Gå til innhold

Når får barna dra på stranden alene?

Gjest Mor til svømmedyktig 11-åring

Anbefalte innlegg

Da er det vel på tide med årets tråd om dette =)

Mitt barn i femte klasse er svømmedyktig(går på svømming på 3.året), og jeg tenker at jeg nå vil tillate turer på stranden alene. Men jeg vil stille krav til hvilken strand, krav til hvilke venner h*n får dra med, samt klar beskjed om at blir det noe tull kan h*n miste retten til å dra på stranden alene.

Når tillater dere barnet å dra på stranden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• PieLill

4

• annegunn

2

• laban

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Jeg hadde aldri tillatt en 11 åring å dra på stranden alene, hvis det er en strand uten badevakt. En 14-årig gutt fra vårt nærmiljø, druknet i et badevann her i nærheten. Det var smellvarmt og stappfullt av folk, moren hans var med, men allikevel skjedde dette tragiske.

Når de er svømmedyktige får de lov til å dra til svømmehallen eller et badeland alene, fordi der er det vakter, som passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ifjor begynte min snart 13-åring å dra for å bade alene sammen med venner. Søstra på ti var med storesøster og venner for å bade i en badekulp like ved oss i forrige uke, men tror ikke jeg sender henne på stranda alene for mange timer ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.-klassingen min får dra i svømmehallen alene, og har gjort det i et par år, hun har trent i svømmeklubben her og er dyktig i vann.

Stranda alene (dvs uten voksne) er overhodet ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg hadde aldri tillatt en 11 åring å dra på stranden alene, hvis det er en strand uten badevakt. En 14-årig gutt fra vårt nærmiljø, druknet i et badevann her i nærheten. Det var smellvarmt og stappfullt av folk, moren hans var med, men allikevel skjedde dette tragiske.

Når de er svømmedyktige får de lov til å dra til svømmehallen eller et badeland alene, fordi der er det vakter, som passer på.

Oi, tenker du å nekte barna å dra på stranden alene/med venner til de er 14? Det er strengt.

Problemstillingen har ikke vært aktuell for oss selv ennå, men da jeg var liten mener jeg vi var på badeturer uten voksne fra vi var ca. ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis svært skeptisk, men jeg er nok mer redd for "skumle voksne" enn for drukning. Jeg tenker at hvis de er to eller flere sammen passer de på hverandre med tanke på kramper etc. En 14 åring på stranda passer en mor ikke nødvendigvis på. Det er også utrolig mange barn som ikke er svømmedyktige, og i flere av drukningsulykkene har det vært tilfelle.

Men jeg sier ikke at jeg har rett. Det er vanskelig å vite når tiden er inne. Ting kan skje uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8.-klassingen min får dra i svømmehallen alene, og har gjort det i et par år, hun har trent i svømmeklubben her og er dyktig i vann.

Hm mitt barn får nok dra før den tid men det er ikke lett å vite når tiden er inne. Drøyer vi det i år, tror jeg garantert at h*n får lov til neste år som tolvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Oi, tenker du å nekte barna å dra på stranden alene/med venner til de er 14? Det er strengt.

Problemstillingen har ikke vært aktuell for oss selv ennå, men da jeg var liten mener jeg vi var på badeturer uten voksne fra vi var ca. ti år.

''Oi, tenker du å nekte barna å dra på stranden alene/med venner til de er 14? Det er strengt.''

Ja, faktisk, så tror jeg ikke at barna var ved stranden alene, før de fikk sertifikat, for vi bor ganske langt fra badevann og de måtte kjøres.

Vi var i sommerhus eller campingvogn i Danmark i to uker om sommeren, og var da rett ved stranden, en av vi voksne var alltid med, når barna var og badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Oi, tenker du å nekte barna å dra på stranden alene/med venner til de er 14? Det er strengt.''

Ja, faktisk, så tror jeg ikke at barna var ved stranden alene, før de fikk sertifikat, for vi bor ganske langt fra badevann og de måtte kjøres.

Vi var i sommerhus eller campingvogn i Danmark i to uker om sommeren, og var da rett ved stranden, en av vi voksne var alltid med, når barna var og badet.

''Ja, faktisk, så tror jeg ikke at barna var ved stranden alene, før de fikk sertifikat, for vi bor ganske langt fra badevann og de måtte kjøres.''

Oi oi! Jeg vokste opp med både ferskvann og saltvann i gang- og sykkelavstand og det var en naturlig del av oppvekstmiljøet. Hele sommeren badet jeg mange gangeri uken enten vi var på ferie eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får gå til stranda på hytta på fjellet elene, men ikke for å bade. (fjellvann, så det er kaldt i vannet)

Badestrand ved hytta ved sjøen eller ved innsjøene her i nærheten er ikke aktuellt.

De får bli med venner hvis det er med minst én voksen da, det trenger ikke absolutt være meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor like ved sjøen, og i nabolaget mitt får svømmedyktige (og rimelig fornuftige unger) gå på stranda alene fra de er 10-11 år gamle. De fleste foreldrene har da på forhånd sørget for å teste at ungene virkelig kan svømme greit ut og inn til flytebrygga selv med litt bølger, samt instruert ungene nøye om sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk dra til den lokale badeplassen (det er ikke i sjøen, men kulper i en elv - både grunt og dypt) "alene" i fjor sommer. Han var da 10 år. Men bare hvis de var flere i følge, ikke helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke?

Hehe, si det :P

Vi er jo sammen på stranda både på ferie og her, og det er noe med å kunne vurdere bølger og vær og vind. Riktignok er det sikkert mer bølger på Korsika enn i indre Oslofjord, men her er det til gjengjeld tett i tett på land og lite oversiktlig.

Dessuten kan hun gå til svømmehallen, men stranda er to busser unna.

Jeg trodde ikke jeg var noen hønemor på den fronten engang, hun har faktisk ikke spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Ja, faktisk, så tror jeg ikke at barna var ved stranden alene, før de fikk sertifikat, for vi bor ganske langt fra badevann og de måtte kjøres.''

Oi oi! Jeg vokste opp med både ferskvann og saltvann i gang- og sykkelavstand og det var en naturlig del av oppvekstmiljøet. Hele sommeren badet jeg mange gangeri uken enten vi var på ferie eller ei.

''

''

Vi hadde det også slik at vi aldri badet alene, enten vi var barn, ungdom eller voksne - men vi hadde ikke voksne med oss alltid, men jeg har nok aldri svømt mutters alene - det sitter i meg.

Når vi ville bade, sa vi alltid i fra, slik at noen andre alltid visste om det, og var i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Mine barn er 6, 9 og 11. Han eldste svømmer bra, hun på 9 lærte å svømme i vinter.

Vi har sagt at han ikke får gå og bade uten at det er minst en voksen med. Vet at noen av kameratene har det friere, og han dukket seg for noen dager siden på stranda sammen med to kamerater. Han klarte imidlertid ikke å holde på det, og fortalte det. Jeg sa da at når det gjelder ordentlig bading, så får han ikke lov uten en voksen til stede.

men akkurat det er vanskelig. Vi bor 200 meter fra stranda, og den er veldig fristende nå... Og i disse streikedager med fint vær forstår jeg godt at det frister.

Håper han holder seg til regelen, men jeg kan jo ikke kontrollere at han gjør det.

Hun på 9 får jo absolutt ikke lov til å gå og bade med bare venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Min 8-åring fikk får være alene i bassenget. Hun er en trygg svømmer, men jeg sender henne ikke alene til stranden enda.

Jeg klarer ikke å huske når de andre fikk lov første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dansker på listen

Kender de danske strande bedst, men alligevel nogle betragtninger her.

Det er vanskeligt at give generelle retningslinier. Nogle hav-strende har stærke understrømme og f.eks. i Danmark kan voksne svømmedygtige mennesker blive taget af strømmen og drukne på ellers fine sommerdage. Der er tildels store diskussioner om hvorvidt der kan defineres krav om badevagter på flere strande langs vestkysten. Pr. idag varierer det fra kommune til kommune og der er ingen generelle krav at støtte sig til, noget som er er stort problem for de steder langs kysten hvor man oplever at der er drukningsulykker og ingen som vil betale for badevagter. Sådanne steder kan børn naturligvis aldrig få lov til at bade alene. Det er næsten grund til at anmelde forældrene til barnevernet. :-(

Andre steder - og nok der hvor der er flest nordmænd, så er det indre farvande og trygt og godt at bade, selvom det er i havet. Langgrunt og sikkert. Her kan barn helt sikkert lære sig at bade alene.

Så er der spørgsmålet om hvad som er praksis på forskellige steder. Hvor normalt er det at bade, hvor ofte bader børn i området alene, hvad forventes det at man lærer som en del af sin opvækst. Det kan sikkert være forskelligt og den enkelte familie må selv lære sig hvad som er normalen for sin familie. Nogle mener at barn skal lære sig at bade om sommeren, det er en del af sommeren og en del af barndommen. Andre bader relativt sjældent og synes det er helt unødvendigt at tage risikoen med at lade barn bade alene. Det er nok ikke værre, hvis man ser på statistikken, at lade barn bade alene, end det er at lade dem cykle til skole, køre slalom, eller spille fodbold i tordenvejr. Men har man personligt kendskab til ulykker så vil det jo altid præge de beslutninger man tager.

Jeg tror ens egen mavefølelse er det mest fornuftige at lytte til her. Norge er et stort land, bademuligheder, badesteder og vejrforhold er utroligt forskellige, og dermed også de erfaringer det enkelte barn har når det gælder badning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er streng på dette

Jeg hadde aldri i livet sluppet en 11-åring alene på bading!

Mine barn får lov fra de er ca 14 år gamle.

Det hjelper ikke om man er aldri så svømmedyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er streng på dette

Oj, det var jammen i meg strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...