Gå til innhold

Bursdag for 5-åring

Spirello

Anbefalte innlegg

hei! Min håpefulle fyller snart fem og vi skal ha den aller første barnebursdagen :o) Poden vil ha sjørøver-bursdag, så kjøper sjørøver-hatter i stedet for burdagshatter - som barna kan ta med seg hjem. Kanskje prinsesekroner/tiara til jentene?

Er det nødvendig med noe organisert lek, eller leker de best på egenhånd? Barna er fra 3 - 5 år. Tenkte kanskje å ha "flasketuten peker på" når han skal åpne gavene.. Det er veldig poppis i barnehagen :o)

Lurte på om jeg skal leie et lokale i borettslaget, for rett å slett slippe å ha ørten gira unger hjemme.. hehe.. Virker det snodig? Vi har desverre ikke hage vi kan være i. Jeg er gravid, og tror det ville være enklere å ha det borte.

Skulle gjerne hatt tips til sjørøver-skip kake. :) Skattejakt etter godtepose burde vel være med da siden det er sjørøvertema, eller er det like greit å droppe posen?

Hva mener dere om å ha det midt i uka kl. 17 - 19, i stedet for en helgedag? Jeg merker jo selv at helgene er litt hellige, spesielt om sommeren da vi alltid finner på noe, eller reiser bort.

Det er også noen med spesielle behhov på avdelinga som jeg har fått høre, og har sagt fra til de ansatte at de skal tilby disse foreldrene å bli med hvis barnet trenger det. De ansatte mente at to burde ha med seg foresatt. Jeg fikk ikke vite hvem det gjelder, men det er vel greit å gjøre det sånn? Vil ikke utelukke noen, men vil heller ikke ta på meg ansvaret for barn som jeg ikke kjenner som trenger ekstra oppfølging pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sjørøvertema, kan vel jentene også få være sjørøvere. Men det kan kanskje være lurt å ha noen nøytrale partyhatter også, hvis noen (uansett kjønn) foretrekker det.

Flasketuten er kjekt, men husk at det tar ikke all verdens tid. Jeg hadde nok foretrukket å ha etpar fellesleker i bakhånd, i tilfelle det utarter slik at du trenger å samle dem litt, eller hvis du oppdager at ikke alle har det morsomt.

Utleielokale er alltid lurt. Spesielt hvis det ikke er noe der som kan bli ødelagt. Ellers er det jo muligheter for å ha deler av seansen utendørs på denne tiden av året.

Hvis barnehagen er åpen til kl. 17, kan selskapsstart kl. 17 være litt tidlig for noen. Men du får aldri noe entydig svar på om det er best en ettermiddag eller helgedag, her er det mange - og veldig bastante - meninger. Noen vil det alltid være som det ikke passer for, uansett hva du gjør.

Du kan selvfølgelig droppe godtepose hvis det ikke ødelegger selskapet for hovedpersonen. Men det trenger ikke være store greiene. Det finnes sikkert både poser og godteri (og evt. noen klistremerker eller andre smådingser) som passer til temaet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ikke ha prinsessehatter til jentene - sjørøverhatter til alle, synes jeg!

Vi har kjørt mest frilek i bursdagene, fordi flasketuten-leken med gavene TAR lang tid, spising tar tid, fiske godteposer (hvis dere skal gjøre det) tar tid.

Stolleken synes jeg 5-åringer er for små til. Jeg er ikek flink til selskapsleker. Spør heller gutten selv om det er noen leker de har i bhg som de liker godt.

Jeg synes det er litt koselig at de andre ser hvordan bursdagsbarnet har det hjemme, selv om det er styrete....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Denne har jeg laget:

http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=578

Jeg er ingen baker, langt derifra, men denne fikk jeg til. Ungene var strålende fornøyd!

Husker jeg strødde gullpenger på bordet.

La en planke ved døra, så alle måtte gå planken.

Vi hadde skattejakt, men jeg hadde bare litt godteri oppi, så en ting/leke, ene året hadde jeg såpebobler oppi.

Jeg hadde vel også kjøpt inn en sjørøverlapp til alle, til å ha over øyet, og vanlig bursdagstæsj i pirattema.

Ha det i ett annet lokale er jo bare supert, ikke noe jeg hadde stusset over i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jentene få ha tøffe sjørøverhatter, men bli "avspist" med prinsessekrone!? La dem stille likt alle sammen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jentene få ha tøffe sjørøverhatter, men bli "avspist" med prinsessekrone!? La dem stille likt alle sammen! :o)

Ja, enig.. :) Blir likt for alle. Takk for innspill. Vet ikke hvorfor jeg skrev det egentlig.. hehe.. blir litt stressa merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1276162954' post='4376533]

Denne har jeg laget:

http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=578

Jeg er ingen baker, langt derifra, men denne fikk jeg til. Ungene var strålende fornøyd!

Husker jeg strødde gullpenger på bordet.

La en planke ved døra, så alle måtte gå planken.

Vi hadde skattejakt, men jeg hadde bare litt godteri oppi, så en ting/leke, ene året hadde jeg såpebobler oppi.

Jeg hadde vel også kjøpt inn en sjørøverlapp til alle, til å ha over øyet, og vanlig bursdagstæsj i pirattema.

Ha det i ett annet lokale er jo bare supert, ikke noe jeg hadde stusset over i allefall.

Å herregud sier nå jeg bare.. men den var flott. jeg får vel øve meg en dag først, hehe.. Tusen takk for link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha prinsessehatter til jentene - sjørøverhatter til alle, synes jeg!

Vi har kjørt mest frilek i bursdagene, fordi flasketuten-leken med gavene TAR lang tid, spising tar tid, fiske godteposer (hvis dere skal gjøre det) tar tid.

Stolleken synes jeg 5-åringer er for små til. Jeg er ikek flink til selskapsleker. Spør heller gutten selv om det er noen leker de har i bhg som de liker godt.

Jeg synes det er litt koselig at de andre ser hvordan bursdagsbarnet har det hjemme, selv om det er styrete....

Lykke til!

Takk for innspill. jeg skal høre med de ansatte i barnehage om hva som er poppis, men tro jeg holde rpå flasketuten peker på :o)

Joa, enig i at det er hyggelig å se hjemmet, men skal invitere de tre gutta han leker med hjem. Orker ikke ha 15 unger her når jeg er veldig gravid... :) Så hvis jeg får lånt lokale gjør jeg det, hvis ikke får vi ha det hjemme.

Potetløp kan kanskje være gøy.. får tenke litt, elsker jo å leke sjøl så.

Gå på planken var en morsom ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. jeg skal høre med de ansatte i barnehage om hva som er poppis, men tro jeg holde rpå flasketuten peker på :o)

Joa, enig i at det er hyggelig å se hjemmet, men skal invitere de tre gutta han leker med hjem. Orker ikke ha 15 unger her når jeg er veldig gravid... :) Så hvis jeg får lånt lokale gjør jeg det, hvis ikke får vi ha det hjemme.

Potetløp kan kanskje være gøy.. får tenke litt, elsker jo å leke sjøl så.

Gå på planken var en morsom ide :)

Ups.. selv om det var Shiras forslag. Gikk litt fort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har også hatt sjørøverbursdag da barna var 5-6 år. Dvs. eneste sjørøvereffekter var tallerkener, servietter og sjørøverkake, og vi hadde en enkel skattejakt i forbindelse med godtteposeutdeling mot slutten.

Vi har laget noe sånt; enkelt med Toro langpannekake eller hviken som helst annen enkel sjokoladekake: http://www.tine.no/8726.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Å herregud sier nå jeg bare.. men den var flott. jeg får vel øve meg en dag først, hehe.. Tusen takk for link.

Den er flott ja, men den var ikke vanskelig. Fulgte bare anvisningene på montering, klinte på glasur og pyntet slik det stod. Jeg satte vel også oppå en figur som skulle være kaptein.

God var den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange ulike utgaver av sjørøverkake du kan google for tips, du trenger jo ikke nødvendigvis lage sjørøverskip! :) Ta en kikk her:

http://www.google.com/images?rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7GFRE_no&q=sj%C3%B8r%C3%B8verkake&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=kVwTTJKHJ8SSOO679LwM&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDoQsAQwAw

2 timer går veldig fort. Bare "velkomsten" og spising tar fort en time. Greit å ta alt i samme renna, pølser/pizza/mat og dessert, så du slipper å samle horden igjen når de er i lek og er gira...

Tips til flasketuten peker på: skriv barnets navn på pakken når de kommer, noen har ikke kort,og de som har forsvinner fort... Så er det jo alltid noen som ikke blir pekt på, så da kan det ta litt tid, men da får du bare hjelpe til litt... ;)

Godteposer; en fin vri kan være skattejakt. Vi lagde et enkelt kart på et vanlig ark og brente det i kantene. Der tegnet vi et hus, og et par enkle nummererte "landemerker" rundt huset. På hvert landemerke lå det en lapp med en oppgave. Feks. "sjørøvere har bare et ben, det andre er trebein! Så her må dere hinke 5 ganger på et ben!", eller "Ekte sjørøvere ELSKER å synge, så her må dere synge Kaptein Sabeltannsangen!" (lurt å skrive ned teksten på verset/refrenget om du ikke kan den selv)

Så må flokken avgårde, med en sjefs-pirat foran, og lede an på tokt for å finne godteposene, fra post til post. Siste lapp var en gåte, der de måtte gjette hvor skatten var (i postkassa). Veldig populært, så var det 10-20 min igjen til de skulle hentes så piratene kunne vase rundt og kose seg med godteposene og leke fritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestandig pleid å ha barnebursdagene på fredager. Da unngår vi helgene, og så gjør det ikke så mye om det blir litt sent, siden det er helg etterpå. Vi habrukt de gode gamle variantene med Bro, bro. brille og Vi har ei gammel tante. Pleier å være full klaff for de små, iallefall. Er det utevær/plass kan man jo ha skattejakt, tautrekking, kaste på stikka, erteposekasting, kaste bsll gjennom hull i veggen o.l Skjønner godt at det kan være deilig å ha det borte når man er gravid.

Fint å gå hjem etterpå og være fedig med det.

Hva med å be med Foreldrene til alle, hvis de har lyst og det er plass og mulighet. Blir litt ekstra pølser og kaffe, men så har man litt hjelp til "barnevakt".

Har selv hat barnebursdag med foreldrebesøk, og det var ordentlig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...