Gå til innhold

oppgitt over enkelte foreldre...

Gjest oppgitt forelder...

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt forelder...

På 6.-trinnet hvor datteren min går har det vært endel konflikter blant jentene det siste skoleåret, skolen har tatt tak i det, konfliktrådet har vært inne og foreldre til jentene som er lite inkluderende sier de har tatt tak i det...

Nå presterer foreldre til det ene barnet å organisere tur til oslo og justin bieber-konsert for jentegjengen som har vært lite inkluderende ovenfor de andre... og nå har nedtellingen starter; hver dag annonseres det hvor mange dager det er til de skal på justin bieber-konsert! Oj, hvilket konstruktivt bidrag for å få jentene til å bli mer inkluderende... (oppgitt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de er en vennegjeng, så er det vel naturlig at de er nettopp _de_ rom reiser på en slik tur, dette er vel ikke en tur som er i skolens regi?

På den annen siden, burde man ikke ha holdt nedtellingen i skoletiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til jentekonflikter i denne alderen.

Og det er ganske typisk at enkelte foreldre overhodet ikke tenker på konsekvensene for miljøet blant jentene i klassen, ved å organisere dette akkurat nå...

Dessverre ikke så mye å gjøre ved, men hva med å gjøre noe koselig for jenta di og hennes venninner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis de er en vennegjeng, så er det vel naturlig at de er nettopp _de_ rom reiser på en slik tur, dette er vel ikke en tur som er i skolens regi?

På den annen siden, burde man ikke ha holdt nedtellingen i skoletiden...

HVis min datter hadde vært del av en sjefete vennegjeng som var direkte opphav til de fleste konflikter i klassen, i den grad at konfliktrådet (?) hadde vært involvert, så kan jeg GARANTERE at hun ikke hade blitt belønnet med Oslotur og Justin Bieber.konsert for seg og sin ekskluderende gjeng!!! Verken i eller utenfor skoletiden!

En del foreldre er rett og slett reine idioter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

HVis min datter hadde vært del av en sjefete vennegjeng som var direkte opphav til de fleste konflikter i klassen, i den grad at konfliktrådet (?) hadde vært involvert, så kan jeg GARANTERE at hun ikke hade blitt belønnet med Oslotur og Justin Bieber.konsert for seg og sin ekskluderende gjeng!!! Verken i eller utenfor skoletiden!

En del foreldre er rett og slett reine idioter!

Det står at de er lite innkluderende. Vi vet ikke mer enn det og hva det vil si i dette tilfellet.

Det er normalt å finne venner. Noen går bedre sammen enn andre. Alle behøver ikke være sammen hele tiden.

Jeg synes jeg vet for lite til å kunne gi noe svar her.

I mitt hode er det normalt at mine jenter for lov til å ha med seg enkelte venninner på tur. Vi har ikke mulighet til å dra med oss hele jentegjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står at de er lite innkluderende. Vi vet ikke mer enn det og hva det vil si i dette tilfellet.

Det er normalt å finne venner. Noen går bedre sammen enn andre. Alle behøver ikke være sammen hele tiden.

Jeg synes jeg vet for lite til å kunne gi noe svar her.

I mitt hode er det normalt at mine jenter for lov til å ha med seg enkelte venninner på tur. Vi har ikke mulighet til å dra med oss hele jentegjengen.

Trådstarter skriver jo at det har vært en del konflikter blant jentene, og konfliktrådet har vært inne i bildet.

Da bør man som forelder trå litt varsomt, og heller vente til ting har roet seg, før man setter igang noe som kan hausse hele greia opp igjen..

Men foruten om det, er jeg enig med deg i at man gjerne tar med seg sitt eget barn og dets venner på tur. Vi pleier heller aldri å inkludere alle jentene i klassen.. Men i en slik setting, ville jeg nok gått litt stille i dørene en stund fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Trådstarter skriver jo at det har vært en del konflikter blant jentene, og konfliktrådet har vært inne i bildet.

Da bør man som forelder trå litt varsomt, og heller vente til ting har roet seg, før man setter igang noe som kan hausse hele greia opp igjen..

Men foruten om det, er jeg enig med deg i at man gjerne tar med seg sitt eget barn og dets venner på tur. Vi pleier heller aldri å inkludere alle jentene i klassen.. Men i en slik setting, ville jeg nok gått litt stille i dørene en stund fremover..

Jeg synes det er vanskelig å få tak i om konfliktene skyldes manglende innkludering eller om det dreier seg om noe annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Jeg synes det er vanskelig å få tak i om konfliktene skyldes manglende innkludering eller om det dreier seg om noe annet også.

Uansett hva det skyldes hjelper det jo ikke på dette da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Uansett hva det skyldes hjelper det jo ikke på dette da!

Jeg selv blandet meg aldri borti hva slags venner mine barn skulle ha. Dette gjelder attpåtil sjetteklassinger.

Av og til kunne vi ha med en jentegjeng eller guttegjeng til fjells.

Det var naturlig nok venner de trivdes best sammen med.

Det er viktig å ta tak i konflikter på skolen, men jeg synes det er å gå litt langt å blande seg borti andres fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv blandet meg aldri borti hva slags venner mine barn skulle ha. Dette gjelder attpåtil sjetteklassinger.

Det er viktig å ta tak i konflikter på skolen, men jeg synes det er å gå litt langt å blande seg borti andres fritid.

Når jentene tar med seg fritiden på skolen, er det ikke lengre en privat fritidssak.

Mine barn har streng ordre om å _ikke_ annonsere ting andre ikke får være med på. Og jeg har noen få ganger avlyst ting fordi dette ikke har blitt respektert.

Det handler om takt, tone og folkeskikk.

Disse foreldrene ser ut til å ha valgt et usedvanlig idiotisk tidpunkt for en gjenpåskjønnelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Når jentene tar med seg fritiden på skolen, er det ikke lengre en privat fritidssak.

Mine barn har streng ordre om å _ikke_ annonsere ting andre ikke får være med på. Og jeg har noen få ganger avlyst ting fordi dette ikke har blitt respektert.

Det handler om takt, tone og folkeskikk.

Disse foreldrene ser ut til å ha valgt et usedvanlig idiotisk tidpunkt for en gjenpåskjønnelse.

mvh

''Mine barn har streng ordre om å _ikke_ annonsere ting andre ikke får være med på''

Greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om det

Nå husker jeg ikke nicket mitt, men synes du virkelig det bare er på det faglige området skolen skal ha et samarbeide med hjemmet? Det er jo det som blir resultatet av det du sier.

Det sosiale er en viktig del av det området jeg synes skolen og hjemmet bør arbeide om. Jeg synes det er rart at du ikke ser dette egentlig. Blir ungen din mobbet av en gjeng i klassen sin, er det nærliggende å ta kontakt med skolen i løsningen på problemet. Skolen vil da samarbeide, og ikke bare si at siden mobbingen er utenfor er den ikke vårt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Nå husker jeg ikke nicket mitt, men synes du virkelig det bare er på det faglige området skolen skal ha et samarbeide med hjemmet? Det er jo det som blir resultatet av det du sier.

Det sosiale er en viktig del av det området jeg synes skolen og hjemmet bør arbeide om. Jeg synes det er rart at du ikke ser dette egentlig. Blir ungen din mobbet av en gjeng i klassen sin, er det nærliggende å ta kontakt med skolen i løsningen på problemet. Skolen vil da samarbeide, og ikke bare si at siden mobbingen er utenfor er den ikke vårt problem.

''Det sosiale er en viktig del av det området jeg synes skolen og hjemmet bør arbeide om. Jeg synes det er rart at du ikke ser dette egentlig. Blir ungen din mobbet av en gjeng i klassen sin, er det nærliggende å ta kontakt med skolen i løsningen på problemet''

Selvsagt. Jeg tror vi har forskjellige definisjoner på hva mobbing er.

Hvis jeg tar med meg min datter og 2-3 venner på tur, er det ikke mobbing og heller ikke utestengelse.

Hvis jeg tar med meg alle jentene bortsett fra et par stykker, er det utestengelse.

Det var derfor jeg spurte deg om hvor mange som dro og hvor mange som ble igjen. Jeg kan ikke se at du har svart på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det sosiale er en viktig del av det området jeg synes skolen og hjemmet bør arbeide om. Jeg synes det er rart at du ikke ser dette egentlig. Blir ungen din mobbet av en gjeng i klassen sin, er det nærliggende å ta kontakt med skolen i løsningen på problemet''

Hvis jeg tar med meg min datter og 2-3 venner på tur, er det ikke mobbing og heller ikke utestengelse.

Hvis jeg tar med meg alle jentene bortsett fra et par stykker, er det utestengelse.

Det var derfor jeg spurte deg om hvor mange som dro og hvor mange som ble igjen. Jeg kan ikke se at du har svart på det.

''Hvis jeg tar med meg min datter og 2-3 venner på tur, er det ikke mobbing og heller ikke utestengelse.''

Dette gjør vi da alle uten at det blir stor brudulje og konfliktrådet er involvert.

Men i kjølvannet av at det faktisk har vært en stor konflikt med bl.a. utestengelse, er det utrolig tankeløst av foreldrene å arrangere en slik tur _akkurat nå_.

I tillegg til at barna tydeligvis annonserer dette på skolen.

Dette i seg selv kan føre til at de føler et enda sterkere fellesskap som andre ikke tar del i, og oppfører seg ekskluderende og tillater seg å briefe og skryte for eksempel.

Som foreldre bør man i slike situasjoner tenke litt lenger enn bare seg og sitt.

Man må jo se dette i lys av en konflikt som er pågående, og ikke ta det ut av sin sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Hvis jeg tar med meg min datter og 2-3 venner på tur, er det ikke mobbing og heller ikke utestengelse.''

Dette gjør vi da alle uten at det blir stor brudulje og konfliktrådet er involvert.

Men i kjølvannet av at det faktisk har vært en stor konflikt med bl.a. utestengelse, er det utrolig tankeløst av foreldrene å arrangere en slik tur _akkurat nå_.

I tillegg til at barna tydeligvis annonserer dette på skolen.

Dette i seg selv kan føre til at de føler et enda sterkere fellesskap som andre ikke tar del i, og oppfører seg ekskluderende og tillater seg å briefe og skryte for eksempel.

Som foreldre bør man i slike situasjoner tenke litt lenger enn bare seg og sitt.

Man må jo se dette i lys av en konflikt som er pågående, og ikke ta det ut av sin sammenheng.

Jeg sier som jeg svarte et annet sted. Jeg vet for lite om denne saken.

Hva består konflikten i? Hvem dro inn konflitrådet og hvorfor?

Hva menes f.eks med utestengelse her?

Jeg kunne tenkt meg et litt mer utfyllende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Jeg er ikke trådstarter, men eksempelet mitt med mobbing er for å vise at i mange tilfeller forventer en at skolen stiller opp, og var ikke knyttet til denne saken. Det gjelder alle områder som har med det sosiale samspillet og hvor noen barn ikke har det godt. Er det konfliktråd inne i en sak, burde man se problemet og prøve å gjøre sitt beste for å være med på en løsning. Det er rett og slett ikke tiden til å være opptatt av hva en har rett til å gjøre. Det er jo blitt en sak i dette tilfellet, stor nok til konfliktråd. Da er det bent ut egoistisk å ikke være med på løsninger, og nærmest boikotte dem i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Det med å ikke blande seg i hvilkene venner barna har kan bli en hyggelig sovepute når ens egne barn har det greit. Man skal ikke tåle så inderlig vel.......Jeg mener ikke at man skal tvinge noen, men det å snakke med barna sine om å være inkluderende, hvordan det kan føles å stå utenfor osv, det kan man gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det med å ikke blande seg i hvilkene venner barna har kan bli en hyggelig sovepute når ens egne barn har det greit. Man skal ikke tåle så inderlig vel.......Jeg mener ikke at man skal tvinge noen, men det å snakke med barna sine om å være inkluderende, hvordan det kan føles å stå utenfor osv, det kan man gjøre.

Det har jeg faktisk gjort ogsaa. En jente skiftet klasse, fordi hun ble "mobbet" i den andre klassen.

Min datter ble venner med henne. Det ble bare tull etterhvert og jeg matte stoette henne i aa holde seg lengst mulig unna henne.

Det var det flere som fant ut til morens fortvilelse. Noen ganger maa man forsoeke se paa aarsakene til utestengelse. Det er ikke alltid slik det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det har jeg faktisk gjort ogsaa. En jente skiftet klasse, fordi hun ble "mobbet" i den andre klassen.

Min datter ble venner med henne. Det ble bare tull etterhvert og jeg matte stoette henne i aa holde seg lengst mulig unna henne.

Det var det flere som fant ut til morens fortvilelse. Noen ganger maa man forsoeke se paa aarsakene til utestengelse. Det er ikke alltid slik det ser ut.

Jenter kan være grusomme mot hverandre. Det verste er at de er eksperter på å gjøre det usynlig. Dvs med blikk/kommentar i fravær av voksne og smil/inkludering i nærvær av voksne.

Da er det vanskelig å se mobbing eller utestengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...