Liliaceae Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Alle de tre barna våre på 4, 8,5 og 11,5 har egne rom. De to yngste sliter litt med sovingen. Det går på at leselampen _må_ være på, selv om døren til gangen står åpen og det er lys der. Vi slår av lampen, men den skrus på igjen. Altså, litt utrygg. Det andre barnet kommer stadig inn til oss om natten, og da sover jeg fryktelig dårlig. Også litt utrygg. I tillegg er den mellomste en ordentlig rotekopp. Vi har lekekasser som er satt oppe i høye hyller, og ikke så mye leker tilgjengelig for de til fritt å ta frem. Tanken er at de skal ha kun én type leke av gangen, og deretter rydde denne før de får neste. Men i løpet av 10 minutters lek, kan det hende at en hel del allerede er spredd utover; puslespill og brikker til brettspill, dukketøy og utkledningsklær, bratz.... På rekordtid har de skapt et salig kaos og rot. I det siste har det fungert dårlig, for hun mellomste spør ikke lenger om jeg kan ta ned en lekekasse, for hun vet hun må rydde den forrige først. Så hun står på møbler og finner løsninger selv, for å ta ned lekene. Jeg heller mot å gjøre det ene rommet til soverom og at de begge har klærne sine i dette rommet. De vil forhåpentligvis få glede av det, siden den ene er mørkeredd og den andre våkner om natten og kommer til meg. I tillegg kan vi gjøre om det andre rommet til rent lekerom. Dette rommet ligger i samme etasje som oppholdsrommene og kjøkkenet, slik at det er mye lettere å følge opp barna mht rydding. Samt at barna da vil hjelpe hverandre med å rydde, og forhåpentligvis pushe hverandre litt i positiv retning. Men, er det noen som har dårlige erfaringer med at barn deler rom? Vil gjerne vite motargumentene før jeg setter i gang med dette. Men, noe må i alle fall gjøres. For lek & rot i _hele_ rommet skjer på 10 minutter og opprydningen tar hver ledig stund i flere dager. Og slik orker vi ikke ha det lenger. Trodde på forandring når vi var beinharde på denne ryddingen, dvs. ingen leking eller noe morsomt som skjer før rydding er unnagjort. Men det tar flere dager hver _eneste_ gang, med tett oppfølging og påminnelser fra oss om ryddingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Har ikke erfaring med å dele rom annet enn de gangene mine gjør det likevel selv om de ikke må, så vekker de hverandre veldig tidlig på morgenen... Men jeg har erfaring med lekerom. Vi har et eget rom til lekene... Inne på lekerommet er vi faktisk ikke nøye med opprydding. Der må lekene gjerne stå fremme og rotet får ligge i både en og to uker.. Men når det begynner å bli på tide med en rengjøring der inne... da må man rydde... Slipper da det stadige maset om rydding... Men ungene har en tendens til å dra leker ut av lekerommet og inn på andrte rom. Og de lekene er jeg litt mer streng på at må fjernes og fraktes tilbake til lekerommet... Men på lekerommet er det faktisk ikke så nøye. om det er litt rotete. Der lukker vi bare døra, så er rotet ute av syne... Og de gangene ungene faktisk MÅ rydde så går det faktisk ganske greit... Den yngste har ikke helt forstått at tingene bør på sin plass enda men det kommer seg.. Så selv om ikke lekene spres utover hele huset er jeg likevel veldig fornøyd med at vi har et eget rom for slikt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Har ikke erfaring med å dele rom annet enn de gangene mine gjør det likevel selv om de ikke må, så vekker de hverandre veldig tidlig på morgenen... Men jeg har erfaring med lekerom. Vi har et eget rom til lekene... Inne på lekerommet er vi faktisk ikke nøye med opprydding. Der må lekene gjerne stå fremme og rotet får ligge i både en og to uker.. Men når det begynner å bli på tide med en rengjøring der inne... da må man rydde... Slipper da det stadige maset om rydding... Men ungene har en tendens til å dra leker ut av lekerommet og inn på andrte rom. Og de lekene er jeg litt mer streng på at må fjernes og fraktes tilbake til lekerommet... Men på lekerommet er det faktisk ikke så nøye. om det er litt rotete. Der lukker vi bare døra, så er rotet ute av syne... Og de gangene ungene faktisk MÅ rydde så går det faktisk ganske greit... Den yngste har ikke helt forstått at tingene bør på sin plass enda men det kommer seg.. Så selv om ikke lekene spres utover hele huset er jeg likevel veldig fornøyd med at vi har et eget rom for slikt... Høres veldig kjekt ut med et eget lekerom, ja. Slik det er nå, blandes utkledningsklær og vanlige klær i skjønn forening i hele rommet. Og skolesaker kan fort "bli borte" i kaoset også, selv om vi følger opp, så kan vi ikke stå over henne hele tiden. Derfor ser jeg behovet for å skille leker fra skolesaker og klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Mine to på 3 og 4,5 deler rom, og har gjort det helt fra minsta var 10 mnd gammel. Det går kjempefint! De har lært seg å sove gjennom lydene til hverandre, og det har ikke vært et problem verken med innsovnings- eller oppvåkninstider her hos oss. Vi har også eget lekerom, og takk og pris for det ) Jeg sier kjør på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Mine to på 3 og 4,5 deler rom, og har gjort det helt fra minsta var 10 mnd gammel. Det går kjempefint! De har lært seg å sove gjennom lydene til hverandre, og det har ikke vært et problem verken med innsovnings- eller oppvåkninstider her hos oss. Vi har også eget lekerom, og takk og pris for det ) Jeg sier kjør på! Så bra det fungerer fint for dere. Jeg håper det kan bli slik hos oss også. Selv om aldersforskjellen er på over 4 år, trives de veldig godt sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Så bra det fungerer fint for dere. Jeg håper det kan bli slik hos oss også. Selv om aldersforskjellen er på over 4 år, trives de veldig godt sammen. Jeg tenker at det sikkert kan bli litt innskjøringsproblemer der de holder hverandre oppe om kveldene og vekker hverandre om morgenen. Men jeg tipper det går seg til når de venner seg til den nye situasjonen. Når behovet for lekerom er begrenset til minstejenta, kan jo den største få eget rom igjen, da blir det i alle fall bare lekekaos hos en av dem, selv om det er på soverommet ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg tenker at det sikkert kan bli litt innskjøringsproblemer der de holder hverandre oppe om kveldene og vekker hverandre om morgenen. Men jeg tipper det går seg til når de venner seg til den nye situasjonen. Når behovet for lekerom er begrenset til minstejenta, kan jo den største få eget rom igjen, da blir det i alle fall bare lekekaos hos en av dem, selv om det er på soverommet ) Ja, litt innkjøringstid må vi nok regne med. Derfor tenkte jeg å få gjennomført det nå i sommerferien, slik at de venner seg til den nye situasjonen. Og det er da heller ingen krise om de har holdt hverandre litt våkne om kvelden, for de får mulighet til å hvile ut om morgenen uten stress og mas.. Men lillesøster legger seg 1-1,5 time før mellomste, slik at jeg tror hun rekker å sovne først. Men kan jo hende hun gjør alt for å holde seg våken - men forhåpentligvis bare i den første tiden, når det er nytt og spennende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele rom med småsøsken om jeg var 8,5 år gammel. Ungene her, 4, 9 og 10 har hvert sitt rom, og de to største nyter å få være i fred på rommene sine innimellom. Samtidig synes de det er utrolig godt å kunne ta med seg venner på rommet for å leke i fred. Når det gjelder rot, så er det slik ungene leker! Jeg tror det er fånyttes å skulle rydde opp den ene tingen før man starter med den andre - ofte "trenger" man å leke med flere ting samtidig, eller man "trenger" å gå løs på neste lek uten å bli avbrutt av den kjedelige ryddingen. Hva med å heller la det være ryddetid et kvarters tid før barne-tv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele rom med småsøsken om jeg var 8,5 år gammel. Ungene her, 4, 9 og 10 har hvert sitt rom, og de to største nyter å få være i fred på rommene sine innimellom. Samtidig synes de det er utrolig godt å kunne ta med seg venner på rommet for å leke i fred. Når det gjelder rot, så er det slik ungene leker! Jeg tror det er fånyttes å skulle rydde opp den ene tingen før man starter med den andre - ofte "trenger" man å leke med flere ting samtidig, eller man "trenger" å gå løs på neste lek uten å bli avbrutt av den kjedelige ryddingen. Hva med å heller la det være ryddetid et kvarters tid før barne-tv? 8,5 åringen gleder seg faktisk til å dele rom med lillesøster. Og det er heldigvis gjensidig. Men, vi gjør ikke dette til en endelig løsning, altså. Soverommet vil være forbeholdt 8,5 åringen når hun måtte ønske det, og skrivebordet og de to stolene som står der nå, skal få stå. Samme med hyllene med div. tegnesaker. Det vil si at når hun har med venner hjem, er det der de skal gjøre lekser, og hvis lillesøster er hjemme da, får ikke hun være der inne. Det er ennå plenty med plass til å leke på gulvet, og hvis mellomstesøster ønsker å leke der, kan hun det. Men da må lekene bæres fra lekerommet og til soverommet. Og tas med tilbake igjen. Og jeg kan love deg at vi ikke snakker om et lite kvarters rydding om dagen, for at det skal se noenlunde bra ut. Det tar all ledig tid hun har i 4-5 dager (utenom lekser og måltider), så vi snakker ikke om bare "litt" rot her. Og det bare etter en gangs lek. Hvis du har sett på tv, de forferdelige hjemmene, der en må måke seg vei fra den ene enden av rommet til det andre, blir det altså slik på rekordtid hos vår ene datter. Og slik vil ikke vi ha det i vårt hjem. Hun sparer og gjemmer på steiner, kongler, småkryp, ispapir, søppel og skrot hun finner rundt omkring.. Gammel mat og bananskall havner merkelige steder. Skolebøker har flere ganger blitt borte, og vi har måttet erstatte til skolen, tross for at vi har rutiner for at sekken pakkes bort, før lekene tas frem. Og vi har endevendt rommet etter disse bøkene.. Nå må hun ta sekken ut av rommet etter at leksene er blitt gjort, og etter det har ingen flere bøker forsvunnet, heldigvis. Vi er jo innom rommet hennes flere ganger dagen og sjekker, og noen ganger kan det se bare "litt" rotete ut, men hun er som et hamster og gjemmer ting de utroligste steder. Omtrent annenhver uke har pappaen og jeg et lite raid og fyller omtrent en søppelpose med skrot. Altså, det er ganske ekstremt! Og vi to bruker gjerne to timer på å gå gjennom hele klesskapet, alle skuffer, bokser, hyller, seng etc. Det sier seg selv at dette ikke lenger går. Vi er nødt for å sette ned foten, også kan vi med enkle grep gjøre om rommene tilbake og de får igjen hver sine rom, når mellomstejenta har fått mer skikk på å holde orden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 8,5 åringen gleder seg faktisk til å dele rom med lillesøster. Og det er heldigvis gjensidig. Men, vi gjør ikke dette til en endelig løsning, altså. Soverommet vil være forbeholdt 8,5 åringen når hun måtte ønske det, og skrivebordet og de to stolene som står der nå, skal få stå. Samme med hyllene med div. tegnesaker. Det vil si at når hun har med venner hjem, er det der de skal gjøre lekser, og hvis lillesøster er hjemme da, får ikke hun være der inne. Det er ennå plenty med plass til å leke på gulvet, og hvis mellomstesøster ønsker å leke der, kan hun det. Men da må lekene bæres fra lekerommet og til soverommet. Og tas med tilbake igjen. Og jeg kan love deg at vi ikke snakker om et lite kvarters rydding om dagen, for at det skal se noenlunde bra ut. Det tar all ledig tid hun har i 4-5 dager (utenom lekser og måltider), så vi snakker ikke om bare "litt" rot her. Og det bare etter en gangs lek. Hvis du har sett på tv, de forferdelige hjemmene, der en må måke seg vei fra den ene enden av rommet til det andre, blir det altså slik på rekordtid hos vår ene datter. Og slik vil ikke vi ha det i vårt hjem. Hun sparer og gjemmer på steiner, kongler, småkryp, ispapir, søppel og skrot hun finner rundt omkring.. Gammel mat og bananskall havner merkelige steder. Skolebøker har flere ganger blitt borte, og vi har måttet erstatte til skolen, tross for at vi har rutiner for at sekken pakkes bort, før lekene tas frem. Og vi har endevendt rommet etter disse bøkene.. Nå må hun ta sekken ut av rommet etter at leksene er blitt gjort, og etter det har ingen flere bøker forsvunnet, heldigvis. Vi er jo innom rommet hennes flere ganger dagen og sjekker, og noen ganger kan det se bare "litt" rotete ut, men hun er som et hamster og gjemmer ting de utroligste steder. Omtrent annenhver uke har pappaen og jeg et lite raid og fyller omtrent en søppelpose med skrot. Altså, det er ganske ekstremt! Og vi to bruker gjerne to timer på å gå gjennom hele klesskapet, alle skuffer, bokser, hyller, seng etc. Det sier seg selv at dette ikke lenger går. Vi er nødt for å sette ned foten, også kan vi med enkle grep gjøre om rommene tilbake og de får igjen hver sine rom, når mellomstejenta har fått mer skikk på å holde orden. Jeg puster lettet ut! Du beskriver rommene til jentene mine. Det er altså ikke bare dem som hamstrer alt!!! Og som ikke klarer å finne steder å ha ting (selv om jeg har funnet det for dem). Fortell hvordan det går da!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Jeg puster lettet ut! Du beskriver rommene til jentene mine. Det er altså ikke bare dem som hamstrer alt!!! Og som ikke klarer å finne steder å ha ting (selv om jeg har funnet det for dem). Fortell hvordan det går da!!! Hva??!! Det er ikke mulig at flere kan ha det slik? Trodde jenta vår virkelig var unntaket, altså ;-) Vel, vi skal i løpet av en måneds tid (håper jeg) ha omorganiseringen på plass. Må ha tilstrekkelig oppbevaring på lekerommet, for å få orden i systemet der. Så får vi bruke sommeren som en slags tilvenningstid, og tilpasse litt etter jentenes behov. Og de har selvsagt fremdeles to rom de kan trekke seg tilbake til, og være for seg selv. Mellomste liker å lese eller å tegne, og bøker og tegnesaker vil hun fremdeles få ha der hun sover. Jeg har lenge hatt en drøm om et stoort skrivebord som vi jentene kan sitte og pusle med hobbyting, symaskin, julekort og sånt. Dette får vi nå plass til i lekerommet. Nå sitter vi på kjøkkenet, og det er så upraktisk å rydde før hvert måltid. Her kan jentene også få boltre seg sammen, og ikke måtte behøve å rydde prosjektet før det er ferdig. På lekerommet kan de også i større grad få ha leker fremme, uten at det må ryddes bort igjen. Legoby og lignende kan gjerne stå fremme, uten at det står i veien. Tror dette blir bra, jeg. Så kan jeg komme med oppdatering etterhvert ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.