Gå til innhold

om betaling av medisiner..

BessieBie

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan reglene egentlig er for betaling av medisiner til barn. I forrige uke hentet jeg pollenallergimedisin til 10-åringen (øyendråper som jeg fikk resept på hos legen), og betalte full pris for disse. Greit nok. I dag hentet jeg Minirin (sengevætingsmedisin) til samme gutten (også resept fra samme legen) og betalte ingenting! Hmmm... hva er forskjellen på disse, og hvordan er disse reglene egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Forskjellen er vel egentlig om du får medisinene på blå resept eller på vanlig resept.

Allergimidler skal være på blå resept, men det er kanskje egenandel på den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Allergimidler skal være på blå resept, men det er kanskje egenandel på den;)

''Allergimidler skal være på blå resept''

Dette er ikke riktig. Tidligere fikk alle allergimedisiner på blå resept, men nå er det slik at man må ha behov for medisinen over tre måneder i året for å få blåresept. Det betyr at dem som "bare" er plaget i pollensesongen må betale medisinene fullt ut. Noen leger er imidlertid mer snille enn andre og gir deg blåresept selv om du strengt tatt ikke fyller vilkårene. Om du er voksen eller barn spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____75518.aspx

Jeg kan ikke svare, men det virker som om at det er antihistamin medisin, som er på blå resept, kanskje det ikke gjelder øyedråper?

Ville ikke det være merkelig? Øyer som klør pga allergi, kan jo være svært hemmende.

Jeg får Nasacort på blå resept, men betaler egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dette er ikke riktig. Tidligere fikk alle allergimedisiner på blå resept, men nå er det slik at man må ha behov for medisinen over tre måneder i året for å få blåresept. Det betyr at dem som "bare" er plaget i pollensesongen må betale medisinene fullt ut. Noen leger er imidlertid mer snille enn andre og gir deg blåresept selv om du strengt tatt ikke fyller vilkårene. Om du er voksen eller barn spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Det visste jeg ikke, Onsdag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart.. pollensesongen varer jo i mer enn tre måneder..! Og barn under 16 skal man ikke betale egenandel for. Nå har han fått allergi i år da, og medisineringen er ennå på forsøksstadiet, så det kan jo være derfor. Ungene våre (og vi voksne) er så heldige at vi har sluppet unna medisiner av alle slag til nå, så jeg er ikke så inne på dette..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det var rart.. pollensesongen varer jo i mer enn tre måneder..! Og barn under 16 skal man ikke betale egenandel for. Nå har han fått allergi i år da, og medisineringen er ennå på forsøksstadiet, så det kan jo være derfor. Ungene våre (og vi voksne) er så heldige at vi har sluppet unna medisiner av alle slag til nå, så jeg er ikke så inne på dette..:)

''Det var rart.. pollensesongen varer jo i mer enn tre måneder''

Hvor i landet bor du da? Her varer ikke pollensesongen så lenge..selv er jeg allergisk mot bjørkepollen og det står på cirka en måned. Og jeg må pent betale medisinen min selv. Avkommet på 13 er også allergisk men vi får ikke noe på blåresept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var rart.. pollensesongen varer jo i mer enn tre måneder''

Hvor i landet bor du da? Her varer ikke pollensesongen så lenge..selv er jeg allergisk mot bjørkepollen og det står på cirka en måned. Og jeg må pent betale medisinen min selv. Avkommet på 13 er også allergisk men vi får ikke noe på blåresept.

Nå vet vi ikke ennå hvilke pollen han reagerer på, men pollenspredning av noe slag er det jo kontinuerlig fra april til august skulle jeg tro, uten at jeg har så mye peilig..;) Du er voksen og skal jo betale medisinene selv, helt eller delvis..

Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, det var altså blå resept og vanlig resept, så får man heller lure på hvorfor allergimedisin ikke er på blå resept. Jeg er neppe den første som lurer på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og barn under 16 skal man ikke betale egenandel for.''

16 år? Det ble jo oppjustert fra 7 ti l12 år for 4-5 år siden, når ble det 16 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at barn under 16 år skal betale egenandel, legebesøk er gratis, aldersgrensen nettopp er satt opp.

http://www.helfo.no/privatperson/egenandeler/Sider/default.aspx

*knegg* Jøss! Det året poden fyllte 7 ble dette oppjustert til 12 år, til høsten fyller han 12 og nå oppjusteres det til 16 - heldige med den der! Ikke at vi har hatt all verdens bruk for det akkurat. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knegg* Jøss! Det året poden fyllte 7 ble dette oppjustert til 12 år, til høsten fyller han 12 og nå oppjusteres det til 16 - heldige med den der! Ikke at vi har hatt all verdens bruk for det akkurat. :o)

Jeg har heller ikke fått med meg denne aldersøkningen! Vi rakk én tur til lege med betaling før aldersgrensa ble økt fra 7 til 12, og siden han fylte 12 har han ikke vært hos legen ,-)

Nå er han 13!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og barn under 16 skal man ikke betale egenandel for.''

16 år? Det ble jo oppjustert fra 7 ti l12 år for 4-5 år siden, når ble det 16 år?

Fra 1.januar 2010 ble det økt til 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...