Gå til innhold

Matteoppgave til 5.trinn. Litt vanskelig?


Gjest GA

Anbefalte innlegg

Guttungen har fått oppgave i matte: ''Lat som om du skal pusse opp rommet ditt for 10 000,- Først må du regne ut areal av rommet ditt, så areal av hver vegg, så areal av døra og vinduet, så tegner du en "arktiekttegning" av rommet ditt. Skriv på målene. Tegn så en "arkitekttegning" til der du måler og tegner inn møblene.

Så lager du budsjett over maling etc du vil bruke og tegner en tegning til med de nye møblene dine.

(ikke ordrett sitert men nesten)''

Nå har ikke guttungen kvadratisk rom med ett vindu, men rom med to nisjer og en vegg med to vinuer pluss et vindu i den ene nisjen. Å regne ut areal på rommet (dele opp i tre firkanter og plusse sammen) og hver vegg (8 vegger, ikke 4) ble da mer enn 10.klasseoppgave enn en 5.klasseoppgave og han måtte forståelig nok ha masse hjelp for å løse oppgaven. Kunne de ikke heller fått et fiktivt kvadratisk rom å "pusse opp"?

-eller er det pensum å kunne regne ut sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Sånn statistisk sett så er nok de fleste soverom av typen med ett nivå, fire vegger, rektangulært eller kvadratisk, med ei dør og ett(evt to vinduer). Så det var nok sannsynligvis det det var kalkulert at ungene skulle ta utgangspunkt i...

Skjønner godt at femteklassingen fikk problemer medden leksa siden rommet er som det er...

Jeg husker fra dengang jeg gikk på skolen det.. Vi skulle tegne familietre.. Og da gav jeg tilslutt opp oppgaven, For mine foreldre fikk tre barn sammen, så skilte de seg og fikk flere barn på hver sin kant, litt uvanlig på den tiden, men veldig vanlig nå til dags.. Oppgaven ble iallfall for vanskelig, for siden halvsøsknene mine hadde andre slektninger og fordi ingen fortalte meg at jeg ikke trengte ta med annet enn de slektningene som var mine i familietreet gjorde jeg altså oppgaven alt for stor siden jeg prøvde å få med alt, så det ble rett og slett for vanskelig, og jeg gav opp.. Det er den eneste gangen jeg ikke har gjort leksa mi som jeg kan huske...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren kan jo ikke vite hva slags rom han har, så da lager dere bare et vanlig rom, rektangulært eller kvadratisk med ett vindu.

Det er bedre å forenkle oppgaven til å bli realistisk, enn å gjøre den så vanskelig og komplisert at man ikke forstår opp-ned på noenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok litt mer enn det som var tenkt for oppgaven. Men du kunne jo foreslått å heller bruke et annet rom som han kunne regne på?

Slike oppgaver bør nok også deles opp litt slik at man ikke får alt på en gang. Da kan "kamelen bli litt stor å fordøye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt driver de med i 5. hos oss også, men vi har valgt å forholde oss til rom med 4 vegger.

Poenget er jo å lære å regne ut areal, ikke å skulle bli ingeniører ;)

De som skriver bøkene (og lærerene også) tenker helt sikkert ikke så langt som at folk har forskjellige hus og forskjellige typer rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren kan jo ikke vite hva slags rom han har, så da lager dere bare et vanlig rom, rektangulært eller kvadratisk med ett vindu.

Det er bedre å forenkle oppgaven til å bli realistisk, enn å gjøre den så vanskelig og komplisert at man ikke forstår opp-ned på noenting!

Neida, lærer'n kan ikke vite hva slags rom alle i klassen har (det var en med skråtak som sleit litt også hørte jeg...) Men det irriterer meg litt at ikke oppgavelagerne (ikke lærer'n) kan ta høyde for at ikke alle rom er like. Det er jo ikke sikkert at alle har eget rom en gang!

-

Litt som en oppgave de fikk i en lærebok i 2.klasse. Bilde av et Norgeskart med streker mellom de største norske byene inntegnet med kilometer: "Hvor langt er det til Bergen?"

eh... fra hvor da? Vår by var uaktuell siden den ikke sto på kartet...

-så da regnet vi med at det var Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, lærer'n kan ikke vite hva slags rom alle i klassen har (det var en med skråtak som sleit litt også hørte jeg...) Men det irriterer meg litt at ikke oppgavelagerne (ikke lærer'n) kan ta høyde for at ikke alle rom er like. Det er jo ikke sikkert at alle har eget rom en gang!

-

Litt som en oppgave de fikk i en lærebok i 2.klasse. Bilde av et Norgeskart med streker mellom de største norske byene inntegnet med kilometer: "Hvor langt er det til Bergen?"

eh... fra hvor da? Vår by var uaktuell siden den ikke sto på kartet...

-så da regnet vi med at det var Oslo

Ja, de som lager oppgavene tenker nok ikke så langt bestandig.

De prøver vel å få til variasjon, noe som sikkert er en utfordring.

Men oppgaver av denne typen, slår jo veldig ulikt ut for elevene da!

Og den med å måle avstand, da bør man jo heller skrive at man kan velge en by fra kartet og måle avstand fra den byen og til Bergen. Barn leser jo oppgaven bokstavelig, og det kan fort bli for komplisert om stedet de da bor på ikke står oppført på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som lager oppgavene tenker nok ikke så langt bestandig.

De prøver vel å få til variasjon, noe som sikkert er en utfordring.

Men oppgaver av denne typen, slår jo veldig ulikt ut for elevene da!

Og den med å måle avstand, da bør man jo heller skrive at man kan velge en by fra kartet og måle avstand fra den byen og til Bergen. Barn leser jo oppgaven bokstavelig, og det kan fort bli for komplisert om stedet de da bor på ikke står oppført på kartet.

Akkurat med den oppgaven med avstanden til Bergen synes jeg ikke problemet var at _barn_ ikke forstår oppgaven. Man kan jo ikke måle noe hvis man ikke vet utgangspunktet, når det står streker mellom Oslo, Bergen Trondheim og Stavanger så vet vi jo ikke hvilken by man er i når man skal måle "hvor langt er det til Bergen"

-omtrent som når noen her på småbarnsforum spør hvor de kan få kjøpt en rød julekjole. Står det ikke hvilken by kan man regne med at de bor i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat med den oppgaven med avstanden til Bergen synes jeg ikke problemet var at _barn_ ikke forstår oppgaven. Man kan jo ikke måle noe hvis man ikke vet utgangspunktet, når det står streker mellom Oslo, Bergen Trondheim og Stavanger så vet vi jo ikke hvilken by man er i når man skal måle "hvor langt er det til Bergen"

-omtrent som når noen her på småbarnsforum spør hvor de kan få kjøpt en rød julekjole. Står det ikke hvilken by kan man regne med at de bor i Oslo...

He, he, ja det er jo greit å vite utgangspunktet da.

I oppgaven kunne det ha stått at man skal måle avstanden til Bergen, og velg deg den byen som ligger nærmest der du bor, for eksempel.

Ja, det er litt morsomt å se at noen slenger ut spørsmål om "hvor finner jeg flott rød julekjole?"

Da er det også morsomt med alle de geografisk sprikende svarene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, lærer'n kan ikke vite hva slags rom alle i klassen har (det var en med skråtak som sleit litt også hørte jeg...) Men det irriterer meg litt at ikke oppgavelagerne (ikke lærer'n) kan ta høyde for at ikke alle rom er like. Det er jo ikke sikkert at alle har eget rom en gang!

-

Litt som en oppgave de fikk i en lærebok i 2.klasse. Bilde av et Norgeskart med streker mellom de største norske byene inntegnet med kilometer: "Hvor langt er det til Bergen?"

eh... fra hvor da? Vår by var uaktuell siden den ikke sto på kartet...

-så da regnet vi med at det var Oslo

''Det er jo ikke sikkert at alle har eget rom en gang! -

''

Det stod ikke i oppgaven at man måtte ha rommet for seg selv. Rommet ditt er jo rommet ditt om du deler det med andre ;-)

*pirk pirk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Litt vanskelig, ja, men jeg ville nok - som de andre sier - tatt et enklere rom og latt ham tegne det. Et hvilket som helst rom i huset. Overfor mine barn kunne jeg godt argumentert med noe slikt som at "dette er jo ditt hjem, derfor er kjøkkenet/stua/gjesterommet også litt ditt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...