Gå til innhold

Mensen!

Gjest KJH.00

Anbefalte innlegg

Ja jeg så det, og måtte måle guttungen min på 12 for å se! :0D

Han er 152 cm høy og veier 38 kilo. Litt på den tynne siden men ikke avskrekkende og spiser godt.

Nå stusser jeg litt. Vi snakker om sammenheng mellom vekt og mensen, og du snakker om guttungen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

7

• Speak

5

• 200eek

3

• Mrs. Wallace

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Bare tanken på an noe skal puttes inn dit nå som 9 1/2 åring gjør meg "syk"(ikke bokstavelig talt....)

Det forstår jeg godt. En 9 åring bør slippe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stusser jeg litt. Vi snakker om sammenheng mellom vekt og mensen, og du snakker om guttungen din?

Ja måtte bare sjekke gjennomsnittlig størrelse i forhold til alderstrinn! Jenter og gutter fra omkring 8 til 10 er nokså like i størrelse og "utførelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut !

Makan !

''Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut ! Makan !

– at det går an !''

Kan du utdype svaret ditt? Syns ""200eek" har et saklig, konstruktivt og empatisk svar; hva er problemet?

Hva er ditt opplysende / erfaringsmessige svar til trådstarter, "200eek" eller andre i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut ! Makan !

– at det går an !''

Kan du utdype svaret ditt? Syns ""200eek" har et saklig, konstruktivt og empatisk svar; hva er problemet?

Hva er ditt opplysende / erfaringsmessige svar til trådstarter, "200eek" eller andre i denne tråden?

Det synes jeg også så jeg skjønner heller ikke hvorfor 200eek får disse tilbakemeldingene. Jeg har lest innelgget flere ganger og klarer virkelig ikke å se hva som er usaklig og feil ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har en gang blitt fortalt at mensen som regel kommer når barnet er rundt 40 kg tung (må selvsagt være i pubertetsalder + -). Dette stemte for min datter og også på meg. Vi var ganske nøyaktig 40 kg begge to når mensen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Har du prøvd slike tabletter? Jeg fikk et helvete med menssmerter og veldig kraftig og ofte mens i et halvt år etterpå. Skal ihvertfall aldri mere ha dette.

Jeg tok disse tablettene ifjor sommer når jeg var på ferie og det gikk helt fint :) Eneste problemet var at jeg ble premenstruell, noe jeg aldri er ellers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skjønner deg godt, jeg.

Min mellomste er også 9,5, hun er rundt 138 cm og veier 32 kg. Hun har begynt å få ømme klumper i brystene, og jeg er spent på om det blir noe mer. Har absolut tenkt på om mensen skulle komme snart.

Og dette mens storesøstera, som er 14 mnd eldre, ikke har noen som helst tegn til puberteten enda...

Svigermor og svigerinne fikk mensten som 9 og 10-åringer, mens jeg selv var 12.

Vi vil jo så gjerne at ungene skal få være barn uten å måtte forholde seg til slike "voksenting" som mensen kanskje er.

Min eldste begynte å få bryster når hun var ca 10 år gammel. Deretter tok det to år før mensen kom - heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menstruasjon er inividuelt og genetisk, og det er f.eks variasjoner mellom kontinenter (tør ikke skrive folkeslag, hehe).

Har uansett opplevd spede jenter få menstruasjon i 8-9 års alder, og eldre som har fått mensen i 15- 16 års alder.

Det føles meiningsløst at en 9-åring skal få mensen, og også en med f.eks sterk Down Syndrom.

Man må prøve å gjøre "det beste" ut av det, etter mitt syn ikke tampong i ditt / deres tilfelle, lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste begynte å få bryster når hun var ca 10 år gammel. Deretter tok det to år før mensen kom - heldigvis :)

Jeg fikk jeg begynnende bryster mellom 3. og 4. klasse tror jeg, mens mensen kom i 7. Heldigvis, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Har du ikke noe bedre svar å komme med bør du kutte ut !

Makan !

I all verden?!?

Jeg er helt enig med 200eek jeg, og hadde tenkt til å skrive noe alla det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har en gang blitt fortalt at mensen som regel kommer når barnet er rundt 40 kg tung (må selvsagt være i pubertetsalder + -). Dette stemte for min datter og også på meg. Vi var ganske nøyaktig 40 kg begge to når mensen kom.

Det stemmer ikke, er jeg redd, selv om det tilfeldigvis gjorde det på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg blir litt "sjokkert" jeg da over den fortvilelsen du som mor føler :o

Dette er da helt normalt og din tristhet og fortvilelse kan bare smiltte negativt over til din datter.

Du får forklare på nytt det du ikke har rukket å forklare før, og så får du fortelle at selv om det kan være slitsomt og noen ganger vondt så forteller kroppen hennes at den gjør seg klar til å bli voksen og kunne bære barn og sånn og at det jo er både stort og noe å være stolt av.

Så får du lære henne bruk av bind, og hygienen rundt dette. Samt må du fortelle at akkurat de dagene hun blør så bør hun ikke bade men bare dusje.

Etterhvert kan hun vel begynne med tamponger, men jeg hadde vel ikke med en gang hoppet på det jeg men.

Det er forhåpentligvis få dager i løpet av en lang sommer som hun må roe seg og se på vannet, dette bør jo ikke bli noe stort problem da.

Og hvis du roer deg med situasjonen og ser på det som det naturlige det er så blir nok kanskje hele situasjonen en annen også, og hun godtar den sikkert også mye bedre da.

9 år er tidlig, men nå for tiden så skjer dette oftere og oftere at hender i tidlig alder.

Du skriver akkurat hva jeg tenkte å skrive etter å ha lest flere innlegg her. Så jeg signerer og orker ikke gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd slike tabletter? Jeg fikk et helvete med menssmerter og veldig kraftig og ofte mens i et halvt år etterpå. Skal ihvertfall aldri mere ha dette.

Har brukt Primolut flere ganger i forbindelse med ferier. Mensen kommer som normalt når man slutter på tablettene, og varer ikke lenger enn vanlig. Dog kan det blir litt kraftigere enn vanlig, men dette er sikkert veldig individuelt. Har heller ikke opplevd problemer med blødningsforstyrrelser eller humørsvininger pga dette.

Men før jeg ville satt en niåring på dette ville jeg ha funnet ut hvor lenge mensen varer. Er det "bare" to-tre dager, er det kanskje greit å la det gå sin gang, og heller legge opp til andre aktiviteter. Hvi hun derimot er av de uheldige som har i en uke om gangen, ville jeg sett på det som et godt alternativ. (I samråd med lege, selvsagt)

I mitt hode blir det helt feil å gi datteren ob nå. Hun bør nok bli vant til det som skjer før man går over til tamponger.

Men det er ikke moro å få det så tidlig, det er sikkert. Selv har jeg en 12-åring, nå 150 høy, og 35 kilo. Hun har ikke fått ennå. Selv var jeg 11, og vokste ikke noe særlig i etterkant. Men dette tror jeg er velig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter opplevde det samme med svært smertefull mens første gang etterpå, og hyppig mens i 2 år etterpå. Hun var 16 da hun tok dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''It is generally thought that a certain weight (around 100 pounds) must be attained...'' Ja, det står at det er en generell oppfatning. Ikke akkurat forskning, med andre ord.

Hvis du søker på temaet så ser du at dette er tatt opp overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er jeg bekymret for høyden hennes, hun er rundt 138. Har aldri regnet med at hun skulle bli særlig høy, men håpet gjerne at hun skulle tippe over 155. Nå vet jeg at dem som er lave lever godt med sin høyde altså;-)

Men det varrierer jo en del hvor mye man vokser etter at menstruasjonen er kommet, gjør det ikke??

Jeg har hørt det sagt en gang at høydeveksten stopper ca 3 år etter at mensen startet. Hun kan jo vokse mye på tre år.

Hvor lang er mor og far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...