekket utgiftene sine), og mulighet for å spille på bedre baner. Treningsavgiften dekker både forsikring og lisens, det er også vanlig at klubben dekker påmelding (men ikke overnatting og mat) for to cuper pr. sesong.

Et eksempel på noe som kommer alle spillere til gode fra ungdomsfotballen og oppover (dvs. 13 år), er Idrettens skadetelefon:

http://www.fotball.no/nff/Idrettens-Helsesenter/Idrettens-Skadetelefon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er så lei snyltere som aldri stiller opp. Men klage det kan de jammen. (Er ikke sikkert du stiller i denne kategorien da..)''

Nå har vi hatt bare en dugnad så langt i vår tid i idrettsklubben og den stilte vi opp på så jeg har ikke dårlig samvittighet eller føler meg som en snylter nei.

Som barn av foreldre som IKKE stilte opp på dugnad håper jeg du tenker etter før du boikotter. Husker jeg satt på årsmøtet i foreningen jeg var medlem av som barn (eller, jeg hadde stemmerett, så jeg var vel fylt 15) og hørte på at de diskuterte folk som ikke stilte på dugnad men sendte jentungen (meg!) istedenfor. Det var IKKE videre festlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanlig det tror jeg

Det kommer helt an på hva dugnaden er. Å gå på dørene til folk gjør jeg bare ikke, jeg hater å få selgere av alle slag på døra selv (men neida, jeg er ikke ufin mot dem!).

Når det gjelder lodd så er det bare å sende ut ungene for å selge de, litt innsats kan jo ungene gjøre selv også når det gjelder slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn av foreldre som IKKE stilte opp på dugnad håper jeg du tenker etter før du boikotter. Husker jeg satt på årsmøtet i foreningen jeg var medlem av som barn (eller, jeg hadde stemmerett, så jeg var vel fylt 15) og hørte på at de diskuterte folk som ikke stilte på dugnad men sendte jentungen (meg!) istedenfor. Det var IKKE videre festlig...

Jeg har ikke boikottet noe så langt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn som støttemedlem i klubben og møt opp på årsmøtet. Da får du se regnskapet og du kan stille alle de spørsmål du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...