Gjest Nickløsheletia Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Dattra til trådstarter var faktisk bare 33 kilo.... Dattra mi på 11 har akkurat rundet 30 kilo, så vi får håpe at 48 kilo er det vanligste. Da slipper ho unna lenge enda:-) Jeg var neppe så mye som 48 kilo da jeg fikk mensen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg var neppe så mye som 48 kilo da jeg fikk mensen. Det dør mange altfor unge, smale jenter i forbindelse med at de føder sitt første barn - i de deler av verden der man har andre bekymringer rundt kjønnsmodningen enn at man må vente noen dager med å bade. Mange av dem blir aldri 48 kg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det dør mange altfor unge, smale jenter i forbindelse med at de føder sitt første barn - i de deler av verden der man har andre bekymringer rundt kjønnsmodningen enn at man må vente noen dager med å bade. Mange av dem blir aldri 48 kg. Det tviler jeg ikke på nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-) Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke?? Datteren til en venninne av meg fikk mensen da hun var 9 år, hun har ikke stoppet å vokse, så får håpe at snuppa di fortsatt vil vokse.' Huff det er alt for tidlig å få mensen synes jeg ... stakkars .... vi burde ikke fått den før vi var i 20 åra , men lite å få gjort noe med ..... I den første tråden din spør du om OB, jenta mi er snart 15, hun orker ikke bruke det, mens andre som er yngre enn henne bruker det, så det er nok individuelt det som alt annet . Hodet mitt sier bare at ei jente på 9 1/2 år er for liten, men det er hodet mitt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest at det går an ! Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg blir litt "sjokkert" jeg da over den fortvilelsen du som mor føler Dette er da helt normalt og din tristhet og fortvilelse kan bare smiltte negativt over til din datter. Du får forklare på nytt det du ikke har rukket å forklare før, og så får du fortelle at selv om det kan være slitsomt og noen ganger vondt så forteller kroppen hennes at den gjør seg klar til å bli voksen og kunne bære barn og sånn og at det jo er både stort og noe å være stolt av. Så får du lære henne bruk av bind, og hygienen rundt dette. Samt må du fortelle at akkurat de dagene hun blør så bør hun ikke bade men bare dusje. Etterhvert kan hun vel begynne med tamponger, men jeg hadde vel ikke med en gang hoppet på det jeg men. Det er forhåpentligvis få dager i løpet av en lang sommer som hun må roe seg og se på vannet, dette bør jo ikke bli noe stort problem da. Og hvis du roer deg med situasjonen og ser på det som det naturlige det er så blir nok kanskje hele situasjonen en annen også, og hun godtar den sikkert også mye bedre da. 9 år er tidlig, men nå for tiden så skjer dette oftere og oftere at hender i tidlig alder. Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut ! Makan ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KJH.00 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Datteren til en venninne av meg fikk mensen da hun var 9 år, hun har ikke stoppet å vokse, så får håpe at snuppa di fortsatt vil vokse.' Huff det er alt for tidlig å få mensen synes jeg ... stakkars .... vi burde ikke fått den før vi var i 20 åra , men lite å få gjort noe med ..... I den første tråden din spør du om OB, jenta mi er snart 15, hun orker ikke bruke det, mens andre som er yngre enn henne bruker det, så det er nok individuelt det som alt annet . Hodet mitt sier bare at ei jente på 9 1/2 år er for liten, men det er hodet mitt da. Hodet ditt tenker som hodet mitt, hun er alt for liten. Men hva om hun får mensen mens vi er 14 dager i syden i sommer, skal hun bare "se på" vannet og smelte vekk?? Huff, jeg orker nesten ikke tenke på det.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hodet ditt tenker som hodet mitt, hun er alt for liten. Men hva om hun får mensen mens vi er 14 dager i syden i sommer, skal hun bare "se på" vannet og smelte vekk?? Huff, jeg orker nesten ikke tenke på det.... Har dere flaks, så kan det jo hende at mensen er veldig uregelmessig de første månedene (håper det for jenta di sin del !!), hvis den derimot fortsetter å komme fremover, så ville jeg tatt kontakt med fastlegen, det finnes tabletter som gjør at mensen utsettes, spør om hun kan bruke de den måneden dere skal sydover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lalula Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har dere flaks, så kan det jo hende at mensen er veldig uregelmessig de første månedene (håper det for jenta di sin del !!), hvis den derimot fortsetter å komme fremover, så ville jeg tatt kontakt med fastlegen, det finnes tabletter som gjør at mensen utsettes, spør om hun kan bruke de den måneden dere skal sydover. Har du prøvd slike tabletter? Jeg fikk et helvete med menssmerter og veldig kraftig og ofte mens i et halvt år etterpå. Skal ihvertfall aldri mere ha dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KJH.00 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har dere flaks, så kan det jo hende at mensen er veldig uregelmessig de første månedene (håper det for jenta di sin del !!), hvis den derimot fortsetter å komme fremover, så ville jeg tatt kontakt med fastlegen, det finnes tabletter som gjør at mensen utsettes, spør om hun kan bruke de den måneden dere skal sydover. Forhåpentligvis ringer spesialisten meg opp i morgen, var selfølgelig umulig å få tak i, i dag. Hvor høy var datteren til venninnen din?Og hvor høy er hun nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-) Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke?? Jeg har en venninne som fikk mensen da hun var 10 (for nesten 50 pår siden,m da det nok var mer uvanlig). Denne venninna rager nesten et hode over de fleste andre kvinner, så hun sluttet nok ikke å vokse som 10-åring (jeg kjente henne ikke da). Har en annen venninne som først fikk mensen da hun var ca 17; hun er ca 150. Selv har jeg ca gjennoimsnittshøyde, vokste nok ikke etter at jeg fikk mensen noen måneder før jeg fylte 12. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut ! Makan ! Ja, og siden svaret mitt ikke var til deg så kan du kanskje la være å bry deg? Trådstarter er ant. i stand til å svare meg selv, tror du ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har du prøvd slike tabletter? Jeg fikk et helvete med menssmerter og veldig kraftig og ofte mens i et halvt år etterpå. Skal ihvertfall aldri mere ha dette. Nei, jeg har ikke prøvd tablettene selv, men vet om flere som har prøvd de, eneste de har snakket om er at mensen er veldig uregelmessig etterpå, noe som sikkert ikke har så stor betydning for det barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det dør mange altfor unge, smale jenter i forbindelse med at de føder sitt første barn - i de deler av verden der man har andre bekymringer rundt kjønnsmodningen enn at man må vente noen dager med å bade. Mange av dem blir aldri 48 kg. Selv min mor var ikke 48 kilo da ho ble gravid med meg. (Selv om ho var 19). Gikk opp til 52 kilo da ho var høygravid:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Forhåpentligvis ringer spesialisten meg opp i morgen, var selfølgelig umulig å få tak i, i dag. Hvor høy var datteren til venninnen din?Og hvor høy er hun nå? Tja, akkurat høyden i cm er jeg usikker på, hun var en normal 9 åring, og idag er hun er normal 13 åring 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-) Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke?? Husker det tidligere var vanlig å si at man kunne vokse 10-15 cm. etter at man fikk mensen. Men antar det er store variasjoner også her. Selv fikk jeg mensen ganske sent, og vokste nok ikke så mye som 10 cm. etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-) Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke?? Har en niese som også fikk mensen som niåring. Hun er i dag ca 175, så hun stoppet ikke å vokse. Hun klagde aldri selv over å ha fått mensen så tidlig, fikset greit å bruke både tamponger og bind alt ettersom hva hun selv ønsket. Vi voksne ble imidlertid litt forvirra av at en så lita jente plutselig kom og spurte om vi hadde ob. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KJH.00 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har en niese som også fikk mensen som niåring. Hun er i dag ca 175, så hun stoppet ikke å vokse. Hun klagde aldri selv over å ha fått mensen så tidlig, fikset greit å bruke både tamponger og bind alt ettersom hva hun selv ønsket. Vi voksne ble imidlertid litt forvirra av at en så lita jente plutselig kom og spurte om vi hadde ob. Det kan jeg tenke meg ja:-) Det går seg nok til.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det kan jeg tenke meg ja:-) Det går seg nok til.... Jeg synes du kan la henne prøve Tampax som har innføringhylse nå som det er badesesong. Og er hun heldig er det lenge til neste mens, man er jo fryktelig uregelmessig i begynnelsen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Dattra til trådstarter var faktisk bare 33 kilo.... Dattra mi på 11 har akkurat rundet 30 kilo, så vi får håpe at 48 kilo er det vanligste. Da slipper ho unna lenge enda:-) Ja jeg så det, og måtte måle guttungen min på 12 for å se! :0D Han er 152 cm høy og veier 38 kilo. Litt på den tynne siden men ikke avskrekkende og spiser godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Dette var kjedelig for jenta di, men det er alt for tidlig å prøve med tamponger. Jeg fikk mensen som 12-åring (nesten 13). Jeg kunne ikke bruke tamponger på flere år. Jeg prøvde, men det gikk ikke. Jeg tror ikke det er noen vits i å forsøke en gang i den alderen. Jeg var 13 og fikk totalsjokk over at det var "et hull" der! *Blånd* Hehehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.