Gå til innhold

Vil ikke på potte

Sofline

Anbefalte innlegg

Tips til hvordan jeg skal få lokket to-åringen til å sitte på potta (eller do)?. Han sier ofte fra før det skjer noe i bleia, men han nekter å sitte på potta, og jeg vil ikke tvinge ham av frykt for at det blir enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper du vil få mange råd om bruk av premiering :-) Klistremerker, skjemaer og opptjening av noe han synes er fiiiiint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til en annen toåring

Jeg har ikke begynt Å trene toåringen min på pottetrening ennå,

men jeg har den stående på badet,

og hun tar selv initiativ til å sitte på den, men da med bleie og bukse  Så sitter hun og later som hun går på do. Spesielt morsomt hvis jeg sitter på do, da vil hun gjøre det samme, så tror hun skjønner konseptet.

Tenkte begynne pottetreningen til sommeren, litt lettere med tanke på fri fra barnehage og at hun kan gå rundt uten bleie.

Hvis det blir problemer selger de en potte som er litt morsommere, ser ut som en kongestol og lager fanfare når ungen har gjort noe på do 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mange toåringer er ikke helt klare, og jeg tror du alt å tjene på å la dette bero litt, til han er mer nysgjerrig på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel unger som heller vil sitte på toalettet så kanskje det kunne være en ide å kjøpe et barnesetet i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi hadde ei potte stående på lekerommet og fikk forklart at det gikk an å tisse/bæsje oppi den dersom man ikke ville ha tiss/bæsj i bleia ;)

I starten brukte dokker og bamser potta, så prøvde ungene seg noen ganger uten det helt store hellet. Vi drev ingen "pottetrening" utenom dette. Når eldste fylte 2.5 år hadde hun besøk av ei jevnaldra venninne som gikk på do. Hun forkynte da at også hun hadde slutta med bleier og det gjorde hun ;)

De to yngste slutta rett etter og rett før toårsdagene sine, men uten noen påvirkning fra oss. De hadde bare lyst å være uten bleier siden de så storesøster slapp bleiene ;)

Når de hadde bestemt seg for bleieslutt, så kjøpte vi inn nye truser. Kjempestas og det hjalp dem til å huske at de ikke hadde bleier på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nesten glemt når potte ble innført her, men neppe allerede i 2-årsalderen.

Min nektet å bruke toalettet, enda jeg hadde "bestemt" meg for at det var mye mer praktisk med doring enn med potte...;-) Og det største trikset var å sette potta i et vanlig rom. For noe så kjedelig som å sitte på badet, da gitt. Så snart han var vant til potta, gikk det fint å flytte den inn på badet.

Klistremerker og slikt har aldri vært noen motivasjonsfaktor her i huset, men har hørt om flere som skryter av slike opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Mange gode svar her:0) men jeg hørte nettopp fra en ung far, at i barnehagen til sønnen....satte de alle barn på småbarnavd. på potte! De spiser først lunch,så blir pottene satt i ring og der sitter de ca en halvtime med fin bakgrunnsmusikk:0)))Personalet får gjort andre ting eller bare slapper av selv.Kalles

for møte! Tenk så deilig å måtte slippe å vente til sommeren eller ferien med å få de tørre,og personalet i barnehagen slipper all den bleiedritten:0)) Kansje det burde tas opp på neste foreldremøte?

fin ide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hoppsi

Jeg har en gutt på 3 år og 4 mnd, og begynner å bli fortvilet fordi han ikke viser noe interesser for do eller potte. Vi kan jo ikke tvinge gutten heller. Vi oppmuntrer og tar det forsiktig, prøver å gå litt uten bleie men da tisser han på gulvet. Er han unormalt treg i utviklingen? Noen tips til oss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Jeg har en gutt på 3 år og 4 mnd, og begynner å bli fortvilet fordi han ikke viser noe interesser for do eller potte. Vi kan jo ikke tvinge gutten heller. Vi oppmuntrer og tar det forsiktig, prøver å gå litt uten bleie men da tisser han på gulvet. Er han unormalt treg i utviklingen? Noen tips til oss??

Det er nok helt normalt i den alderen også...så ikke bli fortvilet!

Hva med å ta han med på toalettet, når du skal dit selv? Vis han hva du gjør ( pappa også) så han venner seg til tanken!

Da blir han nok interresert å prøve selv også.:0) men vær tålmådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste trivdes heller ikke på potta. Kjøpte dosete fra BabyBjörn, og det fungerte veldig bra.

Det er viktig at barnet får se de voksne (og evt. andre barn) bruke toalettet - slik blir det ufarliggjort og normalisert :)

En krakk de kan ha bena på når de sitter på dosetet kan også være lurt. De har litt mer kontroll når bena ikke dingler langt over gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var på potte lenge før de fikk noen formening om at dette var noe de ville eller ikke ville...så jeg vet ikke helt hva jeg kan tipse om når barna har blitt så store at de absolutt har fåttt utviklet en egenvilje:-)

Men ros er veldig viktig selvsagt. La potta alltid stå fremme når barnet er på badet slik at han kan prøve sette seg litt nedpå og sprette opp igjen uten å gjøre noe. Dere kan også ha en egen potteregle som dere sier/synger mens han er på potta. Gjerne med fingerbevegelser som distraherer og får han til å glemme potta et lite øyeblikk. Når de først har fått rompa nedpå og sittet der en liten stund så blir det gjerne ufarliggjort.

For en toåring fungerer kanskje et dosete like greitt? Det finnes mange bra av de på markedet. Pass på at du får et stødig et som sitter godt på doen så barnet ikke får følelsen av å vingle frem og tilbake. Og krakk til å støtte beina på er også et must:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Han er bare 2 år. La han være i fred. Om han ikke har vist interesse innen ett år, kan dere prøve mer. I sommer kan dere ha det gøy med å tisse ute f.eks. Ha potten fremme, men ikke mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn blir renslige når de er modne for det. Med eller uten pottetrening. Jo mer du strir og maser jo verre vil det bli:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var på potte lenge før de fikk noen formening om at dette var noe de ville eller ikke ville...så jeg vet ikke helt hva jeg kan tipse om når barna har blitt så store at de absolutt har fåttt utviklet en egenvilje:-)

Men ros er veldig viktig selvsagt. La potta alltid stå fremme når barnet er på badet slik at han kan prøve sette seg litt nedpå og sprette opp igjen uten å gjøre noe. Dere kan også ha en egen potteregle som dere sier/synger mens han er på potta. Gjerne med fingerbevegelser som distraherer og får han til å glemme potta et lite øyeblikk. Når de først har fått rompa nedpå og sittet der en liten stund så blir det gjerne ufarliggjort.

For en toåring fungerer kanskje et dosete like greitt? Det finnes mange bra av de på markedet. Pass på at du får et stødig et som sitter godt på doen så barnet ikke får følelsen av å vingle frem og tilbake. Og krakk til å støtte beina på er også et must:-)

''Begge mine var på potte lenge før de fikk noen formening om at dette var noe de ville eller ikke ville...''

Mamma maste fælt med dette, men jeg skjønte ikke vitsen, for man kan neppe få en ettåring renslig allikevel. Nå skjønner jeg at vitsen var at han skulle venne seg til den så han ikke ville protestere mot det ukjente "sittestedet" senere. Jeg kommer definitivt til å huske på det med nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste trivdes heller ikke på potta. Kjøpte dosete fra BabyBjörn, og det fungerte veldig bra.

Det er viktig at barnet får se de voksne (og evt. andre barn) bruke toalettet - slik blir det ufarliggjort og normalisert :)

En krakk de kan ha bena på når de sitter på dosetet kan også være lurt. De har litt mer kontroll når bena ikke dingler langt over gulvet.

Jeg spør også om han vil gå på do, men det sier han også bare nei til. Han er vant til å se oss voksne gå på do og barn på potte og do i barnehagen, så det skulle ikke være noe problem. Men når jeg spør om han vil på potte eller do sier han bare "nei, bleie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her:0) men jeg hørte nettopp fra en ung far, at i barnehagen til sønnen....satte de alle barn på småbarnavd. på potte! De spiser først lunch,så blir pottene satt i ring og der sitter de ca en halvtime med fin bakgrunnsmusikk:0)))Personalet får gjort andre ting eller bare slapper av selv.Kalles

for møte! Tenk så deilig å måtte slippe å vente til sommeren eller ferien med å få de tørre,og personalet i barnehagen slipper all den bleiedritten:0)) Kansje det burde tas opp på neste foreldremøte?

fin ide

Ja, det hørtes ikke så dumt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten glemt når potte ble innført her, men neppe allerede i 2-årsalderen.

Min nektet å bruke toalettet, enda jeg hadde "bestemt" meg for at det var mye mer praktisk med doring enn med potte...;-) Og det største trikset var å sette potta i et vanlig rom. For noe så kjedelig som å sitte på badet, da gitt. Så snart han var vant til potta, gikk det fint å flytte den inn på badet.

Klistremerker og slikt har aldri vært noen motivasjonsfaktor her i huset, men har hørt om flere som skryter av slike opplegg.

Jeg tror uansett min er for liten til å forstå noe av klistremerkesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt Å trene toåringen min på pottetrening ennå,

men jeg har den stående på badet,

og hun tar selv initiativ til å sitte på den, men da med bleie og bukse  Så sitter hun og later som hun går på do. Spesielt morsomt hvis jeg sitter på do, da vil hun gjøre det samme, så tror hun skjønner konseptet.

Tenkte begynne pottetreningen til sommeren, litt lettere med tanke på fri fra barnehage og at hun kan gå rundt uten bleie.

Hvis det blir problemer selger de en potte som er litt morsommere, ser ut som en kongestol og lager fanfare når ungen har gjort noe på do 

''Jeg har ikke begynt Å trene toåringen min på pottetrening ennå, men jeg har den stående på badet, og hun tar selv initiativ til å sitte på den, men da med bleie og bukse ''

Det vil jeg kalle en form for pottetrening. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ei potte stående på lekerommet og fikk forklart at det gikk an å tisse/bæsje oppi den dersom man ikke ville ha tiss/bæsj i bleia ;)

I starten brukte dokker og bamser potta, så prøvde ungene seg noen ganger uten det helt store hellet. Vi drev ingen "pottetrening" utenom dette. Når eldste fylte 2.5 år hadde hun besøk av ei jevnaldra venninne som gikk på do. Hun forkynte da at også hun hadde slutta med bleier og det gjorde hun ;)

De to yngste slutta rett etter og rett før toårsdagene sine, men uten noen påvirkning fra oss. De hadde bare lyst å være uten bleier siden de så storesøster slapp bleiene ;)

Når de hadde bestemt seg for bleieslutt, så kjøpte vi inn nye truser. Kjempestas og det hjalp dem til å huske at de ikke hadde bleier på ;)

Bamsen har brukt potta flittig her i huset, men nå er ikke bamsen så tissetrengt lenger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...