Gå til innhold

Snop hver dag

Gjest erlis

Anbefalte innlegg

Gjest erlis

11 årinegn min sykler sammen med kompisser til skolen hver dag. De andre kompissene stikker innom en kiosk på veien hjem og kjøper godteri og is hver eneste dag. Jeg har sagt at min sønn ikke får lov til dette og at snopedagen er bare på lørdager og til fest. Nå synes han det er dumt at det bare er han som ikke skal få kjøpe is og snop. Jeg har lest mye om sukker og vet hvor skadelig dette kan være. Jeg vil ikke at min sønn skal bli avhengig av sukker. Lar dere barna deres få kjøpe snop hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Mine barn er store/voksne nå, men de fikk absolutt ikke snop hver dag! Om sommeren fikk de gjerne en is på varme dager, og jeg var nøye med tannpuss. Min eldste er 26 år og har aldri hatt hull i tennene;) De to yngste har hatt et småhull hver (17 og 20 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på er hvor får de penger til det? Jeg har også ei på 11, og ho hadde jo ikke hatt råd til det. Jeg synes også at det er en uting å lære barna at de skal spise godterier hver dag. Men tror kanskje det er enklere å regulere pengetilgang enn å motivere til å ikke handle når andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erlis

Det første jeg tenker på er hvor får de penger til det? Jeg har også ei på 11, og ho hadde jo ikke hatt råd til det. Jeg synes også at det er en uting å lære barna at de skal spise godterier hver dag. Men tror kanskje det er enklere å regulere pengetilgang enn å motivere til å ikke handle når andre gjør det.

Jeg vet ikke hvordan de får råd til det. Men blir barn føst helt avhengig av noe søtt, så kan jo det også være inngangen til starten på kriminalitet, altså hvor de stjeler godteri. Nå har jeg ikke intrykk av at de har begynt med noe sånnt desse gutta men det kan jo bli resultatet når foreldrene ikke følger bedre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan de får råd til det. Men blir barn føst helt avhengig av noe søtt, så kan jo det også være inngangen til starten på kriminalitet, altså hvor de stjeler godteri. Nå har jeg ikke intrykk av at de har begynt med noe sånnt desse gutta men det kan jo bli resultatet når foreldrene ikke følger bedre opp.

Hvordan mener du egentlig foreldrene skal kunne følge opp hvorvidt barn på den alderen plukker opp noen tomflasker og handler for panten, eller bruker noen av lommepengene sine (mange 11-åringer har litt egne penger), på vei hjem fra skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erlis

Hvordan mener du egentlig foreldrene skal kunne følge opp hvorvidt barn på den alderen plukker opp noen tomflasker og handler for panten, eller bruker noen av lommepengene sine (mange 11-åringer har litt egne penger), på vei hjem fra skolen?

En må snakke med de og forklare de hvor skadelig sukker er. Selv har jeg vært streng på at min elleveåring ikke får kjøpe snop daglig. Men jeg ser jo også at dette blir vanskelig når andre kjøper snop. Så enkelt er det ikke nei. Jeg har heller ingen garanti for at min sønn ikke kjøper snop men han er vedlig bevisst på at det ikke er bra og at jeg ikke akspeterer det. Jeg tror nok at holdningene en har tiol dette hjemme vil påvirke barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En må snakke med de og forklare de hvor skadelig sukker er. Selv har jeg vært streng på at min elleveåring ikke får kjøpe snop daglig. Men jeg ser jo også at dette blir vanskelig når andre kjøper snop. Så enkelt er det ikke nei. Jeg har heller ingen garanti for at min sønn ikke kjøper snop men han er vedlig bevisst på at det ikke er bra og at jeg ikke akspeterer det. Jeg tror nok at holdningene en har tiol dette hjemme vil påvirke barna.

Det kan være bare et spørsmål om tid før en 11-åring gjør akkurat som h*n har lyst til, uansett hva mor snakker om og forklarer.

Jeg mener ikke å kverulere med deg, men jeg er i gang med min andre 11-åring - og jeg skal love deg at det ikke er så enkelt som at bare foreldrene holder seg unna moteklær, godterier, banning, rasistiske uttrykk osv. og forklarer hvorfor dette er best, så vil automatisk avkommet gjøre det samme.

Omvendt trenger ikke gutter som plukker flasker i veikanten og bytter dem i snop, evt. bruker pengene sine på det, ha noen godkjenning hjemmefra om at dette er greit. Tvert imot kommer de kanskje fra hjem som er så skikkelige at de føler seg totalt underernært på denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en ide

Hva med å lage en attraktiv spareavtale, hvis han sparer alt av ukepenger / bursdagspenger osv , så matcher dere den summen han har klart å spare når han feks er halvveis til noe han ønsker seg (sportsutstyr, høytaler, lommepenger på ferie ..)

En slik avtale kan jo være såpass attraktiv at den også er en god "unnskyldning" overfor kameratene, hvis han føler han trenger en grunn for at han ikke er med på kiosken.

Det er ikke like kameratslig å påpeke hvor usunne de andre gutta er, og derfor vil ikke han være med. Hvis han derimot sier at sparer jeg x00 får jeg x00 og kan kjøpe meg gode høyttalere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erlis

Hva med å lage en attraktiv spareavtale, hvis han sparer alt av ukepenger / bursdagspenger osv , så matcher dere den summen han har klart å spare når han feks er halvveis til noe han ønsker seg (sportsutstyr, høytaler, lommepenger på ferie ..)

En slik avtale kan jo være såpass attraktiv at den også er en god "unnskyldning" overfor kameratene, hvis han føler han trenger en grunn for at han ikke er med på kiosken.

Det er ikke like kameratslig å påpeke hvor usunne de andre gutta er, og derfor vil ikke han være med. Hvis han derimot sier at sparer jeg x00 får jeg x00 og kan kjøpe meg gode høyttalere..

Takk for tipset. Det var smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erlis

Det kan være bare et spørsmål om tid før en 11-åring gjør akkurat som h*n har lyst til, uansett hva mor snakker om og forklarer.

Jeg mener ikke å kverulere med deg, men jeg er i gang med min andre 11-åring - og jeg skal love deg at det ikke er så enkelt som at bare foreldrene holder seg unna moteklær, godterier, banning, rasistiske uttrykk osv. og forklarer hvorfor dette er best, så vil automatisk avkommet gjøre det samme.

Omvendt trenger ikke gutter som plukker flasker i veikanten og bytter dem i snop, evt. bruker pengene sine på det, ha noen godkjenning hjemmefra om at dette er greit. Tvert imot kommer de kanskje fra hjem som er så skikkelige at de føler seg totalt underernært på denslags.

Ja, jeg forstår det. Samtidig vil jeg søke råd og gjøre mitt beste så han ikke starter med snop hver dag selv. Jeg tror nok en del foreldre er sløve. Vet om flere barn som får spise is hjemme også hver dag på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår det. Samtidig vil jeg søke råd og gjøre mitt beste så han ikke starter med snop hver dag selv. Jeg tror nok en del foreldre er sløve. Vet om flere barn som får spise is hjemme også hver dag på sommeren.

''Vet om flere barn som får spise is hjemme også hver dag på sommeren.''

Huffda.

Jeg har et sånt barn. Hun er nå nesten 20 år, tynn, ingen hull i tennene og har sluttet å spise is. Det var en LITEN is hver dag, altså. Jeg vet ikke om hun fortalte det til noen, jeg tenkte ikke på hvor stigmatiserende det kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erlis

Huffda.

Jeg har et sånt barn. Hun er nå nesten 20 år, tynn, ingen hull i tennene og har sluttet å spise is. Det var en LITEN is hver dag, altså. Jeg vet ikke om hun fortalte det til noen, jeg tenkte ikke på hvor stigmatiserende det kunne være.

Stigmatiserende?? Detso mere sukker en får desto større fare for avhengighet.

Her kan du lese hvor skadelig sukker er:

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____10993.aspx?mode=print

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...så vil automatisk avkommet gjøre det samme.''

I en hel del tilfeller - og i perioder - vil de tilogmed gjøre det motsatte, helt automatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt tro på å formidle holdninger, men ikke totalforby. Det som er totalforbud er ofte veldig fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda.

Så korte som somrene er, vil en is om dagen ikke representere det store problemet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigmatiserende?? Detso mere sukker en får desto større fare for avhengighet.

Her kan du lese hvor skadelig sukker er:

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____10993.aspx?mode=print

I akkurat hennes tilfelle har det ikke slått til. Det er ingen i familien som lever så sunt som hun gjør. Til tross for barndommens daglige is om sommeren.

Jeg er absolutt ikke uenig i at man bør begrense sukkerinntaket, men jeg er ikke fanatisk (og påstår ikke at du er det, heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så korte som somrene er, vil en is om dagen ikke representere det store problemet ;-)

Nei, det var det vi trodde også.

Jeg har selv vokst opp med mye sommeris, og jeg har overhodet intet søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var det vi trodde også.

Jeg har selv vokst opp med mye sommeris, og jeg har overhodet intet søtsug.

...og jeg vokste opp med svært lite godterier - både til hverdags og i helgene....

Da jeg ble stor nok til å bruke penger selv, proppet jeg meg noen år - hver eneste dag :) Og så roet det seg ned til normalen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...så vil automatisk avkommet gjøre det samme.''

I en hel del tilfeller - og i perioder - vil de tilogmed gjøre det motsatte, helt automatisk :)

Nettopp, ref. mitt siste avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke snop hver dag nei, men i perioder får de is oftere enn en dag i uka. Dvs på vame dager i mai-august.

De stikker sjelden innom butikken på vei hjem, men jeg har ikke forbudt det. Foreløpig ringer de hjem for å spørre om de kan forsyne seg med den minste ting så det er ingen umiddelbar fare. De er 11 og 8 år.

Jeg synes det er en liten forskjell mellom godteri og is jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...