Gå til innhold

Mensen!

Gjest KJH.00

Anbefalte innlegg

Gjest KJH.00

Vet at dette er et småbarnsforum, men noen av dere har sikkert god erfaring med dette.

Min lille jente på 9 1/2 år fikk mensen i dag, og jeg må si at jeg er litt fortvilet. Vi har snakket om det hjemme om disse tingene, men hun har ikke vært klar for det. Kunne det ikke drøyd et par år....:-(

Har gått til innkjøp av bind og vaskeservietter. Men nå går vi mot sommer og badesesong. Hva gjør vi da? Kan så små jenter bruke ob? At min lille jente må begynne med sånt nå gjør meg enda mer fortvliet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

7

• Speak

5

• 200eek

3

• Mrs. Wallace

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg blir litt "sjokkert" jeg da over den fortvilelsen du som mor føler :o

Dette er da helt normalt og din tristhet og fortvilelse kan bare smiltte negativt over til din datter.

Du får forklare på nytt det du ikke har rukket å forklare før, og så får du fortelle at selv om det kan være slitsomt og noen ganger vondt så forteller kroppen hennes at den gjør seg klar til å bli voksen og kunne bære barn og sånn og at det jo er både stort og noe å være stolt av.

Så får du lære henne bruk av bind, og hygienen rundt dette. Samt må du fortelle at akkurat de dagene hun blør så bør hun ikke bade men bare dusje.

Etterhvert kan hun vel begynne med tamponger, men jeg hadde vel ikke med en gang hoppet på det jeg men.

Det er forhåpentligvis få dager i løpet av en lang sommer som hun må roe seg og se på vannet, dette bør jo ikke bli noe stort problem da.

Og hvis du roer deg med situasjonen og ser på det som det naturlige det er så blir nok kanskje hele situasjonen en annen også, og hun godtar den sikkert også mye bedre da.

9 år er tidlig, men nå for tiden så skjer dette oftere og oftere at hender i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempekjedelig for dattra di. Egentlig kunne ho jo gjerne blitt dobbelt så gammel før det kom. (Sann optimalt ettersom man ikke "trenger" mensen før man skal få barn)

MEN situasjonen er som den er. Ho har fått det, og nå må dere gjøre det beste ut av ddet. Mange får jo også mensen svært uregelmessig i starten. Så det kan ta mange mnd. før den kommer igjen.

Tamponger er nok ikke aktuelt på lang tid enda. Jeg hadde nok fortalt om det. Kanskje også kjøpt inn en pakke med de minste. Men ikke introdusert det som et alternativ for ei så ung jente. Jeg vet jammen ikke om de klarer å få inn en tampong engang i den alderen.

Jeg har selv ei på 11 som fortsatt ikke har fått det. Så jeg er litt nysgjerrig. Det kan se ut som om det er en sammenheng mellom størrelsen på barna, og når de får mensen. Hvor stor er dattra di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJH.00

Dette er da helt normalt og din tristhet og fortvilelse kan bare smiltte negativt over til din datter.

Du får forklare på nytt det du ikke har rukket å forklare før, og så får du fortelle at selv om det kan være slitsomt og noen ganger vondt så forteller kroppen hennes at den gjør seg klar til å bli voksen og kunne bære barn og sånn og at det jo er både stort og noe å være stolt av.

Så får du lære henne bruk av bind, og hygienen rundt dette. Samt må du fortelle at akkurat de dagene hun blør så bør hun ikke bade men bare dusje.

Etterhvert kan hun vel begynne med tamponger, men jeg hadde vel ikke med en gang hoppet på det jeg men.

Det er forhåpentligvis få dager i løpet av en lang sommer som hun må roe seg og se på vannet, dette bør jo ikke bli noe stort problem da.

Og hvis du roer deg med situasjonen og ser på det som det naturlige det er så blir nok kanskje hele situasjonen en annen også, og hun godtar den sikkert også mye bedre da.

9 år er tidlig, men nå for tiden så skjer dette oftere og oftere at hender i tidlig alder.

Når jeg mener fortvilet så mener jeg fortvilet fordi hun er er bare et barn!! At hun må begynne å styre med dette nå når hun bare er 9 1/2 år, er for tidlig. Det er de fleste enig med,t.o.m legene vi har vært hos har ment det. Men når det er sagt så er det klart at dette er en naturlig del av utviklingen, og du kan være trygg på at min datter har fått god informasjon om stell og hvordan hun skal forholde seg til hygienen de dagene. Jeg har vært positiv og IKKE latt min "fortvilelse" være synlig på noen måte overfor min datter, det er ikke der det ligger i det hele tatt.

Det jeg var ute etter var om hvordan vi forholder oss til bading og tamponger, på et så lite baren(i kropp og sinn). Bekymret for høyden er jeg også, hun er enda ikke 140...

Jeg ble kanskje litt ilter her nå, for du svarte ikke helt på det jeg spurte om. Men kom med en masse formaninger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempekjedelig for dattra di. Egentlig kunne ho jo gjerne blitt dobbelt så gammel før det kom. (Sann optimalt ettersom man ikke "trenger" mensen før man skal få barn)

MEN situasjonen er som den er. Ho har fått det, og nå må dere gjøre det beste ut av ddet. Mange får jo også mensen svært uregelmessig i starten. Så det kan ta mange mnd. før den kommer igjen.

Tamponger er nok ikke aktuelt på lang tid enda. Jeg hadde nok fortalt om det. Kanskje også kjøpt inn en pakke med de minste. Men ikke introdusert det som et alternativ for ei så ung jente. Jeg vet jammen ikke om de klarer å få inn en tampong engang i den alderen.

Jeg har selv ei på 11 som fortsatt ikke har fått det. Så jeg er litt nysgjerrig. Det kan se ut som om det er en sammenheng mellom størrelsen på barna, og når de får mensen. Hvor stor er dattra di?

Den magiske grensa for menstruasjon er vekt, 48 kilo så jeg på et BBC program for en tid tilbake. (Sikkert individuelle forskjeller her også) Og de fleste jenter på 12-13 år ligger omtrent i den vektklassen.

Men i så fall kan overvekt være med på å forklare hvorfor mange jenter får mens tidligere enn før. (Uten å påstå at trådstarters datter er overvektig!)

http://www.imdb.com/title/tt0200346/ Episoden "Raging teens" tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJH.00

Takk for forståelsen:-)

Ja, dette er for tidlig. Har jo vært forberedt en stund på at den ville komme tidlig, men er ikke forberedt likevel. At hun muligens må sitte å se på vannet(refererer til innlegget under) er jo hjerteskjærende for en liten pike (og moren), men ser også at bruk av ob kan være i drøyeste laget.

Enda er hun ikke 140. veier rundt 33 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg mener fortvilet så mener jeg fortvilet fordi hun er er bare et barn!! At hun må begynne å styre med dette nå når hun bare er 9 1/2 år, er for tidlig. Det er de fleste enig med,t.o.m legene vi har vært hos har ment det. Men når det er sagt så er det klart at dette er en naturlig del av utviklingen, og du kan være trygg på at min datter har fått god informasjon om stell og hvordan hun skal forholde seg til hygienen de dagene. Jeg har vært positiv og IKKE latt min "fortvilelse" være synlig på noen måte overfor min datter, det er ikke der det ligger i det hele tatt.

Det jeg var ute etter var om hvordan vi forholder oss til bading og tamponger, på et så lite baren(i kropp og sinn). Bekymret for høyden er jeg også, hun er enda ikke 140...

Jeg ble kanskje litt ilter her nå, for du svarte ikke helt på det jeg spurte om. Men kom med en masse formaninger!!

Enig med deg.. .Jeg kjente mammahjertet hoppet her jeg satt. Så tidlig å måtte forholde seg til sånne realiteter... Pinessen blir seks år i høst. Så liten og spinkel som hun er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. høyde- jeg bikket selv aldri 160, og ble utredet for å se om vi skulle sette i gang tiltak for å øke veksten i sin tid. Jeg husker at jeg som 14 åring fikk mensen som en av de siste i klassen (det var heller ikke kult) og da sa sykehuset at det nå uansett var for sent å gjøre noe nettopp pga mensen, og at jeg nok ikke ville bli mange cm høyere enn det jeg var da. Jeg ville diskutert akkurat dette med høyde og mens med legen. Mye kan jo ha skjedd på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dette var kjedelig for jenta di, men det er alt for tidlig å prøve med tamponger.

Jeg fikk mensen som 12-åring (nesten 13). Jeg kunne ikke bruke tamponger på flere år. Jeg prøvde, men det gikk ikke.

Jeg tror ikke det er noen vits i å forsøke en gang i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJH.00

Dette var kjedelig for jenta di, men det er alt for tidlig å prøve med tamponger.

Jeg fikk mensen som 12-åring (nesten 13). Jeg kunne ikke bruke tamponger på flere år. Jeg prøvde, men det gikk ikke.

Jeg tror ikke det er noen vits i å forsøke en gang i den alderen.

Bare tanken på an noe skal puttes inn dit nå som 9 1/2 åring gjør meg "syk"(ikke bokstavelig talt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dette synes jeg var et usaklig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, jeg.

Min mellomste er også 9,5, hun er rundt 138 cm og veier 32 kg. Hun har begynt å få ømme klumper i brystene, og jeg er spent på om det blir noe mer. Har absolut tenkt på om mensen skulle komme snart.

Og dette mens storesøstera, som er 14 mnd eldre, ikke har noen som helst tegn til puberteten enda...

Svigermor og svigerinne fikk mensten som 9 og 10-åringer, mens jeg selv var 12.

Vi vil jo så gjerne at ungene skal få være barn uten å måtte forholde seg til slike "voksenting" som mensen kanskje er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev du "hun har fått mensen i dag og jeg er så fortvilet". Derfor var mitt svar som det var.

At du nå i ettertid skriver at alle leger og alle er enige i at hun er veldig ung og at du har diskutert mange sider av saken med dem så stiller vel innlegget ditt seg litt anneledes.

Men hvorfor har du ikke hørt med legene om tamponger og bading da? Hvert barn er vel forskjellig i så måte om dette passer eller ikke.

Mitt innlegg var ikke for å støte deg, men slik du formulerte deg i ditt første innlegg så synes jeg helt ærlig at du syntes "skadelig" opprørt og lei for situasjonen, og det hjelper jo ikke barnet akkurat.

Men siden jeg ikke har egenerfaring med såpass unge døtre med mensen så kan jeg dra meg tilbake fra denne tråden jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KJH.00

Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-)

Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJH.00

Jeg skjønner deg godt, jeg.

Min mellomste er også 9,5, hun er rundt 138 cm og veier 32 kg. Hun har begynt å få ømme klumper i brystene, og jeg er spent på om det blir noe mer. Har absolut tenkt på om mensen skulle komme snart.

Og dette mens storesøstera, som er 14 mnd eldre, ikke har noen som helst tegn til puberteten enda...

Svigermor og svigerinne fikk mensten som 9 og 10-åringer, mens jeg selv var 12.

Vi vil jo så gjerne at ungene skal få være barn uten å måtte forholde seg til slike "voksenting" som mensen kanskje er.

Enig. Takk for omtanken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-)

Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke??

Høyden kan testes med en feilmargin på + - 5 cm.

Hvis det viser at hun blir veldig lav, kan hun begynne med vekshormoner. Om det er å anbefale, vet jeg ikke. Jeg ville snakket med en lege om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJH.00

Nå skrev du "hun har fått mensen i dag og jeg er så fortvilet". Derfor var mitt svar som det var.

At du nå i ettertid skriver at alle leger og alle er enige i at hun er veldig ung og at du har diskutert mange sider av saken med dem så stiller vel innlegget ditt seg litt anneledes.

Men hvorfor har du ikke hørt med legene om tamponger og bading da? Hvert barn er vel forskjellig i så måte om dette passer eller ikke.

Mitt innlegg var ikke for å støte deg, men slik du formulerte deg i ditt første innlegg så synes jeg helt ærlig at du syntes "skadelig" opprørt og lei for situasjonen, og det hjelper jo ikke barnet akkurat.

Men siden jeg ikke har egenerfaring med såpass unge døtre med mensen så kan jeg dra meg tilbake fra denne tråden jeg altså :)

Nå brukte ikke jeg "skadelig" opprørt og lei" i mitt innlegg,men at jeg var fortvilet over at hun så tidlig skulle få mensen. Hun er bare et barn med et barnlig sinn.Svaret ditt var uansett morliserende, og jeg følte meg litt støtt, ja!

Vi har snakket med leger og helsesøster, men jeg må ærlig talt si at mensen kom uansett 1 år for tidlig, noe helsepersonalet også mente da vi fikk henne utredet.

Men det er noe med det å være forberedt den dagen den kommer, og det var jeg ikke i dag.

Du må gjerne komme med innlegg, men setter pris på erfaringer og fakta. Jeg kan mye om dette, men til nå har det vært i teorien, og teorien stemmer ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slutter å vokse når de får mensen, men absolutt ikke alle. Nå som mange får den svært tidlig i forhold til før i tiden, er det kanskje enda fler som fortsetter å vokse. Men det vet jeg ikke.

De som slutter tvert å vokse, har ofte (men sikkert ikke alltid) hatt en "vekstspurt" på høyden i perioden før den kom. Typisk at alle buksene plutselig var for korte i løpet av kort tid, hvis du skjønner hva jeg mener.

De som kommer med teorier om at man får mensen tidlig eller sent avhengig av om man er slank eller overvektig, overforenkler noe veldig. Ikke heng deg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den magiske grensa for menstruasjon er vekt, 48 kilo så jeg på et BBC program for en tid tilbake. (Sikkert individuelle forskjeller her også) Og de fleste jenter på 12-13 år ligger omtrent i den vektklassen.

Men i så fall kan overvekt være med på å forklare hvorfor mange jenter får mens tidligere enn før. (Uten å påstå at trådstarters datter er overvektig!)

http://www.imdb.com/title/tt0200346/ Episoden "Raging teens" tror jeg det var.

Dattra til trådstarter var faktisk bare 33 kilo....

Dattra mi på 11 har akkurat rundet 30 kilo, så vi får håpe at 48 kilo er det vanligste. Da slipper ho unna lenge enda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forståelsen:-)

Ja, dette er for tidlig. Har jo vært forberedt en stund på at den ville komme tidlig, men er ikke forberedt likevel. At hun muligens må sitte å se på vannet(refererer til innlegget under) er jo hjerteskjærende for en liten pike (og moren), men ser også at bruk av ob kan være i drøyeste laget.

Enda er hun ikke 140. veier rundt 33 kg

Da er ho vel kanskje ganske høy for alderen, men det var veldig tidlig.

Du får prøve å hjelpe henne til å finne på hyggelige ting de dagene bading ikke er så aktuelt.

Og så kan du jo kjøpe badeshorts så ho kan bruke bind på stranda. (Selv om ho ikke kan bade. Bind i bikini er ikke så kult)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...