Gjest eller veldig klok Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 I går var vi i et selskap. et av barna som var i samme selskapet var adoptert fra et afrikansk land, noe som var lett å se på veldig mørk hudfarge og svart kruset hår som sto i kontrast til foreldrenes lyse hudfarge og lyse hår. Jeg ville lett falt for fristelsen til å beskrive dette barnet som ho med mørk hud eller noe i den dur... et av mine barn lekte mye med dette barnet underveis i selskapet.Mitt barn blir ferdig i 2 klasse nå i disse dager.Det andre barnet tipper jeg er omtrent ett år eldre ... De hadde aldri møtt hverandre før... Etterpå fikk mitt barn kommentar på at det så ut til å ha det moro og også fant seg lekekamerat i selskapet... hvorav mitt barn plumpet ut med... ho med krøller? Ja ho var snill 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Utrolig bra )) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Dattera kom hjem fra skolen og fortalte at de hadde fått ei ny jente i klassen. - Hva heter hun da? sa jeg. Svaret jeg fikk var ikke et norskt navn. -Hvor er hun fra da? spurte jeg igjen. - Stavanger! (bynavn forandret) var svaret jeg fikk. Tror barn er "fargeblinde", inntil noen av oss voksne gjør dem oppmerksom på at det er forskjeller. Og godt er det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 For å snu litt på flisa. Spiller det noen rolle om man beskriver hårfasong eller hudfarge? Alt er bare deler av et utseende. Poenget er kanskje ikke å være 'fargeblind', men å ikke tillegge fargen større betydning enn den har. For ditt barn var tydeligvis håret mer iøyefallende enn hudfargen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 For å snu litt på flisa. Spiller det noen rolle om man beskriver hårfasong eller hudfarge? Alt er bare deler av et utseende. Poenget er kanskje ikke å være 'fargeblind', men å ikke tillegge fargen større betydning enn den har. For ditt barn var tydeligvis håret mer iøyefallende enn hudfargen. mvh Akkurat det samme har jeg tenkt. Synes ikke det er særlig farlig om man sier "hun med krøllene" eller "hun med hestehale" eller "hun med brun hud" eller "hun med gipset arm" eller "hun med rød genser"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Mi datter beskrev det eneste afrikanske barnet i barnehagen som han som har blå sekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Barna mine har enkelte ganger beskrevet barn av afrikansk opprinnelse som "han brune", når de skal forklare hvem de sikter til. Jeg tror ikke de er rasister av den grunn. Når de blir litt eldre vil de nok forstå at dette ikke er PK å si, men enn så lenge er det for dem en naturlig måte å beskrive vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Barn tenker ikke alltid likt som oss voksne.( Det er verre den gangen mitt minste barn var så liten, og vi var og handlet. Så utbrøt hun plutselig høyt og tydelig: Oi, den mannen var tjukk! Da har en lyst til å bare forsvinne...) Mine barn har under oppvekst lekt både med filipinske barn og vanlige "neger" barn, tynne barn og tjukke barn.og verken de eller vi har bemerket hvordan de ser ut. Tror mye kan komme av hva vi snakker om hjemme, for barna plukker opp mer enn vi tror... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Ho hadde vel lagt merke til krøllene, og det var det ho tenkte på ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Barna mine har enkelte ganger beskrevet barn av afrikansk opprinnelse som "han brune", når de skal forklare hvem de sikter til. Jeg tror ikke de er rasister av den grunn. Når de blir litt eldre vil de nok forstå at dette ikke er PK å si, men enn så lenge er det for dem en naturlig måte å beskrive vedkommende. Hvorfor er det så ille å si at noen har brun hudfarge, som om det skulle være noe så forferdelig galt med å være brun at det er tabu å nevne? Ikke-rasisme er det når man kan beskrive hudfarge på nøyaktig samme måte som hårfasong eller øyefarge uten at noe av det er annet en en beskrivelse av utseende. I USA vil de være langt nærmere likestilling den dagen de får en farget, asiatisk eller indiansk president og ingen gidder å nevne det med et ord.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Barn tenker ikke alltid likt som oss voksne.( Det er verre den gangen mitt minste barn var så liten, og vi var og handlet. Så utbrøt hun plutselig høyt og tydelig: Oi, den mannen var tjukk! Da har en lyst til å bare forsvinne...) Mine barn har under oppvekst lekt både med filipinske barn og vanlige "neger" barn, tynne barn og tjukke barn.og verken de eller vi har bemerket hvordan de ser ut. Tror mye kan komme av hva vi snakker om hjemme, for barna plukker opp mer enn vi tror... ''Mine barn har under oppvekst lekt både med filipinske barn og vanlige "neger" barn, tynne barn og tjukke barn.og verken de eller vi har bemerket hvordan de ser ut. Tror mye kan komme av hva vi snakker om hjemme'' Da håper jeg virkelig du ikke bruker neger-ordet hjemme, heller, og at det bare var en glipp her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Barna mine har enkelte ganger beskrevet barn av afrikansk opprinnelse som "han brune", når de skal forklare hvem de sikter til. Jeg tror ikke de er rasister av den grunn. Når de blir litt eldre vil de nok forstå at dette ikke er PK å si, men enn så lenge er det for dem en naturlig måte å beskrive vedkommende. Det er da ikke noe problem å omtale hudfargen til noen når man skal beskrive dem - så lenge ikke hudfargen skygger for alle andre observasjoner, eller man tillegger folk egenskaper etter farge. Så lenge hudfarge omtales på lik linje og likt vis som feks hårfarge, høyde eller farge på jakka, er det ingen grunn til å trekke fram noe rasismekort, verken for den ene eller andre parten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det er da ikke noe problem å omtale hudfargen til noen når man skal beskrive dem - så lenge ikke hudfargen skygger for alle andre observasjoner, eller man tillegger folk egenskaper etter farge. Så lenge hudfarge omtales på lik linje og likt vis som feks hårfarge, høyde eller farge på jakka, er det ingen grunn til å trekke fram noe rasismekort, verken for den ene eller andre parten. ''Det er da ikke noe problem å omtale hudfargen til noen når man skal beskrive dem - så lenge ikke hudfargen skygger for alle andre observasjoner, eller man tillegger folk egenskaper etter farge. '' Helt enig med deg, men jeg vet noen reagerer på det og synes det er fy-fy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Barn tenker ikke alltid likt som oss voksne.( Det er verre den gangen mitt minste barn var så liten, og vi var og handlet. Så utbrøt hun plutselig høyt og tydelig: Oi, den mannen var tjukk! Da har en lyst til å bare forsvinne...) Mine barn har under oppvekst lekt både med filipinske barn og vanlige "neger" barn, tynne barn og tjukke barn.og verken de eller vi har bemerket hvordan de ser ut. Tror mye kan komme av hva vi snakker om hjemme, for barna plukker opp mer enn vi tror... ''Tror mye kan komme av hva vi snakker om hjemme, for barna plukker opp mer enn vi tror...'' Enig. Men det betyr ikke at alle småbarn som sender opp en "prøveballong" med rasistisk innhold som de egentlig ikke forstår innholdet av, har grusomme foreldre. Sånt kan de snappe opp andre steder også - på TV, av naboen eller den umodne svogeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.