Gå til innhold

hva slags barn blir tildelt enslige?

Gjest kanskje en gang..

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje en gang..

Er det noe "spesielt" med barn som blir tildelt enslige i forhold til de som blir tildelt par? Vet dere noe om det`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest like fantastiske som de andre barna

Nei, det er ingenting spesielt med barn som får single foreldre if forhold til de som får to foreldre. Men de single adoptantene må synliggjøre sine ressurser som foreldre, samt vise at de har et stabilt og godt nettverk. Barn med single foreldre er mer sårbare hvis den ene skulle bli syk eller falle fra, det være seg om det er adopterte barn eller biologiske. Men siden de adopterte allerede har opplevd brudd med både biologiske foreldre og med barnehjem/fosterfamilie er det desto viktigere at de kommer til et stabilt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker fantastiske som de andre barna

Nei, det er ingenting spesielt med barn som får single foreldre if forhold til de som får to foreldre. Men de single adoptantene må synliggjøre sine ressurser som foreldre, samt vise at de har et stabilt og godt nettverk. Barn med single foreldre er mer sårbare hvis den ene skulle bli syk eller falle fra, det være seg om det er adopterte barn eller biologiske. Men siden de adopterte allerede har opplevd brudd med både biologiske foreldre og med barnehjem/fosterfamilie er det desto viktigere at de kommer til et stabilt hjem.

Men det å få adoptere som enslig er nå blitt veldig vanskelig. Det ser ikke ut til at adopsjonsforeningene åpner for nye søker i særlig grad, fordi listene allerede er lange. Så om du virkelig vurderer å kanskje engang gjøre det, så er det viktig å melde interessen raskt. Og om du skulle finne en partner innen du får adoptere, så må du utredes på nytt som en del av et par og ikke som enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enslig adoptivmamma

Det er ikke sånn at enslige får tildelt barn "ingen andre vil ha", såkalt vanskelig plasserbare barn. Dersom man skal få tildelt barn med spesielle behov må man være forhåndsgodkjent for det, og det er vanskeligere å få en sånn godkjenning for enslige enn for par.

Enslige får tildelt barn helt på likelinje med andre, når de først er godkjent i Norge og giverlandet. Det er det å bli godkjent og finne et giverland som er bøygen. Ikke så mange land som aksepterer enslige søkere.

Jeg selv har vært så heldig å få adoptere ei lita jente, hun var 4 mnd gammel da jeg fikk henne. Nå er hun stor skolejente. Så langt har hun ikke hatt noen spesielle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanskje en gang...

Det er ikke sånn at enslige får tildelt barn "ingen andre vil ha", såkalt vanskelig plasserbare barn. Dersom man skal få tildelt barn med spesielle behov må man være forhåndsgodkjent for det, og det er vanskeligere å få en sånn godkjenning for enslige enn for par.

Enslige får tildelt barn helt på likelinje med andre, når de først er godkjent i Norge og giverlandet. Det er det å bli godkjent og finne et giverland som er bøygen. Ikke så mange land som aksepterer enslige søkere.

Jeg selv har vært så heldig å få adoptere ei lita jente, hun var 4 mnd gammel da jeg fikk henne. Nå er hun stor skolejente. Så langt har hun ikke hatt noen spesielle problemer.

Hvor lang var adopsjonsprosessen for deg som var enslig adoptant? Jeg lurer også litt på hva som skjer hvis man blir enke/enkemann før tildeling, får man ikke adoptere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanskje en gang...

Jeg vet ikke hvordan dere oppfattet innlegget men det var overhodet ikke min tanke at disse barna skulle være noe mindre verdt enn andre, eller spesielt vanskelige. Jeg bare lurte på om det var noe spesielt med deres bakgrunn siden de ble tildelt enslige eller om alle adoptivbarn i praksis kunne bli tildelt enslige. Jeg tenker også at noen barn også kan ha en del helseproblemer eller psykiske reaksjoner etter omsorgssvikt noe som gjorde at de helst burde to foreldrer da det kunne være belastende å være enslig adoptant i den sammenhengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enslig adoptivmamma

Hvor lang var adopsjonsprosessen for deg som var enslig adoptant? Jeg lurer også litt på hva som skjer hvis man blir enke/enkemann før tildeling, får man ikke adoptere da?

Det tok totalt fire år fra jeg startet prosessen her i kommunen og til jeg fikk datteren min hjem. Den lengste venteperioden var fra papirene ble sendt til utlandet og til jeg fikk tildeling.

Hvis man er godkjent som par får man ikke adoptere som enke/enkemann, da må man i såfall starte ny godkjenningsprosess og søke som enslig. Man får heller ikke adoptere som par dersom man er godkjent som enslig, men finner seg en fast partner i mellomtiden. Da må man også søke på nytt, som par. Man er pliktig til å gi adopsjonsmyndighetene beskjed om sånne endringer, men ikke alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...