Gå til innhold

Når begynne å invitere andre barn?

Gjest mammatil2åring

Anbefalte innlegg

Gjest mammatil2åring

Syntes 2 år var litt lite, men neste år da hun blir 3 tenkte jeg det kunne være koselig å prøve med litt barn i selskapet :D

Det er 2 barn fra barnehagen på hennes alder i gata vår, pluss en

jente som er like gammel, men som går på en annen barnehage....

hva tror dere om å invitere de? Og når de er så små må de vel få ha med foreldrene sine, ellers blir jo jeg barnevakt... hva er vanlig?

Og hva passer å servere 3 åringer i bursdagsselskap?

Når hun er 4 kan hun kanskje invitere alle fra sin base, det blir jo en stor gjeng men.... hva tror dere? For tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poden blir fem snart, og dette blir hans første barnebursdag. Spurte han i fjor, men han ville bare ha mormor og bestefar :o) Så ble hele familien + kusina hans på fire. Han var strålendes fornøyd. Han begynte dessuten i ny barnehage i fjor (like etter bursdagen som er i ferien), så ble mest naturlig sånn.

Hadde med kake i barnehagen og der fikk han krone, så ble en liten feiring der. Tror man må se an litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligs når de er tre. Min erfaring er også at det er mer vellykket med et kort selskap med få barn når de er såpass få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligs når de er tre. Min erfaring er også at det er mer vellykket med et kort selskap med få barn når de er såpass få.

Når de er såpass SMÅ mente jeg jo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi begynte med "ordentlig" bursdag, dvs. med andre enn de aller nærmeste hvis foreldre vi også kjente godt, da barna var fire år.

Da de var tre inviterte vi vel tre-fire barn med forelder. Fra de var fire år kom barna alene (dvs. ble levert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt som deg. Startet med barnebursdag når de var 3. Inviterte da de nærmeste vennene samt foreldrene. Bursdagen varte i 2 timer.

Fra de er rundt 4 kommer de fleste barna alene uten foreldre, mens noen ønsker å ha foreldrene med. Greit å være forberedt på det :)

Da minsten fylte 4 i høst, inviterte han alle guttene på avdelingen i barnehagen + 3 nabojenter (som også går i samme barnehage). Det ble en livlig bursdag med 17 barn. Ett barn hadde moren sin med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint med et lite selskap med få barn til 3 års bursdag og da er gjerne foreldrene også invitert.

Til 4 års bursdag kan det være litt flere barn, og gjerne en gruppe fra barnehagen. Litt leker i bakhånd kan være lurt, noe som kan samle barna, eller aktivisere de som faller utenfor.

Et par timer holder gjerne i den alderen.

Vi har pleid å servere pølser og det har vært greit for alle våre gjester. Også er det jo gjerne kaker etterpå også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stk er nok greitt for en treåring. Jeg ville aldri i verden ha invitert hele avdelingen i en 4-årsbursdag. Men barn er forskjellige da...så for noen er det kanskje helt topp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

I 3-årsdagene har vi pleid å invitere de nærmeste vennene fra gata, pluss foreldre som følger med. Lite selskap, med pølser og kake.

Klassisk barnebursdag med alt som følger med og inviterte fra barnehagegruppe og andre steder har vi pleid å ha fra 4-årsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Når guttungen var 3 år, så hadde han 3-4 barn på besøk, passet med så få barn siden foreldrene også var med.

Så begynte han med besøk fra barnehagen, men bare guttene på sin gruppe. Siste året i barnehagen hadde han hele gruppa, siden det var siste tiden sammen før de ble splittet på skolen.

de fleste barna var her alene, noen få hadde med seg moren, men det var unntaket. Egentlig OK det at det var en ekstra foreldrer med, så fikk jeg ett sett ekstra hender til hjelp. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

[quote name=Shira :o)' timestamp='1276238224' post='4376871]

Når guttungen var 3 år, så hadde han 3-4 barn på besøk, passet med så få barn siden foreldrene også var med.

Så begynte han med besøk fra barnehagen, men bare guttene på sin gruppe. Siste året i barnehagen hadde han hele gruppa, siden det var siste tiden sammen før de ble splittet på skolen.

de fleste barna var her alene, noen få hadde med seg moren, men det var unntaket. Egentlig OK det at det var en ekstra foreldrer med, så fikk jeg ett sett ekstra hender til hjelp. :o)

''Så begynte han med besøk fra barnehagen, men bare guttene på sin gruppe''

Litt trist å dele inn etter kjønn allerede så tidlig? Vi har forsøkt å utsette kjønnssegregeringen så lenge som mulig... men skjønner jo at det kan tvinge seg på for å begrense antallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så begynte han med besøk fra barnehagen, men bare guttene på sin gruppe''

Litt trist å dele inn etter kjønn allerede så tidlig? Vi har forsøkt å utsette kjønnssegregeringen så lenge som mulig... men skjønner jo at det kan tvinge seg på for å begrense antallet.

Jeg skulle gjerne hatt hele gruppa jeg! Men, etter ønske fra mange foreldre ville de dele ungene opp. Jeg hadde forsåvidt plass til hele hurven, men jeg forstår jo at ikke alle har like god plass, økonomi osv. Det krever jo sin plass med nærmere 20 barn i hus. Jeg har økonomi til å leie en plass jeg, men det vet jeg at flere ikke hadde/har anledning til.

Så var det mange barn som hadde dobbelt opp med bursdagselskap, pga mange nabobarn som gikk i andre barnehager.

Så jeg føyde meg etter flertallet. Det virket ikke som barna la så stor vekt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

[quote name=Shira :o)' timestamp='1276239546' post='4376895]

Jeg skulle gjerne hatt hele gruppa jeg! Men, etter ønske fra mange foreldre ville de dele ungene opp. Jeg hadde forsåvidt plass til hele hurven, men jeg forstår jo at ikke alle har like god plass, økonomi osv. Det krever jo sin plass med nærmere 20 barn i hus. Jeg har økonomi til å leie en plass jeg, men det vet jeg at flere ikke hadde/har anledning til.

Så var det mange barn som hadde dobbelt opp med bursdagselskap, pga mange nabobarn som gikk i andre barnehager.

Så jeg føyde meg etter flertallet. Det virket ikke som barna la så stor vekt på det.

Hos oss var det noen som ba kun et fåtall barn, noen ba alle av samme kjønn og en del (som vi) inviterte hele gruppen (15-18 barn). Jeg forstår ikke helt at alle må gjøre akkurat det samme, det må da være morsomt for barna å ha ulike typer bursdager i stedet for at det skal være nøyaktig samme sammensetningen hver eneste gang.

Men - ingen stor problemstilling egentlig, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var det noen som ba kun et fåtall barn, noen ba alle av samme kjønn og en del (som vi) inviterte hele gruppen (15-18 barn). Jeg forstår ikke helt at alle må gjøre akkurat det samme, det må da være morsomt for barna å ha ulike typer bursdager i stedet for at det skal være nøyaktig samme sammensetningen hver eneste gang.

Men - ingen stor problemstilling egentlig, da! :P

Å, det ble høylydt erklært at det ikke skulle gjøres noen forskjell her!

Jeg tok ikke diskusjonen på det, sparte kreftene til andre tema. ;o)

Jeg var ganske syk på den tiden også, så det ble en av de sakene som ikke fikk prioritet, så lenge guttungen var fornøyd.

Han blir 10 år til neste år, ønsker hele klassen i selskap, det skal han få. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

[quote name=Shira :o)' timestamp='1276240170' post='4376908]

Å, det ble høylydt erklært at det ikke skulle gjøres noen forskjell her!

Jeg tok ikke diskusjonen på det, sparte kreftene til andre tema. ;o)

Jeg var ganske syk på den tiden også, så det ble en av de sakene som ikke fikk prioritet, så lenge guttungen var fornøyd.

Han blir 10 år til neste år, ønsker hele klassen i selskap, det skal han få. :o)

''Å, det ble høylydt erklært at det ikke skulle gjøres noen forskjell her! ''

Tåpelig! :P

Eneste uskrevne reglene hos oss var at en ikke ba så mye som halvparten av barna i en gruppe (det være seg kjønn eller avdeling) og at en ikke delte ut invitasjonene i barnehagen om ikke alle av samme gruppering var invitert.

Men helt enig i at det finnes viktigere ting å engasjere seg i! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å, det ble høylydt erklært at det ikke skulle gjøres noen forskjell her! ''

Tåpelig! :P

Eneste uskrevne reglene hos oss var at en ikke ba så mye som halvparten av barna i en gruppe (det være seg kjønn eller avdeling) og at en ikke delte ut invitasjonene i barnehagen om ikke alle av samme gruppering var invitert.

Men helt enig i at det finnes viktigere ting å engasjere seg i! :P

He he, det var mange tåpelige ting på den tiden. Foreldre er ikke alltid de enkleste og samarbeide med ;o)

Den "harde kjerne" av barnehagegutta feirer forsatt bursdag sammen, selv om de ikke går i klasse sammen. Vet det var noen som pukket på det også, men jeg ble så tunghørt akkurat da, sliter med det problemet av og til jeg nemlig *host*

Feiringen gikk av stabelen i går, med brask og bram. Pizza og bowling var suksess, det hele ble avsluttet med en Svampebobkake. 9-åringen sovnet med ett stort smil om munnen i går. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Mine har hatt barnebursdag fra de var 2 år tror jeg :-) Da var det vel 4-5 venner enten fra barnehage eller våre venners barn.

Da yngstemann fylte 4 hadde hun alle jentene på avdelingen. da hun fylte 5 og 6 hadde hun guttene også, men ikke de helt yngste (som da var 3).

Alle tre har hatt både gutter og jenter invitert, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...