Gå til innhold

Barnevernet inn i skolen.

PieLill

Anbefalte innlegg

I denne linken kan vi lese om en tiåring som i flere år har blitt utsatt for grov fysisk og psykisk vold av en medelev. En gang har han blitt slått i svime.

http://www.f-b.no/nyheter/10-aring-mobbet-og-slatt-til-svime-av-medelever-1.5345775

Ifølge artikkelen bruker skolen de fleste resursene på mobberen uten at det hjelper.

Hadde dette skjedd med barnet et annet sted ville det vel ganske kjapt ha vært en barnevernsak.

Hadde tilsvarende ting skjedd på en arbeidsplass ville både politi og arbeidstilsynet blitt koblet inn. Ledelsen på arbeidsplassen kunne blitt holdt strafferettslig ansvarlig for å ikke ha grepet inn.

Hva er det som gjør at barn mister sin rett til beskyttelse det øyeblikket de går inn i skolegården og jevelskapen utøves av medelever?

Også postet i forum for Psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme som gjør at de beskyttes; barns rettigheter.

Hverken mer eller mindre. Inntil det aksepteres at faenskap er medfødt og ikke tillært. Og at man ikke nødvendigvis kan få alle til å ta til seg konseptet respekt kun med ord. Så vil det fortsatt være slik at den som har baller nok til å gi faen i andres følelser, den vinner.

*Kynisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''-Hva er det som gjør at barn mister sin rett til beskyttelse det øyeblikket de går inn i skolegården og jevelskapen utøves av medelever?''

Veldig godt spørsmål.

Stakkars unger. Skoletiden er en farlig og ubeskyttet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som gjør at de beskyttes; barns rettigheter.

Hverken mer eller mindre. Inntil det aksepteres at faenskap er medfødt og ikke tillært. Og at man ikke nødvendigvis kan få alle til å ta til seg konseptet respekt kun med ord. Så vil det fortsatt være slik at den som har baller nok til å gi faen i andres følelser, den vinner.

*Kynisk*

Jeg er stort sett enig med deg. 100% dikkedullepedagogikk er en katastrofe. Det samme når absolutte grenser og absolutte konsekvenser blir borte.

Men jeg er ikke enig i at du er kynisk. Det kyniske er å la et barn misshandles over år fordi man ikke vil innrømme at de snillistiske teoriene er ubrukelige i denne sammenhengen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig med deg. 100% dikkedullepedagogikk er en katastrofe. Det samme når absolutte grenser og absolutte konsekvenser blir borte.

Men jeg er ikke enig i at du er kynisk. Det kyniske er å la et barn misshandles over år fordi man ikke vil innrømme at de snillistiske teoriene er ubrukelige i denne sammenhengen.

mvh

Jeg kaller meg kynisk fordi folk vanligvis kaster seg over meg som ulver når jeg sier hva jeg mener om den type ting...

Og jeg er kynisk i den sammenheng at jeg hadde tydd til uortodokse midler selv, om mine barn ble torturert daglig. Og siviliserte midler ikke virket. For å si det på en pen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller meg kynisk fordi folk vanligvis kaster seg over meg som ulver når jeg sier hva jeg mener om den type ting...

Og jeg er kynisk i den sammenheng at jeg hadde tydd til uortodokse midler selv, om mine barn ble torturert daglig. Og siviliserte midler ikke virket. For å si det på en pen måte.

Da er vi ca like kyniske vi...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Rekker opp hånden og blir med blant de kyniske jeg også*

Jeg er så enig, så enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

''de snillistiske teoriene er ubrukelige i denne sammenhengen''

Dette er faktisk ikke teorier. Det er de lover og regler som er tredd nedover skole slik at "problembarn" ikke skal stigmatiseres. Helt på trynet når det får slike konsekvenser selvsagt, men rektor/skoleledelsen har ikke lov å gå utover reglene.

Men jeg skjønner meg ikke på foreldrene, jeg da, som faktisk har sendt ungen på skolen når dette har skjedd flere ganger. Mitt barn hadde blitt holdt hjemme!

DA hadde det kanskje blitt en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke teorier. Det er de lover og regler som er tredd nedover skole slik at "problembarn" ikke skal stigmatiseres. Helt på trynet når det får slike konsekvenser selvsagt, men rektor/skoleledelsen har ikke lov å gå utover reglene.

Men jeg skjønner meg ikke på foreldrene, jeg da, som faktisk har sendt ungen på skolen når dette har skjedd flere ganger. Mitt barn hadde blitt holdt hjemme!

Ifølge artikkelen var han hjemme seks uker tidligere i år.

Men det virker jo som om dette har fått utvikle seg over alle støvleskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt forferdelig.

Hadde det vært mitt barn, ville jeg sannelig ha stått på for barnet mitt. Og hadde jeg ikke nådd fram i vanlige kanaler, ville jeg nok ha holdt barnet hjemme og bråket rundt i korridorene. Sendt jevnlige klagebrev og dokumentasjon på hva som skjer til diverse instanser. Møtt opp selv og krevd oppfølging og vært ordentlig vanskelig å ignorere.

Sånt går da bare ikke an - stakkars barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Og jeg er kynisk i den sammenheng at jeg hadde tydd til uortodokse midler selv, om mine barn ble torturert daglig. Og siviliserte midler ikke virket. For å si det på en pen måte.''

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har blitt holdt hjemme i opp til 6 uker...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Dette er helt hårreisende! At et barn skal måtte tåle slik trakassering er fullstendig urimelig og under enhver kritikk. Skoleledelsen fremstår som inkompetente.

2) Jeg skjønner ikke hva foreldrene til offeret tenker på. Dersom mitt barn hadde blitt behandlet slik på skolen og jeg ikke vant frem med mine argumenter om endring, hadde jeg pakket sakene mine og flyttet til en annen skolekrets. Jeg driter i hvor mange kameler jeg må svelge dersom det handler om sikkerheten og den psykiske og fysiske helsen til barna mine! Men jeg hadde laget mye leven for skolen i prosessen, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Dette er helt hårreisende! At et barn skal måtte tåle slik trakassering er fullstendig urimelig og under enhver kritikk. Skoleledelsen fremstår som inkompetente.

2) Jeg skjønner ikke hva foreldrene til offeret tenker på. Dersom mitt barn hadde blitt behandlet slik på skolen og jeg ikke vant frem med mine argumenter om endring, hadde jeg pakket sakene mine og flyttet til en annen skolekrets. Jeg driter i hvor mange kameler jeg må svelge dersom det handler om sikkerheten og den psykiske og fysiske helsen til barna mine! Men jeg hadde laget mye leven for skolen i prosessen, det er det ingen tvil om.

Jeg ville gjort nøyaktig det samme, og jeg ville ikke brukt mye tid for å bestemme meg for at denne skoleledelsen var ubrukelig i forhold til problemet.

Det er fordi jeg har støtt på denne typen monster (hele situasjonen) i ulike sammenhenger før. Jeg kjenner lusa på gangen.

Har man ikke så mye erfaring med slikt, er det fullt mulig for skoleledelsen å holde foreldrene med godt snakk ganske lenge. Nå har tydligvis foreldrene gitt opp og blitt helt desperate siden de har skjønt at skolen er villig til å ofre barnet deres.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at det har tatt så mye tid. I Norge har vi nesten ingen kultur for å velge skole for våre barn. I sosialistiske kretser finnes det folk som hevder man er intolerante om man f.eks. velger private skoler. Så det å stille spørsmål ved hele skolen, er ikke enkelt.

Alle tar seg ikke like godt fram i systemet.

Poenget er at ingen foreldre skulle behøve å kjempe en slik kamp. Om de likevel måtte det, burde det være grunnlag for å anmelde skoleledelsen for å ikke sørge for et psykisk og fysisk trygdt arbeidsmiljø for eleven. Akkurat som overalt ellers i arbeidslivet.

Problemet er et lovverk som beskytter voldsutøvende barn i skolen under "retten til utdanning". Men det er tydeligvis ingen rettighet å få gjennomføre utdanningen uten å leve med daglige angrep på både fysisk og psykisk helse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i et annet innlegg at: "Poenget er at ingen foreldre skulle behøve å kjempe en slik kamp. Om de likevel måtte det, burde det være grunnlag for å anmelde skoleledelsen for å ikke sørge for et psykisk og fysisk trygdt arbeidsmiljø for eleven. Akkurat som overalt ellers i arbeidslivet." Og det er det faktisk. Det er kapittel 9A i Opplæringsloven, om elevene sitt skolemiljø. Det kom inn i loven i 2002 og trådte i kraft i 2003. Jeg skal ikke uttale meg om hvor hyppig anvendt paragrafene i kapittelet er, men de er iallefall i bruk, heldigvis og dessverre, får en vel si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i et annet innlegg at: "Poenget er at ingen foreldre skulle behøve å kjempe en slik kamp. Om de likevel måtte det, burde det være grunnlag for å anmelde skoleledelsen for å ikke sørge for et psykisk og fysisk trygdt arbeidsmiljø for eleven. Akkurat som overalt ellers i arbeidslivet." Og det er det faktisk. Det er kapittel 9A i Opplæringsloven, om elevene sitt skolemiljø. Det kom inn i loven i 2002 og trådte i kraft i 2003. Jeg skal ikke uttale meg om hvor hyppig anvendt paragrafene i kapittelet er, men de er iallefall i bruk, heldigvis og dessverre, får en vel si.

Jeg har inntrykk av at dysfunksjonelle skoleledelser kan komme unna med nesten hva som helst. (Jeg sier ikke at skoleledelser generelt sett er dysfunksjonelle.)

I sivirettslige søksmål mot skole/kommune taper saksøker for det meste stort og ender opp med å måtte betale kommunens astronomiske saksomkostninger. Menigmann har ingen ting å stille opp med mot KS's kobbel av advokater og spesialister.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...