Gå til innhold

Når bør vi ha barnedåp?

Gjest tokimoki

Anbefalte innlegg

Gjest tokimoki

Skal ha baby i midten av september,

tenker litt framover med tanke på barnedåp. Når syns dere jeg bør ha den?

I november? Eller er det for tidlig, ungen er da bare et par mnd gammel...

og i desember er det jo mye styr med jul osv? Og hva med januar? Da er kanskje ungen for "stor", nærmere 4 mnd... tung å bære? :D

Alt jeg tenker på... hva ville dere valgt?

Og hvordan var det man gjorde det igjen, husker ikke helt fra forrige.

Ringer jeg prestekontoret rett etter fødsel og avtaler tid? Og hvor lenge før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre var rundt 3 mnd begge to ved dåpen, guttungen er født i september og for å være helt ærlig så husker jeg rett og slett ikke dåpsdatoen hans... Men jeg tror den var i slutten av november eller helt først på desember. Snuppa manglet 1 dag på 3 mnd.

Ring menighetskontoret og få aktuelle datoer rundt den tiden dere kan tenke dere dåp, såvidt jeg husker er det dåp kun når det er høymesse og ikke ved alle gudstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi hadde dåp for våre da de var 2 mnd, 2 mnd og 2,5 mnd. Vi syntes det var greit, før de ble "for store". Barna våre var store ved fødsel, og de skulle passe inn i en dåpskjole min mor hadde sydd. Med en av dem klarte vi ikke å kneppe knappene i ryggen...

Jeg hadde bunad alle tre gangene, men det var styrete med amming!

Hvis du bor i et område med mange fødsler (og dermed dåpsbarn) er det lurt å kontakte kirka raskt etter fødsel, slik at du ikke risikerer å måtte vente i flere måneder på dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptivmamman

Våre var rundt 3 mnd begge to ved dåpen, guttungen er født i september og for å være helt ærlig så husker jeg rett og slett ikke dåpsdatoen hans... Men jeg tror den var i slutten av november eller helt først på desember. Snuppa manglet 1 dag på 3 mnd.

Ring menighetskontoret og få aktuelle datoer rundt den tiden dere kan tenke dere dåp, såvidt jeg husker er det dåp kun når det er høymesse og ikke ved alle gudstjenester.

Mine var henholdsvis 6 og 7 måneder gamle. Allikevel var de begge så små at familiedåpskjolen passet helt perfekt. Jeg selv ble døpt i den samme kjolen da jeg var 2 måneder gammel, og da var den nesten for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen ble døpt på dagen 3 mnd etter fødselen. Lillemor ble døpt da hun var 9 mnd. De var fysisk sett nøyaktig like store til dåpen, og brukte samme klær.

Tradisjonelt er vel omkring 3 mnd det vanligste, og det kan kanskje være mulig å gjøre det til første søndag i advent? Det kan jo bli en hyggelig anledning å huske på i ettertid for barnet. Men sånn bortsett fra det, så kan dere gjøre det når det passer dere/barn/familie forøvrig best. Det gjør ingenting om barnet er tungt å bære - det rekker ikke å bli for tungt det første året uansett. Men det er et poeng i det at barnet blir båret til dåpen, så det kan være lurt å gjøre det før barnet insisterer på å gå selv ;) Jo mindre barnet er, desto større er sjansen for at seansen i kirka ikke blir for langtekkelig for hovedpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var henholdsvis 6 og 7 måneder gamle. Allikevel var de begge så små at familiedåpskjolen passet helt perfekt. Jeg selv ble døpt i den samme kjolen da jeg var 2 måneder gammel, og da var den nesten for liten.

Samme hos oss - bror var 3 mnd, lillesøster som er adoptert var 9 mnd. Men størrelsen var identisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Guttungen var 6 uker da han ble døpt. For at det skulle passe for alle (mange i min familie jobber på sjøen) så måtte det bli slik. Det gikk helt greitt det, dåpskjolen var litt stor, men ikke noe som gjorde noe.

Vi var i dåp i desember i fjor, første helga, det var ikke styrete det mtp på jul (kjær venninne av meg sitt barn, så jeg var veldig delaktig). Det dåpsbarnet var 2 mnd og 1 uke gammelt ved dåpen. Vi har vært i dåp til 4 mnd gammel baby, 7 mnd gammel gutt, til ei jente som var halvannet år, og alder har ikke noe å si, synes jeg.

Hvordan du gjør det, det husker jeg ikke :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt yngste barn er døpt rett før jul, 22.12. (for mange år siden). Det at det var rett før jul, ga det hele en helt egen stemning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør ha barnedåp når Gud har fått slutt på alle kriger, og når folk i verden ikke lenger sulter.

"Meg fattes intet" (Salme 23) - yes but said I butter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Det er det samme med hvor gammel barnet er. Det viktigste er at man føler at man har overskuddet på plass slik at dåpsforberedelsene blir ekstra hyggelige og ikke et slit.

Selv hadde jeg fødselsdepresjon og skulle ha utsatt dåpen noen måneder. Det ser jeg i ettertid. Men familien mente at barnet måtte være maks 3 mnd for det var standarden. Enden på visa ble at dåpen ikke ble hyggelig for min egen del og jeg gledet meg bare til det var overstått.

Mitt andre barn ble mye større, og da var jeg opplagt og var meg selv og hadde verdens beste dåp .

Så ikke bestem deg før fødselen er over og du kjenner på din kropp hva du orker og når.

Et råd til er at du bør satse på dåp i en familiegudstjeneste. Da er ikke litturgien så alvorlig, det er gjerne et barnekor som synger osv. Litt mer uhøytidelig. Ikke minst for gjester som ikke helt trives i kirken er det en positiv opplevelse og få slippe den lange prekenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Vi hadde dåp for våre da de var 2 mnd, 2 mnd og 2,5 mnd. Vi syntes det var greit, før de ble "for store". Barna våre var store ved fødsel, og de skulle passe inn i en dåpskjole min mor hadde sydd. Med en av dem klarte vi ikke å kneppe knappene i ryggen...

Jeg hadde bunad alle tre gangene, men det var styrete med amming!

Hvis du bor i et område med mange fødsler (og dermed dåpsbarn) er det lurt å kontakte kirka raskt etter fødsel, slik at du ikke risikerer å måtte vente i flere måneder på dåp.

Ja, jeg tror jeg dropper ammingen...

greit å få den fort unnagjort med alt stresset, så greit å ha en kjole eller topp det er lett å "løfte" litt på og amme i en fei om ungen skulle bli sulten under gudstjenesten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Ja, jeg tror jeg dropper ammingen...

greit å få den fort unnagjort med alt stresset, så greit å ha en kjole eller topp det er lett å "løfte" litt på og amme i en fei om ungen skulle bli sulten under gudstjenesten ;-)

mente bunaden hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstejenta som er født 20. september ble døpt 5. november og nestemann som er født 8. september ble døpt 19. desember.

Egentlig var begge tidspunktene veldig bra. Dåpen i desember brukte vi som anledning til å samle til en stor familiefest rett før jul, for å slippe mye styr i julen. Det var utrolig herlig og resten av julen ble mye roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det i desember eller januar avhengig av hva dere synes er mest praktisk og hyggeligst i forhold til planene for jula. Det spiller ingen rolle om babyen er en måned yngre eller eldre.

Hør med prestekontoret hvilke søndager som er aktuelle, det er ikke dåp på alle gudstjenester, spesielt ikke rundt de store kirkehøytider som jul og påske. Dette kan du gjøre rett etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det i desember eller januar avhengig av hva dere synes er mest praktisk og hyggeligst i forhold til planene for jula. Det spiller ingen rolle om babyen er en måned yngre eller eldre.

Hør med prestekontoret hvilke søndager som er aktuelle, det er ikke dåp på alle gudstjenester, spesielt ikke rundt de store kirkehøytider som jul og påske. Dette kan du gjøre rett etter fødselen.

Hos oss ble det arrangert en egen liten dåpsgudstjeneste for to jenter som skulle døpes rett før jul - siden dåp ikke var lett å få til i forbindelse med adventsgudstjenestene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Guttungen ble døpt på dagen 3 mnd etter fødselen. Lillemor ble døpt da hun var 9 mnd. De var fysisk sett nøyaktig like store til dåpen, og brukte samme klær.

Tradisjonelt er vel omkring 3 mnd det vanligste, og det kan kanskje være mulig å gjøre det til første søndag i advent? Det kan jo bli en hyggelig anledning å huske på i ettertid for barnet. Men sånn bortsett fra det, så kan dere gjøre det når det passer dere/barn/familie forøvrig best. Det gjør ingenting om barnet er tungt å bære - det rekker ikke å bli for tungt det første året uansett. Men det er et poeng i det at barnet blir båret til dåpen, så det kan være lurt å gjøre det før barnet insisterer på å gå selv ;) Jo mindre barnet er, desto større er sjansen for at seansen i kirka ikke blir for langtekkelig for hovedpersonen.

''Men det er et poeng i det at barnet blir båret til dåpen, så det kan være lurt å gjøre det før barnet insisterer på å gå selv ;)''

Nåja, det kan være veldig stas med et dåpsbarn som spaserer til døpefonten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunkt for dåb har jo ingenting at sige - egenligt, men der er et par momenter som alligevel spiller ind

Hvis du skal bruge en speciel dåbskjole må barnet døbes mens det passer ind i kjolen. Gamle dåbskjoler passer oftest kun til ganske nyfødte barne. Før i tiden døbte man tidligt alene af den grund at en del babyer døde i første leveår og da burde de være døbt først.

Lidt før 3 måneder er nok det mest gennemsnitlige. Hvis du afviger væsentligt fra det, så giv besked til familie og gæster i god tid før. Hvis nogen gæster er specielt vigtige, så afklar datoen med dem før du bestemmer det endeligt. Kan hende nogen har bestilt ferietur til Syden når din baby er 4 måneder for di de regnede med at dåben forængst var afviklet da......

Hvis du har nogen som skal rejse langt på gæstelisten så spørg dem hvad som passer bedst, det kan hænde at antal mulige datoer indsnævres betragteligt at hvad som er muligt. (Kan hænde folk må tage ferie)

Har du specielle kirkeønsker eller bor et sted med langt mellem kirkerne, så snak med menighedskontoret i god tid før - og det kan du faktisk gerne gøre før barnet er født også. Da får du oversigt over mulige datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er et poeng i det at barnet blir båret til dåpen, så det kan være lurt å gjøre det før barnet insisterer på å gå selv ;)''

Nåja, det kan være veldig stas med et dåpsbarn som spaserer til døpefonten selv.

Ja, stas er det. Men det er symbolikken i bæringa jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

mente bunaden hehe

Hehe, lurte litt på den, ja, stemte ikke helt at det var så lurt og greit å droppe ammingen ;)

(med melkespreng friskt i minnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...