Gå til innhold

Sykkehjelm

fyrlykt

Anbefalte innlegg

MÅ barna deres bruke sykkehjelm når de sykler? Mine barn - eldste 12 år, ser ut til å være i mindretall når de bruker hjelm. Synes hjelmbruken blandt barn har gått ned de siste årene.

Hva sier man den dagen de ikke lenger ønsker å skille seg ut og nekter å ta på hjelmen? Gjemmer sykkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, våre må bruke hjelm. Ingen hjelm = ingen sykkel her hos oss.

Tror de er strenge på skolen at alle _må_ bruke hjelm når de sykler til og fra. Og da er det også en vane/regel at de må gjøre på fritiden også, tror det gjelder de fleste her, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring må bruke hjelm.

Han sykler til skolen, og da er hjelm påbudt. På fritiden velger han ofte sparksykkelen, da bruker han ikke hjelm. Vet ikke om det er noen sammenheng der. Det er ingen her som bruker hjelm på sparksykkel. Mange, men ikke alle, bruker den på vanlig tohjuls.

Jeg står på mitt når det gjelder den hjelmen og bruker derfor hjelm selv også når jeg sykler. Jeg har forklart hvorfor den er nødvendig, men jeg er ikke helt dum, heller - så den henger vel kanskje på styret iblant når jeg ikke ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera på tolv bruker "nesten" alltid hjelm. Har sett at hun har glemt det noen ganger når hun har kastet seg på sykkelen bort til nabojenta ( ca 30 m, er for langt å gå!!*) men ellers er hun veldig flink vil jeg si. Jeg bruker derimot aldri hjelm. Jeg forsøkte en periode, og med ulike typer av hjelmer men fant aldri en jeg syns satt godt. Jeg ble så distrahert av disse hjelmene at jeg ble farlig uoppmerksom i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera på tolv bruker "nesten" alltid hjelm. Har sett at hun har glemt det noen ganger når hun har kastet seg på sykkelen bort til nabojenta ( ca 30 m, er for langt å gå!!*) men ellers er hun veldig flink vil jeg si. Jeg bruker derimot aldri hjelm. Jeg forsøkte en periode, og med ulike typer av hjelmer men fant aldri en jeg syns satt godt. Jeg ble så distrahert av disse hjelmene at jeg ble farlig uoppmerksom i trafikken.

''Jeg ble så distrahert av disse hjelmene at jeg ble farlig uoppmerksom i trafikken.''

Det sa min kjære også. Han hevder også at han har da ikke tenkt å sykle seg av! Men hvem var det som gikk skikkelig på trynet med sykkelen her forleden og skrubbet opp både hender og knær?! Heldigvis slo han ikke hodet da.

Men jeg tviler sterkt på at han kommer til å begynne med hjelm av den grunn. Dumme mannen. Han vet utmerket godt hva jeg mener om denslags oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ble så distrahert av disse hjelmene at jeg ble farlig uoppmerksom i trafikken.''

Det sa min kjære også. Han hevder også at han har da ikke tenkt å sykle seg av! Men hvem var det som gikk skikkelig på trynet med sykkelen her forleden og skrubbet opp både hender og knær?! Heldigvis slo han ikke hodet da.

Men jeg tviler sterkt på at han kommer til å begynne med hjelm av den grunn. Dumme mannen. Han vet utmerket godt hva jeg mener om denslags oppførsel.

Du får gjøre som meg, da, fortelle i klare ordelag at jeg sender'n på gamleheimen om han blir pleietrengende pga. manglende hjelmbruk. Hah.

(Fikk faktisk gubben til å begynne med alpinhjelm, men sykkelhjelmen glimrer fortsatt med sitt fravær...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt er det ikke noe problem å få ungene til å bruke hjelm (de er 4, 9 og 10 år gamle). Det virker også som de fleste barna bruker hjelm her. Ungdommene derimot - og ikke minst de voksne - gjør gjerne ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Har selv to barn, den eldste nesten 8. Flere i klassen til 8åringen sykler tidvis uten hjelm(har sett det selv) og enda lenger opp i alder er det stadig færre og færre som bruker hjelm. Når de er blitt 12 har nok alle ungene i området her sluttet med hjelm for lengst... Når det ersagt bor vi i et rolig område med lite trafikk og oversiktlig vei... Men uhell kan jo likevel skje selv om ikke ungene sykler langt...og selv om veien er flat og oversiktlig..

Foreløpig har ikke min 8åring sagt noe om hjelmen, og jeg har heller ikke sett ungen sykle uten. Ungene mine vet hvorfor jeg vil de skal bruke den... Men den dagen kommer nok at mine unger både den største og minste kommer til å ta av hjelmen når de er ute og farter... fordi det er tøffere uten.... Jeg håper det blir lenge til. Men når den dagen kommer(regner med den gjør det før eller siden) tipper jeg dette blir en av kamelene jeg blir å svelge gjennom barnas oppvekst... Men den kamelen kommer både til å være seig og smake vondt... Men den blir nokå gå ned likevel.Og når den største kvitter seg med hjelmen kommer nok den yngste til å følge etter nokså fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her vi bor bruker de aller fleste barna hjelm, dvs. opp til syvende klasse. Har sett at en del av elevene på ungdomsskolen dropper hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjenner til tre(!) menn i nabolaget som har brukket rygg eller nakke i full fart nedover bakkene på vei til jobb. Biler har vært involvert på en eller annen måte, men vet ikke hvem som har vært skyldig, om ikke begge.

Vet at i hvertfall to av dem har sagt de ikke ville klart seg uten hjelmen...

De har blitt helt fine etterpå. Tror du må forsøke å overtale gubben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må bruke hjelm ja. Har en 8 åring og en som straks er 11.

En klassekamerat av 11-åringen hadde et sykkeluhell med lett hjernerystelse til tross for hjelm her i høst. Gutten huska ikke hva som hadde skjedd, hvor han hadde plassen sin i klasserommet eller hva han hadde spist til frokost før uhellet. Det satte såpass skrekk i hele gjengen at nå er de HELT sjokkert når de ser folk sykle uten hjelm (utrolig hvor sjokkerte 10-11-åringer med høy moral kan bli forresten *flirer*)

Så ja, de bruker hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til tre(!) menn i nabolaget som har brukket rygg eller nakke i full fart nedover bakkene på vei til jobb. Biler har vært involvert på en eller annen måte, men vet ikke hvem som har vært skyldig, om ikke begge.

Vet at i hvertfall to av dem har sagt de ikke ville klart seg uten hjelmen...

De har blitt helt fine etterpå. Tror du må forsøke å overtale gubben...

''Tror du må forsøke å overtale gubben...''

Jeg har prøvd og prøvd... Har til og med kjøpt sykkelhjelm til ham uten at det hjalp. Han er og blir en stor tosk på akkurat dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa på 11 bruker alltid hjelm. Tror det er en selvfølge for henne (akkurat som det er for både mor og far her i huset.

Vanskelig å si hva jeg kommer til å gjøre om (eller når???) problemet dukker opp. Ser for meg at jeg i hvert fall ikke kommer til å gi slipp på dette veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene som poden min leker med bruker hjelm både når de sykler og når de bruker sparkesykkelen. Uoppfordret.

Men jeg ser jo noen som ikke gjør det også, så det spørs vel hvilken "hjelmkultur" som etablerer seg i gjengen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...