Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Var på kontroll hos helsesøster like etter jul, og hun sa at barnet har mollusker på armen. Mente at dette skulle gå bort av seg selv, men det er jeg litt usikker på om det gjør.. Har lagt merke til at det er som om fuktighetskrem gir "næring" til molluskene, for de blir større og formerer seg når vi smører med fuktighetskrem. Når vi ikke smører på krem på en stund, er det som om det skrumper litt sammen. Derfor lurte jeg på om jeg kan smøre på sånn krem som man smører på kviser, for å få de til å tørke ut. Barnet NEKTER oss å klemme ut molluskene og blir helt hysterisk om vi snakker om det, og barnehagen har gitt beskjed om at de vil ha dette fjernet pga smittefare! Trenger råd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Minstejenta mi hadde mollusker i 4 års alderen. De varte mellom 6 og 12 mnd. Var til lege, og det ble sagt at en ikke skulle gjøre noe med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Minstejenta mi hadde mollusker i 4 års alderen. De varte mellom 6 og 12 mnd. Var til lege, og det ble sagt at en ikke skulle gjøre noe med dem. Fikk du noen reaksjon fra barnehagen? Nå er det jo sommer og bare ermer og ypperlig forhold for smitte.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Fikk du noen reaksjon fra barnehagen? Nå er det jo sommer og bare ermer og ypperlig forhold for smitte.. Sønnen min hadde også mollusker. Vi fikk også beskjed fra legen om å bare la de være. Vi fikk en salve som skulle hjelpe når de klødde da. Molluskene hans varte i godt over 1 år før de forsvant av seg selv. Vi fikk ikke noe reaksjon fra barnehagen. Kan da ikke holde et barn hjemme fra barnehagen pga mollusker i 1 år.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Fikk du noen reaksjon fra barnehagen? Nå er det jo sommer og bare ermer og ypperlig forhold for smitte.. Nei, kan ikke huske at barnehagen sa noe om det. Hun hadde veldig mange - kanskje 30-70 stk på magen, brystet, på siden og armhulene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Nei, kan ikke huske at barnehagen sa noe om det. Hun hadde veldig mange - kanskje 30-70 stk på magen, brystet, på siden og armhulene. Jeg la merke til litt kviselignende utslett før jul, men tenkte bare som så at det var litt kviser.. Men da vi var hos helsesøster var det kommet litt flere, og hun sa det var mollusker. Det er noen ved albueleddet, men ikke så mange. Langt under 30 stk. Har stolt på helsesøster, om at ingenting skal gjøres, og at det blir borte av seg selv. Men da barnehagen sa dette er veldig smittsomt og veldig tydelig underforstått at de kan klemmes bort som kviser, så blir man kvitt dem, kjenner jeg at jeg blir litt småstresset. Hvis andre blir smittet er det jo selvsagt kjedelig. Og kjedelig for oss hvis hun blir smittet av andre barn, når hun endelig har blitt kvitt det! Men aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem, og har ikke lyst til å påføre traumer på ungen for å klemme de ut heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke klem! Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg la merke til litt kviselignende utslett før jul, men tenkte bare som så at det var litt kviser.. Men da vi var hos helsesøster var det kommet litt flere, og hun sa det var mollusker. Det er noen ved albueleddet, men ikke så mange. Langt under 30 stk. Har stolt på helsesøster, om at ingenting skal gjøres, og at det blir borte av seg selv. Men da barnehagen sa dette er veldig smittsomt og veldig tydelig underforstått at de kan klemmes bort som kviser, så blir man kvitt dem, kjenner jeg at jeg blir litt småstresset. Hvis andre blir smittet er det jo selvsagt kjedelig. Og kjedelig for oss hvis hun blir smittet av andre barn, når hun endelig har blitt kvitt det! Men aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem, og har ikke lyst til å påføre traumer på ungen for å klemme de ut heller. Jeg er over 40 nå og har fortsatt minner om da min mor forsøkte å klemme ut molluskene mine. Auuu! Vi gikk til legen, som la en liten løkke omkring dem og nappa dem bort. Kjapt og ikke særlig smertefullt i fhd til skvisinga. Hva med å prøve det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg er over 40 nå og har fortsatt minner om da min mor forsøkte å klemme ut molluskene mine. Auuu! Vi gikk til legen, som la en liten løkke omkring dem og nappa dem bort. Kjapt og ikke særlig smertefullt i fhd til skvisinga. Hva med å prøve det? Det kan vi nok prøve, det var lurt. Kom også til å tenke på at vi kan kjøpe sånn krem som bedøver huden, Emla eter det vel? Det blør vel litt da, så må ha nok av plaster også i så fall.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Sønnen min hadde mollusker på bena. De kom på høsten i fjor, og var borte igjen nå på våren. Vi gjorde ingenting annet enn å smøre litt Bruidiline på, og ta på plaster på de som var veldig ømme og væsket litt. Dette var etter avtale med fastlegen. Fant dette på lommelegen.no: "Vi har god behandling for mollusker. Det er flere alternativer å velge mellom. De kan fryses med en frysespray, skrapes bort med en liten skrape eller man kan få skrevet ut jodsalicylsprit som er en oppløsning man pensler på selv hjemme. Et annet alternativ er at legen pensler på canthacur som er et ”blemmemiddel” som har god effekt. Har man masse mollsuker får man noen ganger utskrevet en krem som heter Aldara for hjemmebehandling over flere uker. Som du ser er det flere behandlingsalternativer for mollusker om det er ønskelig. Alle behandlingene styres av en lege, så da må du nok bestille deg en ny time. Husk at barbering kan spre molluskene. Mollusker er helt godartede forandringer i huden, og de går vekk av seg selv med tid. Det kan dog ta flere måneder, og i noen tilfeller år. " Jeg ville ikke begynt noen egenbehandling, som kan gi betennelser og stygge arr. La legen ta seg av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Brukte Brulidin og plaster. Og så når de var skrumpet delvis borte smurte vi krystallfiolett på. Det tok litt tid men de ble borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mpolluskelis Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 jeg har en del mollusker selv, i voksen alder, jeg har fått skrevet ut en blanding av lege som apoteket blander ut, jodsalicylcid-eller noe lignende, det tar jeg på en q-tips og påfører molluskene, og da går de bort ikke med en gang da, men etter noen uker.smører et par ganger i uken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest riss Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Fjerning av disse gjøres enkelt hos hudlege. Dere får en bedøvelseskrem som smøres på et par timer før behandlingen og deretter skrapes de vekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Begge jentene mine hadde det. Gjorde ikke noe med dem, de forsvant av seg selv med tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Vår storesøster hadde mollusker. Det begynte med et par stykker, som etter hvert formerte seg til 30-40 stk, hovedsaklig lokalisert til venstre overarm og armhule. De kom i 3-4-årsalderen og varte i 1,5 år. Vi gjorde ingenting med dem, med unntak av at vi smurte antibiotikakrem/salve på de få som ble betente. Legen ga oss rådet om å la de være mest mulig i fred, for minst mulig arrdannelse. I tillegg mente han at det var lite vits å fjerne de, da det gjerne popper opp nye i 'formeringsfasen' At de er så skrekkelig smittsomme kan jeg ikke skjønne ... Vår lillesøster fikk ikke mollusker i det hele tatt. Som sagt forsvant de av seg selv - og i dag kan man ikke se noen arr etter de heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Dette kan da virkelig ikke barnehagen legge seg borti. Mollusker er helt ufarlig, smitter ikke særlig lett, og forårsakes visstnok av et virus som alle blir utsatt for før eller siden. Om man reagerer på viruset ved å faktisk utvikle viruset, varierer fra person til person. Hva bygger barnehagen dette ønsket om å få molluskene fjuernet, på? Vet de hva de snakker om?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Her i heimen er lillesøster smekkfull av mollusker, de begynte i armhulen og har spredt seg til både armer og bein og mage. Innimellom kan noen av de være betente og vonde, og i perioder har vi hatt plaster på noen for å unngå "gnaging" (f.eks i trusekanten). Vi har bestemt oss for å gjøre et forsøk på å få de bort siden de er såpass plagsomme for henne (hun er 3), og fastlegen vår gjør dette ved å skrape de av med en skarp skje etter at vi har bedøvd godt med Emla krem en time før. Vi er klar over at det kan komme nye mollusker, dette er jo som andre har sagt et virus som fins i kroppen og må bare gå sin gang, de fleste er vel kvitt molluskene etter 1-2 år uansett. Men venner av oss har god erfaring med denne typen fjerning. Hvor smittsomme de er er jeg usikker på, vi passer på elementære ting som at ungene ikke deler vaskeklut o.l, også har vi plaster på de som væsker/er betente. Storebror har ikke fått dem, og de har vært i hus her i ca 6 mnd nå. Jeg kan ikke begripe at barnehagen kan "beordre" dere til å få molluskene vekk, det hørtes uhyre spesielt ut og de kan umulig ha kunnskap om hva dette er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Her i heimen er lillesøster smekkfull av mollusker, de begynte i armhulen og har spredt seg til både armer og bein og mage. Innimellom kan noen av de være betente og vonde, og i perioder har vi hatt plaster på noen for å unngå "gnaging" (f.eks i trusekanten). Vi har bestemt oss for å gjøre et forsøk på å få de bort siden de er såpass plagsomme for henne (hun er 3), og fastlegen vår gjør dette ved å skrape de av med en skarp skje etter at vi har bedøvd godt med Emla krem en time før. Vi er klar over at det kan komme nye mollusker, dette er jo som andre har sagt et virus som fins i kroppen og må bare gå sin gang, de fleste er vel kvitt molluskene etter 1-2 år uansett. Men venner av oss har god erfaring med denne typen fjerning. Hvor smittsomme de er er jeg usikker på, vi passer på elementære ting som at ungene ikke deler vaskeklut o.l, også har vi plaster på de som væsker/er betente. Storebror har ikke fått dem, og de har vært i hus her i ca 6 mnd nå. Jeg kan ikke begripe at barnehagen kan "beordre" dere til å få molluskene vekk, det hørtes uhyre spesielt ut og de kan umulig ha kunnskap om hva dette er. Vi er også nøye med hygienen. Men er nok ikke så sterkt angrepet som dere. Prøvde med sinksalvve i dag og tok plasterlapp over, og det ser ut til å ha hjulpet noe. Ser ut til at noen av de er i ferd med å tørke ut. Skal fortsette med sinksalve i morgen og forsøker dette en stund fremover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Dette kan da virkelig ikke barnehagen legge seg borti. Mollusker er helt ufarlig, smitter ikke særlig lett, og forårsakes visstnok av et virus som alle blir utsatt for før eller siden. Om man reagerer på viruset ved å faktisk utvikle viruset, varierer fra person til person. Hva bygger barnehagen dette ønsket om å få molluskene fjuernet, på? Vet de hva de snakker om?? ''Hva bygger barnehagen dette ønsket om å få molluskene fjuernet, på? Vet de hva de snakker om??'' Barnet til pedleder har hatt det, og pedleder er redd for at barna på avdelingen skal smittes. Derfor var det et påtrykk fra henne jeg fikk.. Stusset litt over det selv også, for jeg kan jo ikke akkurat holde ungen hjemme pga smittefare i mange måneder heller. Og når ungen nekter at jeg klemmer på de, så kan jeg ikke akkurat tvinge meg til å gjøre det. Men prøver nå sinksalve og ser om det kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil bli kvitt det Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Vår storesøster hadde mollusker. Det begynte med et par stykker, som etter hvert formerte seg til 30-40 stk, hovedsaklig lokalisert til venstre overarm og armhule. De kom i 3-4-årsalderen og varte i 1,5 år. Vi gjorde ingenting med dem, med unntak av at vi smurte antibiotikakrem/salve på de få som ble betente. Legen ga oss rådet om å la de være mest mulig i fred, for minst mulig arrdannelse. I tillegg mente han at det var lite vits å fjerne de, da det gjerne popper opp nye i 'formeringsfasen' At de er så skrekkelig smittsomme kan jeg ikke skjønne ... Vår lillesøster fikk ikke mollusker i det hele tatt. Som sagt forsvant de av seg selv - og i dag kan man ikke se noen arr etter de heller. Nei, jeg heller skjønner ikke at de kan være så smittsomme. Vi har hatt med mange barn hjem fra barnehagen over en lengre periode og ingen av de er blitt smittet. Selv om vi er nøye med hygienen, kan man ikke unngå at barna er i kontakt med hverandre. Særlig vanskelig å unngå hudkontakt nå om sommeren. Vi kan jo ikke fotfølge barnet heller..! Prøver nå sinksalve og ser om det hjelper. Det er da ufarlig og gjør heller ikke vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 ''Hva bygger barnehagen dette ønsket om å få molluskene fjuernet, på? Vet de hva de snakker om??'' Barnet til pedleder har hatt det, og pedleder er redd for at barna på avdelingen skal smittes. Derfor var det et påtrykk fra henne jeg fikk.. Stusset litt over det selv også, for jeg kan jo ikke akkurat holde ungen hjemme pga smittefare i mange måneder heller. Og når ungen nekter at jeg klemmer på de, så kan jeg ikke akkurat tvinge meg til å gjøre det. Men prøver nå sinksalve og ser om det kan hjelpe. Det barnehagen sier, er reiont visvas. Alle barn blir - og skal bli - utsatt for dette viruset, men ikke alle reagerer med å få mollusker. Mollusker er ikke noe som kan begrenses ved at barn holder seg borte når de har dem. Sjekk denne linken: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/mollusker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.