Gjest Eljo Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har en 9-åring som siden første klasse har kjedet seg på skolen, dvs i timene. I friminuttene trives han godt og er veldig sosial, kommer ikke i konflikter og har mange kompiser. Han leser bra (189 ord i minuttet) med god forståelse, og kan mye. MEN han er forferdelig treg... I en hel skoletime skrev han tre ord om idrettsdagen, og til meg sa han at han ikke husket mer... på mattekartleggingsprøven klarte han bare halvparten fordi han var så sen å jobbe, selv om veldig mye av det han hadde gjort var riktig. Han kan sitte og tvære og tvære med leksene og ikke vite hvor han skal begynne, skrive fortellinger er pyton, "jeg klarer ikke å finne på noe jeg"... men når de leker har de fantasi så det holder med monstre og skurker og helter og forteller hverandre lange historer som de bygger videre på neste dag. Nå lurer skolen på å koble inn PPT for å se om de kan finne om det er noe "galt" eller om det er mulig å få ham inn på et bedre spor, siden det blir mer lekser og mer å gjøre neste år. Det er fint. Noen som har hatt en sånn runde med PPT og fått noe ut av det? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Oi, høres litt ut som min som går i samme trinn. Har fin dialog med skolen og hatt samtale med PPT. Siden vi også er i startgropa har jeg ikke erfaring å dele, men vi er i alle fall i samme situasjon :-) Ønsker dere lykke til videre, og vil absolutt anbefale at PPT blir koblet inn, for skolearbeidet blir jo vanskeligere og det blir større arbeidsmengder. Tilrettelegging på skole og hjemme og veiledning av hvordan vi kan hjelpe bedre til, tror jeg kan gjøre mye. Hvis det er noe "galt" er det jo også viktig å få utredet dette, slik at man kan få rett behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 I slike situasjoner tenker jeg litt: Hva har man å tape? Her ser jeg ingenting. Altså alt å vinne. Så kjør på. Jeg har ikke fått hjelp av PPT til slike ting, men har vært bittelitt i kontakt med dem om noe annet. Spørsmålet er nok om de synes dette er alvorlig nok (dessverre) I mellomtiden kan dere kanskje motivere ved konkurranse? (Hvor mange oppgaver klarer du på 10 minutter osv.) Det hjelper her hjemme de dagene hvor alt går som sirup. Utrolig flott at han har en høy lesehastighet og forståelse her. Det vil ha dra nytte av i alle fag:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Åh du. Må bare kommentere, 189 ord i minuttet! Og ni år, så flink! Min på 12 med dysleksi leser 32 ord i minuttet... det gir en smule perspektiv. *sukker* jeg skulle ønske han slapp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eljo Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Åh du. Må bare kommentere, 189 ord i minuttet! Og ni år, så flink! Min på 12 med dysleksi leser 32 ord i minuttet... det gir en smule perspektiv. *sukker* jeg skulle ønske han slapp. Ja det er veldig deilig at han leser godt. Men han er så treg til å jobbe at hvis han skulle fått karakterer hadde han antagelig ikke fått bestått. Masse sider ugjort i matteboka. Og når de skal skrive historier forventer skolen at de skal skrive minst en side... han skriver fire ord. Men dysleksi er jeg sjeleglad han ikke har, det er nok ikke så enkelt å jobbe med! Er spent på om det er noe å konkludere med når det gjelder konsentrasjonsevnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 I den alderen er det typisk at barna kan begynne å reagere faglig på skolen hvis den emosjonelle balansen ikke er helt i orden. Hvordan er han hjemme med leksene sine? Kanskje han ikke greier å konsentrere seg på skolen fordi han er usikker på et eller annet i følelseslivet, men det vil han ikke greie å sette ord på selv. Når et evnerikt barn begynner å sakke akterut på skolen er det et faresignal jeg ville tatt på alvor! Pass på å aldri gjøre leksene for ham, men derimot oppfordre ham til å gjøre dem selv, forklar hva han skal gjøre hvis han ikke forstår det, men han må selv skrive, løse oppgaver osv. Hvis ikke vil han helt sikkert får problemer med å gjøre disse tingene i klasserommet, og motivasjonen til å strekke seg forsvinner. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.