Gå til innhold

Kort vekst hos gutt

Gjest Bør jeg reagere?

Anbefalte innlegg

Gjest Bør jeg reagere?

Min sønn er 16,5 år gammel og ca 167 høy.

Bør vi få ham undersøkt for å se den ferdige veksten hans? Er det for sent? Leser at de kan være ferdig utvokste alt ved 16 års alder og skulle så gjerne sett at han ble litt høyere. Han har ikke vokst særlig mye på et par år.

Mor er 165 og far er et par cm høyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutter kan vokse i høyden til de er godt over 18 år, så det er god tid.

Når det er sagt, så er kroppshøyde genetisk (forutsatt at man får tilstrekkelig næring). Så hvis mor og far begge er under 170, er det ingen sensasjon om han blir omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bør jeg reagere

Gutter kan vokse i høyden til de er godt over 18 år, så det er god tid.

Når det er sagt, så er kroppshøyde genetisk (forutsatt at man får tilstrekkelig næring). Så hvis mor og far begge er under 170, er det ingen sensasjon om han blir omtrent det samme.

Det er å lese forskjellig når ungdommen slutter å vokse. Jeg har også lest rundt 16 år. Tingen er at han ikke har hatt særlig kraftig pubertet, han har litt mørkere stemme men ikke nevneverdig, har ikke hatt hørbart stemmeskifte. Han har heller ikke vokst særlig i rykk og napp med høyvantbukser som resultat, men har vokst sakte og jevnt.Han er noe lubben, fungerer bra ellers sånn kropslig.

Har en sønn til og han er 13 og 162 høy. Han har kommet i puberteten nå med tydlig hørbart stemmeskifte og synlig voksing. Har mange høyvantbukser etter ham.

Ja, vi er begge under 170 men hadde håpet jeg kunne dyttet disse guttene til 175 i allefall.

Har lest diverse om hormonbehandlig på gutt og ser at de kan vurdere å sjekke ut vekst hos gutter dersom der er på han eldstes alder og under 167 høy, så han ligger i grensen.

Får ringe legen i morgen kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å lese forskjellig når ungdommen slutter å vokse. Jeg har også lest rundt 16 år. Tingen er at han ikke har hatt særlig kraftig pubertet, han har litt mørkere stemme men ikke nevneverdig, har ikke hatt hørbart stemmeskifte. Han har heller ikke vokst særlig i rykk og napp med høyvantbukser som resultat, men har vokst sakte og jevnt.Han er noe lubben, fungerer bra ellers sånn kropslig.

Har en sønn til og han er 13 og 162 høy. Han har kommet i puberteten nå med tydlig hørbart stemmeskifte og synlig voksing. Har mange høyvantbukser etter ham.

Ja, vi er begge under 170 men hadde håpet jeg kunne dyttet disse guttene til 175 i allefall.

Har lest diverse om hormonbehandlig på gutt og ser at de kan vurdere å sjekke ut vekst hos gutter dersom der er på han eldstes alder og under 167 høy, så han ligger i grensen.

Det er større variasjoner hos gutter enn hos jenter, med hensyn til når veksten stopper. Det kan godt hende at enkelte slutter allerede i 16-årsalderen.

Tror nok det er lurt å sjekke med fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

167 cm. er jo ikke ekstremt lavt, da. Har mange mannlige bekjente i samme høyde. Hormonbehandling gis vel mest ved mer "ekstremt" avvik?

Forøvrig tror jeg ganske mange gutter vokser etter at de blir 16,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er så forskjellige. Fetterne mine var knøttsmå til de kom i militære og da de kom ut derfra så var de over 1,80 alle tre. Minstemannen min på 13 derimot kom tidlig i puberteten og er forlengst ferdig med stemmeskiftet og er over 1,80 allerede.

Men mye er antagelig genetisk. Hos oss er dattera mi den korteste på 1,66 og fetteren min den lengste på 1,99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bør jeg reagere

167 cm. er jo ikke ekstremt lavt, da. Har mange mannlige bekjente i samme høyde. Hormonbehandling gis vel mest ved mer "ekstremt" avvik?

Forøvrig tror jeg ganske mange gutter vokser etter at de blir 16,5 år.

Nei, det er jo ikke ekstremt lavt, men en gutt ønsker jo gjerne å bli litt høyere enn det, så det går vel å sjekke ut.

Har målt ham nå, han er 169/170. Han sier selv han kunne tenkt seg å bli litt høyere. Han er veldig kraftig, bred over skuldrene og sånn.

Jeg tar en telefon til legen i morgen jeg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bør jeg reagere

Unger er så forskjellige. Fetterne mine var knøttsmå til de kom i militære og da de kom ut derfra så var de over 1,80 alle tre. Minstemannen min på 13 derimot kom tidlig i puberteten og er forlengst ferdig med stemmeskiftet og er over 1,80 allerede.

Men mye er antagelig genetisk. Hos oss er dattera mi den korteste på 1,66 og fetteren min den lengste på 1,99.

Hadde vi bare visst at de skulle fly i været om et par år så :)

Men da må de vel måles. Tror jeg skal slå på tråden til legen i morgen og høre hvordan jeg kan få til det.

Jeg målte han eldste nå og han er 169/170, han sier selv han ønsker å bli litt høyere.

Det ville vært veldig fint om han strakk seg til 175 i allefall, for hans del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Guttene mine fortsetter å vokse til de over 20 år.

Minstemann ble nettopp nitten og den dressen som passet akkurat i oktober/november er blitt for kort på både armer bein, så vi måtte kjøpe ny dress her i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine fortsetter å vokse til de over 20 år.

Minstemann ble nettopp nitten og den dressen som passet akkurat i oktober/november er blitt for kort på både armer bein, så vi måtte kjøpe ny dress her i mai.

Ja dette tenker jeg og. Med en fjortis på 180 cm så lurer jeg på hvor det stopper hen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette tenker jeg og. Med en fjortis på 180 cm så lurer jeg på hvor det stopper hen!

Jeg regner med at min stopper å vokse om ikke så lenge siden han stort sett er ferdig med kroppslig pubertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

De kan bli høye karer!

Søsteren min har to svigersønner, begge er 2,05 m høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...