Gå til innhold

Spille i korps

Gjest korpsmor??

Anbefalte innlegg

Gjest korpsmor??

Gutten min er 8 år og vil nå begynne å spille i korps. Passer korps for alle? Han er en veldig aktiv gutt som ikke sitter mye rolig.

Og jeg synes det er dyrt med korps men fikk høre at man kan søke om fritak vist man har dårlig råd. Er det sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han passer i korpset vet dere jo ikke før han har prøvd. I "mitt" korps har jeg nesten 50 unger mellom 9 og 11 år, med varierende aktivitetsnivå, ferdighetsnivå, volum og familieøkonomi. Det er plass til alle sammen.

Hvordan det økonomiske er og om man kan få redusert kontingent kan bare de i "ditt" korps svare på. Alle korps drives ulikt.

Jeg kan bare si at korps er en utrolig flott hobby som man har glede av fra man er 8 til man er 80.

jeg synes du skal la ungen få prøve seg og støtte opp om hans valg av fritidsaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Nå har vi snart ett år med barn i korps - og vi var helt uerfarne med korps fra før. Jenta vår fyller snart 9.

Jeg kan virkelig anbefale det!!!! Korps er så mye mer enn å være musikalsk og spille et instrument! Jenta mi er også av den urolige typen, og jeg var usikker på hvordan dette skulle gå. Det vi opplever er at hun liker seg innenfor de forholdsvis stramme rammene som dirigenten gir, klarinettlæreren er fantastisk og inspirerende, og det å være med i en gruppe (klarinett-aspiranter) og i et delkorps (aspirantene) og i selve korpset - løfter henne opp på en fantastisk måte.

Hun er nok ikke den dyktigste når det gjelder å spille, men hun har spilleglede, og var flink til å marsjere, og var såååå stolt på 17. mai i uniform!

I tillegg til spillingen, har korpset mye lek og teater, og bruker ulie sider ved ungene. Det er en del barn der som strever litt ift skolen, og som er såkalte "urolige" - men de fungerer stort sett veldig fint i korpset!

I forhold til betalingen, så vil jeg tro det varierer veldig fra korps til korps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Er han musikalsk, dvs kan han synge en sang og treffe tonene? om du synger en tone kan han etterligne den samme?

Hvis ikke er det dødfødt å skulle spille et instrument, kanskje med unntak av slagverk . :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ække så gæli nei

Er han musikalsk, dvs kan han synge en sang og treffe tonene? om du synger en tone kan han etterligne den samme?

Hvis ikke er det dødfødt å skulle spille et instrument, kanskje med unntak av slagverk . :-)

Neida, det er slett ikke dødfødt. Man blir kanskje ikke noe superflink, men man kan godt klare seg helt utmerket i korps. Trompet og kornet og slikt er kanskje vanskelig, men fløyte, klarinett, saxofon etc kan gå helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to aktive gutter som går i korps. Det går helt fint. Korpset er faktisk fin trening i konsentrasjon og samhandling med andre.

Om det passer for ditt barn er det umulig å vite på forhånd. Mine barn har ikke sunget rent før de begynte å spille, men de har bra gehør og er musikalske nok. Hvis barnet vil, synes jeg du skal la han prøve. Å lære seg litt musikk er aldri bortkastet.

Kostnadene ved korps varierer fra sted til sted, hos oss er ikke korpset dyrere enn andre aktiviteter barna driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Neida, det er slett ikke dødfødt. Man blir kanskje ikke noe superflink, men man kan godt klare seg helt utmerket i korps. Trompet og kornet og slikt er kanskje vanskelig, men fløyte, klarinett, saxofon etc kan gå helt utmerket.

Vel, ikke helt enig der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med noen som har barn i det samme korpset. Det er store variasjoner, både når det gjelder økonomi, aktivitetsnivå for spillerne og dugnadsnivå for foreldrene. Alltid greit å vite hva man går til, både for dere og gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest går det ja

Jeg har spilt i korps i 30 år, men synge kan jeg ikke i det hele tatt. Men jeg kan spille for det. Spiller trompet ganske bra også. :)

Så man kan spille selv om man ikke kan synge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Man trenger overhodet ikke å kunne treffe toner med stemmen for å kunne spille et instrument.

Man trenger ikke engang være veldig musikalsk for å bli en ok korpsspiller! Men det hjelper :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Trompet og kornet og slikt er kanskje vanskelig, men fløyte, klarinett, saxofon etc kan gå helt utmerket.''

!? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Uff da, jeg har jo alltid trøstet meg med at jeg ikke er totalt tonedøv til tross for at jeg ikke klarer å treffe tonene når jeg synger. Det er jo mye lettere å treffe tonene med ett instrument, enn med stemmen.

Husker ennå at jeg syntes det var forferdelig å bli plassert i koret på sommeravslutningen vi hadde i 2. klasse (barneskolen). Jeg hørte jo at jeg ikke klarte å synge rent. Året før hadde jeg blokkfløytesolo på sommeravslutningen, det kostet meg lite. Det er jo ikke sikkert det var så vakkert å høre på :-) men det var i hvertfall de riktige tonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trompet og kornet og slikt er kanskje vanskelig, men fløyte, klarinett, saxofon etc kan gå helt utmerket.''

!? Stemmer dette?

H*n tenker nok på at enkelte instrumenter har større grad av "ferdige" toner, slik at det ikke blir falskt hvis man har fingerferdighetene i orden. På andre instrumenter må man regulere mye av dette med leppene (det er jo ikke nok knapper på en trompet til en full skala), og da er det litt mer avhengig av at man hører hva man driver med. Som på strykeinstrumenter - der er det ikke en eneste strek eller knapp, man må selv høre om fingeren settes på riktig sted. Mens på f.eks. et nystemt piano kan man treffe feil tangent (og hamre så det blir stygt), men det blir ikke direkte surt.

Dette kan uansett læres opp, alle kan bli bedre selv om vi ikke har likt utgangspunkt fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Attekattenoa

!? Stemmer dette?

Det lurer jeg også på.

Jeg spilte kornet en gang i tiden, og visste ikke at det ble betraktet som vanskelig :-) (det kunne jo ha motivert meg til å fortsette). Syntes det var vanskeligere med basic trommer enn basic kornet den gangen. Nå holdt jeg ikke på så lenge så jeg legger ikke så mye vekt på mine egne erfaringer på dette området :-) men kunne være morsomt å høre om dette er en påstand som er allmen kjent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

H*n tenker nok på at enkelte instrumenter har større grad av "ferdige" toner, slik at det ikke blir falskt hvis man har fingerferdighetene i orden. På andre instrumenter må man regulere mye av dette med leppene (det er jo ikke nok knapper på en trompet til en full skala), og da er det litt mer avhengig av at man hører hva man driver med. Som på strykeinstrumenter - der er det ikke en eneste strek eller knapp, man må selv høre om fingeren settes på riktig sted. Mens på f.eks. et nystemt piano kan man treffe feil tangent (og hamre så det blir stygt), men det blir ikke direkte surt.

Dette kan uansett læres opp, alle kan bli bedre selv om vi ikke har likt utgangspunkt fra naturens side.

Ja, skjønner hva du sier, men trodde ikke det skulle være særlig forskjell i så måte mellom instrumentene som nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest går det ja

Ja, skjønner hva du sier, men trodde ikke det skulle være særlig forskjell i så måte mellom instrumentene som nevnes.

Jeg har selv spilt i korps i mange år, spiller trompet.

Og jeg har alltid hørt at det er vanskeligere å lære seg å spille treblåsinstrumenter framfor messing. Om det er sant vet jeg ikke, ettersom jeg kun har spilt messinginstrumenter selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ække så gæli

Jeg tenkte som laban sier, ja. Nå har jeg selv aldri spilt slike instrumenter hvor du ikke bare kan bruke knapper eller hull å trykke på, men det er mulig du kan få til dem også uten å være musikalsk. Jeg tenkte det var vanskeligere når du ikke nødvendigvis hører om det blir riktig lyd, men det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ække så gæli nei

Det lurer jeg også på.

Jeg spilte kornet en gang i tiden, og visste ikke at det ble betraktet som vanskelig :-) (det kunne jo ha motivert meg til å fortsette). Syntes det var vanskeligere med basic trommer enn basic kornet den gangen. Nå holdt jeg ikke på så lenge så jeg legger ikke så mye vekt på mine egne erfaringer på dette området :-) men kunne være morsomt å høre om dette er en påstand som er allmen kjent :-)

Det er vel ikke i utgangspunktet vanskeligere (det kommer an på hva man synes er vanskelig), men jeg tenkte det var vanskeligere om man ikke hadde gehør. Trommer er sikkert kjempevanskelig, men man trenger vel ikke gehør for å spille riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har selv spilt i korps i mange år, spiller trompet.

Og jeg har alltid hørt at det er vanskeligere å lære seg å spille treblåsinstrumenter framfor messing. Om det er sant vet jeg ikke, ettersom jeg kun har spilt messinginstrumenter selv. :)

Hehe, ok, har selv aldri spilt noen av delene og trodde det omtrent gikk ut på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

!? Stemmer dette?

Ja. man bruker munnen til å forme en del toner på messinginstrumenter, mens på treblås som klarinett og saksofon baseres tonene på grepene man tar med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...