Gå til innhold

Trøske?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei

Gutten min har et hvitt belegg på tunga. Det er fullt av prikker/flekker.

Er det dette som er trøske? Eller er det noe annet, og hva gjør jeg for å få det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære anonymous. Hvis du kan tørke det bort med en fuktig klut, er det ikke trøske. Se også på slimhinnene inni munnen,bak leppene,inni kinnene. Har barnet bleieutslett eller rød rumpe? Har du såre brystknopper, tørr kløende hud på areola, bringebærrøde brystknopper,sviende,stikkende eller brennende smerter innover i brystene under og etter amming? Har du sopp i skjeden? Sopp sees ofte etter at mor eller barn har hatt en antibiotikakur. Den smittes lett mellom mor og barn, så begge må behandles. Kom tilbake med mere info hvis du fortsatt tror du har sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Kjære anonymous. Hvis du kan tørke det bort med en fuktig klut, er det ikke trøske. Se også på slimhinnene inni munnen,bak leppene,inni kinnene. Har barnet bleieutslett eller rød rumpe? Har du såre brystknopper, tørr kløende hud på areola, bringebærrøde brystknopper,sviende,stikkende eller brennende smerter innover i brystene under og etter amming? Har du sopp i skjeden? Sopp sees ofte etter at mor eller barn har hatt en antibiotikakur. Den smittes lett mellom mor og barn, så begge må behandles. Kom tilbake med mere info hvis du fortsatt tror du har sopp.

Hei igjen...

og takk for hjelp så langt!

Selv har jeg noe sviing i brysta, men har tenkt at dette sikkert er vanlig. Og brystknoppene er faktisk litt røde. Dessuten har jeg begynt å tenke på at jeg svir veldig i underlivet, men har tenkt at dette er fra fødselen. Har nokså mye død-blod ennå. Det er 4 uker siden fødselen. Ellers kommer det gult, i stede for blod som kom de første ukene. Er dette kanskje sopp og ikke renselse som jeg har trodd? Jeg har ikke gått på antibiotika. Fikk Naproksen noen dager etter fødselen.

På han har jeg ikke sett noe under leppene, men det går ikke å tørke bort det hvite. Han har ellers ikke noe bleie-utslett.

Håper dette var noe til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...