Gå til innhold

Datter 3 år med små bryst

Gjest Bekymret Mor 4

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret Mor 4

Jeg har en datter på 3,5 år som siste året har fått små bryst, vi har vært hos barnelege men de kjenner ikke noe særlig til tilstanden, vi har tatt blodprøver samt bilde av skjellettet for å se om det kan være hormonforstyrrelse, men alt var normalt. Det jeg lurer på er om du kan fortelle meg noe mere om denne tilstanden, da det er vanskelig å få noe svar fra sykehuset. Det vi har fått vite er at det vil ikke utvikle seg noe mere men at det heller ikke vil forsvinne, har forstått det slik at hun må bare leve med den utviklingen som har vært og at dette ikke vil gå tilbake til normalen. Er det noe vi eventuelt kan gjøre med dette, vi er jo redd for at hun skal få problemer med mobbing o.l etter hvor eldre hun blir. Og er det noen statistikk på hvor mange barn som har dette i Norge? Hilsen Bekymret mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Forstørrede bryster i den aktuelle alder er ikke så uvanlig, det kan være en eller dobbeltsidig Kalles prematur telarche, for tidlig brystkjertelutvikling hos jenter. Det er ufarlig, går gjerne tilbake av seg selv med økende alder. Årsaken er økt følsomhet for østrogen (kvinnelig kjønnshormon) i kjertelvevet.Det er ikke andre tegn til for tidlig kjønnsutvikling, som øket behåring, øket kroppsvekst.eller knokkelmodning. De er gjort undersøkelser med tanke på dette og de var slik jeg skjønner normale.

Tilstanden er vanligst i alder ommring to år. Kommer det øket vekst, vekstpurt, bør barnet undersøkes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Forstørrede bryster i den aktuelle alder er ikke så uvanlig, det kan være en eller dobbeltsidig Kalles prematur telarche, for tidlig brystkjertelutvikling hos jenter. Det er ufarlig, går gjerne tilbake av seg selv med økende alder. Årsaken er økt følsomhet for østrogen (kvinnelig kjønnshormon) i kjertelvevet.Det er ikke andre tegn til for tidlig kjønnsutvikling, som øket behåring, øket kroppsvekst.eller knokkelmodning. De er gjort undersøkelser med tanke på dette og de var slik jeg skjønner normale.

Tilstanden er vanligst i alder omkring to år. Kommer det øket vekst, vekstpurt, bør barnet undersøkes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...