Gå til innhold

''hvilken idrett?

Gjest jernir

Anbefalte innlegg

Gjest jernir

Jeg tenkte at 6 åringen min skal få begynne på en idrett til hsøten. Jeg er i tvil på om det skal bli fotball eller karate eller annen kampsport. Han er åpen for alt men jeg synes det holder med en aaktivitet. Hvilken aktivitet er best for barna? Og hvorfor akkuratt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Da ville jeg vurdert barnets interesser, først og fremst. Hvis det ikke ga et klart svar, ville jeg vurdert treningssted og -tider, og sett på logistikken i forhold til å kjøre/hente på trening.

Så ville jeg vurdert om det var flere av barna i klassen som deltok på det samme, slik at barnet samtidig fikk et sosialt utbytte av det.

Til slutt ville jeg vurdert kontingent/pris, og veid dette opp mot foreldreinnsats og dugnader og vært dønn ærlig med meg selv i forhold til om dette er noe jeg ville fikset greit, eller om det ville vært noe jeg kom til å skrive klageinnlegg om på DOL i årene framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode erfaringer med fotballen og miljøet rundt det.

Men så er vi glade i fotball selv også, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Draketemmeren

hvorfor det?

De som driver med seilbrett får en så god start på livet at de blir noe stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jernir

Vi har gode erfaringer med fotballen og miljøet rundt det.

Men så er vi glade i fotball selv også, da ;-)

Jeg har også inntrykk av at fotball er bra, ihvertfall sånn sosialt sett. Men tenker også at karate er bra da det kan være bra å kunne forsvare seg om en blir utsatt for vold. Jeg tenker også at karate må være bedre motorisk sett enn fotball, da en ved karate får brukt mere hele kroppen aktivt. Men med tanke på det sosiale så tror jeg fotballen er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg hadde først sett på hvilke muligheter for idrett som ligger i lokalmiljøet, slik at du slipper minst mulig kjøring/henting.

Det sosiale er viktig, og fotball er ofte, som du sier veldig sosialt og inkluderende, i alle fall de første årene. Men jeg vil tro at han kan bli godt kjent med andre på karatetrening også.

Hos oss har eldstemann valgt fotball, og de er en kjempeflott guttegjeng i klassen som spiller på samme lag. Nr to har valgt volleyball, og det er jo også sosialt, men det er nok ikke så sterke sosiale bånd der ennå.

Hun minste er 6 og kommer vel til å begynne på barneidrett til høsten, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her hos oss

Her er det slik at du egentlig ikke har valg. "Alle" går på fotball, og gjør du ikke det faller du utenfor det sosiale fellesskapet på skolen. Derfor kan en ikke sette to aktiviteter opp mot hverandre på dette stedet. Det hadde store konsekvenser for min sønn som ikke villle være med på fortball hverken på skole eller fritid. Andre foreldre kunne fortelle om det samme indirekte presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommunen din tilbud om allidrett, er dette tingen:

Fotreffelig for de som ikke veit hva de skal satse på; de finner det ut uten press!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er førsteklassing til høsten, hadde jeg undersøkt om det er tilbud om allidrett, evt. ventet og sett an hva kompisene skal gå på.

Fotball og andre ballspill starter ofte for alvor når de er rundt 8 år, fordi seriesystemet går ned til den aldersgruppa mange steder. Så kanskje det er greit å ha prøvd noe annet på forhånd. Som flere andre har nevnt - disse lagidrettene er sosialt viktige (vel så mye som det sportslige, fordi det stort sett er foreldredrevet) mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjekket litt hva de andre i klassen driver med/kunne tenke seg å drive med. Kanskje dere har et foreldremøte før skolestart?

For min gutt var fotballen veldig viktig fra skolestart av ettersom det her i byen blir satt opp klasselag og det er liga-spill hele høsten og våren. Dette starter på våren i førsteklasse. Nå går han i femte, og i klassen hans er det utrolig godt miljø, noe av dette skyldes nok at både gutter og jenter har vært sammen på fritida også. Jentene dannet eget lag i 3.klasse. Han er mye mer ivrig i fotball pga kompisene enn han er i de to andre idrettene han driver som er individuelle idretter.

-men du må jo se an typen unge også, det er jo ikke alle som synes lagidrett er morsomst :-)

Jeg hadde også forhørt meg litt i nærmiljøet om hvilket idrettslag som er mest populært. Det er ofte tegn på at det er veldrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville undersøkt hvilke tilbud som finnes i nærheten, hva de andre i klassen antakelig vil drive med og selvfølgelig barnets interesser.

Våre driver med fotball og ski, slik svært mange av barna rundt her vi bor gjør. De er ikke veldig interessert i noen av delene, men det er av stor betydning sosialt å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...