Gå til innhold

Får de beste lærerne 1 klasse?

Gjest har snart en førsteklassing

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en veninne i går. Hun hadde fåt vite at dettera hennes som skal opp i tredje ikke får ha samme læreren lenger. Grunnen var at denne læreren var en av de beste på skolen, derfor måtte hun bare ha første og andre klasse.

Dattera mi begynner på skolen til hsøten. Jeg er selfølgelig veldig spent på læreren. Kan jeg være trygg for at skolen har plukket ut de som de tror er de beste lærerne for jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det ha noe med utdanning også? Snuppa hadde en lærer i første klasse (men jeg tror ikk ho hadde samme i 2. klasse) Grunnen til at denne læreren ikke fulgte klassen videre var at ho ikke hadde utdannelse til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 40  og noe

Helt trygg kan en aldri være, for det er jo en kabal som skolen skal få til å gå opp i forhold til de lærerne som er ansatt, men man er opptatt av å sette gode lærere på første trinn. Man ønsker seg ikke problemklasser opp gjennom årene pga et dårlig førsteår. Likevel er det slik at alle foreldre i en førsteklasse vil vel sjeldent like læreren like godt. Det vil være noen som synes læreren er super, andre vil være mindre begeistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med utdanning også? Snuppa hadde en lærer i første klasse (men jeg tror ikk ho hadde samme i 2. klasse) Grunnen til at denne læreren ikke fulgte klassen videre var at ho ikke hadde utdannelse til det.

Jeg vet ikke. Men jeg har også hørt det før, at rektor er forpliktet til å plukke ut de beste lærerne for 1 klasse. Grunnen er at det første året har svært mye å si for eleven om han vil lykkes og trives også senere på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en kjempekabal...

Skolen hos oss vil helst at lærerne følger klassen sin så lenge de kan, dvs fra 1.-4. for dem med førskolelærerutdanning-pluss. Så blir disse lærerne "ledige" hvert fjerde år. I tillegg kommer uforutsette ting som svangerskaps/fødselspermisjoner, sykemeldinger, lærere som slutter, begynner, lærere som gjerne vil bytte klasse, klasse som bør bytte lærer, lærere som gjerne bare vil undervise første trinn etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 40 og noe

Det kan ha med utdanning å gjøre. Det er slik at selv om en har lov til å ha klasser til fjerde klasse om en har førskolelærerutdannelse med rette tillegg, så er det slett ikke alltid de har nok kompetanse rundt spesielt lese- og skriveopplæring på et litt høyere trinn. Derfor har de kanskje første og andre klasse, mens en allmennlærer tar over fra tredje og oppover. Dette kan ledelsen bestemme, og ikke alltid sies disse tingene høyt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinne 40 og noe

Jeg vet ikke. Men jeg har også hørt det før, at rektor er forpliktet til å plukke ut de beste lærerne for 1 klasse. Grunnen er at det første året har svært mye å si for eleven om han vil lykkes og trives også senere på skolen.

Det blir likevel ikke rett å si at disse er skolens beste lærere, punktum. De er best og har mest erfaring på 1.klasse. Mange av de vil streve i 6.klasse for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest betviles

Få yrkesgrupper har vært mer skremt av rangering enn lærerne.

Jeg betviler på det sterkeste at lærere plukkes ut etter kvalifikasjoner bortsatt fra de rent formelle (lærere med tilleggsutdaning i engelsk får mer engelskundervisning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Best og best fru Blom

''Kan jeg være trygg for at skolen har plukket ut de som de tror er de beste lærerne for jobben?''

Jeg tror det rett og slett er en kabal som skal gå opp.

Utrolig mange faktorer som spiller inn, og at det er de aller beste lærerne som får 1. klasse tror jeg faktisk ikke noe på.

Utgangspunktet må jo være at alle lærerne på skolen er gode, og noen passer bedre til å undervise de litt større barna og noen er flinkere med de mindre barna.

Hva står den beste læreren for?

Er det en lærer som ser alle barna, som er flink til å få en sammensveiset gjeng og jobber mye med det sosiale,er det en lærer som er flink rent faglig, er det en som er flink til å stå på for elevene sine internt i skolen (ressursene er selvsagt begrenset), er det en lærer som er flink til å pushe de faglig svake og gjerne de faglig sterke også?

Ingen lærer har alle egenskaper man kunne ønske seg, så jeg synes det blir feil å si "beste lærer".

Gode lærere ønsker vi oss alle, og det blir jo vitterlig feil å tenke som så at kun de lærerne som har 1. klasse er de beste lærerne på skolen. Resten er middelmådige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at hun er av de beste lærerne på skolen?

En lærer underviser i henhold til faglige og pedagogiske kvalifikasjoner + interesser. Det er nok grunnen til at en og samme lærer ikke følger en elev gjennom hele grunnskoleforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss er det enkelte lærere som kun underviser i 1. klasse og noe i annen klasse. Bakgrunnen er at de ikke har full lærerutdanning og dermed ikke regnes for kompetente til å undervise større barn. De er imidlertid kjempeflinke med de minste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan jeg være trygg for at skolen har plukket ut de som de tror er de beste lærerne for jobben?''

Jeg tror det rett og slett er en kabal som skal gå opp.

Utrolig mange faktorer som spiller inn, og at det er de aller beste lærerne som får 1. klasse tror jeg faktisk ikke noe på.

Utgangspunktet må jo være at alle lærerne på skolen er gode, og noen passer bedre til å undervise de litt større barna og noen er flinkere med de mindre barna.

Hva står den beste læreren for?

Er det en lærer som ser alle barna, som er flink til å få en sammensveiset gjeng og jobber mye med det sosiale,er det en lærer som er flink rent faglig, er det en som er flink til å stå på for elevene sine internt i skolen (ressursene er selvsagt begrenset), er det en lærer som er flink til å pushe de faglig svake og gjerne de faglig sterke også?

Ingen lærer har alle egenskaper man kunne ønske seg, så jeg synes det blir feil å si "beste lærer".

Gode lærere ønsker vi oss alle, og det blir jo vitterlig feil å tenke som så at kun de lærerne som har 1. klasse er de beste lærerne på skolen. Resten er middelmådige..

Jeg ville jo troa at en rektor har inntrykk av hvem som er best egnet. Rektor får jo ofte enten klage eller ros fra foreldre om lærerne. Noen lærere er veldig opptatt av å gjøre en god jobb på alle områder. Andre er der kanskje kun for å få lønna si. Noen lærere får med seg absolutt alle og gir ikke opp noen. Andre gir opp "problembarna2 f.eks. Jeg er forundret om en rektor ikke har inntrykk av hvem som er best egnet for å ha første klasse. Personlig egnethet bør telle mest synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan være trygg for at skolen plukker ut de lærerne som antas å være de beste for førsteklassingene, etter at de har tatt hensyn til en masse andre ting som utdanning (lærer / førskolelærer / kompetanse på lese- og skriveopplæring), stillingsbrøker, permisjoner, nyansettelser, teamsamarbeid (noen steder har de faste team som skal "holde seg" i de laveste klassene), lærernes egne ønsker og hvordan alt dette passer sammen med timeplanen for første klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Jeg ville jo troa at en rektor har inntrykk av hvem som er best egnet. Rektor får jo ofte enten klage eller ros fra foreldre om lærerne. Noen lærere er veldig opptatt av å gjøre en god jobb på alle områder. Andre er der kanskje kun for å få lønna si. Noen lærere får med seg absolutt alle og gir ikke opp noen. Andre gir opp "problembarna2 f.eks. Jeg er forundret om en rektor ikke har inntrykk av hvem som er best egnet for å ha første klasse. Personlig egnethet bør telle mest synes jeg.

''Jeg er forundret om en rektor ikke har inntrykk av hvem som er best egnet for å ha første klasse. Personlig egnethet bør telle mest synes jeg.

''

Er ofte førskolelærere (evt. med tilleggsutdannelse) som underviser på 1. trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen vår går på en skole med 1. - 4. trinn. Der følger som oftest læreren klassen de 4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Best og best fru Blom

Vel, det er nok i helt spesielle tilfeller at foreldre klager til rektor. Veldig ofte er man sånn passelig fornøyd, uten at man går til rektor med et ønske om å få annen lærer til sine barn.

Man er nok _svært_ misfornøyd før man går til rektor med sine klager. Mange på vår skole som ikke har vært så fornøyd med enkelte lærere, uten at skolen nødvendigvis har fått beskjed om det. Når lærererne bor i lokalmiljøet ditt og har barn på samme alder som dine, blir det fort litt personlig å klage. Da lar man heller være, om man ikke er _svært_ misfornøyd da som sagt.

Det er utrolig mange hensyn å ta, så det er neppe personlig egnethet som kommer _aller_ først.

Ofte er det førskolelærere (m/tilleggsutd?) som har de lavere trinn. Og de er flinke med de yngste barna. Men deres kompetanse og personlighet kan jo selvsagt også variere.

Lærere er som sagt flinke på ulike områder, og vi har sett mye forskjellig "kvalitet" på lærere i barneskolen med våre 9 års erfaringer, om vi kan si det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha med utdanning å gjøre. Det er slik at selv om en har lov til å ha klasser til fjerde klasse om en har førskolelærerutdannelse med rette tillegg, så er det slett ikke alltid de har nok kompetanse rundt spesielt lese- og skriveopplæring på et litt høyere trinn. Derfor har de kanskje første og andre klasse, mens en allmennlærer tar over fra tredje og oppover. Dette kan ledelsen bestemme, og ikke alltid sies disse tingene høyt heller.

Det er jo ikke så rart at det krevet andre ting av en lærer i 1. klasse enn i 6. klasse heller.

Heldigvis finnes det noen som er flinke med de yngste, og andre som er flinke med de litt eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 40 og noe

Det er jo ikke så rart at det krevet andre ting av en lærer i 1. klasse enn i 6. klasse heller.

Heldigvis finnes det noen som er flinke med de yngste, og andre som er flinke med de litt eldre..

Nei, det er helt naturlig. Den ene er likevel ikke nødvendigvis bedre enn den andre, det var mitt poeng også. Viktig med gode lærere på alle trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Pst. En lærer som er best for NN er ikke nødvendigvis best for YY. Rektor har derfor ingen mulighet til å vurdere hvem som er best for 1. klasse hvert år. ;-)

Dessuten: Med seksårsreformen ble det innført en praksis med bruk av førskolelærere i småskolen. Disse følger uansett ikke klassen lenger enn ut 2. trinn i min kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt naturlig. Den ene er likevel ikke nødvendigvis bedre enn den andre, det var mitt poeng også. Viktig med gode lærere på alle trinn.

Nei, den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre:-)

Det har jo så enormt mye å si at barna har bra lærere. Tenker stadig på hvor heldig snuppa (5-klasse) har vært. Ho skryter uhemmet av den flotte læreren ho har:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...