Gå til innhold

oppgitt over enkelte foreldre...

Gjest oppgitt forelder...

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Jenter kan være grusomme mot hverandre. Det verste er at de er eksperter på å gjøre det usynlig. Dvs med blikk/kommentar i fravær av voksne og smil/inkludering i nærvær av voksne.

Da er det vanskelig å se mobbing eller utestengelse.

Nemlig og det var derfor det tok tid aa se hvordan det egnetlig laa an her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Det har jeg faktisk gjort ogsaa. En jente skiftet klasse, fordi hun ble "mobbet" i den andre klassen.

Min datter ble venner med henne. Det ble bare tull etterhvert og jeg matte stoette henne i aa holde seg lengst mulig unna henne.

Det var det flere som fant ut til morens fortvilelse. Noen ganger maa man forsoeke se paa aarsakene til utestengelse. Det er ikke alltid slik det ser ut.

Det oser "offeret har skylda" over innlegget ditt. Utestengelse og mobbing er ALDRI greit, uansett hvor spesiell atferd den har, den som blir utsatt for det.

Greit nok at unger skal kunne velge venner. Men de må også lære å forholde seg til mennesker de ikke går så godt sammen med - til og med mennesker de ikke kan fordra. Sånn er nemlig også livet ellers.

Og de må lære seg å ta hensyn, sånn at de ikke sårer folk unødig.

Trådstarter skriver mer enn nok til at du kan mene noe om Justin Bieber - situasjonen. Det har vært problemer i klassen, konfliktrådet har vært involvert, jentenes foreldre sier de er enige i at det er deres døtre som må bli bedre til å inkludere osv.

Å agere på den måten de gjør, arrangere Justin Bieber- utflukt og la jentene brette det ut på skolen, er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. Timingen er helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Når jentene tar med seg fritiden på skolen, er det ikke lengre en privat fritidssak.

Mine barn har streng ordre om å _ikke_ annonsere ting andre ikke får være med på. Og jeg har noen få ganger avlyst ting fordi dette ikke har blitt respektert.

Det handler om takt, tone og folkeskikk.

Disse foreldrene ser ut til å ha valgt et usedvanlig idiotisk tidpunkt for en gjenpåskjønnelse.

mvh

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oser "offeret har skylda" over innlegget ditt. Utestengelse og mobbing er ALDRI greit, uansett hvor spesiell atferd den har, den som blir utsatt for det.

Greit nok at unger skal kunne velge venner. Men de må også lære å forholde seg til mennesker de ikke går så godt sammen med - til og med mennesker de ikke kan fordra. Sånn er nemlig også livet ellers.

Trådstarter skriver mer enn nok til at du kan mene noe om Justin Bieber - situasjonen. Det har vært problemer i klassen, konfliktrådet har vært involvert, jentenes foreldre sier de er enige i at det er deres døtre som må bli bedre til å inkludere osv.

Å agere på den måten de gjør, arrangere Justin Bieber- utflukt og la jentene brette det ut på skolen, er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. Timingen er helt utrolig!

Tiltredes helhjertet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Det oser "offeret har skylda" over innlegget ditt. Utestengelse og mobbing er ALDRI greit, uansett hvor spesiell atferd den har, den som blir utsatt for det''

Neida, jeg tror ikke at det vanligvis er slik. Men i noen tilfeller, kan det være helt annerledes enn det først ser ut. I to tilfeller har jeg opplevd det.

Noen ganger kan det være et overtramp overfor eget barn, fortsette i det uendelige og si at man skal ta hensyn. Det var en feil jeg gjorde. Nå høres det litt skrytete ut, men hun var tidlig moden og født tidlig på året.Hun tok på seg ansvaret for innkuldering og ble fortvilet når hun ikke lykkes.

Fortvilelsen til eget barn, må også tas hensyn til i full forståelse med læreren.

Det gikk fint en stund. Etterhvert kom hun hjem så mange ganger i fortvilesle at jeg måtte bare si at hun hadde gjort så godt hun kunne. Heretter skulle hun få holde seg unna. Bortsett fra i bursadgen sin. Der gjaldt enten alle eller noen få.

Jenta var utspekulert. Et Lite ekspempel: Hun skrev på tavla. "læreren er en dritt. Hilsen Marit" Hun ga seg ut for å være min datter. Læreren gjennomskuet henne.

Egentlig var det synd på jenta. Hun gjorde nok slike ting i et forsøk på å bli populær og så virket det bare mot sin hensikt.

Skal man få bukt med utestengelse, må man gå litt grundigere til verks og finne årsaken. Det holder ikke alltid bare å skylde på de som utestenger.

I denne saken gjorde moren vondt verre fordi hun laget så mye bråk i steden for å skaffe hjelp til datteren.

Men som sagt. Selvsagt skal man vanligvis ikke legge skylden på offeret.

I trådsters tilfelle er det sikkert ikke slik, men jeg har lært meg å stille spørsmål rundt slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tænk lidt på modparten her

Prøv at snu dette lidt på hovedet. Se det lidt fra modpartens lejr og se lidt på hvordan det føles at være "skyldig" Det er ikke helt enkelt at få besked om at man ikke har lov at selv at bestemme hvem som man vl være venner med. At både forældre og alle andre voksne skal holde øje med at man ikke trår fejl fordi man er blevet "meldt til konfliktrådet". At alt man gør kan andre tillade sig at dømme og diskutere, at det føles som om andre er misundelige på det venskab man har, at man burde have indkluderet også de man ikke trives sammen med. Hvilke voksne ville trives i en sådan setting?

Uanset skal disse jenter snart begynde på ungdomsskolen, det ved de, og på ungdkomsskolen får de uanset lov til at definere sine venskaber på egen hånd. Gæt om de glæder sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...